Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Evolve (XboxOne)
63 100 1

Review Evolve (XboxOne)

Van alle videogamegenres is de First-Person Shooter (FPS) misschien wel het meest geëvolueerd. Waar het begin jaren ‘90 werd geboren in de kelders van types als Romero en Carmack, laten de meest recente FPS-games zien dat het genre zich steeds meer begint te presenteren als een stijl en steeds minder als een eigen categorie. Natuurlijk hebben we Call of Duty nog om onszelf hysterisch uit te leven in nauwe gangetjes waar realisme geen plaats heeft (zoals Romero het ooit heeft bedacht), maar recente titels als bijvoorbeeld Destiny en Dying Light laten zien hoever van deze fundament de FPS is afgeweken. Kun je Destiny niet veel beter een MMORPG noemen? En Dying Light een survival-horrorgame? Dat we de avonturen in deze games beleven vanuit het eerstepersoonsperspectief is niets meer dan een medium om ons dichter op de actie te plaatsen en de hele ervaring meer persoonlijk te maken. Mochten we deze gedachtenlijn aanhouden, dan brengt mij dat in een lastige positie. Want hoe definieer ik dan voor jullie Evolve, de nieuwste game van de FPS-veteranen van Turtle Rock?

Left 4 Monster

Turtle Rock zullen de meeste mensen kennen van het superbe Left 4 Dead (L4D). Lang daarvoor waren de heren al bezig met het modden van FPS games, waardoor ook titels als Counter Strike en Half-Life op hun CV staan. L4D introduceerde een nieuw aspect in het FPS: de zogenaamde asymmetrische shooter. In een asymmetrische shooter is het mogelijk om de ongelijke strijd aan te gaan in versus en co-op gameplay. In L4D was dat de strijd tussen vier menselijke spelers en eentje die een zombie bestuurde. Evolve tilt die oneerlijke strijd op en maakt de enkele speler een stuk sterker. In Evolve neemt de eenzame speler namelijk de rol van een groot, evoluerend monster op zich. Aan de vier menselijke spelers dus, om Darwin’s ‘survival of the fittest’ zo snel mogelijk in hun voordeel te beslissen. Een geweldig concept, waar ik erg veel zin in had.


Online only
Evolve begint met een korte introductie die eigenlijk het hele verhaal vertelt: vier mensen jagen op een monster. Verder is er geen verhaal, behalve een achtergrond (monsters op een planeet) en de korte onsamenhangende teksten die de karakters onderling gedurende de gameplay met elkaar wisselen. Hierdoor is de game in principe een online-only titel, vergelijkbaar met Titanfall. Offline solo is een optie; hierin bestuur jij een rol naar keuze en neemt de computer alle andere rollen op zijn conto, maar dat is ongeveer net zo interessant als cement zien drogen. Dat is grotendeels te wijten aan de slechte AI en het gebrek aan spanning dat met zich meebrengt. Op onlinegebied is Evolve echter technisch slim. Het opbouwen van teams gebeurt op basis van voorkeuren. Zo kun je alle vijf rollen in volgorde plaatsten, en zal de computer op basis van alle voorkeuren van de spelers met een teamverdeling komen die iedereen zou moeten liggen. Dit was vaak het geval, en mijn vrees dat matchmaking hieronder zou lijden bleek ongegrond.

To hunt or be hunted

Voordat het team is opgebouwd, wordt gekozen voor een scenario waarin de strijd gaat plaatsvinden. Evolve kent vier modi die weinig van elkaar verschillen. Zo is daar bijvoorbeeld ’Nest’, waarbij de jagers zes eieren dienen vernietigen voordat deze eieren extra monsters voortbrengen. Of gewoon ‘Hunt’, waarbij de jagers het monster dienen te verslaan en vice versa. Het doden van het monster of alle vier de jagers is trouwens altijd het einde van de ronde. Wanneer een team is opgebouwd, krijgt het monster een kleine voorsprong. Doel van het monster is om kleine wezens te verslaan en te verorberen. Hierdoor krijgt het ervaringspunten, welke het kunnen laten evolueren. Dit kan twee keer, totdat het monster level drie is. Denk aan Charmander, Charmeleon, Charizard. Aan de jagers om dit voorkomen. Helaas worden de jagers behoorlijk geholpen; opvliegende vogels en voetsporen verraden de positie van het monster. Wat ook niet helpt, is dat de opvliegende vogels met een grote rode cirkel op het beeld worden getoond aan de jagers en de voetsporen als een lichtgevend blauw pad. Desondanks is met een vol team jagers en een sterke speler als monster de game erg leuk en vullen de jagers elkaar aan. Een team bestaat altijd uit vier rollen: twee ondersteunende (Medic, Support) en de aanvallers (Assault en Tracker). Helaas bestaat het internet niet enkel uit welwillend en meedenkend volk. In veel van mijn games vergaten mijn medespelers hun rol en greep iedereen naar zijn wapen om lukraak te schieten op het monster.


Eat, sleep, kill, repeat
Evolve biedt een leuk opzet voor de genoemde modi. Je speelt als team een aantal modi achter elkaar, welke vervolgens effect hebben op elkaar. Wint het monster bijvoorbeeld een ‘Rescue’-missie, dan krijgen de jagers in de volgende missie hulp van de AI in de vorm van NPC’s. Andersom kan een missie ervoor zorgen dat het monster gesteund wordt door NPC-monstertjes. In theorie levert die een schier eindeloze combinatie van multiplayermogelijkheden op, geen enkele game hoeft hetzelfde te zijn. Na één campaign had ik echter wel al het gevoel alles gezien te hebben en voelde de volgende potjes toch als meer van hetzelfde. De omstandigheden waren anders en ook verschilden de personages, maar de ervaring was niet onderscheidend genoeg. Hierdoor had ik na de campaign al het gevoel veel gezien en gespeeld hebben. Wat dan rest is grinden voor meerdere karakters (binnen de vier rollen), custom opties voor je karakters (skins) en voor je monster deel je ervaringspunten toe aan de vier verschillende aanvallen.

Waar voor je geld?
Na één campaign van ongeveer anderhalf uur had ik voor mijn gevoel al veel gezien en ervaren. De progressie van mijn favoriete karakter was niet ver genoeg gevorderd voor enige keuze, omdat ik een aantal potjes had gespeeld met een minder favoriet figuur. Ook loopt de progressie scheef, want na een paar rondjes had ik mijn ondersteunde vaardigheid al geleveld, maar was het doen van schade hierdoor achtergebleven. Om een hoger level te bereiken, restte mij vooral om ook een online aso te worden, mijn team in de steek te laten en enkel mijn geweer te legen op het monster. Ineens snapte ik mijn eerdere ervaringen met losgeslagen teamgenoten een stuk beter. Wat Evolve verder ook geen goed doet, is de zeer grote hoeveelheid DLC. Vanaf dag één staat de winkel van Evolve al vol met ongeveer €70 aan skins. Deze zijn niet vrij te spelen. In een game waarin weinig kan worden veranderd aan het spelverloop (vaste rollen, beperkte personages), zijn skins van groot belang om in eigenheid van je karakter te voorzien. Ervoor betalen gaat mij, en hopelijk velen van jullie, te ver. Als laatste punt van kritiek is Evolve niet spannend, soms is het zelfs tegen het karikaturale aan. Met onbekenden achter elkaar aanrennen, de grote rode cirkels in het beeld achterna, om maar zo snel mogelijk het monster te vinden; het moet van een afstandje iets koddigs hebben gehad voor een eventuele neutrale toeschouwer. Door de hulp van de computer in de vorm van de blauwe sporen en rode cirkels is het daadwerkelijk jagen niet moeilijk gemaakt, en ligt de focus op het onvermijdelijk vuurgevecht tussen de asymmetrische teams.

Conclusie

Dat het onderstaande eindcijfer gemiddeld hoger had moeten uitvallen, komt door de originaliteit. Hecht je hier zoals ik minder waarde aan, dan verwacht je gewoon dat een game leuk is. Typerend voor het gevoel dat ik over hield aan het spelen van Evolve was dat de potjes enerverend, spannend en uitdagend waren als het ging zoals bedoeld was: met een actief en samenwerkend team. Zo niet, dan verliep de strijd slap, ongeïnspireerd en saai. Voorbeelden hiervan waren potjes met de AI als spelers of monster, slechte monsterspelers (zoals ikzelf vaak ook was) en niet meespelende of meewerkende jagers. Ik vind grinden niet erg, als ik dan maar wel het gevoel heb dat ik iets opbouw voor mezelf. In Evolve mis ik echter dat gevoel van iets opbouwen en jezelf een karakter eigen maken, niet in de minste mate omdat veel inhoud van de game achter een betaalmuur ligt. Koop Evolve alleen als je online kan/wilt spelen en het liefst ook als je vriendenlijst Evolve ook veel en graag speelt. Ik hoop vurig dat Turtle Rock met dit concept doorzet. Evolve 2 mag van mij minder origineel zijn, als het de gameplay maar ten goede komt.

Deze review is geschreven door Jeroen Knop

 

Oordeel Evolve (XboxOne)

  • Graphics 75
  • Gameplay 60
  • Originality 90
  • Sound 70
  • Replay 65
  • Eindcijfer 63

Aantal keer bekeken: 11176 

Laagste 2 prijzen voor Evolve (XboxOne)

7.00 11.99 2
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Game Shock Oss 10
€  4.00€ 3.00   € 7.00
Bol.com Partner 8.5
€  11.99€ 0.00   € 11.99

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Spindrift
Spindrift ( 171 ) 11-03-2015 20:07
Je eindcijfer is in ieder geval geen gewogen gemiddelde. Jammer maar ik laat Evolve liggen. Het MMO genre gaat hem niet worden voor mij. Online: Ja. Online only: Nee!
avatar van Syra
Syra ( 148 ) 11-03-2015 20:51
Ik vond de beta echt tegenvallen
Doe mijn maar gewoon weer zombie's die zijn zoveel Cooler dan die monsters.
Een gemiste kans
avatar van Crispy
Crispy ( 112 ) 11-03-2015 23:01
Rol: Reviewer
Goed onderbouwde en duidelijke recensie! Heb Evolve op de Gamescom gespeeld met een goed team en toen was het, zoals je al zegt, heel erg cool. Ik kan me wel goed voorstellen dat de game enorm tegenvalt wanneer dit niet zo is en dat het na enige tijd eentonig wordt.
avatar van CurlyKirby
CurlyKirby ( 700   1) 11-03-2015 23:23
Offline solo is een optie; hierin bestuur jij een rol naar keuze en neemt de computer alle andere rollen op zijn conto, maar dat is ongeveer net zo interessant als cement zien drogen

lol'd
avatar van MoeGreene
MoeGreene ( 109 ) 12-03-2015 00:21
Quote:
Je eindcijfer is in ieder geval geen gewogen gemiddelde. Jammer maar ik laat Evolve liggen. Het MMO genre gaat hem niet worden voor mij. Online: Ja. Online only: Nee!
Uh MMO..?? Je speelt met 5 man in een server toch?
avatar van Inousha
Inousha ( 41 ) 12-03-2015 08:34
Eindcijfer zou voor mij hoger moeten liggen. Punten in je review kloppen opzich wel aardig. Echt een super vette game als je met vrienden speelt. Op lagere levels met randoms is het voor de hunters vrij moeilijk om goed samen te spelen, vooral ook gezien de hoge learning curve.

Potjes voelen voor mij altijd erg spannend aan en zeg nou zelf; welke online game geeft je tegenwoordig nog het gevoel dat matches echt spannend zijn? Weinig dacht ik zo.

Hele dikke game, wat mij betreft dan ook echt een aanrader. Bandwagon praat over dat het pay2win is, is onzin. Het enige wat er aan DLC is, zijn de skins. De nieuwe maps etc die uit gaan komen, zijn voor iedereen gratis te downloaden.

Voeg me evt toe voor een paar matches op PS4. xInoushax
avatar van Sigpro
Sigpro ( 1529   2) 12-03-2015 09:43
Dat Evolve geen goede game zou worden wist ik al voordat het uitkwam, mocht het namelijk testen.
Zeer eentonig en ik verveelde me al heel snel!
avatar van Whalebrother
Whalebrother ( 1 ) 12-03-2015 12:15
Goede review, ik ben het echter niet met alles eens. Het is alweer even geleden dat ik met geknepen billetjes een game aan het spelen was. Geen enkele andere triple A game van de afgelopen jaren heeft er voor gezorgd dat ik met zweet handjes en met een verhoogde hartslag een game aan het spelen was.

Ik krijg het idee dat de reviewer in kwestie niet goed naar het spel gekeken heeft. De jagers worden enorm geholpen door de blauwe voetstappen en vogels die voor rode cirkels zorgen?

Dit kan je als monster allemaal in jou voordeel gebruiken. Je kan dwaalsporen maken, van een afstand de vogels triggeren en zorgen dat de hunters compleet de verkeerde kant op gaan.

De spannendste momenten waren voor mij dat ik in een bosje verstopt zat na een dwaalspoor te hebben opgezet en ik die hunters vlak langs mij heen zag lopen, zoekend naar een nieuw spoor.

Speel de game alsjeblieft nog een keer en probeer de handvatten te gebruiken die de game je aanbied
avatar van Asharon
Asharon ( 937 ) 12-03-2015 16:19
De manier waar op dit spel op de markt is gebracht is al genoeg voor mij om het links te laten liggen, maar is dit niet precies hetzelfde als L4D?
avatar van Inousha
Inousha ( 41 ) 12-03-2015 16:58
Quote:
De manier waar op dit spel op de markt is gebracht is al genoeg voor mij om het links te laten liggen, maar is dit niet precies hetzelfde als L4D?

Je weet precies hoe het op de markt is gebracht (en hoe is dat dan precies volgens jou?), maar je hebt geen idee wat voor game het is? F#$% logic right?
avatar van Asharon
Asharon ( 937 ) 12-03-2015 21:31
Quote:
[..]


Je weet precies hoe het op de markt is gebracht (en hoe is dat dan precies volgens jou?), maar je hebt geen idee wat voor game het is? F#$% logic right?

Huh? Als ik op elke game website voorbij zie komen dat het spel weinig content heeft en heel agressief DLC gaat verkopen, dan ga ik me er inderdaad niet verder in verdiepen. Het was meer een vraag omdat ik heb meegekregen dat de game in principe hetzelfde als L4D speelt, maar hier wel 9 voor originaliteit verdient.
avatar van Ronnybb2
Ronnybb2 ( 567   3) 12-03-2015 22:40
Ik vermaak mij er wel mee. Via mp voor 30 kunnen vinden. Geen topgame. Maar zo af en toe een spannend potje maakt hoop goed.

Dlc verhaal maak ik mij minder druk om. Voornamelijk skins.

Voor mij een goede 7,5
avatar van Inousha
Inousha ( 41 ) 13-03-2015 08:41
Quote:
[..]


Huh? Als ik op elke game website voorbij zie komen dat het spel weinig content heeft en heel agressief DLC gaat verkopen, dan ga ik me er inderdaad niet verder in verdiepen. Het was meer een vraag omdat ik heb meegekregen dat de game in principe hetzelfde als L4D speelt, maar hier wel 9 voor originaliteit verdient.

Misschien zou je er juist wat meer in moeten verdiepen zodat je zelf een mening kunt vormen. Don't fall of the bandwagon m8! Want het 'agressieve DLC verhaal is volkomen onzin. Het betreft vooralsnog alleen skins. Zoals ik eerder aan gaf, nieuwe maps die uit gaan komen zijn compleet gratis. Games zoals Bioshock Infinite waarbij je de DLC echt moet kopen om het complete verhaal te krijgen, daarbij zou je enigszins gelijk hebben. Bij Evolve is dit volkomen onterecht. Ik wil niet klinken als een enorme fanboy oid, maar ignorance als het jouwe kom ik maar zeer zelden tegen --> Ik heb me niet in de game verdiept, maar kan wel zeggen dat het slecht is...Riiiight.
avatar van Asharon
Asharon ( 937 ) 13-03-2015 11:27
Quote:
[..]


Misschien zou je er juist wat meer in moeten verdiepen zodat je zelf een mening kunt vormen. Don't fall of the bandwagon m8! Want het 'agressieve DLC verhaal is volkomen onzin. Het betreft vooralsnog alleen skins. Zoals ik eerder aan gaf, nieuwe maps die uit gaan komen zijn compleet gratis. Games zoals Bioshock Infinite waarbij je de DLC echt moet kopen om het complete verhaal te krijgen, daarbij zou je enigszins gelijk hebben. Bij Evolve is dit volkomen onterecht. Ik wil niet klinken als een enorme fanboy oid, maar ignorance als het jouwe kom ik maar zeer zelden tegen --> Ik heb me niet in de game verdiept, maar kan wel zeggen dat het slecht is...Riiiight.

Waar zeg ik volgens jou dat ik de game slecht vind? Ik ben gewoon tegen DLC als business model, en als ik dan hoor dat er gewoon weinig content in zit, terwijl de DLC al klaar staat, dan schiet dat bij mij in het verkeerde keelgat. Terwijl een game nog zo goed zijn. Ik lees graag reviews, en als overal naar voren komt dat de game weinig content beidt (bij launch) maar al wel de nodige DLC heeft, dan scheelt dat mij weer in de portemonnee. En leuk dat ze nieuwe mappen uitbrengen, maar dan wel weer een maand eerder naar één platform voordat de rest ze krijgt... ook dat soort praktijken zorgen er voor dat ik een game niet eens meer wil kopen, ongeacht de kwaliteit. Ja, ik ben nog van de oude garde die graag een spel koopt zonder na te hoeven denk over DLC, Season Pass of exclusieve content. Maar je kan het natuurlijk ook ignorance noemen.

To add: Ook al is een grote hoeveelheid DLC skins, vroeger was dit gewoon vrij te spelen. Nu moet je er voor betalen, terwijl je ook al goed betaald voor de game zelf. Als het zoals League of Legends zou zijn, oké, prima.