Final Fantasy IV Advance (GBA)
83 100 1

Review Final Fantasy IV Advance (GBA)

De Game Boy Advance en de GameCube staan op het punt hun laatste adem uit te blazen, maar voordat het zover is komt er zo nu en dan nog een gamepje uit waar men naar uitkijkt, zoals bijvoorbeeld een nieuw Final Fantasy deel. De moeite waard of flinke prut? Je leest het hier.

Final Fantasy IV Advance is eigenlijk geen nieuwe game. Op de Super Nintendo kwam hij al uit onder de naam Final Fantasy II, alleen toen waren de graphics een stuk minder dan nu en ook zijn de sounds opgeschroefd in de GBA versie, wat waarschijnlijk betekent dat die in het origineel ook minder waren. En last but not least is de verhaallijn een beetje aangepast. Of je nu wilt spreken van een nieuwe game of een oude game, je ziet maar, ik zeg gewoon game in ieder geval.

Het verhaal in deze game is, zoals je van Final Fantasy games gewend bent, best goed. De koning van Baron beveelt de Red Wings om legendarische kristallen te stelen uit de naties die naast Baron liggen. Diezelfde koning beveelt later zijn black knight, Cecil, de commandant van de Red Wings, om het dorpje Mist af te branden voor zijn kristal. Cecil krijgt een flink schuldgevoel. Daarom verlaat hij de koning en gaat hij strijden om een eind te maken aan dit gedoe.

Samen met zijn vriend Kain gaat hij op pad richting Mist, en als ze voor de uitgang een grote draak tegenkomen, belanden ze in een gevecht. Na het slayen van de draak gaan ze verder naar Mist, en daar aangekomen zien ze een dode vrouw en een klein meisje. Dankzij het doden van de draak is de vrouw gestorven. Het meisje is haar dochter, en hoewel ze eerst niets van de twee moordenaars wilt weten, wordt ze later gered door Cecil, nadat Mist gesloopt is en Kain spoorloos verdwenen is. Ze zegt dat ze Rydia heet, en samen met Rydia gaat Cecil verder op pad om het kwaad dat de koning gedaan heeft weer ongedaan te maken.

Zoals in de meeste Final Fantasy games is ook Final Fantasy IV Advance ongeveer een Turn Based Role Playing Game, wat betekent dat er in gevechten om de beurt wordt aangevallen. Nouja, niet precies om de beurt… Elk character heeft een aanvalsmetertje. Is deze vol, dan kun je aanvallen. Hoe hoger je level, hoe sneller de aanvalsmeter volloopt. Strijdt je dus met een character van level 14 tegen een character van level 9, dan zul je dus twee keer aan kunnen vallen voordat de tegenstander dat kunt doen, want jouw meter loopt veel sneller vol. Square Enix noemt dit systeem een Active Time Battle System, een variatie op het Turn Based Battle System.

Vechten in Final Fantasy games bestaat nooit alleen uit klappen uitdelen met een wapen, nee, het bestaat ook voor een groot deel uit magie. Met White Magic kun je je eigen characters met magie verzorgen, bijvoorbeeld met Cure weer wat HP geven, en met Black Magic kun je schade aandoen. Dit onder andere dankzij Thunder en Fire. Loop je door het water heen en vecht je tegen een stel vissen, dan moet je Thunder gebruiken en niet Fire, want water dooft immers vuur. Het is dus niet zo dat de aanvallen een vastgesteld aantal HP wegneemt. De magie-aanvallen kosten je wel MP. Is de MP op, dan zijn sommige characters dus vrij nutteloos, want als je ze enkel ‘Attack’ laat doen, zullen ze vaak niet meer dan tien HP schade verrichten.

Maar natuurlijk zit je in dit spel niet alleen maar te vechten. Mocht je niet aan het vechten zijn dan loop je over een wereldmap. Over de gehele wereldmap zijn uiteraard talloze dorpjes, dungeons en andere locaties verstopt om eens flink te verkennen. Hier is het wel mogelijk om in een random gevecht te raken. Heb je daar geen zin in? Dan zul je gebruik moeten maken van een voertuig. Toen ik de Hovercraft betrad had ik in ieder geval geen last van vijanden. Qua voertuigen kun je naast een hovercraft ook een luchtschip vinden waarmee je dus kunt vliegen. Niet echt een voertuig maar wel bestuurbaar is de Chocobo. Een Chocobo laat je twee keer zo snel rennen en een zwarte Chocobo kan door de lucht zweven. Niet bestuurbare Chocobo’s zijn de witte en de dikke Chocobo. De witte Chocobo herselt je MP en de dikke Chocobo kan items bewaren voor je.

In die talloze dorpjes waar ik het toenet over had kun je ook je characters upgraden. Er zijn namelijk ook winkels waar je wapens en armor kunt kopen. Je gaat natuurlijk je mannetje niet met een slecht wapen rond laten lopen als er wat beters is. Dus loop vooral eens een keertje zo’n winkel binnen, voor ieder character is er wel een leuk item te vinden.

Als ik een score zou moeten geven voor het savesysteem, dan zou die van mij een dikke onvoldoende krijgen. Je hebt twee save-opties: Quick-Save en Save. Soms kun je niet gewoon saven en moet je dus Quick-saven. Zet je de game daarna weer aan en uit, dan zul je op het punt beginnen waar je voor het laatst normaal gesaved heb. Is dit een grapje van de makers? Is dit om het spel een extra moeilijkheidsgraad te geven? Nou, wat mij betreft is het in ieder geval volkomen nutteloos en ik was dan ook erg kwaad toen ik ineens weer op hetzelfde punt als drie dagen terug zat...

De graphics en de sounds in deze game zijn flink opgeschroefd. Ze zijn beter als het origineel. De muziek is dan nog wel hetzelfde, maar met meer tonen er in. In een battle blijf je dus nog steeds het originele battle-muziekje horen en na het winnen van een gevecht nog steeds het victory-muziekje, alleen nu wat opgeschoond, en hetzelfde met de graphics. Deze zijn beter geworden, maar voor mij beïnvloedt dat niet de uiteindelijke score van de game. Dan de replay waarde: een RPG is een RPG, en bij de meeste RPG’s ligt de replaywaarde voor mij niet erg hoog. Ook met deze game zal ik niet snel overnieuw beginnen. De spanning is er immers af.

Deze GBA game is denk ik één van de laatste GBA games die goed zal verkopen. Er zijn een hoop Final Fantasy fans in de wereld. De oude fans gaan nog een keer genieten van dit avontuur met nieuwe graphics en een nieuwe dungeon, en de nieuwe fans kunnen dit spel nu op een nieuw systeem spelen. En terecht ook nog, want het is gewoon een goeie game. Er zit wel een maar achter. Ben je opzoek naar een goede RPG dan raad ik niet meteen deze aan. Er zijn namelijk twee RPG’s (eigenlijk drie) die beter zijn, en dat zijn de Golden Sun games en Mario & Luigi: Superstar Saga. Heb je deze gespeeld en wil je toch een nieuwe RPG, dan haal je met Final Fantasy IV Advance weer een leuke aanwinst binnen.

Oordeel Final Fantasy IV Advance (GBA)

• Graphics 83
  • Sound 88