Pinball FX-2: Ms Splosion Man (Xbox360)
80 100 1

Review Pinball FX-2: Ms Splosion Man (Xbox360)

Tijdens Gamescom 2011 sprak ik met Mel Kirk van Zen Studios over de toekomst van Pinball FX-2 en Marvel Pinball. Waar Marvel Pinball allereerst Ghost Rider zal mogen verwelkomen, is bij Pinball FX-2 Ms. Splosion Man het nieuwe paradepaardje.

Explosief
Eerlijk gezegd had ik nog niet eerder van Ms. Splosion Man gehoord, maar deze naam verwijst naar een eerder verschenen spel van ontwikkelaar Twisted Pixel. Tijdens een gamesevenement kwam gameswebsite Destructoid met het idee om de spellen van Zen Studios en Twisted Pixel in de mixer te gooien, met de Ms. Splosion Man flipperkast als eindresultaat.  In de originele titel moest Ms. Splosion Man op pad om haar echtgenoot te redden en ook nu blijkt dit het geval. Splosion Man heeft zich namelijk weer eens in de luren laten leggen door zijn aartsvijand Mighty Eternal. Gelukkig heeft hij een vrouw als Ms. Splosion Man die hem te hulp schiet.

Tijdens het gesprek met Zen Studios kaartte ik aan dat de vorige flipperkasten behoorlijk lastig waren voor wat betreft de te behalen doelen en achievements. Dit was Mel ook niet ontgaan en ze zouden er rekening mee gaan houden bij de toekomstige tafels. Na het spelen van deze nieuwe tafel kan ik je verzekeren dat dit inderdaad gelukt is. In vergelijking tot andere tafels lijkt de bal wat minder snel in het zwarte gat te verdwijnen en is het ook vrij eenvoudig om de bal rond te laten vliegen tussen de verschillende ramps. De eerste honderd miljoen punten en achievements waren dan ook zo binnen. De echte uitdaging ligt in het uitspelen van de flipperkast. Dit gebeurt wanneer de speler de vier fasen weet te doorlopen en hiermee Mighty Eternal weet te verslaan. De uitdaging ligt hierbij in het raken van objecten en voltooien van ramps binnen de tijdslimiet. Daarbij wordt Ms. Splosion Man voortdurend gedwarsboomd door wetenschappers, Rollerbots en natuurlijk Mighty Eternal zelf. Zo werpen de wetenschappers glazen muren op, zodat de ramps geblokkeerd zijn, totdat deze kapot geschoten worden.

Elle Woods
De tafel wordt gekenmerkt door een overvloed aan de kleuren roze en blauw. Elle Woods (Legally Blonde) kan wel inpakken, want tegen Ms. Splosion Man en haar kanonskogels is zij beslist niet opgewassen. Daarnaast vallen ook de animaties op. Er is van alles te zien. De wetenschappers die bezig zijn met een snood plan om jou te dwarsbomen en Mighty Eternal die diverse posities van de tafel bekleedt. Toch is dit op technisch vlak niet het beste wat we van Zen Studios hebben gezien.

Mel vertelde me nog dat elke tafel ongeveer acht maanden aan ontwikkelingstijd kent en dat daarbij vooral van belang is dat de bumpers, flippers en tafel zelf goed functioneren, plus dat de balans goed moet zijn. Dit vereist een behoorlijk aantal tests, die uiteindelijk een redelijke hoeveelheid tijd vergen. Uiteindelijk draait het bij het bespelen van een flipperkast toch vooral om de gameplay en die zit wel snor. Ms. Splosion Man is waarschijnlijk de gemakkelijkste tafel die we in de afgelopen periode hebben uitgeprobeerd en daarmee prima geschikt om kennis te maken met Pinball FX-2.  Het beste resultaat behaalt de speler wanneer hij het juiste ritme te pakken heeft en precies weet hoe hij de ramps moet bereiken. Dan rollen de punten als vanzelf binnen.

Aanvulling

Ms. Splosion Man wordt voor 240 Microsoft Points exclusief aangeboden in de XBox Live Arcade. De prijs ligt hierdoor iets hoger dan de vorige updates. Deze prijs acht ik zeer schappelijk voor het plezier en vermaak dat deze tafel oplevert. Het is daarmee een prima aanvulling op het reeds beschikbare assortiment.

Deze review is geschreven door ConAir

Oordeel Pinball FX-2: Ms Splosion Man (Xbox360)

• Replay 95