Colin McRae Rally 2005 (Xbox)
89 100 1

Review Colin McRae Rally 2005 (Xbox)

In 1998 schokte Codemasters de wereld met de introductie van een nieuwe rally serie genaamd Colin McRea Rally. Nu, 6 jaar later ligt het 5de deel in de winkels. Is er veel veranderd in die 6 jaar? Zeker weten, de game heeft een evolutie proces mee gemaakt waar je U tegen mag zeggen. De game werd in de markt gezet als concurrentie van het toen toch Heer en Meester zijnde V-Rally, een doel dat inmiddels ver voorbij is gestreefd.

Colin McRea 2.0 wordt tegenwoordig nog steeds gezien als de beste Colin McRea Rally game uit de serie. Die game vernieuwde en verbeterde zijn voorganger namelijk op alle fronten en veranderde het rally genre voorgoed. Nooit zal rally rijden meer zo verbeterd kunnen worden als destijds het geval was. Met Colin McRea Rally 3 maakte de serie de overstap naar de huidige generatie consoles. De game verscheen zowel op de Xbox als op de PlayStation2 en werd redelijk gematigd ontvangen. De criticasters werden met deel het vierde deel genaamd Colin McRea Rally 04 echter de mond gesnoerd. De game was op dat moment echt de koning van alle Rally games. In het afgelopen jaar is echter veel gebeurd, zo kwam er een nieuwe serie genaamd Richard Burns Rally bij en kwam er ook een opvolger voor het arcade rally spel RallySport Challenge. Beiden scheurden Colin McRea Rally 04 voorbij op de weg naar de finish. Nu is de opvolger van Colin McRea Rally verkrijgbaar op de Xbox, PC en PS2 met het achtervoegsel 2005.

Niet kort door de bocht
Colin McRea Rally 2005 is zeker geen makkelijke game. Vele newbies zijn al gestruikeld over de moeilijkheidsgraad in de vorige delen van deze serie en dat zal nu niet anders zijn. Heb je echter het geduld om jezelf te laten scholen in deze game dan zul je iets ervaren wat nog geen enkele rally game eerder geboden heeft. De game bulkt namelijk echt uit van het realisme qua gameplay. Het sturen is erg goed uitgewerkt in het bijzonder. In het begin zul je nog veel bij moeten sturen en vaker in de kreukels liggen dan je lief is, maar naarmate je de game langer speelt en beter onder de knie krijgt zul je steeds minder hoeven te sturen doordat je steeds de ideale lijn kiest. De snelheid van de game is niet al te hoog, maar wie het rally rijden als sport een beetje volgt weet dat dit in de echte wereld net zo is. De games scheuren in veel gevallen met een gemiddelde snelheid van 50 kilometer per uur over de zandweggetjes en door de sneeuw, met topsnelheden van rond de 100 kilometer per uur. Maar nergens krijg je het gevoel dat je langzaam rijdt, iets dat je met deze snelheden eigenlijk wel zou verwachten. De game kan qua snelheid zeker mee op het niveau van een Project Gotham Racing 2 bijvoorbeeld. Wat ook helpt om het gevoel van snelheid te bevorderen zijn de vele bochten in de circuits.Je moet echt je ogen op de baan houden en goed naar je co driver letten, anders beland je keer op keer in de berm. Over de co driver was ik in het begin van de game overigens zeer ontevreden. Het leek erop dat hij elke keer te vroeg kwam met zijn toch wel nuttige en vitale informatie. Toen ik echter mijn carrière als rally rijder voort ging merkte ik dat het enorm handig was en je het commentaar van hem gewoon echt op dat tijdstip nodig hebt zodat je de volgende bocht in kunt schatten. Soms kan dit echter wel tot frustraties leiden, aangezien je naar rechts moet en je een pijl naar links van de volgende bocht in beeld hebt. Een moment uit je concentratie zijn is dus af en toe echt een doodsteek voor je tijd.

De looks van Colin
Het is dat Colin McRea een Schotse kerel is, anders had ik de graphics van Colin McRea Rally 2005 zeker als sexy betiteld. De game is namelijk tot in de puntjes verzorgd, waarbij ik met name het schademodel in het zonnetje wil zetten. Het schade model is namelijk extreem uitgebreid. Werkelijk alles kan kapot gaan in Colin McRea Rally 2005 en dat is echt een enorme prestatie. De wagens kunnen echt zo brak worden dat je de auto opnieuw moet starten om de haverklap. Geen zorgen overigens, als je gewoon van een redelijk niveau bent zal het binnen 1 track nooit zo ver komen, tenzij je het gaat testen zoals ik heb gedaan. Bumpers vlogen er vanaf, ramen sneuvelden, motorkleppen vlogen door de lucht, de motor sloeg af en het sturen was alsof je en tractor bestuurde bij windkracht 9. Zo kan het gebeuren als je te veel met 1 kant tegen de reling of wanden langs gaat het stuur een afwijking krijgt naar link of rechts waardoor het echt een kunst wordt om de wagen op de baan te houden. Een beter schademodel dan in Colin McRea Rally 2005 is er simpelweg niet, dit is het beste van het beste. Een schademodel is leuk natuurlijk en bij rally games ook wel van vitaal belang, maar het oog wil verder ook wat. De wagens zien er als ze nog heel zijn namelijk ook subliem uit, je kunt zien dat Codemasters echt tijd heeft gestoken in het maken van de models. Ook de omgevingen zijn dik in orde, de wegen zijn goed verzorgd en hebben ook echt invloed op het rijden. Zo zul je merken dat als je door water, sneeuw of op een zandweg echt anders gestuurd dient te worden. De graphics zijn dus goed geïntegreerd in de gameplay.

Een klein puntje van kritiek ten aanzien van de graphics is de vegetatie langs de weg. Zo is het niet goed te zien of je wel of niet door een stuik heen kunt rijden. Ook zijn de bomen en struiken niet uit al te veel polygonen opgebouwd. Hier had eigenlijk wel wat meer tijd in gestoken mogen worden in mijn ogen.Wat dan wel weer je visuele prikkels stimuleert zijn de kleine dingen die juist zo enorm te waarderen zijn. Wat te denken van de stofwolken die nog nooit zo mooi in beeld zijn gebracht zonder enig moment te storen. Enorm leuk bij effect hiervan is dat de wagen ook smerig wordt naar gelang je door de woeste wildernis rijdt. Grafisch gezien is Colin McRea Rally 2005 echt een flinke stap voorwaarts ten opzichte van Colin McReay Rally 04 en ook de concurrenten moeten in het stof bijten.

En toen was het stil
Dat maak je niet vaak mee, een game waarin gewoon geen enkele vorm van muziek te vinden is ingame. Een perfecte keuze van Codemasters, hoe frustrerend had het kunnen zijn als je net die nauwe bocht niet te horen had gekregen van je co driver door de vocale ‘kwaliteiten’ van een Christina Aguilera of Frans Bauer. Naast je co driver zijn er natuurlijk nog meer dingen die geluid maken. Net zoals dat je wagen anders aanvoelt op de verschillende terreinen die Colin McRea Rally 2005 bied, klinken de wagens ook echt anders in de sneeuw dan op een bospaadje in de Alpen. Zondermeer klinken alle race monsters prachtig, zelden heeft het geronk van auto’s zo goed als hun gelijken in het echt geklonken. Via Xbox Live kun je overigens wel gewoon met je tegenstanders praten, wat tot hilarische situaties kan lijden.

Speelmodi
De game heeft voor het eerst in het bestaan van de Colin McRea Rally serie een carrière mode in zich. Een uitstekende keuze als je het mij vraagt, die daarnaast ook nog eens tot in de perfectie is uitgewerkt. Het is echt een enorm leuke en afwisselende speel mode, waarin de vibe van de game gewoon perfect aan te voelen is. Het instappen in Colin McRea Rally 2005 is overigens niet iedereen gegund. Er zijn namelijk alleen de moeilijkheid niveau’s Normal en Advanced. En laat nu de Normal speelstand van deze game in veel andere games al doorgegaan zijn voor Very Hard. Je dient de game echt even de tijd te geven, verwacht dan ook niet het eerste uur een race te winnen, dit is tenzij je een Die Hard fan bent van de serie gewoonweg haast onmogelijk. In de career mode moet je daarnaast ook nog verstand van zaken hebben of krijgen gedurende het spelen van het spel. Je kunt namelijk de auto helemaal aanpassen zoals jij het wilt. Pas je hem echter aan op een manier dat het niet geschikt is voor de ondergrond in de race, zal je snelheid daar ook onder lijden en zal je het ook echt voelen aan de wegligging. Dan is er nog een Time Trial mode, waarin je je beste tijden kunt verbeteren. Dit is vrij standaard werk dat je in veel andere race games ook gezien hebt. En dan is er natuurlijk het overbekende Rally rijden, waarin je los een aantal circuits afwerkt. Deze mode is in mijn ogen een beetje overbodig geworden in verband met de komst van de career mode. Alles is ook nog eens via Xbox Live te ervaren. Hier is echter wel iets dat vermeld zal moeten worden, je rijdt namelijk net als in de offline multiplayer niet op hetzelfde tijdstip. Je rijdt tegelijkertijd, maar het enige wat je van je concurrentie zult zien is een Ghost die je dus niet kunt raken. Waarom hier voor gekozen is door Codemasters moge duidelijk zijn, multiplayen is leuk, maar het mag niet het realisme ondermijnen. Het gaat in Colin McRea Rally 2005 om hoe je de baan zo snel en goed mogelijk benut en daarin is geen plaats voor mensen die je van de baan stoten en anderen waarmee je rekening dient te houden.

Colin McRea Rally 2005 stuurt Richard Burns Rally en RalliSport Challenge 2 terug naar school met een dik pak slaag. Colin McRea Rally is in ieder opzicht de grote winnaar van deze strijd der Titanen. Colin McRea Rally 2005 is weer heer en meester, zoals het eigenlijk ook wel hoort. De gameplay is tot in de puntjes verzorgd, de sound voegt echt iets toe, grafisch verbijsterd de game vriend en vijand en de modes zijn gewoon goed uitgewerkt. Een absolute aanrader voor iedereen die op zoek is naar een race game die niet arcade aanvoelt. Dit is zeker weten het beste deel uit de serie van Codemasters en daarnaast ook nog eens de onbetwiste koning onder de Rally games.

Oordeel Colin McRae Rally 2005 (Xbox)

• Graphics 92
  • Gameplay 91