Wario Ware Inc Minigame Mania (GBA)
87 100 1

Review Wario Ware Inc Minigame Mania (GBA)

Op het eerste gezicht ziet het er meteen gelikt uit in Wario Ware. Je ziet een prachtig (soort Windows XP?!?) vormgegeven menu en begint met spelen. Het begint allemaal simpel, er komt een ombemand voertuig aanrijden en je moet daar op het juiste moment over heen springen. Er zijn meer dan 200 verschillende van dat soort mini-games. Die moeten allemaal binnen 3 seconden worden opgelost. Mislukken er 4 mini-games in een reeks? Dan kan je die reeks helaas opnieuw beginnen. Opzich natuurlijk niet zo heel erg, want als je er zo doorheen kon fietsen zou er ook niets aan zijn.

De mini-games heb je in verschillende soorten en maten. In de ene reeks zitten iets meer mini-games dan in de andere. Ook komen sommige mini-games vaker aan bod, maar hoe later in het spel des te moeilijker ze dan ook worden. Tijd om even aan je neus te krabben heb je niet, want voor dat je het weet begint de volgende mini-game weer. Het gaat allemaal supersnel en er zitten heel lastige mini-games tussen.

Verder heb je ook mini-games waarin je bijvoorbeeld binnen de tijd (3 seconden dus) een deur binnen moet gaan in de klassieke Zelda op de NES. En wat je ook aan zult treffen is bijvoorbeeld Duck Hunt. Je zou het in principe een soort compilatie kunnen noemen van oude games. Maar toch ook weer niet helemaal, want er zijn ook een aantal nieuwe spelletjes gemaakt. Na elke laatste mini-game uit de reeks krijg je een boss stage. Als je de boss stage uitgespeeld hebt, dan krijg je een nieuwe reeks mini-games om te spelen en soms zelfs meerdere. Ook komt er 1 los multi -of singleplayer spelletje bij. Dankzij het originele concept en de klassieke mini-games zal niemand naar de graphics en het geluid kijken. Althans, je gaat er anders naar kijken. Wat gaat er nou boven de oude Donkey Kong of Duck Hunt geluidjes? Hier kijken we dus echt totaal niet naar de kwaliteit.

De gameplay is ook zeer in orde in dit spel, het gaat lekker snel en de replay waarde is echt ongelooflijk hoog! Echt waar, het blijft echt heel erg leuk om dit spel te spelen. Als je bijvoorbeeld in een reeks 16 van de 18 mini-games gehaald hebt, kan je dit achteraf ook perfectioneren. Dan doe je de reeks opnieuw en dan probeer je alle mini-games te halen. Ook met de extra spelletjes (waarvan je er iedere keer 1 bij krijgt als je een reeks gehaald hebt) ben je alleen en met je vrienden een hele tijd zoet. Je kunt zelfs spelletjes met zijn tweeën op 1 GBA spelen! Dat is toch geweldig?

Iedere reeks heeft ook zijn eigen ‘apparaat’ waar je de spelletjes op moet spelen. Je speelt bijvoorbeeld als het ware op een radio, een telefoon, een oude gameboy, ga maar door. Dit is erg mooi gemaakt en vooral erg creatief bedacht. Als je een mini-game niet gehaald hebt staat er op de telefoon een boze smilie en dan gaat er ook een streepje van je bereik af, je raad het wel…als alle vier die streepjes weg zijn ben je dus game over en mag je het opnieuw gaan proberen.

Zorg wel dat je wakker bent als je dit spel speelt en niet al teveel gedronken hebt, want een goed reactievermogen is in dit spel echt een must. Als ik dit ’s nachts wel eens speel, lukken sommige games gewoon steeds niet omdat je bijvoorbeeld iets moet opvangen in een heel snelle tijd. Als je moe bent is het spel dus iets moeilijker :P
Af en toe krijg je ook wat filmpjes te zien, dit krijg je onder andere als je een reeks mini-games begint of juist uit hebt gespeeld. Deze zijn ook van een hele goede kwaliteit, zowel grafisch als geluidstechnisch.

Al met al is dit dus echt een spel die 45 euro waard is! De fantastische replay waarde, de klassieke graphics en geluidjes, met daarbovenop een portie creativiteit, die factoren maken dit spel tot een must! Dit spel had slechts 1 tegenvaller: mijn vriendin ging me kusjes geven midden in boss stages, waardoor ik genoodzaakt was het uit te maken...

Oordeel Wario Ware Inc Minigame Mania (GBA)

• Sound 95
  • Replay 88