Dissidia 012: Final Fantasy (PSP)
85 100 1

Review Dissidia 012: Final Fantasy (PSP)

Dissidia 012 [spreek uit: Duodecim]: Final Fantasy is een prequel van de originele Dissidia-titel en toont ons opnieuw de strijd tussen de goden Cosmos en Chaos, die elk hun keurcorps aanvoeren om de ander het leven zuur te maken. Deze legers bestaan uit een resem aan bekende Final Fantasy-personages, die vooral voor de echte liefhebber een feest van herkenning zullen zijn.

Met een mechaniek die doet denken aan een kruising tussen een echte fighter en een RPG wist de eerste Dissidia vooral veel Japanse harten te veroveren. Zal 012 ook het westerse publiek kunnen bekoren?

Hoogtepunten
Nieuw verhaal, nieuwe personages: Zoals in de introductie al beschreven werd, gaat het om een nieuw verhaal, waarvan ook nieuwe personages zoals Lightning (Final Fantasy XIII) en Vaan (Final Fantasy XII) onderdeel zullen uitmaken. Tijdens dit verhaal begeeft de speler zich over een grote wereldmap, waar portalen te vinden zijn. Achter deze portalen wachten de speler diverse gevechten, die hij moet winnen om verder te komen met het verhaal.

Graphics: Square-Enix bewijst andermaal dat ze als geen ander in staat is om de beste grafische kwaliteit uit een apparaat kunnen toveren. Dissidia 012 is wat dat betreft geen uitzondering en is rijkelijk gevuld met CGI-materiaal, cutscenes en prettig ogende menuutjes.

Sound: Ook de muziek kan aan Square-Enix toevertrouwd worden. In Dissidia zullen veel bekende tunes te horen zijn, waaronder het overbekende overwinningsriedeltje wanneer je weer eens als winnaar uit de ring stapt.

Mogelijkheden: Nadat er circa zeven uur op de teller stond, was het tijd om eens door de diverse menu’s heen te gaan bladeren. Daarbij kwam ik al snel tot de conclusie dat er waanzinnig veel te doen is in Dissidia 012. Naast de verhaalsmodus zijn er de Battle Mode om losse gevechten te doorlopen met vrijgespeelde personages, de Communications Mode om het spel tegen je vrienden te spelen, de PP Catalog om de verdiende Player Points (PP) in te leveren tegen een voorwerp of personage, en de Collection, waarbij opgeslagen video’s bewerkt kunnen worden en de speler zijn eigen quests kan creëren.

Replay: En dan ook terecht met een hoofdletter R. Het is ongelooflijk hoe de ontwikkelaar zo veel materieel op één enkele UMD heeft weten te krijgen. Met het doorlopen van de Story Mode en het verslaan van diverse vijanden kan de speler naast geld ook diverse punten verdienen. Zo kan hij zijn wapenuitrusting rustig uitbouwen en middels Kupo Points kan de speler zijn personages verrijken met unieke voorwerpen.

Actierijk vechtsysteem: Wanneer je een trailer opstart van Dissidia zal onmiddellijk het tempo in de gevechten opvallen. Een logische vraag hierbij zou zijn of de speler deze strijd wel bij kan benen. Niets is minder waar. Dankzij ingenieuze benutting van knoppencombinaties en de mogelijkheid om te wisselen tussen verschillende Paradigms, waaronder de Commando, Ravager of Medic, krijgt de speler een uiterst gebruiksvriendelijk vechtsysteem in zijn handen zonder dat hij halsbrekende toeren uit hoeft te halen. Herman van Veen kan trots zijn, want we kunnen rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan.

Bij de gevechten zelf is het vaak zaak om niet als een kip zonder kop aan te vallen, want dan leg je vroeg of laat toch het loodje. Analyseer de tegenstander, zoek zijn zwakke plekken op en deel een paar lichte tikken uit om Bravery Points te incasseren. Zodra je er genoeg hebt verzameld, sla je genadeloos toe met een EX Gauge-aanval. Houd er wel rekening mee dat de opponent dit ook bij jou zal gaan proberen. Verder kunnen tijdens deze gevechten summons opgeroepen worden en is er een vaste ondersteuning van een Final Fantasy personage om een duo-aanval in te zetten.

Bliksemgevecht: Gevechten in Dissidia 012 kunnen loeisnel verlopen. Twee keer knipperen met de ogen en het gevecht kan voorbij zijn. Op deze manier blijft het tempo wel lekker in het spel en dat past goed bij het principe van ‘gaming on the go’. Rond een gevecht af net voordat de les begint en na de les pak je de draad weer op waar je gebleven was.

Nostalgie: Met zoveel Final Fantasy personages in één spel is het een feest van herkenning geworden. Met personages van deel één tot en met deel dertien kan iedereen zijn persoonlijke favoriet kiezen. Het enige wat vreemd aanvoelt, is dat bepaalde personages nu van een stem voorzien zijn, terwijl in met name de vroege Final Fantasy-delen spraak niet tot de mogelijkheden behoorde.

Dieptepunten
RPG Mode: Bij de start van het spel krijgt de speler de keuze tussen Action Mode en RPG Mode. Dit laatste had beter uit het spel gelaten kunnen worden. De speler krijgt hierbij de keuze welke beweging of actie het personage uit moet voeren. Hierdoor volgt een statisch geheel, waarbij de AI jouw keuzes uitvoert. Wanneer je je toch al niet zoveel met een spel wil bemoeien, zet dan gewoon nog eens de film Final Fantasy VII: Advent Children op.

Verhaal: Hoe vet de actie in het spel ook is, het kan niet verbloemen dat het verhaal eigenlijk niets meer is dan een strijd tussen twee goden en hun hulpjes.

Overzicht: Doordat personages razendsnel over het scherm kunnen zwieren in alle richtingen, op wanden en pilaren kunnen rennen en tot slot ook kunnen vliegen, verliest de camera de opponent nog wel eens uit het oog. Dit kan tot gevolg hebben dat deze de kans krijgt om een paar fikse klappen uit te delen. Daarom is het zaak dat de speler zelf ook in beweging blijft om aanvallen als deze eenvoudigweg te ontwijken.

Doelgroep: Het spel heeft enerzijds voldoende diepgang en vrij te spelen extra’s om RPG-fans te maandenlang zoet te houden en anderzijds is er een goed uitgewerkt vechtsysteem, dat fans van de betere vechtgames ook voldoende ruimte biedt om ruime gevechtstactiek uit te denken. Ik vroeg me hierdoor alleen wel af welke doelgroep dit spel nu heeft.

Eindeloos veel speelplezier
Dissidia 012 staat garant voor vele uren speelplezier middels de enorme hoeveelheid mogelijkheden op het gebied van vrij te spelen voorwerpen en personages. Ook de eigen inbreng van de speler is hierbij niet vergeten. Wanneer je klaar bent met de verhaallijn kun je je eigen quests op gaan zetten en zo een eigen game maken. Tot slot kan je natuurlijk ook proberen de strijd aan te gaan met je vrienden en zo de door jou beproefde technieken in praktijk brengen.

Deze review is geschreven door ConAir

Oordeel Dissidia 012: Final Fantasy (PSP)

Aantal keer bekeken: 7675