Saints Row (Xbox360)
90 100 1

Review Saints Row (Xbox360)

Saint’s Row en Grand Theft Auto, een combinatie die door iedereen gelegd wordt. Maar is dat wel terecht? Moet je een spel wel vergelijken met een game dat er veel op lijkt. Moet je überhaupt GTA als vergelijkingsmateriaal gebruiken of kan het ook een keertje zonder?

Een goed concept als voorbeeld nemen is altijd makkelijker dan vanaf nul beginnen en alles uit eigen huis moet bedenken. Maar toch is een goed concept als voorbeeld nemen niet definitief een reden om dat spel ook daadwerkelijk te kopen. Er zijn al zoveel spellen voorbij gekomen die het free-roaming concept van GTA gebruiken dat die spellen al snel in het niets terechtkomen omdat men zweert bij GTA en alles wat er op lijkt kan in de stront zakken. Kijk maar naar True Crime: Streets of LA. Opzich is dat spel leuk genoeg om te spelen, ware het niet dat GTA na zo’n lange tijd op de markt nog volop gespeeld werd. Maar genoeg over GTA en True Crime en alle andere look-a-likes, we gaan het hier hebben over Saint’s Row op de Xbox 360 en niets anders.

In Saint’s Row begin je met het aanpassen van je karakter. Huidskleur, kapsel, neus, ogen, oren, lengte, breedte en noem alle gekkigheid maar op. Alles kun je veranderen, zie het als The Sims 2. Eenmaal klaar met je karakter is het tijd om het intro filmpje te bekijken en te zien hoe het verhaal tot leven komt. Het is uiteraard een mooie dag en op zo’n dag loop je nog wel eens een rondje. Op de verkeerde plaats zijn op het verkeerde moment is dan erg groot, vooral in games. Je bent getuige van een gangwar en hoe je bijna komt te overlijden omdat je zo nodig een wandeling moest maken. Je wordt gered door de 3rd Street Saints en alles zal om deze gang gaan draaien. Alles wat je doet, doe je in naam van de 3rd Street Saints en voor niemand anders, hoe graag je dat ook zou willen.

In het begin maak je kennis met de Saints en hoe het spel in elkaar zit. Zo krijg je als eerste de opdracht om wat leden te verslaan in een gevecht om te bewijzen dat je dat aankunt. Daarna maak je kennis met de wapens in het spel en als dat eenmaal achter de rug is, krijg je te zien dat er heel veel problemen zijn. Je uiteindelijke doel is om Stillwater over te nemen, maar er zijn nog drie andere gangs die delen van Stillwater in handen hebben. Aan jou de taak om via diverse missies het hele gebeid over te nemen en op naam van de 3rd Street Saints te zetten. Zoiets doe je niet 1-2-3. Tijdens het spelen van missies verdien je respect, om een nieuwe missie te kunnen doen heb je genoeg respect nodig. Om dat respect te krijgen kun je Activities doen en zodoende kun je weer een missie spelen.

Activities zijn niet gelijk aan de missies van de verhaallijn. Deze kleine opdrachten verschillen elke keer. Je kunt ook zelf bepalen wat je doen wilt om meer respect te krijgen. Als je een snelle wagen hebt kun je races rijden, ben je goed in schieten dan kun Hitman missies spelen of een drugsdealer rugdekking geven terwijl het hele politiecorps achter jullie aanzit met hier en daar rivaliserende gangs. Om voor de afwisseling te zorgen kun je ook de verzekeringsmaatschappij een handje helpen. Dit doe je door jezelf voor auto’s te gooien op een druk kruispunt en op die manier schade te veroorzaken. Wanneer de schade hoog genoeg is kun je door naar het volgende level en krijg je extra respect.

Een andere manier om respect te krijgen is door je te gedragen als een echte pimp. Gouden kettingen en té dure pakken helpen je daarbij. Je kunt je personage aankleden zoals jij dat wilt. Je kunt hem in een duur, net pak laten lopen met allemaal dure kettingen, maar je kunt ook een wijde broek aandoen met een T-shirt en een aantal tattoo’s. Of misschien wil je wel eens een ander kapsel, of wil je je neus veranderen. Dat kan gewoon in Saint’s Row. Een bezoekje aan de kapper of de plastische chirurg kan soms wonderen doen. Je hoeft gelukkig niet te denken aan je pokerface. Naast je personage, kun je ook je auto’s tunen. In je huis kun je 60 wagens plaatsen die je via een snel en handig menu kunt opvragen. Als je een auto wilt tunen ga je gewoon naar het goede bedrijf toe en je kunt dan zelf zien wat je veranderen kunt en hoeveel dat grapje je gaat kosten. Plaats je wagen simpelweg weer in de garage en je kunt ieder moment je getunede wagen pakken om mee te rijden.

De missies in Saint’s Row zijn allemaal dik in orde. Het is weliswaar allemaal simpel opgezet, maar de sfeer is indrukwekkend te noemen. Iets wat je niet in veel spellen tegenkomt is er ook gevechten in gebouwen kunnen plaatsvinden. Gelukkig sta je er vaak niet alleen voor. Je kunt namelijk wat maten van de straat roepen om mee te gaan. Hoe verder je in het spel komt, hoe meer mensen je onder je hoede kunt nemen. Mocht je nou niemand mee hebben genomen, dan kun je altijd nog iemand opbellen met je mobiele telefoon. Altijd handig toch. De gevechten in gebouwen zijn heel anders dan dat je gewend bent. Je hebt minder bewegingsvrijheid maar een stuk meer ruimte om dekking te zoeken. Als het je te heet wordt onder de voeten dan wacht je gewoon even totdat ze moeten herladen en dat schiet je erop los.

De maten die je kunt oppikken van de straat horen uiteraard bij de 3rd Street Saints, en dat is maar goed ook. De maten die je oppikt zijn wel erg hard. Maar ze wachten wel totdat jij het teken geeft. Als je voor het stoplicht staat met 3 maten in de auto en je schiet op de auto naast je, dan zullen je maten ook beginnen te schieten totdat de klus geklaard is. Je voelt je hierdoor een echte leider en niet zo’n leider met 3 hulpjes die toch doen wat hun goed dunkt. Een ander voorbeeld is dat je op straat loopt en een gang aanvalt. Ze zullen je helpen maar zodra je je terug trekt, dan zullen ze niet voor eigen rechter spelen en dood gaan, maar ze volgen jou. Overigens zijn ze niet altijd zo slim, dekking zoeken is vaak taboe maar dat nemen we dan maar zoals het is.

Grafisch gezien ziet Saint’s Row er goed uit, er zijn weliswaar games die er met kop en schouder bovenuit steken maar we moeten niet vergeten dat er op het scherm erg veel te zien is en dat je heel ver kunt kijken. Misschien geen excuus om niet met de mooiste graphics te komen, maar ik kan me voorstellen dat Volition nog wat moeite heeft om te ontwikkelen voor de Xbox 360. En dat is zo nu en dan wel terug te vinden in het spel. Als je plankgas door de straten racet en je kijkt even achterom, dan kan het zijn dat er zomaar een auto voor je snufferd staat, of opeens niet meer, dat kan ook natuurlijk. Ook is er nog het bekende probleem van de wegen die er zijn maar er ook niet zijn. Als je niet snapt wat ik bedoel en je bent in het bezit van het spel, dan zal het je wel eens gaan opvallen want het kan niet over het hoofd worden gezien. Maar wat bedoel ik er precies mee, ik bedoel dat er dan wegen zijn die alleen maar wit gekleurd zijn waar auto’s overheen rijden. Zelf kun je er ook overheen en vaak worden de textures snel daarna wel ingeladen waardoor je weer een echte weg ziet. Als het goed is zijn ze bezig met een patch maar die willen ze pas uitbrengen als er meer kleine bugs mee verholpen kunnen worden.

In een free-roaming titel als Saint’s Row kun je natuurlijk veel meer doen dan missies spelen en opdrachten uitvoeren om aan respect te komen. Ik had het net al even over het aanpassen van je personage en je auto’s, maar er is nog veel meer te doen. Naast het feit dat je kunt doen en laten wat je wilt, zijn er zo nu en dan ook gangwars aan de gang. Zodra dat het geval is krijg je een kort telefoontje van de 3rd Street Saints met de locatie waar de problemen zijn. Deze gevechten zijn altijd in jouw bezit maar er komen soms wel eens vijandelijke mensen binnenvallen die de boel willen verstieren. Als je daar aankomt krijg je te weten wie je allemaal uitschakelen moet en eenmaal de klus geklaard is het land weer in handen van je eigen gang en krijg je weer geld. Het is namelijk zo, hoe meer stukken land je hebt veroverd, hoe hoger je inkomsten zijn. Mocht er dan een probleem optreden dan krijg je minder geld totdat het land weer van jou is.

Mocht je uitgekeken zijn op de missies en de opdrachten, of het is midden in de nacht en je wilt eens wat anders gaan doen, dan kun je altijd nog winkels beroven. Het is niet zo spannend als je in eerste instantie zou denken, maar het komt er op neer dat je de winkel binnengaat, de kluis steelt en dan naar een veilige plek gaat. Daarnaast kun je ook mensen gijzelen. Als je een auto steelt met mensen erin, dan krijg je de optie om tot gijzelen over te gaan en voor de afwisseling is het leuk bedacht. Mocht je ook hierop zijn uitgekeken, dan kun je altijd nog je tijd online doorbrengen. Online kun je verschillenden dingen doen, zo kun je Gangsta Brawl spelen, ook bekend als een potje Deathmatch. Big Ass Chains vind ik persoonlijk één van de leukere opties. Hierin moet je kettingen verzamelen en ze inruilen op een bepaald punt. Je moet alleen wel uitkijken dat je niet gedood wordt en de ketting verliest. Protect Tha Pimp spreekt voor zich en in Blinged Out Ride moet je kettingen verzamelen en ze inruilen voor geld zodat je de auto kunt tunen met dat geld. Protect Tha Pimp en Blinged Out Ride zijn alleen als een team te spelen dus goed samenwerken kan je helpen om te winnen.

Ondanks dat Saint’s Row het concept gebruikt van een niet nader te noemen game, is het Volition en THQ toch gelukt om een geweldig spel neer te zetten. De sfeer is altijd aanwezig en ook met de gameplay is niks mis. Ondanks dat er soms wat grafische bugs optreden, ziet het spel er grafisch gezien acceptabel uit. Ook de manier waarop je missies speelt is leuk uitgewerkt. Zo kun je niet alles in één zucht spelen maar zul je zo nu en dan kleinere opdrachten moeten uitvoeren om verder te komen. Ook is het leuk bedacht dat je mensen kunt gijzelen en winkels ’s nachts kunt beroven. Op deze manier is er altijd wat te doen zonder dat je aan je lot wordt overgelaten. Anders heb je altijd nog de gangwars die zo nu en dan tussen neus en lippen doorkomen. Nu rest het Volition alleen nog om een patch uit te brengen voor de grafische fouten.

Oordeel Saints Row (Xbox360)

Aantal keer bekeken: 4886

Laagste prijzen voor Saints Row (Xbox360)