Dancing Stage: Mario Mix Pak (inclusief dansmat controller) (NGC)
85 100 1

Review Dancing Stage: Mario Mix Pak (inclusief dansmat controller) (NGC)

Mario is onderhand al 20 jaar werkzaam in de videogamesbusiness. Hij heeft de industrie zien opgroeien van een klein onschuldig kuikentje tot de commerciële tijger die het nu is. Nintendo onderstreept nog eens dat Mario er nog geen genoeg van heeft gekregen door vier GameCube games uit te brengen met de bolle Italiaan in de hoofdrol. Eén van dit kwartet is de game Dancing Stage: Mario Mix. Hierin gaat Mario met de voetjes van de vloer, ofwel dansen. GameQube ging op onderzoek uit en keek of Mario het kunstje na 20 jaar zware arbeid nog niet verleerd was!

Dancing Stage: Mario Mix zit verpakt in een grote doos, waar na wat gretig uitpakwerk een flinke knaap van een dansmat en een GameCube game uit komt rollen. De dansmat is een blauw-wit-zwart stuk stof en plastic en is van alle gemakken voorzien zoals A-, B-, Z- en startknop, zodat je je een weg weet te banen door de menu's in de game. In het midden van de mat zie je Mario een vette move doen, waarmee je in het spel vrijwel meteen game over mee zou gaan. Hoe dan ook, het maakt alles tot een stijlvol geheel waarop je nog vele uren zult gaan stampen.

Voor de mensen die nog niet bekend zijn met het fenomeen DDR (Dance Dance Revolution, wat deze game eigenlijk is) zal ik even snel uitleggen hoe het in z'n werk gaat. Je staat in het midden van een mat met in alle vier windstreken een pijl. Ondertussen beweegt er op je TV een school pijlen van beneden naar boven. Wanneer een pijl de top van het scherm raakt is het de bedoeling dat je je voet op de overeenkomende pijl op de mat zet. Wanneer er twee pijlen in het spel zijn is het de bedoeling dat je een sprongetje maakt en op de twee bijbehorende vlakken landt. Dansen dus...

'Oh no! You fell into a hole! Try to dance your way out!'
De dingen lopen weer eens in de soep in het Mushroom Kingdom als Bowser ongevraagd een handvol Musical Keys uit het kasteel van Prinses Peach meeneemt. Het is aan Mario en Toad om de sleutels terug te grijpen van vijanden als Wario en Waluigi door te... ehr... dansen. De kleine groep intelligente elite die de laatste paar zinnen opvatte als 'verhaal' begrijpt dat er, ongebruikelijk genoeg, een story mode in DS: Mario Mix zit, en als het goed is weet de rest het nu ook. De story mode is een leuk avontuur met allerlei verschillende typische Mario elementen zoals vijanden, omgevingen en characters. Naast deze story mode zit er ook nog een Free Mode tussen waarin je lekker zelf een nummertje naar keuze kunt selecteren en kunt proberen je records te verbeteren. Qua modi zit het dus wel snor in Mario Mix, er is zelfs een modus die bijhoudt hoeveel calorieën je hebt verbrand tijdens het spelen. Een aanrader dus voor, ehr, 'gezette' mensen.

Why do people jump flagpoles? Why not?
Dancing Stage: Mario Mix bestaat eigenlijk uit twee onderdelen: de liedjes dansen en de minigames. Van het laatste zijn er een aardig aantal te unlocken in de story mode. Het zijn korte spelletjes die de dansmat benutten maar niks met dansen te maken hebben. Zo is er een ge-restylede versie van het vlaggenstokspringen uit Super Mario Bros. Door als een malle afwisselend op de rechter en linker pijl te staan neemt Mario een aanloop en door bij de witte streep op de bovenste pijl te drukken doet de loodgieter een beroep op z'n wereldberoemde springkracht. Het is allemaal leuk bedacht en wel grappig, maar na drie keer vond ik het wel leuk geweest en navigeerde ik mij dansendewijs naar de Free Mode dat, aan de andere kant, wel erg tof is.

En van je voooor, naar achter van links naar reeheechts!
Na een paar nummertjes om erin te komen, gaat de moeilijkheidsgraad omhoog, de gordijnen definitief dicht en laat je die mat eens grondig kennis maken met je voeten. Een kleine tien minuten later ligt er een natte handdoek naast je, heb je je volslagen bezwete trui al uitgedaan en begint die ooit zo perfecte dansmat slijtageplekken te vertonen waar jij net je voeten in supersonisch tempo verplaatste naar de volgende pijl. De radertjes in je hoofd werken op volle toeren en je reactiesnelheid wordt ten volle op de proef gesteld. En na die laatste links, rechts, sprong, hop en het landen met een dikke combo op het scherm voel je jezelf de koning van de dansvloer. En juist dat is wat Dancing Stage: Mario Mix zo tof maakt!

I bet you look good on the dancefloor!
Mario laat zich van een geheel andere kant zien in Dancing Stage: Mario Mix, hij gaat wreed uit z'n dak. Ook Luigi kon het niet voor elkaar krijgen als een plank te blijven staan en zette zijn beste beentje voor, rechts, links en achter om ritmisch een nummertje uit te dansen. De animaties zagen er leuk en zelfs lollig uit. Verder was het allemaal vrij elementair op grafisch gebied. Erg is dit echter niet. Tijdens je danssessies is een vakkundige lichtshow om je af te leiden wel het laatste wat je graag zou willen zien. Grafisch voldoet het dus zeker aan de, niet erg hoge, eis.

Bliep, blop!
Dancing Stage: Mario Mix bevat een aantal soorten muziek, zoals een aantal composities van onze antieke vriend Wolfgang Mozart. Maar het muziekaanbod wordt toch overduidelijk gedomineerd door remixes van Mario deuntjes die nog zo in je hoofd zitten gekerfd alsof je het gister voor het laatst speelde. De mixjes bestaan meestal uit trance-achtige geluidjes, zodat het allemaal vrij gemakkelijk in het gemiddelde gehoor ligt. Verder komt de originele versie vaak ook nog even een aantal seconden langs in het liedje, zodat de nostalgie weer heerlijk boven komt. Fantastisch, dat je na al die jaren eindelijk eens lekker los kunt gaan op de nummers die je zo lang hebt moeten aan horen. Als enige minpunt kunnen we noemen dat we het zeer betreuren, dat Gabber Piet niet even langskwam met een nummer, maar daar valt mee te leven. De muziek is erg leuk, vooral vanwege het feit dat het de bliepjes en blopjesmuziek betreft!

Conclusie:
Dancing Stage: Mario Mix is zeker nadat je de smaak een beetje te pakken hebt gekregen een hele toffe game. Het is dan wel een van de vele edities van Dance Dance Revolution, maar het geeft er duidelijk zijn eigen twist aan. Voor het eerst in de geschiedenis van de genoemde gameserie is er namelijk een story mode in te bespeuren en het is voor het eerst dat je op retro bliepjes en blopjes kunt dansen. Daarnaast bevat DS: Mario Mix een 'mush-mode', waarin er allerlei 'voorwerpen' zoals Koopa's over het beeld vliegen die je net als de pijlen ook moet zien te 'bedansen'. Dit maakt het allemaal net iets lastiger en zorgt voor een echt Mariosfeertje. Al met al is dit dus een toffe Mariogame, waarin je heerlijk kunt dansen. Het icoon van Nintendo is het nog niet verleerd!

Oordeel Dancing Stage: Mario Mix Pak (inclusief dansmat controller) (NGC)

• Graphics 65
  • Gameplay 88