
Van de Wii naar de Switch 2
In het boek Disrupting the Game van Reggie Fils-Aimé, voormalig president en COO van Nintendo of America, vertelt hij hoe hij jaren geleden extreem veel moeite heeft moeten doen om Shigeru Miyamoto en de zakenmannen op het hoofdkantoor van Nintendo in Japan ervan te overtuigen om Wii Sports te bundelen bij de Wii-consoles. Voor meneer Miyamoto voelde het als het weggeven van de software waar ze zo hard aan hadden gewerkt en hij wilde daarom niet overstag gaan.
Na langdurige en intensieve gesprekken heeft hij uiteindelijk toegegeven, en mochten Reggie en zijn team in het Westen Wii Sports toch toevoegen aan iedere verkochte Wii-console. Achteraf gezien was dit misschien wel de beste beslissing die Nintendo ooit heeft gemaakt. De Wii was een gigantisch succes en tot op de dag van vandaag een van de bestverkochte consoles aller tijden.
Je zou denken dat ze daar in Japan van geleerd zouden hebben, maar niets lijkt minder waar. Met de Welcome Tour lijken ze weer terug te vallen in oude gewoontes. Deze game, laten we het voor de vorm gewoon zo noemen, dient namelijk als de perfecte kennismaking voor de Switch 2. Welcome Tour presenteert zich als een soort Switchvormig museum waarin je allerlei informatieborden kunt lezen en daaraan gerelateerde minigames en techdemo’s kunt spelen en ervaren.

Wist je dat?
Deze minigames en techdemo’s variëren van het gebruiken van de muiscontrols om grote stekelballen te ontwijken of een potje golf te spelen, tot het bevingeren van het touchscreen voor een potje Twister of het spelen van Super Mario Bros. in zijn originele resolutie. Veel van deze minigames zijn echt wel leuk voor een paar minuten en de informatie die wordt verteld is zeer interessant, maar dat maakt het zo frappant dat Nintendo dit achter een betaalmuur zet.
Zo leert Welcome Tour je bijvoorbeeld allerlei dingen over het ontwikkelproces van de Switch 2, zowel qua software als qua hardware. Bijvoorbeeld hoe de vernieuwde trilfunctie precies werkt, wat er vernieuwd is aan de Joy-con en waarom het dock deze keer afgeronde hoeken heeft. En niet alleen de Switch 2 zelf komt aan bod. Zo krijg je ook een heleboel informatie over de nieuwe Pro Controller, de camera en zelfs de Joy-Con-stuurset. Voor een nerd als ik was al deze informatie echt een genot om tot me te nemen, vooral dankzij het scherpe schrijfwerk van onze Nederlandse vrienden bij Nintendo, maar daar is alles ook wel mee gezegd: het is en blijft een instructieboekje, geen echte game.

Tussen Game en Gidsch
Gelukkig heb je al deze accessoires niet nodig om Welcome Tour ook daadwerkelijk voor 100% uit te kunnen spelen. Wie goed oplet, leert van een van de museumbezoekers een knoppencode die je kunt invoeren om een bepaalde minigame over te slaan. Op deze manier kun je alsnog de medailles krijgen die bijvoorbeeld bij de camera horen, zonder deze aan te hoeven schaffen. Al met al ben je zeker wel een middag zoet met Welcome Tour, maar door het repetitief aanvoelen van de minigames en het ontbreken van leaderboards die scores van je vrienden laten zien om te verbreken, zul je het daarna waarschijnlijk niet snel meer aanraken.
Had Nintendo dit kleine spelletje bij de Switch 2 geleverd, dan was ik waarschijnlijk een stuk positiever geweest. Als gratis extraatje zou dit namelijk een hartstikke leuke en vooral leerzame introductie zijn voor het dure apparaat dat je net in huis hebt gehaald. Maar om hier dan nog eens een tientje voor te vragen, gaat er bij mij niet in. Daarvoor doet het echt veel te weinig.

Conclusie
Nintendo had met de Nintendo Switch™ 2 Welcome Tour een unieke kans om spelers mee te trekken in de wereld van hun splinternieuwe console, maar door er een prijskaartje aan te hangen voelt het meer alsof je mag betalen voor marketing dan als een warm welkom. Wat had kunnen werken als een feestelijke introductie, is nu een dure les in gemiste kansen.
