Hometown Story (3DS)
50 100 1

Review Hometown Story (3DS)

Het is af en toe heerlijk om een game te spelen waarin je niet afgeschoten kan worden of hoeft te winnen. Games als Animal Crossing en Harvest Moon zijn bijvoorbeeld titels waarin je wel veel moet doen, maar het resultaat geeft een ontspannen en voldaan gevoel. Ook Hometown Story valt in deze categorie. In Hometown Story is het jouw taak om de in het slop geraakte winkel van je overleden oma om te toveren in een goedlopend warenhuis. Het idee spreekt tot de verbeelding, want het kan best leuk zijn om een stoffige toko om te toveren tot een waar verkoopparadijs. Daarnaast lijkt het feit dat de ontwikkelaar van Harvest Moon achter Hometown Story zit voor een zekerheidje te zorgen. Echter, de praktijk leert ons dat het verleden nog altijd geen garanties biedt voor de toekomst.

Show me the money
Hometown Story speelt zich af in het dorp waar je bent opgegroeid. Aangekomen in het dorp word je meteen naar oma’s winkel geleid, dat leeg en uitgestorven oogt. Een vliegend wezentje genaamd Pochica komt je tegemoet. Zij zal fungeren als een soort van gids gedurende je avontuur. Ze legt je dan ook uit hoe je bijvoorbeeld statafels kunt plaatsen en hoe je producten op de tafels kunt leggen. Het werkt allemaal wat stroef en ongemakkelijk, maar het werkt. Vervolgens is het zaak om een prijs te zetten op elk product. Het spel zet de verkoopprijs standaard 10% boven de inkoopprijs, maar vaak zijn bewoners bereid om nog wel wat meer te betalen. Een goed helder begin zou je zeggen, ware het niet dat dit de enige uitleg is die je zal krijgen.
De eerste nieuwsgierige klanten druppelen langzaam binnen en willen wel eens zien wie de winkel opnieuw heeft geopend. Probeer echter geen gesprek aan te gaan met je klanten, want dat fungeert geen enkel doel. Zeggen ze bijvoorbeeld dat ze een vishengel nodig hebben en je legt deze op een statafel, lopen ze vervolgens alsnog met een kersentaart naar buiten. Laat ze dus maar hun gang gaan, ze kopen toch wel.

Alles wat je moet doen, is eigenlijk niet zoveel
Gedurende het spel zijn er in principe maar twee dingen die je hoeft te doen: zorgen dat je statafels vol blijven liggen met producten en de klanten laten afrekenen. De statafels gevuld houden doe je door regelmatig nieuwe producten in te kopen. Dat kan via een verkoper die dagelijks langs je winkel komt met een willekeurige lijst van goederen. Een andere manier om aan nieuwe producten te komen is door deze van andere bewoners af te nemen. Meer is er niet. Je kunt niet zelf vis vangen, je kunt geen kroppen sla laten groeien en je hoeft geen huis te kopen. Je kunt in principe gewoon in de winkel blijven zonder het dorp in te gaan. Sterker nog, na een paar dagen in de winkel gestaan te hebben wordt er nog steeds niet de suggestie gedaan om eens het dorp te verkennen. Je hebt er ook eigenlijk geen tijd voor, aangezien je de winkel niet kunt sluiten. Ga je toch weg, dan blijven de klanten binnenstromen met een lange rij morrende klanten bij terugkomst als gevolg. Niet dat dit heel erg is, want boze klanten hebben geen invloed op je winkelomzet en je krijgt zelfs een bonusbedrag wanneer je vijf klanten tegelijk helpt.
Het dorp zelf nodigt sowieso niet echt uit om op onderzoek te gaan, want het is een ware spookstad. Zelfs het Town Plaza, waar je toch wel wat mensen verwacht, bestaat uit lege fletse bospaden. Naarmate het verhaal vordert komen er wel nieuwe bewoners bij, maar het blijft een redelijk kale bedoening. Daarnaast zwiept de camera van hot naar her, waardoor je niet altijd de kant op gaat waar je eigenlijk heen wilt.

Frustratie en verwarring
Het verhaal vordert middels cutscenes wanneer je iemand tegenkomt. Deze tussenstukjes vormen dan ook precies de reden dat je het spel speelt. Ze zitten goed in elkaar en geven wat meer kleur aan de bewoners. Helaas vinden deze cutscenes volledig willekeurig plaats en weet je eigenlijk nooit echt goed wat je moet doen om verder te komen in het verhaal. Datzelfde geldt voor de zogenaamde key items. Deze krijg je soms van bewoners of kun je kopen bij de verkoper die ‘s middags langskomt. Key items zijn items waar je niet zelf de prijs van kunt bepalen, maar die bedoeld zijn voor specifieke personen. Je kunt ze alleen in je winkel leggen en moet dan maar hopen dat de persoon die dat item net nodig heeft binnen zal lopen. Vaak gebeurt dat echter niet en zorgt deze groeiende voorraad key items voornamelijk voor veel verwarring en frustratie. Daarnaast zou het fijn zijn als de door jou bepaalde verkoopprijzen worden onthouden. In het begin is het nog wel te doen om al je verkoopprijzen te onthouden , maar met uiteindelijk meer dan 200 items wordt dat een stuk lastiger.
Een ander heikel punt is progressie maken in je winkel zelf. Na enkele weken draaien en een overvolle winkelvoorraad is het tijd om de winkel uit te breiden. Ook op dat gebied wordt je niets uitgelegd en heerst er volslagen onduidelijkheid. Het internet biedt in zo’n geval gelukkig hulp, maar het is de taak van het spel om hier duidelijke uitleg te geven. Gebruiksvriendelijkheid is dan soms ook ver te zoeken.

Een doel ontbreekt
Na de nodige verwarring en frustratie kreeg ik uiteindelijk Hometown Story toch redelijk goed door. Ik kreeg een ritme te pakken, zo wist ik bijvoorbeeld dat bewoners maximaal drie uur in de rij zouden blijven staan en dat het rond 06:00 uur ‘s ochtends vaak rustig is. Daarom maakte ik altijd tussen 06:00 en 09:00 uur een ochtendwandeling door het bos. Daar kun je namelijk om de dag gratis items vinden. Vervolgens ging ik snel langs de verkopers waar ik nog producten van nodig had. Om 09:00 uur was ik terug in de winkel waar inmiddels een flinke rij klanten stond te wachten, die vervolgens een mooie geldbonus opleverden (klantvriendelijkheid wordt immers niet beloond). Ik vulde de statafels nog wat aan en zo kabbelde weer een dag voort. S'middags kwam de groothandelverkoper nog even langs en zo nu en dan werd er een cutscene uit het niets gestart, waarmee het verhaal weer verder hobbelde en de charme van Hometown Story zich langzaam begon te ontpoppen. Zo ging het een flink tijdje door.
Dat uiteindelijk toch de verveling toeslaat, komt voornamelijk doordat je met de steeds hoger wordende inkomsten eigenlijk niets kunt. Er ontbreekt een duidelijk doel waar je naar toe werkt. Het enige dat je van je geld kunt kopen zijn namelijk nieuwe items om weer te verkopen. Je kunt niet sparen voor een mooi huisje of iets anders groots en bankroet gaan kan niet, tenzij je de items voor niets weggeeft. Bovendien is het muziekarsenaal zo enorm klein, dat ook dat je langzaam tegen gaat staan.

Het enige doel dat je dan nog kan hebben, is het vervolledigen van de blauwe veer, waarvan je een stukje aan het begin van het spel krijgt. Maar al snel zal je erachter komen dat je de meeste stukjes simpelweg krijgt door de winkel te runnen, waardoor ook hier de motivatie snel wegvalt. Tenslotte zou je uiteindelijk ook kunnen trouwen, maar hoe dat te realiseren valt is, zoals zoveel dingen in het spel, erg onduidelijk.

Hometown Story heeft op papier potentieel, maar slaat in de praktijk op te veel onderdelen de plank mis. Onduidelijkheden over hoe je in het verhaal kunt vorderen, een onhandige besturing in de winkel en een gebrek aan een duidelijk doel zorgen ervoor dat uiteindelijk de verveling toeslaat. Daarnaast zorgen het gebrek aan een duidelijke tutorial en de gebrekkige camera voor onnodige frustraties.  Er zijn dan ook titels in dit genre die het geld meer waard zijn. Denk aan een Animal Crossing of de originele Harvest Moon. Desalniettemin heeft Hometown Story, wanneer je door alle onduidelijkheden heen komt, wel zijn charme. Een in-game dag duurt een half uurtje echte tijd, wat precies een mooie speelsessie is. Voor een budgetprijsje is de game voor de liefhebber dan ook wel zijn geld waard, mits je eerdergenoemde titels al uitgebreid hebt doorgespeeld.

Deze review is geschreven door Yørn Soeteman.

Oordeel Hometown Story (3DS)

• Graphics 65