Hot Wheels: Worlds Best Driver (Xbox360)
35 100 1

Review Hot Wheels: Worlds Best Driver (Xbox360)

Iedereen kent ze wel en elke kleine jongen heeft er wel eens mee gespeeld: Hot Wheels. Deze kleine speelgoedautootjes zijn sinds jaar en dag een zeer gewild item op de Sinterklaaslijstjes van jonge autoliefhebbers. Sinds een aantal jaar zijn de auto’s niet beperkt tot de denkbeeldige racebanen in de slaapkamer, maar kunnen gamers ze ook besturen in de Hot Wheels-games. Maar waar de authentieke speelgoedwagentjes gewilde cadeautjes zijn, worden de games veelal gezien als ware nachtmerries. Hopelijk kan Hot Wheels: World’s Best Driver, het nieuwste deel in de serie, daar verandering inbrengen.

Bij Hot Wheels denk je al snel aan racen,  maar dit deel draait daar niet per se om. In Hot Wheels: World’s Best Driver speel je verschillende uitdagingen waarin je stunts en bijzondere parcours moet afleggen. Het draait eerder om spektakel en niet zozeer om rondjes rijden op het parcours. Daarbij is het een laagdrempelige arcadegame met spelers vanaf zeven jaar als voornaamste doelgroep. Geen serieuze racegame dus, maar één die je snel met je neefje zou moeten kunnen oppakken voor een paar potjes. Met de nadruk op “zou moeten” …

Je kan spelen met 24 verschillende Hot Wheels-autootjes. Allemaal met het typisch speelse karakter. Dat moet ook natuurlijk, want het is gebaseerd op speelgoed: daar past geen realistische look bij. De autootjes zijn opgedeeld in vier verschillende teams en elk team staat in het teken van een bepaald thema. Die thema’s zijn:  Super Fast, Outrageous, High Tech en Power. Elk thema heeft zijn eigen missies. Bij Super Fast moet je bijvoorbeeld de snelste tijd neerzetten op een track of het opnemen tegen een Ghost-tegenstander, terwijl er bij Outrageous weer meer nadruk ligt op rare parcours en precieze stuurmanskunsten.  Je kan deze missies eveneens lokaal spelen met een maximaal aantal van vier vrienden en als je geen zin hebt om je vrienden over de vloer te halen, kan je ook gewoon je snelste tijd naar de online leaderboards uploaden.

Op zich een leuk uitgangspunt en de Hot Wheels-serie leent zich vanzelfsprekend heel erg goed voor die rare circuits en over de top racewagens, ware het niet dat het toch allemaal niet zo lekker aanvoelt. Én als een game niet zo goed aanvoelt, is de lol er snel vanaf. Het besturen van je autootjes voelt zeer gevoelig aan. Je moet echt minuscule tikjes geven tegen je pookje om niet direct tegen de vangrail aan te beuken. Je moet in Hot Wheels: World’s Best Driver constant je auto corrigeren zodat hij recht op de baan blijft rijden.  De game wordt daar praktisch onspeelbaar door. Bovendien zijn de omgevingen behoorlijk inspiratieloos en dan met name de sneeuwlevels. En niet te vergeten: de irritante kreten die je hoort als er dingen misgaan of juist goed gaan: die gaan op den duur behoorlijk vervelen.

Al met al is Hot Wheels: World’s Best Driver voor niemand een aanrader. Voor een game die zich richt op de wat jongere gamer is de besturing simpelweg te moeilijk. Ook voor de wat oudere kinderen is de besturing behoorlijk lastig, maar daar komt nog bij dat de algehele stijl behoorlijk kinderachtig aanvoelt. Jammer, want dit is potentieel een leuke serie om een speelse arcaderacer van te maken. In mijn optiek een welkome toevoeging in de markt waar 18+-games bijna de standaard zijn geworden. Helaas pakt deze poging niet goed uit en daar kan zelfs de budgetprijs niets aan veranderen.

Deze review is geschreven door Daan Celie.

Oordeel Hot Wheels: Worlds Best Driver (Xbox360)

• Graphics 55