Tetris DS (NDS)
89 100 1

Review Tetris DS (NDS)

Tetris is waarschijnlijk een van de beroemdste games ooit, je kreeg het namelijk gratis bij je gameboy en het spelletje was uiterst verslavend. Dat kwam omdat het halen van een nieuwe highscore nou eenmaal tof was, en het spel toegankelijk was voor iedereen, ongeacht jong of oud. En altijd maar een hogere highscore proberen te halen dan je vrienden of..... je moeder!?

Nu zijn we een aantal jaren verder en ligt Tetris DS voor me. Ik start het spelletje op en kom erachter dat de game de zelfde sfeer heeft als het origineel. Maar dan ontdek ik dat de game niet over dezelfde soundtrack beschikt als het spel van zoveel jaar geleden. Het spel krijgt nu de soundtrack mee van de Mario serie. Die is ook tof, maar ik had toch echt liever de originele Tetris soundtrack gehad. De blokken zien er wel old-skool uit en de rest van het schermpje ziet er ook erg retro uit. Het tweede schermpje wordt door super Mario figuren gevuld, het ziet er leuk uit maar ik had zelf persoonlijk liever een moderne Tetris sfeer gezien.

Speelstijlen
Tetris DS speel je natuurlijk om de standard mode, die ook nu weer ijzersterk in elkaar steekt, maar er zijn nu ook weer nieuwe speelstijlen: de pushmode, puzzle mode, catch mode en de Touch mode.

Bij de pushmode is het te bedoeling om van je tegenstander te winnen, dit kan online door middel van Wifi, maar het kan ook gewoon tegen de computer. Hoe meer lijnen je maakt, hoe meer obstakels de tegenstander krijgt. Dit werkt natuurlijk ook omgekeerd. Je ziet de tegenstander op het tweede schermpje en het is mooi om te zien hoe goed het werkt. Ook is er de puzzle mode, je moet hier de hele tijd blokken kiezen waarmee jij een lijn kan maken. Ik vond het een beetje saai maar ik denk dat er genoeg mensen zich ermee kunnen vermaken. Je hebt maar liefst 200 puzzels dus je bent er wel even zoet mee. De catch mode heeft mij niet weten te vermaken. Je bent een soort vliegtuig van tetris blokken en daarmee moet je zoveel mogelijk lijnen proberen te maken. En als laatste is er de Touch mode en dat is veruit de leukste nieuwe mode in Tetris DS. Je moet nu met extra grote Tetris blokken lijnen maken met behulp van het Touch Screen, je hebt hier 100 puzzels.

Wifi
De enige echt grote vernieuwing van Tetris DS is dat je nu online kan, dit maakt de game pas echt leuk. Het is gewoon veel leuker om tegen echte mensen dit spel te spelen dan tegen een computer gestuurde tegenstander. Wel jammer dat je in de Wifi mode maar drie modes kunt spelen, de standard mode, push mode en de mission mode. Je kunt via Friendcodes tegen je beste vrienden spelen, maar je speelt ook in een mum van tijd tegen iemand uit Paramaribo.

Game kopen?
Nu ik uitgelegd heb wat er nieuw is aan deze Tetris, rest er nog maar een vraag: Moet je de game kopen? Ik kijk hiervoor naar de verschillende onderdelen van het spel.

Ten eerste de Gameplay, deze is ook nu gewoon weer gruwelijk goed. Het origineel van Tetris hebben ze echt goed uitgewerkt, met een aantal nieuwe toffe modes en toevoegingen. Zo is er nu ook de Ghostblock als ik het zo mag noemen, je kunt van te voren zien waar je blok terecht komt met behulp van doorzichtige blok. De AI van de tegenstander zit ook wel goed, maar de game is online pas echt leuk.

Graphics
Over de Graphics van de game heb ik het bijna nog niet gehad, en dat gedeelte van de game stelt me een beetje teleur. Het veld waarin de Tetris blokken moeten vallen is te klein, en dat vind ik zonde. Je kunt nu wel zien welke 6 blokken na de huidige blok komen(eerst kon je er maar 1 zien), maar die 6 blokken hadden van mij op het tweede scherm gemogen. Het tweede scherm is nu echter gevuld met Mario Figuren. Het is wel leuk om te zien maar van mij hadden ze er iets meer uit mogen halen. Nintendo heeft het spel in een retro style uitgevoerd, en het is een beetje aan jou of je het vet vind of niet.

Replay
Tetris staat garant voor een lange replay waarde, dat is nu ook weer zo, maar wel een beetje met gemengde gevoelens. Want als je de game onder handen begint te krijgen, en dat is ongeveer na 6 uur spelen, wordt het wel heel erg handig. De blokken zijn in no-time beneden maar je kunt ze dan nog verplaatsen als ze op de grond zijn en daardoor kun je oneindig doorgaan. En als je een keer een heel hoge highscore hebt, zoek je niet nog een keer 3 uur te besteden aan een nog betere highscore. Maar gelukkig zit er nu wel een online mode in en die maakt de Replay waarde weer 100% goed. Omdat je hierdoor minder lang doorgaat doordat je obstakels kunt krijgen van je tegenstander.

Prijs en Organiliteit
De game is niet bijster orgineel, omdat het geen hele grote vernieuwingen kent, maar misschien mag je dat ook wel niet verwachten bij een Tetris game. Alleen daarom is de prijs van Tetris DS in vergelijking met andere spellen wel iets aan de hoge kant. De game kent geen volledige 3D werelden en het is maar een remake van het beroemdste spelletje ooit.

Het spel heeft dan wel niet zulke mooie graphics en geluid en het heeft soms wat slechte toevoegingen gekregen, maar het blijft Tetris! Dat alleen maakt het spel het aanschaffen waard, maar het is ook nog eens een Tetris met een hoop nieuwe modes en een online mode. Bij de allereerste Gameboy was Tetris al de beste puzzel game en op de ds doet Nintendo dat gewoon over.

Deze game is gereviewed door Derrecyk

Oordeel Tetris DS (NDS)

• Graphics 69