Harry Potter and the Goblet of Fire (NGC)
60 100 1

Review Harry Potter and the Goblet of Fire (NGC)

Harry Potter is terug voor zijn vierde avontuur in de virtuele wereld. Zal deze vierde Harry Potter game beter zijn dan de vorige delen en zal hij nu ook eens niet-Harry Potter fans kunnen behagen? In deze review kom je het te weten. Bijna iedereen kent Harry Potter vandaag de dag wel, de boeken vliegen over de toonbank, het zesde boek is net uit, de vierde film net in de bioscoop en dus is de game van de vierde film ook te vinden in de rekken van onze geliefde games- en speelgoedzaken. In Harry Potter en de Vuurbeker draait het net zoals in de vorige delen weer om Harry en zijn goede vrienden, Ron en Hermelien. Na drie jaar overleefd te hebben op Hogwarts komt hij terug voor zijn vierde jaar en hier krijgen Harry en zijn vrienden te horen dat er dit jaar een tovertoernooi wordt gehouden op Hogwarts, maar Harry is te jong om mee te mogen doen. Maar omdat het anders maar een saai spel en verhaal zou worden als Harry alleen maar mocht toekijken, mag Harry op wonderbaarlijke manier toch meedoen aan het toernooi. In het spel werk je ook naar de opdrachten van het tovertoernooi toe. Hierdoor is het spel in twee delen op te delen, je hebt de normale levels, en de tovertoernooi-opdrachten.

Voor de mensen die dachten dat Harry Potter en de Vuurbeker ook een action-adventure zou worden heb ik spijtig nieuws, deze game is alles behalve een action-adventure. EA heeft het voor de vierde uiting van Harry Potter over een hele andere boeg gegooid dan bij de vorige delen. Ze hebben de gameplay van hun twee Lord of the Rings titels genomen (The Two Tower, Return of the King), alle orks in Harry Potter vijanden veranderd, ze hebben Aragorn, Gimli en Legolas in Harry, Ron en Hermelien verandert en de zwaarden in toverstokken. Harry Potter en de vuurbeker is dus een hack and slash game geworden. Je zult dus niet meer door Zweinstein kunnen wandelen en zo het verhaal ontrafelen.

In plaats daarvan zul je nu levels uitkiezen in de hersenpan. In deze levels zul je zeer veel vijanden moeten verslaan en kleine simpele puzzels op moeten lossen. In de levels zul je dan tovertoernooi-schilden kunnen verzamelen, deze schilden heb je nodig om verder te komen, want voor elk level heb je een aantal schilden nodig om het te openen. Deze schilden krijg je door het verslaan van bazen, het verzamelen van tien mini-schilden en door het oplossen van simpele puzzels. Als je genoeg schilden hebt verzameld, gaat er een nieuw level open, waar je dan weer precies hetzelfde kunt doen. De levels zelf zijn nogal eentonig en sommige duren veel te lang. Na het uitspelen van een aantal normale levels, zal het eerste tovertoernooi-level opengaan. Hier heb je er drie van, de mensen die de boeken kennen zullen de opdrachten wel kennen. Deze levels vormen een welkome afwisseling op de rest van het spel, ze zijn in mijn ogen ook leuker om te spelen, ook al duren ze maar zo kort. Na het uitspelen van levels krijg je ook nieuwe toverkaarten tot je beschikking, die je kunt kopen met je smekkies in alle smaken. Deze kaarten kun je gebruiken om meer leven te krijgen of om je spreuken krachtiger te laten worden.

Harry Potter en de Vuurbeker kan je ook nog met vrienden spelen, op zijn hoogst met twee vrienden, één is dan Harry, een ander Ron en nog een ander Hermelien. Ikzelf heb niet de drang gehad om met vrienden dit spel te gaan spelen, maar heb het wel even met mijn broertje geprobeerd. Het spel ging zo wel iets sneller, omdat je voor sommige puzzels in het spel de hulp van je medespelers nodig hebt. De computer gestuurde characters staan dan wel eens een paar seconden dom om zich heen te kijken voordat ze je zullen helpen, ook staan ze wel eens in de weg. Met een vriend die een beetje kan gamen heb je dit probleem niet.

Na dit allemaal gezegd te hebben, zal ik het maar weer over de graphics, controls en sound gaan hebben. De graphics in de game zijn in orde, alles ziet er scherper uit, ook ziet de game er wat donkerder uit, maar dat past wel bij de game. Het verhaal is ook iets donkerder dan in de eerste drie delen. De sound in de game is ook wel in orde, ik heb niet echt speciale of leuke deuntjes gehoord, maar heb mijzelf er ook niet aan gestoord. Waar ik mij wel aan stoorde is dat de game alleen in het Nederlands was. De Engelse stemmen vind ik veel leuker, voor kinderen is dit misschien een uitkomst, maar ik heb liever gewoon Engels. De controls in de game zijn ook wel goed gedaan. Met A schiet je beheksingen uit om vijanden te verslaan, B is context-sensitive, met deze knop zul je dus verschillende spreuken kunnen doen die van de situatie afhangen. Onder de Y knop zit de spreuk Accio, met deze spreuk kun je voorwerpen naar je toe halen zoals smekkies, en de control stick is er dan nog om je personage te besturen. Het is in de game ook wel een gemis dat je de camera niet kunt besturen, deze laat namelijk ten allen tijde het spel van boven zien, je kunt hem niet iets naar achter, voor, links of rechts bewegen; zo wordt je soms uit het niets aangevallen, wat erg frusterend kan zijn.

Al met al vind ik dit de minste Harry Potter in de serie, de game ademt niet meer de Harry Potter sfeer uit zoals de eerste delen wel deden. Het hack and slash element is niet zo goed uitgewerkt als in de Lord of the Rings game, daarnaast is de A.I. van de computergestuurde personages niet altijd even goed en valt de game te snel in herhaling. Harry Potter fans zullen zich zeker ook weer met dit deel goed amuseren, maar andere gamers kunnen de game beter laten liggen. Van mij mag EA van de volgende Harry Potter gewoon weer een action-adventure maken.

Oordeel Harry Potter and the Goblet of Fire (NGC)

• Originality 50
  • Replay 40