Top Spin 2 (Xbox360)
85 100 1

Review Top Spin 2 (Xbox360)

Op 7 april is dan eindelijk het vervolg van het succesvolle Top Spin verschenen op de Xbox 360. We kunnen eindelijk genieten van de tennissers in HD-kwaliteit. Maar hoe maak je een nieuws deel beter dan het origineel? Pam Development is er mee aan de gang gegaan en ze zijn met Top Spin 2 op de proppen gekomen.

Als je aan sportspellen denkt, dan denk je vaak dat er niet veel veranderd is tegenover het vorige deel. Dat is vaak waar, kijk maar naar de FIFA spellen en dan bedoel ik vooral de Road to World Cup versie van de Xbox 360, maar Top Spin 2 is deze keer een uitzondering. Ik moet toegeven dat je in sportspellen niet veel gekke dingen kunt doen, uiteindelijk wil je als ontwikkelaar toch de sport als doel hebben, onnatuurlijke effecten zijn leuk voor op de late avond, maar zoiets gaat snel vervelen en dan heb je toch liever iets realistisch. Top Spin 2 is niet veel anders dan Top Spin als het om realisme gaat. Alles ziet er nog beter uit en er zijn nog meer mogelijkheden waardoor het spel ook weer wat moeilijker wordt. In Top Spin had je de Risk Shots, had je deze slagen door, dan sloeg je iedereen gewoon van de baan. Voor de beginners is dit niks aan en daarom zijn er een aantal slagen bijgekomen zodat de beginners ook mee kunnen spelen. Je zult niet meteen winnen van de beste spelers, maar je kunt in ieder geval wel tegenstand bieden, iets wat bij Top Spin erg moeilijk was.

Om het niet al te moeilijk te maken hebben de makers de slagen onderverdeeld in Basic Shots, Risk Shots en Advanced Shots. De Basic Shots zijn niet moeilijk om uit te voeren en als je de A-knop gebruikt, dan kun je er gif op innemen dat hij binnen de lijnen valt. Een zeer veilige slag dus, waardoor je moeilijk geplaatste ballen tussen de lijnen krijgt, mocht je het redden. Met de B, X en Y knoppen wordt het al wat moeilijker. Je kunt de Linker Stick niet naar één kant drukken. Je moet namelijk een richting meegeven en de bal zal die kant opgaan. Als je hem te lang indrukt, dan mik je als het ware naast de baan. Het is het veiligste als je gewoon één tikje geeft, maar de kans dat je de bal terug krijgt is aanwezig. De truc is dan om hem niet één tikje te geven en ook niet te lang richting te geven, maar er precies tussenin waardoor je een scherpe hoek maakt en de bal moeilijk te halen is. Voor de ervaren spelers zijn er dan nog de Risk Shots. Deze ballen sla je met behulp van de Rechter Trigger en een knop. De knoppen moet je loslaten op het moment dat de naald de gele ruimte raakt. Erg moeilijk om dat voor elkaar te krijgen is het niet, maar de kans dat je te vroeg of te laat loslaat is wel erg groot. Het is zo kort in beeld dat je je ogen niet op de meter kunt focussen. Uiteindelijk heb je nog de Advanced Shots die je maakt doormiddel van de Linker Trigger. Deze ballen sla je niet zomaar, je moet namelijk je momentum opbouwen, te zien aan het metertje in beeld. Bij deze balk staan 4 knoppen en als je de knop passeert, dan kun je een Advanced Shot maken. Deze schoten leer je pas als je verder gekomen bent in de training. Zoals je kunt lezen zijn er erg veel mogelijkheden, je kunt kiezen voor een veilige slag, maar als je alles op alles moet zetten, moet je toch echt risico nemen.

De tegenstanders maken uiteraard ook gebruik van alle denkbare slagen. Als je veel op de baseline speelt, dan komt er wel eens een dropshot en als je graag aan het net speelt, dan kan het voorkomen dat er een goed geplaatste lob komt, of dat je mooi word gepasseerd. Zelf kun je een netspeler ook passeren maar mijn ervaring is dat het niet erg makkelijk gaat. De tegenstander heeft de bal vaak te pakken en hij zorgt wel dat er een open hoek komt om de volley neer te leggen. Vooral de top 10 spelers zijn erg moeilijk te verslaan en dat zorgt voor een grote uitdaging. Uiteindelijk wil je toch Roger Federer van de nummer 1 positie stoten. In 5 seizoenen kun je bewijzen dat jij de nieuwe nummer 1 moet zijn. Er komen veel evenementen voorbij en dat kan variëren van een simpel toernooitje, tot een Grand Slam in Parijs. Op een Grand Slam moet je laten zien dat je Federer de baas kunt zijn, terwijl je op de kleine toernooien moet bewijzen dat je een echte pro kunt worden.

Een echte pro word je gelukkig niet door een aantal Grand Slams te winnen. Voordat je aan een Grand Slam mee mag toen, moet je toch bij de top horen. Bij de top kom je door die kleine toernooien te winnen, maar die worden op een gegeven moment ook moeilijk waardoor je toch echt moet trainen. Trainen doe je doormiddel van een minispelletje succesvol af te maken. Zo moet je bij de service training een bepaald vak raken of dozen in het servicevak wegslaan, terwijl je vanaf de baseline een muur stuk moet slaan of alle dominostenen moet omslaan. Sommige trainingen zijn lastiger te behalen omdat je steeds een level hoger komt. Je zult dus je best moeten doen voor de sterren. In totaal kun je 60 sterren halen, verdeeld over 11 verschillende vaardigheden. Per vaardigheid kun je 10 sterren neerleggen dus je moet van te voren bepalen wat je wilt gaan doen. Wil je een baseline speler worden, of iemand die veel aan het net staat. Zelf heb ik voor een baseline speler gekozen dus ik spendeer liever veel sterren aan de fore- en backhand, dan aan de volley. Achteraf heb ik daar wel een beetje spijt van want elke dropshot die ik krijg betekend dat ik het punt verlies. Ik kan namelijk niet goed een volley in de hoek slaan waardoor ik snel gepasseerd werd. Op deze manier zijn er heel veel mogelijkheden dus je weet niet wat je te wachten staat als je via Xbox Live gaat gamen.

Het spel ziet er goed uit. Het publiek is er heel erg veel op vooruit gegaan en bij de kleine toernooien lopen er zelfs mensen rond het veld. Eén keer kwam er zelfs een hond over de baan lopen die na een tijdje gewoon weer weg ging. Alle mensen zijn weliswaar voorgeprogrammeerd, maar het is toch best leuk als er wat mensen om je heen lopen. Bij de Grand Slam evenementen zijn het alleen de ballenjongens die over het veld rennen, helaas pakken ze de bal niet op, ze steken alleen over. De spelers bewegen erg realistisch maar als je klaar staat om de service te ontvangen, ziet het er toch wat onnatuurlijk uit, voor de rest rennen ze mooi het hele veld over en maken ze bewegingen zoals je zelf ook zo doen. Alleen het stilstaan had er wat beter uit mogen zien.

Het geluid van Top Spin 2 is zoals je kunt verwachten. Geen bekende artiesten die door je speakers komen, maar gewoon het gekreun van de spelers, vooral de vrouwen kunnen er wat van. Na de gespeelde punten gaat het publiek ook klappen en als het druk is, dan geeft dat wel een lekker sfeertje. Gelukkig kan je altijd nog zelf muziek aanzetten en dan kun je echt lekker gaan spelen. In het menu hoor je wel steeds hetzelfde deuntje voorbij komen en dat kan gaan vervelen. Een ander puntje van kritiek zijn de wachttijden. Vooral als je halverwege een toernooi stopt met spelen. Je kunt namelijk eindelijk opslaan tijdens een toernooi. Maar als je dan later terug komt, dan laad je eerste je savegame, dan komt er Please Wait in beeld waarna je de melding krijgt dat er een toernooi open staat. Het toernooi word weer geladen, je druk even op A zodat je de nieuwe wedstrijd start en je kunt weer wachten. Je zit al 5 minuten achter de 360 en je hebt nog steeds niks gedaan.

De carrière mode van het spel is erg uitdagend, je krijgt namelijk elke keer 2, en soms 3, opties waaruit je kunt kiezen. Je kunt ervoor kiezen om te gaan trainen, maar ook om mee te doen met een wedstrijd. De grotere wedstrijden zijn soms niet mogelijk omdat je niet hoog genoeg staat genoteerd in de rankings. De derde optie is niet altijd mogelijk, daar staan namelijk evenementen die georganiseerd worden door de sponsor. Er kan ook een potje gedubbeld worden en soms dagen tegenstanders je uit voor een alles of niets duel. Voor het dubbelen hoef je het in ieder geval niet te doen. Naast het feit dat hen geen reet aan is, zijn de tegenstanders sterk en is je teammaat één pot nat. Als je wilt winnen zul je alle ballen voor zijn neus moeten wegkapen want voor je het weet hangt er een bal in het net. Helaas kun je ook niet online gaan dubbelen. Het spel ondersteunt zoiets helaas niet. Niet dat ik het erg vind, maar er zijn vast mensen die met een maat samen tegen twee anderen willen spelen. Je kunt wel online één tegen één wedstrijden spelen. Je speelt hier tegen echte mensen dus je hebt geen last van slechte computergestuurde tegenstanders, het kan echter wel voorkomen dat je last hebt van lag en een Risk Shot word dan nog moeilijker dan voorheen.

Top Spin 2 is een erg goed tennisspel geworden dat de fouten van Top Spin heeft verbeterd. Daarnaast hebben ze met de Basic, Risk en Advanced Shots een goede keus gemaakt. De wedstrijden worden een stuk leuker en je hebt niet meer het gevoel dat je niks kunt beginnen tegen de pro’s. De banen zijn erg kleurrijk en het publiek zorgt voor een leuk sfeertje. Helaas moet je soms wel lang wachten voordat je eindelijk wat kunt zien van het sfeertje, maar ach, zo hebben we altijd wel wat te klagen. Top Spin 2 is gewoon een sterk tennisspel met leuke verbeteringen en een leuke Online Mode.

Oordeel Top Spin 2 (Xbox360)

Aantal keer bekeken: 2837

Laagste 2 prijzen voor Top Spin 2 (Xbox360)