Pokemon: Fire Red + Adapter (GBA)
85 100 1

Review Pokemon: Fire Red + Adapter (GBA)

Geschiedenis

Jaja, alweer moeten we de geschiedenis van deze gamereeks geven. Het Pokémon verhaal begon op de Game Boy Classic. De eerste delen Pokémon Red en Blue kwamen in Europa tevoorschijn. Meteen zag Nintendo dat ze met de Pokémon games een heuse uitmelkfabriek hadden, met onder andere tekenfilms en ruilkaarten. Daarom kwam er ook een vervolg op Pokémon Blue en Red. En dat vervolg is, jawel: Pokémon Fire Red en Leaf Green. Pokémon Red en Blue waren meteen gigantische successen in alle continenten van de wereld. Vervolgen zoals Yellow, Gold, Silver en Crystal volgden al snel. Dat was in 1999, nu zijn we 5 jaar later en gaan we terug naar Pallet Town waar het allemaal begon.

Jij speelt opnieuw de jonge knaap die een droom heeft, de droom om een echte held te worden. Nadat je afscheid hebt genomen van je moeder, breng je professor Oak een bezoekje. Dit keer heb je terug de keuze uit de volgende drie begin Pokémon: Charmander, Bulbasaur en Squirtle. Jawel, de oude Pokémon zijn in het verhaal gebleven. Het was geen slecht idee om de Pokémon in hun originele staat te laten want vele ex-Pokémon fans zullen dit zeker leuk vinden. Tot nu toe lijkt alles hetzelfde als vroeger, maar toch zijn er heel wat dingen veranderd in het Pokémonwereldje. Om de game toch maar wat te veranderen hebben de makers wat nieuwe gadgets toegevoegd. Het leukste vind ik persoonlijk de VS Seeker. Dit handige apparaatje werkt als je 100 stappen hebt gezet. Wanneer je het aanschakelt in de buurt van trainers, kun je zien welke trainers een Re-match zien zitten. Dan kun jij kiezen of je al dan niet wilt opnieuw vechten tegen deze trainers. 'Teachy TV' geeft je de mogelijkheid om dingen te leren uit het Pokémon wereldje. Wanneer je de Teachy TV bovenhaalt, kun je bijvoorbeeld bekijken hoe je moet vechten tegen een trainer. Volgens mij weet bijna iedereen die deze review nu aan het lezen is, hoe je een battle moet doen. Toch heeft Nintendo nog gedacht aan mogelijke nieuwkomers in het Pokémonwereldje. Nintendo heeft een 'Help' pagina gecreërd in het spel waaruit je een hele boel kunt leren. Deze kun je altijd makkelijk raadplegen door simpelweg op elk moment van de dag op de L- of R knop te drukken. Alles wat je maar kunt bedenken staat in deze goed uitgewerkte zoekpagina. Je kunt wel bijleren over het spel zelf, maar kun je de personages uit het spel wat beter leren kennen? Gym leaders kon je nooit op een deftige manier leren kennen, en dat vonden wij vroeger al jammer. Om dat probleem te verhelpen heeft Nintendo een Fame Checker in het spel gedropped. Zo kun je bijvoorbeeld vragen aan een Gym leader wat zijn favoriete Pokémon is. Je ziet het, Pokémon Fire Red en Leaf Green hebben een boel nieuwe functie's. Tot mijn grote spijt moet ik jullie vertellen dat het verzamelen van berry's niet echt meer gedaan word in deze game.

Graphics

Grafisch is deze game helemaal niet veranderd. Elke boompje, gebouw of stukje gras is voor geen haar veranderd. Hiermee bedoel ik dan wel zeggen dat het niets veranderd is in vergelijking met Ruby en Sapphire. Je ziet wel heel wat veranderingen zien als je vergelijkt met de GB Classic versie van deze game. Hieruit kunnen we besluiten dat Nintendo dezelfde engine gebruikt heeft zoals bij Ruby en Sapphire. Het is echt leuk om de eerste Pokémon te zien in een kleurig jasje. Het is leuk om te zien hoe een Pokémone een nieuwe TM leert. Je ziet dan een kort filmpje waarin een schijfje uit een rol komt en naar je Pokémon toegaat. Zoals je ziet, enkel de kleinste details zijn een beetje veranderd.

Replay

Elke Pokémon game kun je over en over spelen en dat is niet anders bij Fire Red en Leaf Green. Alweer is het assortiment aan Pokémon zo groot, dat je kunt blijven spelen. De VS Seeker zorgt ervoor dat je niet enkel in de bossen moet gaan vechten, maar dat je ook terug tegen trainers kunt vechten. Vroeger was het zo dat je het na een tijdje beu was om constant tegen wilde Pokémon te vechten die niet veel experience points opleveren. Kortom, de replaywaarde is dik in orde!

Geluid

Wat andere sites dan ook mogen beweren, de deuntjes zijn degelijk WEL opgepoetst. Tijdens het spelen herkende ik oude deuntjes uit de Blue en Red versie voor de Game Boy Classic. Toch kon het geluid naar mijn mening wat beter door misschien nieuwe deuntjes erin te stoppen. Hoe dan ook, dit verpest deze game totaal niet.

Wireless Adapter

Nog zo'n reden om deze fantastische game te kopen is dat je gratis en voor niets dit apparaatje cadeau krijgt! De Wireless Adapter is het nieuwste linksysteem dat Nintendo ontwikkeld heeft. Met link cables is het altijd een beetje knoeien, terwijl dat bij de draadloze adapter niet zo is. De Wireless Adapter is een apparaatje dat elke speler op bovenop zijn GBA (SP) moet aansluiten. Dankzij het kliksysteem, glijdt je adapter er zonder moeite in en hij zit muurvast. Vlak voor de release was er eventjes verwarring over het bereik van dit draadloos adaptertje. Sommige websites zeiden dat je op 30 meter afstand kon spelen. In de handleiding staat er dat dit 'maar' 3 meter is. Dit is inderdaad niet veel, maar het is wel beter dan het infrarood poortje dat de GameBoy Color vroeger had. De Wireless Adapter krijg je niet alleen bij Pokémon Fire Red en Leaf Green, je kunt hem ook apart kopen voor 22,95 euro.

Wanneer je naar het Pokémoncenter gaat, heb je de keuze uit twee rooms. De eerste room heet 'Union Room', de tweede heet 'Pokémon Cable Club'. In Union Room kun je Pokémon ruilen en vechten met vrienden of familie. De Pokémon Cable Club kun je gebruiken om Pokémon van je GBA versie over te plaatsen naar Pokémon Colosseum voor de GameCube.

De eerste keer dat je een Pokémon game ervaren hebt kan natuurlijk niet overtroffen worden door een zoveelste Pokémon game. Toch is Nintendo er goed in geslaagd om deze remake te porten naar de GBA. De formule is compleet hetzelfde als bij de andere Pokémon games. Dit zou misschien sommige GBA gamers afschrikken om de game te kopen, maar de gratis Wireless Adapter verhelpt dit dan weer. Ik heb me alleszins al een tijdje geamuseerd met deze game, en dat kon nog wel even duren.

Oordeel Pokemon: Fire Red + Adapter (GBA)

• Graphics 83
  • Sound 79