UFC Undisputed 2009 (PS3)
83 100 1

Review UFC Undisputed 2009 (PS3)

Altijd al free fighter willen worden, maar niet je mooie smoeltje willen laten verbouwen? Dan kun je met UFC Undisputed 2009 je wens virtueel in vervulling laten gaan, zonder ook maar een blauwe plek op te lopen. UFC is een keiharde vechtsport waar bijna alles wordt toegestaan, zolang de tegenstander maar niet gebeten of in de ogen gestoken wordt. Yuke’s doet een dappere poging om deze vechtsport in de vorm van een game te gieten en pakt groots uit door gebruik te maken van de officiële UFC licentie, waardoor bijna elke bekende UFC deelnemer in de game aanwezig is. Helaas zijn ze niet allemaal vertegenwoordigd. Zo zijn bijvoorbeeld Randy Couture, Clay Guida en de Nederlander Bas Rutten in geen velden of wegen te bekennen. Allicht dat eventuele DLC dat euvel kan verhelpen.

Keuzes
Het keuzemenu van UFC brengt ons bekende keuzes, zoals Exhibition, Tutorial, Career, Create a Fighter en Online. De verrassing komt in de vorm van de Classic Fights modus, waar legendarische gevechten herspeeld kunnen worden. Hierbij is het mogelijk om de geschiedenis te herschrijven en bijvoorbeeld een match te verliezen of te winnen op een andere manier dan reeds is geschied. Dit is vooral een optie die door de fans van de vechtsport omarmd zal worden. Als je een nieuwkomer bent, zul je dan ook eerder kiezen voor een snelle matpartij via Exhibition of eventueel de Online mode, waar je jouw krachten kunt meten tegen vele anderen.

Voor een langere sessie van UFC verwijzen we je door naar de Career Mode en de optie om je eigen vechter te maken. Bij deze laatste optie zijn er ruime mogelijkheden om je vechter naar eigen wensen aan te passen en het is dus perfect mogelijk om jezelf na te maken. Als extra kies je nog een bijnaam, die de presentatoren zullen gebruiken tijdens de wedstrijden. Vervolgens importeer je het character naar de Career mode en je kan aan de slag om jouw eigen vechtersbaas uit te laten groeien tot de nieuwe kampioen in één van de vijf gewichtsklassen. (Van lichtgewicht tot zwaargewicht) Je carrière zal beginnen met een potje matten tegen een andere beginner, waarna de carrière pas echt kan beginnen. Je krijgt een plaatsje op de ranglijst en al snel zul je uitgedaagd worden. Natuurlijk kun je het beste niet onvoorbereid het gevecht aangaan en dus dien je een trainingsschema in te plannen, waarbij het uithoudingsvermogen, de snelheid en kracht de drie hoofddoelen zijn. Uiteraard moeten er bewuste keuzes gemaakt worden qua training, want een zware krachttraining levert extra kracht op, maar gaat tevens ten koste van het uithoudingsvermogen. En dus zul je ook je rust moeten pakken, anders lig je voordat je het beseft al onderuit in de eerste ronde. Dit maakt de Career Mode behoorlijk uitdagend, maar zorgt tevens voor een langere speelduur, omdat je rustig kan gaan bouwen aan de voor jouw vechtersbaas geschikte tactiek.

Zodra je de eerste gevechten gewonnen hebt, zul je een sponsor krijgen en tevens mag je een trainer kiezen om je technieken te verbeteren. Ten slotte kun je ook nog sparren, waardoor je ervaringspunten opdoet, die je kunt gebruiken om de vaardigheden van de vechter te verbeteren. Naarmate je meer overwinningen boekt, zul je meer sponsoren trekken en derhalve meer credits verdienen, waarmee je meer mogelijkheden krijgt. Met vijf klasses om kampioen in te worden, denken we dat je jezelf wel een tijdlang kan vermaken in de Career Mode.

Technische opbouw
Als je de game voor de eerste keer opstart, dan zal meteen opvallen dat er veel tijd in gestoken om de vechters, de Octagon girls, scheidsrechters en de voorzitter van de UFC, Dana White, er zo realistisch mogelijk te laten uitzien en ook zoveel mogelijk naar het evenbeeld van deze personen. Maar het is dan weer jammer om te constateren, dat de minder bekende vechters niet op hun echte evenbeelden lijken. De presentatie van de gevechten is overigens zeer goed te noemen. Toch is er ook hier ruimte voor lichte verbetering. Een opkomst zoals de professionele vechters dat doen, zou de ervaring nog completer maken. Qua sound is er weinig reden tot klagen. Onze oren worden verwend met stevige rock en er is goed commentaar tijdens de matches zoals je dat mag verwachten van een vechtsport-game.

Een aantal weken terug is er een demo online gezet van UFC Undisputed en één van de vragen die de demo niet kon beantwoorden, was hoeveel diepgang er in de gameplay zat. Een paar stevige linkse of rechtse hoeken gecombineerd met tijdig blokken leverde ons in de meeste gevallen al snel een knock-out op. Dat beeld veranderde compleet na het doorlopen van de Tutorial. De game blijkt vele technieken te bevatten, die jij als speler moet gaan beheersen. Naast het gebruikelijke schoppen en slaan, zijn er diverse mogelijkheden om de tegenstander te vloeren, vast te grijpen en vast te zetten in de houdgreep. Al deze technieken zijn bovendien goed en gemakkelijk uit te voeren, maar zeker in het begin zul je nog moeten zoeken naar de juiste tactiek, die je bovendien op je tegenstander zal moeten afstemmen. Iedere tegenstander heeft namelijk zijn eigen disciplines. Voorbeelden van deze disciplines zijn Muay Thai, Jiu Jitsu of Taekwondo. Echter, de vraag is of je dit alles wel zal gaan gebruiken en niet simpelweg zal gaan button-bashen of puur kiest voor de basistechnieken, wanneer je tegen een tegenstander van vlees en bloed strijdt. Tegen een CPU gestuurde tegenstander word je namelijk wel gedwongen alle technieken te gebruiken, maar tegen een medespeler is dit op voorhand natuurlijk niet duidelijk.

Multiplayer
Laten we derhalve de proef op de som nemen. Naast de mogelijkheid om offline tegen elkaar te vechten, is het ook mogelijk om je geluk online te beproeven. In dit deel laat UFC het ook zeker niet hangen. Zodra je online gaat kan je kiezen tussen een ranked match of player match. Je kunt uiteraard meteen voor de snelle actie gaan door op Quick Match te drukken, maar je kan ook gewoon een tegenstander uitzoeken. Logischerwijs is ook het aantal ronden, gewichtsklasse en zelfs of iemand cutscènes wil laten afspelen tijdens de match geheel naar eigen wensen aan te passen. Natuurlijk kan je kiezen tussen alle vechters in de game, maar ook je eigen aangemaakte personage kan je gewoon kiezen, mits je in de goede klasse zit.

De online matches lopen tot nu toe meestal wel aardig. Af en toe is er lag, waardoor alles in slow motion lijkt te verlopen. Zoals hiervoor al vermeld werd moet je niet gaan button-bashen, je zal dan al snel merken dat het niet gaat helpen. Mits je tegen de betere spelers komt, die weten hoe de vechtsport in elkaar steekt en hoe diep de gameplay van deze game is, dan zul je echt moeten nadenken wat je volgende zet zal zijn. De actie blijft niettemin intens en snel. Blok je de aanvallen te laat, dan zul je snel op de mat eindigen, met je bitje een paar meter verderop. Goed verdedigen en aanvallen op het goede moment is dus een must, zowel online als offline.

Crossfire
ConAir: Hoewel ik op zich wel thuis ben in de wereld van de fighting games ging er voor mij met het realistische UFC ook een deur open. De game oogt prima, bevat sfeer en speelt lekker weg (PS3). Daarnaast biedt het voldoende diepgang en vermaak voor de puristen en de fans van het genre. Er is weliswaar nog wel ruimte voor verbetering op technische vlak (laadtijden in de menu’s, slowdown door het inladen van filmpjes in de menu’s), maar één ding staat vast: dit is de verreweg beste UFC game die we ooit gezien hebben.

Linkinparknl: Ik heb me ook prima vermaakt met UFC 2009, ondanks dat ik totaal niet van fighting games houd. UFC 2009 speelde lekker weg op de 360. Toch zitten er wel wat irritatie punten in. Zo wordt de muziek al snel irritant, duurt het laden in de menu’s te lang en is de create a fighter sectie te uitgebreid. Zo kan ik op bepaalde punten nog wel doorgaan. Maar afgezien van dit alles zitten er ook veel pluspunten aan de game. Zo ziet het er grafisch erg gelikt uit, is de besturing goed te doen en blijft de actie hoog en met de aankomende DLC (als ik dat uit de game mag afleiden) blijven de echte liefhebbers nog wel lang zoet. Online kan je veel tegenstand verwachten en dus zul je goed moeten trainen in de singleplayer modes om dit bij te kunnen benen. Zeker een aanrader dus!

Deze game is gereviewed door Linkinparknl & ConAir

Oordeel UFC Undisputed 2009 (PS3)

• Originality 65