Wario World (NGC)
72 100 1

Review Wario World (NGC)

De gierigste man uit de Nintendo familie is terug. Dit is zijn tweede avontuur op een console en ook gelijk zijn tweede min of meer 3D avontuur. Is het een goede of een slechte game, mijn oordeel kan je nu hier lezen! Als we Wario World voor het eerst opstarten krijgen we het verhaal te zien. Wario, zo rijk als hij is, zit heerlijk op zijn troon terwijl hij denkt aan zijn schatten die diep in de kelder liggen. In die kelder ligt ook een duistere diamant die het eigenlijk niet zo geweldig vindt dat hij daar ligt. Deze diamant misbruikt zijn krachten en tovert Wario en al zijn zuur gestolen geld om naar een andere wereld. Wario blijft Wario, maar wat is er met zijn geld gebeurd?

Het verhaal is bij een Wario game eigenlijk niet geweldig, boeiend of interessant. Het gaat altijd om hetzelfde, Wario wilt geld, waar deze game het van moet hebben, is leuke en bekende gameplay in een leuk avontuur. Zoals ik net al zij is Wario zijn geld omgetoverd, de betovering die het ondergaan is, gaat pas over als Wario alles terug vindt en alle monsters verslaat.

Hoewel deze game misschien een beetje spot drijft met de Wario games is hij toch verrassend goed. De game is niet geweldig, gameplay is niet vernieuwend en toch heeft deze game “het”.

Eens kijken of ik “het” onder woorden kan brengen, als je de game speelt, krijg je een beetje een idee van een gameboy Wario. Je kunt nu wel in de diepte lopen, maar het level is standaard van links naar rechts. Als je monsters tegen komt, heb je een geweldig arsenaal aan trucs om ze te verslaan en het oogt geweldig. Zo moet je sommige wezens rond draaien zodat ze verslagen worden, terwijl je andere in de lucht moet gooien en verslaan. Aan de grafische kant zit het ook wel goed. Natuurlijk is het lang niet het maximale van wat de GameCube aankan, maar alles ziet er goed uit. Het is dan wel erg vrolijk, terwijl ik persoonlijk denk dat je Wario er stoerder uit kan laten zien door de game wat duisterder te maken. Met de grafische kant moeten we ook het 3D-gehalte nog een keer behandelen.

Allereerst is dit niet het eerste 3D avontuur van Wario. Dit komt omdat hij eigenlijk 3D is en toch in een 2D wereld loopt, en voor deze game hadden we ook al een Warioland op de Virtual Boy. Zoals ik al zei het 3D-gehalte is niet erg hoog omdat het toch weer 2D is. Je kunt dit vergelijken met een game zoals Luigi’s Mansion. Hoewel je hier ook in de diepte kan lopen is het niet zo dat je het camera werk kan veranderen, zoals je wel ziet bij bijvoorbeeld Mario Sunshine.

Gameplay vond ik zelf niet heel erg geweldig. De game heeft hier en daar te veel weg van eerdere avonturen van Wario of eerdere avonturen van een andere game waarin iemand van de familie van Wario meespeelt. Ook de moeilijkheidsgraad van deze game is niet heel erg hoog. Zelf was ik binnen een aantal uurtjes bij de eindbaas die best lastig was. Als je de game eenmaal heb uitgespeeld kan je hem nog voor de volle 100% uitspelen door bij ieder level de Wario beelden bijeen te zoeken.

Ook mag ik het leuke extraatje niet vergeten. Nintendo heeft namelijk in Wario World een GBA-Link optie gezet. Met deze optie kan je een demo spelen van Wario Ware Inc. op de Game Boy. Hoewel het niet veel voorstelt is het leuk van Nintendo dat ze er toch iets hebben gedaan met de linkoptie, al had dit beter gekund. Wat heeft de game nog meer te bieden? Eigenlijk is het niet zoveel als je er over nadenkt. Het is echt geen slechte game maar er mist iets, terwijl het “het” heeft. Ik denk dat je deze game zelf gespeeld moet hebben, om te weten waar ik het over heb. Hoe dan ook hier komt mijn conclusie; Nintendo heeft een mooi werkje neergezet. Hoewel de game niet perfect is, is het een leuke game om tussendoor te spelen. Fans van Wario kunnen bij deze game hun pret niet op, voor hen zal de game geweldig zijn. Als je een mogelijkheid ziet om deze game alsnog te kopen, zou ik je aanraden om er niet meer dan 30 euro voor te betalen, meer is de game ook echt niet waard. Mijn cijfer is daarom ook niet heel positief, omdat de game beter had kunnen worden uitgewerkt.

Oordeel Wario World (NGC)

• Graphics 74
  • Gameplay 72