Pokemon Mystery Dungeon: Red Rescue Team (GBA)
70 100 1

Review Pokemon Mystery Dungeon: Red Rescue Team (GBA)

Het is nog even wachten voordat we Pokémon Diamond & Pearl in onze DS kunnen stoppen. In de tussentijd komt Nintendo nog met een ander Pokémon spel aanzetten: Pokémon Mystery Dungeon. Deze komt net als de andere Pokémon games in twee versies uit. Degene die we hier gaan bespreken is de GBA versie Red Rescue Team. Zal dit spel een topper zijn? Je weet het na deze review! Wie kent de Pokémon reeks nou niet? Het begon allemaal met 'maar' 151 Pokémon en intussen is dit aantal al veel hoger. De bedoeling van de eerste Pokémon games was om als een Pokémon trainer zoveel mogelijk van deze schattige wezentjes te vangen en met je gevangen, nieuwe vrienden aan de top te komen. De games (Pokémon Blue en Pokémon Red genaamd in Europa) werden een ware hit en Nintendo besloot dus om meer games in de serie te gaan maken. De laatste tijd komen er steeds meer spin-off's die het niveau van de traditionele Pokémon games niet halen. Voordat Nintendo met Pokémon Diamond & Pearl aankomt, proberen ze het eerst nog eens met Pokémon Mystery Dungeon. Of dit ook een spin-off is? Ja, best wel…

Ten eerste zal je nu niet als een mens spelen, maar als een Pokémon zelf. Want wat blijkt nou? Je was ooit een mens, maar omdat Pokémon-wereld binnenkort zeer waarschijnlijk vernietigd wordt door een natuurramp ben jij als mens gevraagd om te komen helpen. Dit kan natuurlijk alleen als je zelf een Pokémon ben en word je erin veranderd. Eenmaal als Pokémon ben je je geheugen kwijt. Je besluit samen met een ander Pokémon een Rescue Team op te richten. Als Rescue Team ga je op verzoeken van andere Pokémon in om hen te helpen. De missie's varieren van het redden van een Pokémon, het begeleiden van een Pokémon naar een ander Pokémon of een bepaalde voorwerp meebrengen. Na een paar missies gedaan te hebben, blijkt dat er veel grotere problemen aankomen. Natuurlijk ben jij, de dappere ziel, bereid om deze problemen te proberen op te lossen. Of de problemen net zo makkelijk op te lossen zijn als je denkt, daar kom je snel genoeg achter.

Wanneer je het spel opstart worden er eerst een aantal vragen gesteld. Gebaseerd op je antwoorden wordt er bepaald welke Pokémon je wordt. Na de bekendmaking krijg je een aantal andere Pokémon te zien waaruit je er ééntje moet kiezen als jouw partner. Als je dit gedaan hebt, word je het verhaal in gegooid. Je krijgt meteen een missie voor je kiezen. Elke missie in dit spel is ongeveer hetzelfde: je gaat een grot binnen (elke keer is de opbouw van de grot anders), verslaat een aantal vijanden, redt de Pokémon/begeleidt de Pokémon of geeft het verlangde voorwerp en klaar is Kees. Na het afronden van missie ga je naar je bedje toe om de volgende dag nieuwe missies aan te nemen. Maar vergis je niet, de gevechten in de grotten zijn totaal anders dan je gewend bent. Niet langer vecht je met een soort RPG-menu, het is nu meer tactisch button bashen. Als jij een stap in de grot doet, doet de tegenstander ook een stap. Sta je naast elkaar, dan kan je door op de A-knop te drukken aanvallen. Als je L + A indrukt, dan gebruik je je speciale aanval, dat natuurlijk de nodige PP kost. Je partner(s) lopen achter je aan en vallen als ze de kans krijgen ook aan. Om een beetje ervoor te zorgen dat ze doen wat je willen, kan je in het menu regelen welke aanvallen ze moeten gebruiken, wat voor strategie ze zullen volgen etc. De oplettende lezer ziet dat ik van partner meervoud heb gemaakt. Dit is zo omdat je naast je standaard partner ook nieuwe partners kan maken in de grotten. Deze zullen vragen of ze bij je mogen horen nadat je ze verslagen hebt. Let op, dit doen ze alleen als je de juiste Friend Area hebt gekocht. Dit zijn gebieden waar je nieuwe partners hun vrije tijd doorbrengen en wachten totdat jij ze komt halen voor een missie.

Het hele spel gaat dit zo door. Best jammer, want dit systeem is niet echt hoogstaand. Gelukkig redt het verhaallijn, de graphics, het geluid en de 'replay-factor' het spel van een laag cijfer. De verhaallijn is beter dan je zou verwachten. Grotendeels komt dit door de vele wendingen die het verhaal heeft. De graphics zijn voor de GBA erg mooi: je herkent alles de kleuren worden optimaal gebruikt enzovoort. Naast het verhaallijn en de graphics is het geluid dus ook goed. Geen irritante deuntjes, maar deuntjes waar je de hele tijd naar kan luisteren.

Heb je het spel uitgespeeld, dan is er een verrassing voor je! Je kan door met de missies. 'Nou, fantastisch hoor… not' zal je vast denken. Dat dacht ikzelf dus ook, maar na één missie gedaan te hebben blijkt dat er meerdere dingen vrijgekomen zijn. Zo kan je bijvoorbeeld naar veel meer plekken reizen, je kan hogere ranks krijgen, meer Friend Area's zijn te koop, je kan evolueren en nog meer! Genoeg te doen dus en als je alle Pokémon als partner wil hebben (oftewel vangen in de traditionele Pokémon games), dan ben je nog wel veel langer bezig.

Pokémon Mystery Dungeon is zeker geen topper, net als de tradionele Pokémon games. Het is echter ook geen flop vergeleken met bijvoorbeeld Pokémon Dash voor op de DS. Het hele missiegedoe en het vechtsysteem zijn voor even leuk, maar boeien als snel niet meer. Gelukkig zorgen het verhaallijn, de graphics, het geluid en de replay-factor ervoor dat het spel toch leuk blijft om te spelen. Kan je dus niet wachten op Pokémon Diamond & Pearl en wil je wel een Pokémon game spelen, dan zou Pokémon Mystery Dungeon geen slechte keuze zijn.

Oordeel Pokemon Mystery Dungeon: Red Rescue Team (GBA)

• Originality 65
  • Eindcijfer 70