Chu Chu Rocket! (GBA)
85 100 1

Review Chu Chu Rocket! (GBA)

Chu Chu Rocket is een zeer leuke puzzle game gemaakt door de meesters die achter onze blauwe vriend Sonic zitten.

Chu Chu.......wat??
Als je vaak gamed weet je dat Chu Chu Rocet al eens eerder op de Dreamcast is verschenen, degene die dat niet wisten weten dat(als ze goed aan het lezen zijn) nu dus ook. Het spel wordt ontwikkeld door het Sonic Team van Sega, dat bekend is van je raadt het al....Sonic. Zij zijn degene die bijna alle Sonic games hebben gemaakt. Maar schijnbaar wilden ze wat anders en begonnen aan een puzzelgame. Chu Chu Rocket was één van de eerste Dreamcast games en was een bescheiden hitje. Sega wilde meer geld verdienen aan het spelletje en heeft het dus nu uitgebracht voor de GBA. Let the game begin.....

Verhaal
Chu Chu Rocket is een puzzelgame en zoals meestal in puzzelgames zit er geen verhaal in het spel. Dat vind ik toch wel raar, want in de tijd waar we nu leven heeft zo'n beetje elke game een verhaal. Maar de puzzelgames lopen schijnbaar een beetje achter in de tijd.

Gameplay
Chu Chu Rocket is niet een erg origineel spelletje: Je moet de muizen in je raket krijgen en de katten buiten je raket zien te houden. Dat klinkt heel simpel, maar dat is het niet. Je moet pijlen zetten om de beestjes de goede kant op te krijgen. Aan het begin is de besturing een beetje onhandig, maar na een tijdje kun je zoveel pijltjes zetten als je wil. Ook zijn er hindernissen zoals valkuilen en in sommige levels zijn de zijkanten "open", dat betekent dat een beestje aan de ene kant van het beeldscherm verdwijnt en er aan de andere kant weer inkomt. Voor de singleplayer zijn er 2 speelmodes(+2 multiplayer modes die je ook in je eentje kunt spelen) beschikbaar:

-Puzzle: In de Puzzle mode word je in een level neergezet en dan mag je de muizen in je raket zien te krijgen. Dat moet je dan doen door een bepaald aantal pijlen (die links in je beeldscherm) staan goed neer te zetten. Als je volgens jou dan alle pijlen op de goede plaats hebt gezet dan kan je op de R button drukken om te kijken of je ze in de raket krijgt. Aan het begin zijn de levels erg makkelijk, maar als je dan in de Mania mode bent aangekomen worden de levels erg pittig. Je bent dan soms meer dan een kwartier bezig om de oplossing te vinden en als je dan de oplossing niet vindt dan doe je de gba uit, want je hebt hoofdpijn opgelopen. Toch wil je het na een kwartiertje weer proberen en voila het lukt gelijk, op naar het volgende level van de in totaal 2500 levels (ja, je leest het goed).

-Stage Challenge: In deze mode krijg je 25 levels voor je kiezen die je allemaal binnen een bepaalde tijd moet uitspelen. Je moet bijv. 100 muizen in 30 sec. naar je raket toe brengen. Dat lijkt heel simpel, maar je kan maar 3 pijlen tegelijk neerzetten. Als er een verdwaalde kat in je raket loopt dan is het inpakken geblazen. Al met al is deze mode ook wel leuk, maar het blijft niet erg lang boeien. Je kan er als je wilt een Time Trail van maken, maar dan ben je wel erg stom bezig.
Je kan ook nog een eigen karakter en een eigen stage maken. Vooral het maken van een stage is leuk en als ie af is moet je hem door een vriend/vriendin laten oplossen. Als het dan niet lukt kan je je vriend/vriendin voor een GROTE loser uitmaken. Zeker als je daarna laat zien hoe simpel het eigenlijk is.

Graphics
Chu Chu Rocket ziet er niet super, games als Golden Sun zijn wel een paar honderd keer mooier. Maar lelijk is het ook niet. Alles wat je nodig hebt is duidelijk in beeld gebracht en zo hoort het in een puzzelgame. Wel vind ik dat de muizen en de katten er toch wel erg goed uitzien. Ook is een opstijgende raket zeker het bekijken waard. Al met al kunnen de graphics van Chu Chu Rocket er mee door.

Sound
Ook het geluid in dit spel is zeer goed in orde. Als je de Dreamcast versie hebt gespeeld zul je meteen tot de conclusie komen dat de gba mooie geluiden kan produceren. Want alle geluidjes uit de Dreamcast versie zijn in dit spel opgenomen. Het zijn leuke deuntjes en bliepjes die niet tot irritatie zorgen, want dat gebeurt nog wel is bij een puzzelgame. Vooral in de multiplayer mode zijn de geluidjes erg leuk.

Replay
Dit is het grootste pluspunt van het spel. De singleplayer mode kent meer dan 2500 levels dus daar ben je wel een paar weken(zeg maar gerust maanden) mee bezig. Je zult later nog vaak dit spel even er bij pakken om nog even die irritante puzzel op te lossen. Als je toch uitgekeken raakt in de singleplayer mode(kan bijna niet) kun je aan de slag in de multiplayer. Nodig 1 tot 3 mensen(zonder cartridge, maar wél met gba) uit, zet eten en drinken klaar, link de gba's aan elkaar en start de 4P battle. Je hebt dan allemaal een eigen raket en alle deelnemers moeten de muizen in hun raket zien te krijgen. In de multiplayer zitten een paar extra's. Zo zijn er muizen die 50 punten geven(normaal maar 1) en er zijn muizen met een vraagteken. De hondsdolle muizen(die met een vraagteken) zorgen voor veel leuke spelvarianten. Bijv. Blindfold the Winner en Mouse Mania. Het is niet te beschrijven hoe leuk het is, je moet het gewoon een keer mee maken. Kortom de Replay is perfect bij dit spel.

Hot or Not
+ Meer dan 2500 levels
+ Hilarische multiplayer
+ Simpel te leren
- Grafisch had wat beter gekunt
- Gaat soms iets te snel

Chu Chu Rocket is een game die eigenlijk geen minpunten heeft. Alles is goed verzorgd. Je zult echt onwijs veel plezier met dit spel hebben. Het spel is voor alle leeftijden dus je jongere broertje/zusje van 10 kan het ook heel leuk vinden. Deze game is het aanschaf waard als je geregeld multiplayer doet en als je van puzzelgames houdt. Maar ook als je niet zo'n iemand bent dan is deze game nog het proberen waard.

Oordeel Chu Chu Rocket! (GBA)

• Graphics 65
  • Replay 100