Atelier Lulua: The Scion of Arland (PS4)
69 100 1

Review Atelier Lulua: The Scion of Arland (PS4)

De Atelierserie van ontwikkelaar Gust gaat alweer een tijdje mee, maar is in het westen nog steeds niet zo populair als bij onze oosterburen. Ondanks dat heeft de serie in de loop der jaren toch een trouwe schare fans opgebouwd. Zo worden de Atelierspellen toch altijd naar het westen gebracht en zo ook de nieuwste telg in de serie: Atelier Lulua: The Scion of Arland.

Arland
Atelier Lulua speelt zich af in Arland. Arland moet voor fans van de serie bekend in de oren klinken. De PlayStation 3 heeft namelijk al een Arland trilogie. Dit deel van de Atelierserie zet je in de schoenen van Elmurulia Frixell, beter bekend als Lulua, een jonge alchemist en de dochter van Rorolina Fixell. Rorolina was het hoofdpersonage uit een van de voorgaande Atelierspellen die zich in Arland afspeelden.

Lulua droomt ervan om net zo goed of misschien zelfs beter te worden in alchemie dan haar moeder. Ze is echter nog lang niet zo goed en haar vooruitgang gaat met babystapjes vooruit. Dit verandert als er op een dag vanuit het niets een magisch boek op haar hoofd valt. De pagina’s in het boek lijken leeg, maar Lulua kan als enige de tekst ontcijferen. Hierdoor wordt ze sneller beter in de alchemie. Het boek staat even later bekend als de Alchemicriddle. De Alchemicriddle laat alleen recepten zien voor items als Lulua iets specifieks nodig heeft. Je zou bijna kunnen zeggen dat het boek Lulua’s gedachten kan lezen.

Het boek en Lulua’s doel om een betere alchemist te worden is de basis van het verhaal. Er is geen slechterik waarvan de wereld gered moet worden. Het verhaal focust zich op Lulua’s doelen en haar vrienden. De vrienden van Lulua motiveren haar aldoor om de verkregen taken te voltooien. De gesprekken tussen Lulua en haar vrienden zijn vaak hartverwarmend, maar ook grappig. Verwacht ook wat terugkerende personages van voorgaande delen uit de eerder genoemde Arland trilogie. De tijd heeft ook voor hun niet stilgestaan en deze personages zijn ook gegroeid. De manier van vertellen werkt perfect voor dit avontuur en voelt daarnaast enigszins fris in het JRPG genre. Het voelt allemaal iets luchtiger dan de constante dreiging van het kwaad, wat veel andere spellen binnen het genre wel hebben.

Alchemicriddle

Alchemie speelt een zeer grote rol binnen de Atelierspellen. Om nieuwe items te kunnen synthetiseren moet je natuurlijk wel een recept hebben. Zonder recepten ben je nergens. Hier komt de Alchemicriddle weer om de hoek kijken. Deze bevat er heel veel. Terwijl je met Lulua langer op avontuur bent krijgt de Alchemicriddle nieuwe recepten. Dit zijn zowel recepten die voor het hoofdverhaal gemaakt moeten worden, als recepten die optioneel zijn. De items die op deze manier verkregen kunnen worden zijn wel handig op avontuur.

Om de recepten te krijgen moet je de puzzels op de pagina’s in het boek oplossen. De Alchemicriddle geeft hints of foto’s met de taak die voltooid moet worden. Dit kunnen veel gevarieerde taken zijn. Om een paar voorbeelden te geven: ‘Dood die vijand in dat gebied’, ‘Maak dit item’, ‘Vind zoveel van dit materiaal’, ‘Praat met deze persoon’, enzovoort. Het oplossen van de puzzeltjes in de Alchemicriddle is erg leuk, maar kan soms een beetje frustrerend zijn. Voor veel van de optionele recepten zijn specifieke materialen nodig. Daarnaast kon het materiaal vaak veel later in het spel verkregen worden, terwijl het recept al een tijdje ontcijferd kon worden. Soms was het ook niet helemaal duidelijk hoeveel of welk item er gesynthetiseerd moet worden, wat ertoe leidt dat je lukraak items aan het synthetiseren bent en maar hoopt dat het de goede of de juiste hoeveelheid is.

Synthetiseren

Het synthetiseren van allerlei items is in Atelier Lulua meer gestroomlijnd. Zo is er geen tijdsdruk meer voor bepaalde missies, wat in voorgaande delen van de Atelierserie nog wel eens het geval was. Je kunt nu op je eigen tempo het spel spelen. Dit maakt het toegankelijker voor nieuwe spelers. Het synthetiseren van items is erg gemakkelijk. Je kunt het per stuk of in bulk doen. Tijdens het synthetiseren kun je de items extra effecten geven. Voorbeelden van effecten zijn meer aanvalskracht en meer defensieve kracht wanneer je het item gebruikt. Materialen hebben ook een bepaalde kwaliteit. Met materialen van een hogere kwaliteit krijg je ook items van een betere kwaliteit en deze hebben ook vaak sterkere of betere effecten.

Vechten
Tijdens het verzamelen van de materialen moeten er ook monsters worden bevochten. Het gevechtssysteem heeft niet veel om het lijf. Gevechten zijn turn-based en de personages kunnen speciale aanvallen doen door gebruik te maken van hun magie. Natuurlijk kunnen ze nog gewoon aanvallen of verdedigen. Tijdens de gevechten kun je ook de items gebruiken die je zelf gemaakt hebt. Dit zorgt voor een beetje variatie, maar hier had het spel meer mee kunnen doen. Pas later in het spel had je een specifiek item nodig om een eindbaas te verslaan. Dit is wel een beetje een gemiste kans.

Een andere trope waar Atelier Lulua last van heeft is het grinden. Bij sommige nieuwe gebieden waren de vijanden ineens zo sterk, dat ik terug moest naar het vorige gebied om een paar levels te stijgen. Dit hoort natuurlijk een beetje bij het genre, maar het kan soms wel echt vervelend zijn.
Verwacht grafisch ook niet het allermooiste van Atelier Lulua. Gust werkt altijd met een beperkt budget en dat zie je hier en daar wel terug. Lulua is zeker geen lelijk spel, maar er is wel een groot verschil tussen de personages en de omgevingen in de grafische kwaliteit. Echter stoorde ik mij daar tijdens het spelen niet veel aan.

Atelier Lulua is zowel voor terugkerende als nieuwe spelers van de serie een interessant deel. Het luchtige verhaal met de interessante personages is hartverwarmend om te ervaren. De Alchemicriddle met de kleine puzzeltjes is een interessante manier van nieuwe recepten ontdekken. Het synthetiseren van de items is makkelijk en overzichtelijk. Het enige wat echt minder is zijn de gevechten. Dit voelt toch te simplistisch ten opzichte van de rest. Ben je op zoek naar een JRPG die iets anders doet dan andere spellen binnen het genre, dan is Atelier Lulua misschien wel iets voor jou.

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

Oordeel Atelier Lulua: The Scion of Arland (PS4)

• Eindcijfer 69