Yakuza Kiwami 2 Limited Edition (PS4)
86 100 1

Review Yakuza Kiwami 2 Limited Edition (PS4)

Nadat SEGA afgelopen maart Yakuza 6 al had uitgebracht, is het nu alweer tijd voor het volgende Yakuza spel voor de PlayStation 4. Vorig jaar kreeg Yakuza 1 een remake onder de naam Kiwami  en nu is het de beurt aan Yakuza 2. Er is echter wel een verschil tussen de Kiwami 1 en Kiwami 2, Kiwami 2 maakt gebruik van de nieuwe Dragon Engine. Deze engine werd ook gebruikt voor Yakuza 6 en bracht veel vernieuwingen voor de serie, zowel grafisch als op gameplay gebied. Yakuza Kiwami 2 is al het vierde Yakuza spel in twee jaar tijd, alle andere delen werden goed ontvangen. Nu is de vraag of Kiwami 2 zich daar ook bij kan scharen of dat het misschien het zwarte schaap van de familie is. Om daarachter te komen zul je verder moeten lezen!

Eenmaal Yakuza, altijd Yakuza
Het verhaal van Yakuza 2 gaat verder waar dat van het eerste eindigde. Mocht je het eerste deel nou niet gespeeld hebben, dan is dat geen probleem. Aan het begin van Yakuza 2 is er een mogelijkheid om uitgebreide terugblikken over de gebeurtenissen uit het eerste deel te bekijken. Na alles wat er in het eerste deel is gebeurd, probeert Kiryu samen met Haruka een rustig leven te leiden. Dit gaat al vrij snel mis als hij wordt benaderd door Yukio Terada, het hoofd van de Tojo Clan. Terada heeft de hulp van Kiryu nodig, want er dreigt een onvermijdelijke oorlog met de Omi familie uit Osaka. Mocht deze oorlog uitbreken, dan kan Kiryu zijn rustige leven ook wel op zijn buik schrijven. Op het moment dat Kiryu met Terada staat te praten, wordt Terada neergeschoten door leden van de Omi familie. Terada zal het niet overleven en Kiryu besluit om de Tojo Clan toch te gaan helpen. Dit alles mond uit in een spannend verhaal met de nodige onverwachte momenten met natuurlijk de nodige gevechten waar de Yakuza-serie bekend om staat.

Voor de remake is er extra verhaal toegevoegd met Goro Majima in de hoofdrol. Goro Majima is voor vele fans van de Yakuza-serie een favoriet personage en krijgt wat meer achtergrond in Kiwami 2. Want waarom heeft Majima de Tojo Clan verlaten en hoe heeft hij het voor elkaar gekregen om een bouwbedrijf met de naam Majima Constructions uit de grond te stampen? Deze hoofdstukken spelen zich af tussen Yakuza 1 en Yakuza 2. Toch vond ik het jammer dat deze hoofdstukken aan de korte kant waren.

Pracht en praal in Japan
Zoals ik al eerder zei, is voor Kiwami 2 de Dragon Engine van Yakuza 6 gebruikt. Dit zorgt ervoor dat Kamurocho er weer fantastisch uitziet, met de grote hoeveelheid details in de spelwereld en ook alle lichteffecten zijn wederom fenomenaal. Sotenbori keert terug als locatie, wat voor spelers van Yakuza 0 geen onbekend terrein is. Sotenbori ziet er net zoals Kamurocho fantastisch uit. Door de nieuwe engine zijn er vrijwel geen laadtijden meer en kan het spel op ieder moment worden opgeslagen. Kiwami 2 bevat een foto-modus en het spel leent zich er goed voor om de nodige foto’s van de omgeving te maken; er is zelfs een selfie-modus aanwezig!

Doordat de Dragon Engine wordt gebruikt, werken de gevechten nu hetzelfde als in Yakuza 6. Je hebt niet meer de verschillende gevechtsstijlen, maar met de vaardigheidspunten kun je de verschillende statistieken van Kiryu verbeteren of nieuwe ‘’heat moves’’ kopen. De animaties zijn net zoals in Yakuza 6 erg vloeiend en Kiryu beweegt soepeler. Kiryu is dan ook natuurlijk wat jonger dan in Yakuza 6 en dat verschil is wel te merken tijdens de gevechten. Het is gemakkelijk om tijdens het vechten te wisselen van wapen zonder dat je combo verbroken wordt, wat ervoor zorgt dat je meer variatie aan kan brengen in je combinaties. Sommige baasgevechten kunnen wel erg moeilijk zijn en vereisen een goede voorbereiding. Dat is echter maar goed ook, anders zou je het spel namelijk makkelijk kunnen uitspelen door alleen maar willekeurig op knopjes te drukken. De hoofdstukken met Goro Majima bevatten ook gevechten. De stijl van Majima is verschillend aan die van Kiryu. Zo is hij een stuk sneller en gebruikt hij een mes, een verschil dat goed aan te voelen is. Het laat maar weer zien dat dit dus niet even snel is toegevoegd.

Je zult ook, net zoals in Yakuza 6, moeten eten bij de verschillende restaurants die Kamurocho en Sotenbori rijk zijn om Kiryu van extra vaardigheidspunten te voorzien. Natuurlijk kan zijn maag vol raken en moet je dan eerst weer wat rondrennen en vechten om Kiryu weer hongerig te maken. Verschillende combinaties van gerechten kunnen ook weer extra bonuspunten opleveren, dus hier kun je lekker mee gaan experimenteren.

Ander vermaak voor Kiryu
Yakuza Kiwami 2 bevat natuurlijk ook genoeg zijmissies die gespeeld kunnen worden. Deze missies zijn, zoals je gewend bent van de serie, soms over de top. Zo is er één waarbij een gehele Clan het leuk vindt om als baby verkleed te zijn en zo te worden verzorgd. Kiryu wordt hierin meegetrokken, maar dat is natuurlijk helemaal niets voor hem en uiteindelijk lost hij het probleem op zoals alleen Kiryu dat kan; door iedereen in elkaar te slaan.

Hetzelfde geldt voor de minigames. Alle bekende minigames zijn aanwezig: karaoke, blackjack, golf, Koi-Koi, de arcadehal en noem maar op. Ook is er een nieuwe minigame die draait om urineren. Kiryu krijgt een plasmeter en als deze vol zit kan hij gaan urineren. Op een soort van tablet zijn er vervolgens animaties zichtbaar die te maken hebben met de kracht van de straal, terwijl Kiryu daarnaast zijn uiterste best doet om die straal voor elkaar te krijgen. De Clan Creator minigame uit Yakuza 6 keert ook terug, maar dit keer met een twist. Je moet nu Goro Majima helpen bij het besturen van Majima Construction. De minigame lijkt nu meer op een tower-defense game. De Clan Creator heeft ook weer zijn eigen verhaallijn, die redelijk vermakelijk is maar bij lange na niet zo goed is als het hoofdverhaal.

De cabaret club uit Yakuza 0 maakt zijn terugkeer in Kiwami 2. De Cabaret Grand Prix komt met zijn eigen unieke verhaal dat vergelijkbaar is met die uit Yakuza 0. In Kiwami 2 moet Kiryu club Four Shine van de ondergang behoeden. Hiervoor moet hij verschillende gastvrouwen rekruteren en er gesprekken mee voeren om ze beter te maken in het entertainen van de gasten. Iedere gastvrouw heeft haar eigen ambitie en personaliteit. Deze eigenschappen kun je als Kiryu verbeteren, dit doe je door gesprekken met de gastvrouwen te voeren. Hierdoor worden de gastvrouwen beter in hun werk en verbeter je de reputatie van Four Shine.

Uiteindelijk is Yakuza Kiwami 2 zeker niet het zwarte schaap in de Yakuza familie geworden. Het doet niet onder voor de voorgaande delen en qua verhaal is het zelfs beter dan Yakuza 6. Ook heeft het genoeg vernieuwingen om de remake te kunnen verantwoorden. Zo is er meer achtergrond voor Goro Majima, zijn er nieuwe minigames toegevoegd en ook alle verbeteringen door de Dragon Engine zijn doorgevoerd. Je merkt tijdens het spelen dat er met liefde en aandacht aan is gewerkt. SEGA mag rustig op dit tempo doorgaan met het uitbrengen van Yakuza spellen, vooral als ze allemaal van deze kwaliteit zijn!

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

Oordeel Yakuza Kiwami 2 Limited Edition (PS4)

• Originality 85