SSX On Tour (PSP)
75 100 1

Review SSX On Tour (PSP)

De winter is volop bezig, maar veel sneeuw hebben we helaas niet. Gelukkig is in deze tijd van technologische hoogstandjes alles te realiseren. Ook sneeuw dus en dat doen we in de vorm van SSX On Tour.

Vroegâh, ten tijde van de PlayStation, speelden we allemaal Cool Boarders. Na vier delen ging deze serie helaas op de schop. EA sprong daar handig op in door de SSX franchise te starten. Enkele jaren later zijn we alweer beland bij het vierde deel van de serie, SSX On Tour. Dit deel zou compleet anders worden. Dat klopt deels. Op de PSP is er namelijk bar weinig van te merken helaas.

EA staat er om bekend dat ze bijna geen enkel platform links laten liggen. De PSP moet er dus ook aan geloven. Zelf had ik de console versie al enkele keren gespeeld en was vol lof over deze versie. “Dit zit wel snor voor de PSP”, dacht ik. Niets was echter minder waar. De PSP versie kent enkele nieuwe banen, maar vooral veel banen uit SSX 3 en dat is bijzonder jammer. Als de PSP de SSX 3 banen aan kan, dan zijn de On Tour banen toch geen probleem?

Het menu zit ook net wat anders in elkaar dan de console versie. Geen grote berg met verschillende opdrachten. Bij de PSP versie kun je kiezen uit een aantal stijlen zoals Big Air, Slope Style en Race. Iedere stijl kent een aantal niveaus. Het wordt steeds moeilijker met de Big Air als moeilijkste onderdeel. Racen lijkt me duidelijk, hier moet je simpelweg nummer één worden. Slope Style draait helemaal om het maken van vette trucjes. Je wint door een dikke score neer te zetten. Big Air kennen we ook uit voorgaande delen. Hier is het de bedoeling om in een kleine kür een hoge score neer te zetten. Gelukkig is het aantal banen wel goed. Je zult de game zeker niet in een aantal uur hebben uitgespeeld. Deze banen kun je allemaal twee keer spelen. In SSX On Tour kun je namelijk ook de ski’s onderbinden. Dit verschilt veel met de boards en de gameplay zal ook voelbaar anders zijn dan met een board onder je voeten gebonden.

SSX On Tour kent een redelijk hoge leercurve. Op het begin zul je er weinig van bakken en lage scores halen. De bediening zul je echt onder de knie moeten krijgen. Zodra dit echter steeds beter lukt, vergeef je EA dat de meeste banen uit SSX 3 komen. Een ander nadeel daarentegen is dat je niet zoals in de console versie een “Monster” trick kunt doen. Voor dikke scores zul je je tricks aan elkaar moeten plakken. Ook dit vergt enige oefening, maar zodra je het onder de knie krijgt zal het steeds beter gaan. De hoge scores tover je dan uit je PSP alsof het niets is. Daar zit meteen de kracht van SSX. Het speelt na een tijdje heerlijk en dat werkt verslavend.

Grafisch ziet het spel er zeer goed uit. Met dank aan de PSP zijn mijn favoriete games nu ook op een handheld goed te spelen. SSX Tricky voor de GBA was bijvoorbeeld bar slecht. Dit spel mocht de naam SSX niet eens dragen, was mijn mening. De PSP versie ziet er echt goed uit. Dit is SSX en zo hoor je het te spelen. Het mooie grote scherm laat voldoende detail zien. Wat zeker ook belangrijk is, is de snelheid. Bij SSX draait alles om “over-the-top” actie. Je moet hard gaan op je board of ski’s. SSX On Tour kent dezelfde techniek als Burnout. De omgeving vervaagt en het centrale gebied van het scherm, daar waar jouw personage aan het boarden is, wordt scherper. Dit schept een heerlijk gevoel van snelheid. Op de PSP is het effect niet zo sterk als op de consoles, maar het is genoeg voor een handheld. Gelukkig helpt de muziek een handje mee. De muziek bestaat uit onbekende muziek, die stiekem best vet is. Het sluit perfect aan op de sport. Je hoort dus veel punk, rap en hiphop, maar niet té. De keuze bestaat uit voornamelijk underground artiesten die niet bekend zijn. Gelukkig dus geen 50 cent die uit je speaker blapt ;).

Bij elkaar opgeteld is SSX geen perfecte titel. Het is een titel waar je echt de tijd voor moet nemen en niet na een paar keer aan de kant moet leggen. Doe je dit, dan kom je erachter dat SSX een leuke titel is die je in bijvoorbeeld de trein laat vergeten dat je onderweg bent. Geef het een kans en je krijgt zelf zin om te boarden!

Oordeel SSX On Tour (PSP)

Aantal keer bekeken: 1872

Laagste prijzen voor SSX On Tour (PSP)