Mario & Luigi: Superstar Saga (GBA)
93 100 1

Review Mario & Luigi: Superstar Saga (GBA)

Mario & Luigi: Superstar Saga is een heerlijke RPG gemaakt door Nintendo. Een logische opvolger na Super Mario RPG (SNES) en Paper Mario (N64). Mario is al langer niet meer alleen een platform-spel, maar is door de inbreng van Square in 1996 getransformeerd naar een aandoenlijk RPG-spel. Paper Mario was een hit op de Nintendo 64 en waarschijnlijk gaat Mario & Luigi: Superstar Saga ook weer een hit worden op de GBA. De eerste keer een Mario RPG op een handheld. Een flop of is de hele combinatie goed overgekomen?

E3

Op de E3 van 2003 werd al gauw duidelijk dat Mario & Luigi niet Super Mario Advance 4 was, maar een op zichzelf staande game. De meningen waren verdeeld. Mensen die nog nooit een Mario RPG hadden gespeeld, vroegen zich af wat het nut ervan was. Mensen die wel een RPG van Mario hadden gespeeld in het verleden vonden het allemaal wel een leuk idee, maar of het geslaagd zou worden? Uiteindelijk zijn er beelden van binnen gekomen en het spel wierf steeds meer fans. Voor de release is Mario & Luigi al zeer populair en wie had dat kunnen denken tijdens de E3?

Begin

Het spel begint met een grappige inleiding waar direct de Nintendo humor naar boven komt. De Goodwill Ambassador van het buurlandje Beanbean Kingdom spuit met een soort goedje naar Princess Peach. Iedereen dacht dat de Goodwill Ambassador in vrede kwam, maar dat is dus niet zo. Zonder van het probleem af te weten stormt Toad naar het huis van Mario. Luigi staat buiten de was op te hangen. Binnen aangekomen heb je de controle over Toad. Je kunt rondlopen in het huis en op een gegeven moment zul je de douche bereiken. 'Eeeek.' Toad rent weg uit de badkamer en rent de keuken in. Hij knalt met zijn paddo-hoofd tegen het keukenkastje aan. Mario komt naar buiten met slechts een handdoek om. Mario ziet Toad en wordt kwaad. Wat doet Toad in zijn huis en waarom loopt hij hem te bespieden? Vlug schreeuwt Toad het uit: 'Princess Peach! Princess Peach!' Mario weet voldoende. Hij rent naar de waslijn, pakt zijn kleren en sleurt zijn broer Luigi mee.

Eenmaal bij het kasteel aangekomen zien Mario en Luigi dat ze niet alleen bij Princess Peach zijn. Als ze de kamer binnen rennen, kunnen ze niet snel genoeg stoppen botsen ze tegen een zware knaap met stevige punten als rugbedekking. Niemand minder als Bowser. Bowser ligt op de grond en wordt boos op Luigi en Mario. 'Attack me when my back is turned, huh? Well, that's typical! C'mere, Super Coward Bros.!!!' Dan begint direct je eerste gevecht in dit RPG spel. Je eerste gevecht is tegen de enige echte Bowser. Tja, een keer iets anders. Normaal krijg je Bowser pas op het eind te zien, maar nu zie je hem dus al helemaal aan het begin.

Gevecht

Je hoort nu een vrolijk battle-muziekje. Je kunt onderaan zien hoeveel HP je hebt en hoeveel HP de ander heeft. In dit geval is het beiden 10. Je moet op A drukken om een solo-aanval uit te oefenen. Als je op A hebt gedrukt heb je de keuze om de aanval uit te oefenen of om nog even te wachten en op terug te drukken. Uiteraard druk je op aanval uitoefenen en dat betekend dat je wederom op A moet drukken.

Mario springt op Bowser's kop en er gaat 1 puntje van Bowser's HP af. Nu komt Bowser met een vuur-aanval. Dit zorgt ervoor dat er ook een puntje bij Mario af gaat. Toad onderbreekt Mario. Toad legt uit dat je precies moet timen om nog meer schade aan te richten. Een voorbeeld. Je springt op Bowser's kop. Op het moment dat Mario het hoofd raakt, moet je vlug nog een keer op A drukken om 2 punten van het HP te halen. Dit zorgt ervoor dat dit spel geen normale RPG is, waar je gewoon rustig je aanval kunt uitoefenen, maar je moet nu ook timen en zelf actief meedoen in gevechten!

Verder kun je aanvallen ontwijken van tegenstanders. Dacht je dat dit moeilijk was? Nee hoor, Toad legt je precies uit hoe je een aanval moet ontwijken. Wanneer Bowser vuurballen spuugt, moet je vlug op A drukken om zo te springen. De vuurballen gaan dan onder je door en jij bent gered van een aftakeling.

Later speel je nog meer gevechten en leer je ook meer trucs. Als je een vijand ziet, kun je op de kop springen om al direct enkele schade toe te brengen zonder dat je bent begonnen met spelen. Je kunt ook items gebruiken bij je gevechten en speciale trucs. Als de tegenstander aanvalt, kun je de aanval ontwijken door te springen. Maar val je weer neer en je raakt de tegenstander, dan gaat er een punt bij de tegenstander af. Als je moet verdedigen kun je dus toch nog schade toe brengen bij de tegenstander. Ook leer je al gauw dat tegenstanders hints verbergen. Als je niet weet wie de tegenstander wil aanvallen, moet je proberen te ontcijferen welke hij wil aanvallen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te kijken naar de kleur letters. Zijn deze rood, dan valt hij Mario aan. Of kijk goed naar zijn ogen. Naar wie kijkt de tegenstander?

Peach' probleem

Uiteindelijk heb je het gevecht gewonnen. Toad en zijn handlanger vertellen wat er precies aan de hand is. Ze leggen uit dat de Goodwill Ambassador niet in vrede is gekomen en de stem van Princess Peach heeft gestolen. Peach begint te praten. In plaats van woorden, praat ze nu tekens. Deze tekens vallen uit de tekstballon op de grond en zorgen ervoor dat het paleis trilt. Bowser wil niets meer van haar weten: 'Gah! If I kidnap Princess Peach in this state, she'll wreck my castle!' Bowser wil dat Mario het probleem gaat oplossen. Mario weet niet hoe, maar Toad weet het wel. Hij geeft Mario de opdracht om naar Beanbean Kingdom te gaan en Peach' stem weer op te halen. Moeilijke klus, maar te doen.

Eindelijk mag je naar buiten. Je loopt eerst wat rond in de kasteeltuin en praat met enkele voorbijgangers. Je leert veel van onder andere de acties. Zo kun je met A alles doen. Als je niet in de buurt bent van een persoon is A om te springen en sta je wel bij een persoon, dan is A om te praten. Ook kun je A voor andere dingen gebruiken zoals om te onderzoeken en borden te lezen. De B doet precies hetzelfde als de A, alleen is B voor Luigi. Je merkt tevens al gauw dat er veel overeenkomsten zijn met de 2D-Mario's, alleen zie je nu alles in een ander perspectief. Zo moet je weer tegen blokjes aan springen om mushrooms tevoorschijn te halen. Wel is het lastig om goed tegen ze te springen, maar gelukkig zie je schaduwen. Je moet op de schaduw staan om precies goed te springen. Ook kom je er achter dat je moet springen tegen een boekje om op te slaan. Dan ben je eindelijk klaar voor je grote reis. Je weet de basisprincipes en kunt er nu tegenaan. Succes Mario en succes Luigi!

Het begin van de reis

Even later zitten Mario en Luigi in de Koopa Cruiser (het vervoersmiddel van Bowser) en zijn ze op weg naar Beanbean Kingdom. Wanneer je bij de Beanbean Kingdom arriveert moet je de paspoorten laten zien. Deze kun je tevoorschijn halen door SELECT te drukken. Hier zie je twee paspoorten voor Luigi en voor Mario. Je ziet in welke level ze bevinden (hoe meer je vecht, hoe hoger de level), wat hun HP is en wat hun EP is. Ook zie je welke items je hebt, welke equipment en je leest wat informatie over de broers. Verder leer je op het dek vechten als duo en hoe je dingen moet rollen. Ook bereiken de broers al gauw level 2. Het leuke hieraan is dat je niet alleen een vast aantal omhoog gaat, maar ook een apart aantal. Je mag ten eerste kiezen waar je die extra aan geeft (bijvoorbeeld HP of Power) en dan moet je op de knop drukken en zie je een soort rad van fortuin-achtig spelletje. Het rad stopt bij een getal en dat krijg je er nog eens bij! Je kunt maar een punt kiezen die je extra wil hebben. Kies dus strategisch. De extra loopt uit van 1 punt tot 4 punten.

Wanneer Mario en Lean 'n Green op het dek zijn, begint het echte avontuur. Grappig is het feit dat Luigi door iedereen Lean 'n Green wordt genoemd, aangezien niemand weet dat hij Luigi heet. Dit komt doordat Mario altijd vecht tegen Bowser in de Mario-spellen en nooit Luigi. Maar om terug te komen op het verhaal: je bent terug op het dek en je bent de grens voorbij met Mushroom Kingdom. Je wordt verrast door een wezen die Great Cackletta heet. Hij daagt Bowser uit en zegt dat hij belangrijkere zaken heeft te doen, dan naar Bowser te luisteren. Hij gaat weer terug, maar je moet wel tegen zijn hulpje, een soort computer, vechten. Dit is moeilijker dan de eerste gevechten, maar het valt te doen.

Door dit gevecht valt de Koopa Cruiser uit elkaar. Mario en Luigi vallen van het schip en komen terecht in Beanbean Kingdom. Je begint in een soort grot in de omgeving van Beanbean Borderland. De muziek klinkt sfeervol en vrolijk, oftewel typisch Nintendo. Je moet eerst een leuk touwtje springen doen met de bewakers van het kasteel en dan begint de echte missie. Je krijgt een kaart waar je kunt zien waar je bent. Verder merk je dat het spel niet gewoon rondlopen is en vijanden verslaan, neer er is veel meer.

Zo moet je ook verschillende obstakels overwinnen. Je moet over ijzeren punten springen, munten verzamelen, op bewegende platforms springen en veel meer. Hoe verder je komt, hoe meer dingen je leert te doen en hoe gevarieerder en dieper het spel eigenlijk wordt. Je leert ook steeds meer sprongen. Zo kun je elkaar op tillen en lanceren.

Basisprincipe

Het spel werkt heel simpel. Het gaat precies als de introductie. Je loopt met Mario en Luigi rond en moet daarbij obstakels ontwijken en vijanden verslaan om beter te worden. Ook moet je items vinden om te gebruiken als je dood gaat bij een battle. Deze items heb je vooral nodig als je tegen een eindbaas vecht.

Het spel principe is kortom hetzelfde als Golden Sun. Uiteraard is de stijl heel anders, maar je kunt de basis ermee vergelijken (niet de gevechten!). Je loopt nu alleen constant in de 'ik ben in een stad' Golden Sun vorm en niet in de 'ik ben op de wereldmap' Golden Sun vorm. Dit zorgt ervoor dat de werelden bij elkaar aansluiten en dat je niet het idee hebt dat je van eiland naar eiland reist.

Je leert mensen kennen en je leeft mee met de verhalen. Vond je het altijd leuk dat je alles te weten kwam over een dorp als je met inwoners praatte van Golden Sun? Nou, dat kan nu weer. De inwoners van Beanbean Kingdom vertellen je de hartigste verhalen en je raakt geinteresseert in het levensverhaal van deze inwoners.

Graphics

Alles ziet er netjes en mooi uit. Er hangt een typisch Mario sfeertje, ook al is het in een ander perspectief. Ook de personages zijn mooi gedaan. De details zijn mooi weergegeven, zoals bij een gevecht. Als de HP van Mario of Luigi heel laag is, begint hij te hijgen en zakt hij steeds verder in elkaar. Zoiets kom je niet bij een gemiddelde RPG tegen. De graphics zijn mooi en netjes en je komt ze niet vaker tegen op de Gameboy Advance. De omgevingen zijn redelijk en niet spectaculair knap gedaan. Uiteraard zijn ze wel strak en bijzonder vormgegeven. De vijanden zijn soms nieuw en soms bekend en passen in het typische Mario sfeertje. Tijdens een actie is het beeld redelijk, maar de vecht scene overtreft Golden Sun niet.

Gameplay

In het begin is het vechten wennen en je moet nog een eigen stijl qua vechten creeeren, maar dat gaat langzamerhand steeds beter. Wel vraag je je bij iedere vijand af hoe je deze moet verslaan. Verder is het bij het vechten leuk om zelf acties te verrichten en de buttons reageren goed op jouw commando's. Het is niet zo dat je te laat de actie in beeld krijgt, door een te late reactie van het spel. Het rondlopen als je niet aan het vechten bent gaat voortreffelijk. Het is simpel naar boven, beneden, links of rechts. Een kind kan de was doen!

Geluid

De deuntjes ken je waarschijnlijk van de Super Mario Bros. serie en er zijn ook vele nieuwe muziekjes toegevoegd. Verder zijn er veel geluidjes als je springt en handelingen verricht. Het geluid is niet spectaculair overweldigend, maar je kunt wel zeggen dat het aardig mooi klinkt. Zo is de actie muziek goed en de deuntjes passen perfect bij de situatie. Loop je aan boord van een schip, dan hoor je een soort 'A la Wind Waker piratenschip' deuntje en loop je in een sobere grot, dan past het geluid wederom bij de situatie die gaande is.

Replay

Het spel houd je de eerste keer geboeid, maar reken er maar op dat dit spel na 1 keer spelen in de kast verdwijnt. Het spel is te uitgebreid en in het begin te langdradig om nog een keer te spelen. Wel is het zo dat je een leuke herinnering aan het spel houd. Bovendien is het geen kort spel en ben je er wel een tijdje zoet mee. Replay is laag, maar dat maakt niets uit, aangezien het spel van hoogstaande kwaliteit is.

Een heerlijke game die je een keer speelt en niet vaker, maar waar je wel een heerlijk gevoel aan over houdt na de tijd. Je hebt goud in handen als je deze game koopt. Het is geen afgeraggeld spel, maar een diep en interessant spel met veel mooie momenten en leuke mini-games. Zeker 45 euro waard en waarschijnlijk een van de beste spellen die er te verkrijgen is voor de Gameboy Advance. Zelf ben ik geen RPG-fan, maar dit spel is gewoon geschikt voor iedereen!

Oordeel Mario & Luigi: Superstar Saga (GBA)

• Eindcijfer 93

Aantal keer bekeken: 3233