Anno 1800 (PC)
81 100 1

Review Anno 1800 (PC)

Het is weer tijd om aan boord van een schip te klimmen en je eerste eiland te koloniseren. Ontwikkelaar Blue Byte heeft namelijk de nieuwste telg in de Anno-reeks gelanceerd: Anno 1800. Waar de vorige twee edities zich nog in de toekomst afspeelden, gaan we nu terug in de tijd naar de negentiende eeuw. Dit was het tijdperk van de industrialisatie en daarmee kan het veel interessante elementen toevoegen aan Anno 1800. Laten we dus maar snel uitvaren en aan de slag gaan.

Bouwen, bouwen, bouwen
Als je ooit eerder een Anno-game hebt gespeeld dan zal je hier ook snel je weg weer in vinden. De basis van de game is namelijk nog steeds hetzelfde: je claimt een eiland, zet er huizen neer en doet je best om jouw inwoners zo gelukkig mogelijk te houden. Als dat lukt dan kan je ze namelijk laten doorgroeien en krijg je de beschikking over nieuwe gebouwen en productielijnen. Daarmee breid je de stad verder uit, maak je de inwoners weer gelukkig en kan je ze weer laten evolueren naar een volgend niveau. Het is haast een soort vicieuze cirkel, maar eentje die niet zo makkelijk is als het misschien lijkt.

Zo kunnen keuzes die je aan het begin hebt gemaakt later in het spel ineens behoorlijke problemen worden. Denk aan de plaatsing van bepaalde gebouwen, waardoor je geen ruimte hebt om nieuwe gebouwen neer te zetten. Zodra je de eerste stap zet op het eiland moet je als een ware ‘city planner’ al een beeld hebben van hoe de stad er over een paar uur uit gaat zien. Dat is best lastig, maar ervaar ik zelf wel als een van de leukste uitdagingen van de game. Het zorgen dat de stad zo efficiënt mogelijk is ingedeeld, waarbij de productielijnen zo kort mogelijk zijn en er voldoende ruimte is om zoveel mogelijk inwoners onderdak te kunnen bieden.

Uitgebreide tutorial
Ben je wat minder bedreven met Anno dan is er gelukkig een campaign mode aanwezig. Hierin word je middels een verhaal helemaal meegenomen in de opbouw van het spel. Van het plaatsen van de eerste huizen en het produceren van hout, tot het beginnen te ontginnen van ijzererts en het maken van nieuwe schepen. Je krijgt steeds opdrachten voorgeschoteld waarmee je weer een nieuwe stap vooruit zet en iets nieuws leert in de game. Het verhaal zelf is niet heel boeiend, maar het zorgt er in ieder geval voor dat het niet aanvoelt als een standaard tutorial. Ik kan de meeste spelers dan ook zeker aanraden om eerst een paar uurtjes in deze campaign te steken voordat je je in het diepe gaat begeven.

Vergeet tijdens het spelen trouwens ook niet om zo nu en dan even stil te staan en te kijken wat er zich allemaal op je scherm afspeelt. Anno 1800 is werkelijk prachtig vormgegeven en zit vol met visuele pracht en praal. Zoom dan ook zeker een keer zo ver mogelijk in om te genieten van de bedrijvigheid in de stad en op het water. Op een beetje krachtige computer is het werkelijk genieten geblazen. Doe dit echter niet te lang, want jouw onderdanen zitten ook niet stil en willen graag tevreden gesteld worden. Dat betekent dat je continu door moet gaan met bouwen en het onderhouden van je eiland.

Nieuwe wereld
Zodra je jouw eiland goed hebt volgebouwd en de onderdanen lekker voor je aan het produceren zijn, krijg je de mogelijkheid om 'de nieuwe wereld' te gaan verkennen. Waar de 'oude wereld' veel weg heeft van het Europa uit de negentiende eeuw, lijkt deze nieuwe wereld weer heel erg op Zuid-Amerika. In dit meer tropische deel van de wereld is het zaak om weer eilanden te claimen, steden op te bouwen en grondstoffen te produceren. De eilanden zijn echter net wat kleiner, waardoor het lastiger is om de ruimte goed te benutten. Daar komt ook bij dat deze eilanden andere goederen kunnen produceren dan de eilanden in de oude wereld. Daardoor worden deze eilanden behoorlijk belangrijk om te zorgen dat al jouw nederzettingen zich verder kunnen ontwikkelen. En dus moeten er schepen tussen beide werelden gaan varen om goederen heen en weer te verplaatsen. Het wisselen tussen de twee werelden gaat gelukkig vrij vlot, waardoor je makkelijk even heen en weer gaat. Toch merkte ik dat het behoorlijk lastig is om het overzicht te bewaren op het moment dat je in beide werelden steden aan het bouwen bent. Ben je net bezig met het uitzoeken van de meeste geschikte plek voor je nieuwe productielijn, krijg je tegelijkertijd een melding waarbij jouw aandacht in de andere wereld vereist is. Dan kan het switchen tussen de werelden toch net even te lang duren en wordt het frustrerend.

Op expeditie
In Anno draait het in eerste instantie dus om het opbouwen en onderhouden van jouw steden, maar de game heeft nog veel meer te bieden. Een leuke toevoeging zijn de expedities die je uit kunt voeren. Daarbij laad je een schip vol met goederen en stuur je het op pad om het onbekende te gaan verkennen. Zodra dat schip in een situatie terechtkomt die jouw aandacht vereist, krijg je via een tekst en meerkeuzevraag de taak om het vervolg van de tocht te bepalen. Zo kan het gebeuren dat jouw bemanning een piratenschip tegenkomt en je vervolgens de keus hebt om het aan te vallen en er mogelijk rijker door te worden. Of je kiest ervoor om te vluchten, zodat je het risico van schade aan jouw eigen schip zo klein mogelijk maakt. Het is jammer dat deze opdrachten via een simpele tekst met je gedeeld worden, maar toch zorgen ze voor een welkome afwisseling in de gameplay. Dat geldt ook voor de opdrachten die je kan aannemen van de conculega's in de speelwereld. Zo kan een speler vragen of je bepaalde goederen ergens naartoe wilt brengen. Doe je dit goed dan heeft dit positieve impact op de relatie met die persoon en daarmee maak je weer meer kans op het sluiten van een handelsovereenkomst.

Politiek spelletje
Sowieso is het politieke spelletje in Anno 1800 iets waar je in het begin wel even goed voor moet gaan zitten. Je deelt de spelwereld met enkele andere personages en die hebben ieder hun eigen karakter. Door een goede relatie op te bouwen wordt het mogelijk om afspraken te maken, zoals een handelsovereenkomst of een vredesakkoord. Hoe je dit voor elkaar krijgt is echter niet altijd even duidelijk. De menu's zijn behoorlijk vaag en soms is het maar gissen naar de uitkomst van een bepaalde handeling. Wel vond ik het leuk om te zien hoe dit allemaal impact op elkaar heeft. Zo kan het gebeuren dat je de ene persoon een beetje complimentjes geeft om de relatie positief te beïnvloeden, maar dat een ander personage daar totaal niet van gediend is. Ook het nieuws heeft weer invloed. Een leuke toevoeging is namelijk dat er regelmatig een krant verschijnt met het nieuws uit jouw Anno-wereld. Dat nieuws kan impact hebben op de productie en de tevredenheid van de bevolking. Als speler heb je de mogelijk om dat nieuws een beetje te sturen, zodat je net even wat meer geld binnen krijgt of de productie van grondstoffen wat sneller gaat. Er zijn echter personages in de wereld die hier niet blij mee zijn en liever zien dat je alleen de waarheid in de krant zet. Dat zorgt voor een leuke spanning om te zoeken naar de gulden middenweg.

Anno 1800 is weer een hele interessante game geworden. Dankzij de campaign mode is de game voor vrijwel iedereen makkelijk op te pakken, maar helaas is dezelfde mate van tips en uitleg niet in het hele spel terug te vinden. Iets meer uitleg was wat mij betreft welkom geweest, maar doet verder niet af aan de kwaliteit van Anno 1800. Het is een prachtige game geworden waarbij er weer heerlijk verkend, gebouwd en gehandeld kan worden. De expedities en de 'nieuwe wereld' zorgen daarbij voor de nodige afwisseling om het geheel ook voor langere tijd aantrekkelijk te houden.

Deze review is geschreven door Kevin Blokland.

Oordeel Anno 1800 (PC)

• Eindcijfer 81