Burnout (NGC)
79 100 1

Review Burnout (NGC)

Burnout is een nieuwe racegame van Criterion maar kan hij zich ook meten met de hedendaagse racegames?

Het spelconcept in Burnout is simpel, je begint vanaf de de vierde plek en racet met drie andere tegenstanders door drukke straten. Vanaf de vierde plek moet je proberen om eerste te worden. Dit doe je natuurlijk door zo goed en hard mogelijk te rijden. Maar eerste word je niet door je aan de verkeersregels te houden. Nee, je kan het beste de meest asociale dingen doen op de snelwegen, zoals spookrijden, driften of rakelings iemand passeren. Als je één van deze acties uitvoert loopt je balkje onder in beeld vol, het zogenaamde Burnout balkje. Als deze vol is krijg je beschikking tot een speedboost en dat is je kans om even riant op voorsprong te komen.

Te kort en te weinig
Als je Burnout met andere racers vergelijkt komt je tot de conclusie dat er in Burnout weinig auto’s zitten en ook weinig banen. Je kunt in totaal beschikking krijgen over 9 auto’s waarvan je er vier moet unlocken. Dit maakt het spel niet minder maar ik had toch graag wat meer auto’s gezien. Wat de banen betreft, je hebt in dit spel maar 6 kampioenschappen. Deze kampioenschappen bestaan dan weer uit drie of vier banen maar je hebt er ook met maar één baan. De banen zijn ook niet verschillend, vaak rijd je banen meer dan één keer, omdat je ze de ene keer weer in tegengestelde richting moet rijden en dan andere keer in de regen. Hierdoor wordt het spel een beetje repetief. Deze kampioenschappen zijn ook niet al te moeilijk en als je een beetje kan racen kan je de kampioenschappen en face offs (races waarbij je auto’s kan verdienen) binnen een week uitspelen. En daardoor is de speelduur voor een eenzame speler niet heel erg lang.

Crash replay
Omdat de straten waar je door rijdt zo druk bevolkt zijn, komt het nog wel eens voor dat je crasht. Deze crashes worden dan in mooie replays nog een keer getoond vanuit andere camera standpunten. Zo kun je goed zien wat je allemaal raakte, hoeveel schade je hebt en hoe groot je botsing is. Toen ik deze game voor de eerste keer speelde vond ik de crash replays helemaal te vet, maar na een tijdje racen en veel crashen gaan de replays je toch wel een beetje irriteren en dat komt door het feit dat zo’n replay vaak een paar seconden duurt. En als je dan net in de achtervolging bent op de nummer één, dan zou je toch wel even willen dat je ze door kon drukken en gelijk weer verder kunt.

Realistisch racen?
Deze game is verre van realistisch, het is pure arcade actie wat de klok slaat. Je moet dus zogezegd zo hard mogelijk rijden door de straten van drukke steden. Dit racen doe je gewoon door A ingedrukt, remmen hoeft haast niet en door de Burnout boost wordt het nog minder realistisch. Dit wil allemaal niet zeggen dat de game niet leuk is om te spelen. Integendeel. Het is lekker snelle actie om een tijdje achter elkaar te spelen of om gewoon even tussendoor snel een baantje te pakken. Hierdoor wordt deze game veel minder snel saai, dan de gemiddelde race game.

Mooi, goed en bout
Waar slaan die drie woorden op denk je, nou ze slaan op de graphics, controls en muziek en in de volgorde. Hieraan kun je dus zien dat ik de graphics mooi vindt. De auto´s zien er mooi en stijlvol uit, je ziet licht op de auto´s reflecteren de steden zien er mooi uit, geen pop up. Gewoon mooi. Goed slaat dus op de controls, Burnout bestuurt gewoon heel simpel, alles reageert soepel en snel, je hebt echt het gevoel dat je in de auto zit. Iedereen kan het spelen en de eerste kampioenschappen uitspelen, later zul je goede reflexen nodig hebben om verder te komen. De Muziek vind ik dus bout, saaie deuntjes die snel in herhaling vallen, er zullen vast wel mensen zijn die de muziek wel diggen, maar bij de groep hoor ik zeker niet. Het eerste half uur ging nog wel, maar daarna heb ik de muziek uit gezet en gewoon mijn eigen cd´s opgezet.

Burnout is gewoon een hele goede race game. De game is nu al een tijd geleden uitgekomen, maar hij kan nog steeds meekomen met de race games van tegenwoordig, zoals Need for Speed. De game is wel snel uitgespeeld maar je kan altijd weer even terugkomen om gewoon even een baantje te racen. Hij gaat niet snel vervelen op de muziek na. Als je deze game ergens voor weinig geld ziet liggen gewoon kopen.

Oordeel Burnout (NGC)

• Sound 50
  • Eindcijfer 79