Remember Me (Xbox360)
75 100 1

Review Remember Me (Xbox360)

Het geheugen is een waardevol iets. Mooie, belangrijke herinneringen blijven je bij en beïnvloeden het leven. Maar dan zijn er ook nog de slechte herinneringen, die je vaak liever kwijt dan rijk bent. Neo-Parijs, 2084, door het ontstaan van nieuwe technologieën is het mogelijk geworden om herinneringen digitaal te bewaren, te vervangen of te verwijderen. Maar deze machtige technologie heeft de wereld in zijn greep genomen en gezorgd voor misbruik, verslaving en diefstal. Dit duistere beeld vormt het openingstoneel van Capcom’s Remember Me. Maar zal de game zelf ook een onuitwisbare herinnering achterlaten?

Het Bourne-syndroom
Het beeld zoomt in op een stoere jongedame die schreeuwend van de pijn ervaart hoe haar geheugen beetje bij beetje gewist wordt. Toch is er iets blijven hangen, haar naam, Nilin. Plotseling hoor je een mysterieuze stem in je hoofd, die ervoor zorgt dat je weet te ontsnappen. Het blijkt de leider te zijn van een groep opstandelingen, bekend als de Errorists, die een eind willen maken aan de verziekte geheugenindustrie. Begeleid door de stem, Edge genaamd, vecht, klim en klauter je door het futuristische Neo-Parijs. Edge vertelt dat je een beroemde Memory Hunter bent, die door haar talent om herinneringen te stelen, en zelfs aan te passen, een gevaar begon te vormen voor de machtshebbers van de geheugenindustrie. Af en toe komen er zelfs herinneringen naar boven en mep je in stoere Jason Bourne-stijl zomaar een groep vijanden tegen de vlakte. Maar het gebrek aan herinneringen roept ook vragen op, want wie ben je precies en is de strijd van de Errorists wel de juiste?

Spring, klim, vecht en combineer!
De actie in Remember Me doet misschien nog het meest denken aan de laatste twee Batman-games. Ook hier staat het gebruik van snelle combo’s centraal en geeft een uitroepteken boven het hoofd van tegenstanders aan wanneer je een aanval moet ontwijken. Er is echter geen manier om aanvallen te blokken, waardoor het gevoel een echte bad-ass vechtchick te zijn soms wat wegebt. Verslagen tegenstanders geven ervaringspunten, waarmee je nieuwe vechtmoves (Pressens) vrij kunt spelen die je levenskracht aanvullen, voor extra schade zorgen of de cooldown van speciale moves verminderen. Zo kun je strategisch een combo creëren die uitsluitend extra schade doet, of juist verschillende soorten Pressens combineren voor meerdere bonussen. Tussen de gevechten in klim je over de daken van Neo-Parijs, ren je door futuristische gebouwen en zoek je de personen die verantwoordelijk zijn voor alle ellende. Het vinden van de juiste weg is niet bijster moeilijk, aangezien deze te allen tijde door middel van een oranje pijl wordt aangegeven. Op zich is dat niet zo erg, maar hierdoor is de game soms wel extreem afgebakend. Het éne muurtje lijkt een ongrijpbare veste, terwijl een soortgelijk muurtje dat wel op de route zit zonder problemen beklommen wordt. Ook moet er af en toe gepuzzeld worden, waarbij je soms gedachtes van vijanden moet stelen om bijvoorbeeld de code voor een deur te achterhalen. Remember Me doet eigenlijk alles prima en onderhoudend genoeg, maar mist soms dat beetje extra. Eindbazen vormen bijvoorbeeld wel een uitdaging, maar het echte wow-effect dat je voelt wanneer je als overwinnaar de laatste finishing move uitdeelt, blijft veelal uit. Een klein wow’tje misschien ...

It's all in the (re)mix
Waar Remember Me wel boven zichzelf uitstijgt, zijn de momenten waarop Nilin de mogelijkheid heeft om herinneringen van anderen te remixen. De eerste keer dat dit gebeurt moet je er voor zorgen dat één van je vijanden haar haatgevoelens voor jou vergeet en zich aansluit bij de rebellen. Door je Memory Hunter skill treed je binnen in haar brein, waar je vervolgens de desbetreffende herinnering ziet gebeuren. Tijdens deze flashback lichten er af en toe voorwerpen op, die je na het terugspoelen van de herinnering kunt veranderen. Door het veranderen van de juiste zaken verandert de herinnering dusdanig, dat niet de rebellen maar de dokters verantwoordelijk zijn voor het ’overlijden’ van haar man. Tijdens deze gedeeltes overtuigt het concept van Remember Me het allermeest. Juist daarom is het verbazingwekkend dat dit originele hoogtepunt slechts vijf keer in de game voorkomt. Het zorgt uiteindelijk voor een dubbel gevoel, aan de ene kant zijn deze gedeeltes om te smullen, maar het gebrek aan meer van deze remix gedeeltes geeft weer een teleurstellend gevoel.

Remember Me is zonder twijfel een bijzondere game, die op veel vlakken ruim voldoende scoort. Bovendien is Nilin een stoere, sexy chick die overtuigt als heldin van de game. Toch staan de beperkte bewegingsvrijheid, de korte speelduur (binnen acht uurtjes) en het gevoel dat er meer met de geheugen-remix gedaan had kunnen worden een absolute topwaardering in de weg. Ben je net als ik een gamer die helemaal op kan gaan in een intens verhaal, sfeervolle setting en filmische actie? Dan is Remember Me zeker een aanschaf waard. Maar verwacht je een uitgebreide ervaring als in Batman: Arkham City, dan zullen de tekortkomingen waarschijnlijk het positieve gevoel overschaduwen. Schrijf de game echter niet af! Want dat Remember Me een game kan zijn die je niet snel vergeet is één ding dat zeker is!

Deze review is geschreven door Frido van der Wal

Oordeel Remember Me (Xbox360)

Aantal keer bekeken: 8505