Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App

Hands-on DIRT 3

Zoals jullie in onze preview hebben kunnen lezen, gaat DIRT 3 terug naar de basis. Het accent in deze titel zal voornamelijk op het rallyrijden liggen, waar de serie zo bekend mee geworden is. Ik kon in ieder geval niet wachten om aan de slag te gaan met deze titel en dankzij Namco Bandai ging deze wens in vervulling. In het kantoor van deze uitgever stond voor ons een Xbox 360 en een racestuurtje klaar om ons kennis te laten maken met rally-racer DIRT 3.



Diversiteit
De demo biedt ons de mogelijkheid om kennis te maken met een aantal tracks in Rally, Rallycross en Gymkhana. Ondanks dat niet alle levels gespeeld konden worden in verband met risico van vastlopen van de demopod, kunnen we het toch niet laten om even door de menu’s te bladeren. We zien diverse landen als Kenia, de Verenigde Staten, Zweden, Finland, Noorwegen, Monaco en Japan de revue passeren. Bij elk van deze landen past een eigen weerbeeld en daarnaast zal een stage zo nu en dan ook in de avond verreden worden. De menustructuur zelf is erg functioneel en doet ons denken aan het systeem van DIRT 2.

Daarna besluiten we toch maar eens de weg op te gaan. Direct valt ook de presentatie van het spel op. In eerste instantie wordt de door ons gekozen auto middels verschillende camerastandpunten geïntroduceerd en vervolgens krijgen we een aantal fraaie beelden te zien van het landschap waar we ons in gaan begeven. Voordat we door deze kiekjes het ultieme vakantiegevoel ervaren, zoomt de camera in op de actie, waarbij we één van onze opponenten hard zien wegrijden. Ondanks dat we het spel niet eerder gespeeld hebben, weten we onze Ford Focus prima over het parcours heen te loodsen dankzij de uitstekende besturing. De auto zelf heeft een goede wegligging en stuurt uiterst soepel over het circuit.



Tijdens onze tweede ronde besluiten we het wat rigoureuzer aan te pakken. We letten meer op de details zoals de omgeving, de auto zelf en de eventuele interactie met het publiek. Op een parcours in Kenia valt ons allereerst de mooie omgeving op die gekenmerkt wordt een herfstachtig kleurenpalet. Wanneer we in een onbewaakt moment dwars over een heuveltje vliegen, maakt onze bolide op harde wijze kennis met een enorm rotsblok, wat de nodige schade teweeg brengt. We vervolgen onze weg zonder voorbumper en deur aan bestuurderszijde. Daarnaast zoeken we de grenzen op van het circuit. We rijden door de afzetting van lintjes en hooibalen heen, totdat het beeld wit wordt en een onzichtbare hand ons weer op het circuit heeft gezet. De vrijheid is dus niet onbeperkt, maar hier en daar kan de bocht wat korter genomen worden. Overigens hebben we puur voor de fun onze bolide ook door een berg hooibalen heen geramd en ofschoon het spel onze auto opnieuw op het parcours zette, bleven de hooibalen zelf wel op hun plaats.



Rallycross was één van de succesnummers uit DIRT 2 en ook in DIRT 3 zien we dit spektakel weer terug. We vliegen met acht man op de eerste bocht af en snijden onze opponenten de pas af. Bij de tweede bocht kijken we nog even achterom, waarna ze uit het zicht verdwijnen. Toegegeven, de moeilijkheidsgraad stond voor ons te laag afgesteld bij dit speltype, maar dat maakte de race niet minder spectaculair. Omdat de banen zelf wat kort zijn, is het aan te raden om het aantal rondes wat ruimer in te stellen.

Tot slot mochten we nog even losgaan met Gymkhana. Dit onderdeel voelde vanaf het begin al geheel anders aan, mede omdat we hierin een andere auto tot onze beschikking kregen om diverse stunts uit te voeren. We draaiden een donut, spin en burnout. Tevens schoven we de auto dwars onder een vrachtwagen door, terwijl ondertussen onze score tot ongekende hoogte groeide. Het was even zoeken in dit nieuwe speltype en persoonlijk vond ik Gymkhana minder geschikt om met een racestuurtje te lijf te gaan. Helaas was er geen tijd meer om er een gewone controller bij te pakken en het rondje nog eens over te doen. Gymkhana zal onderdeel uit gaan maken van de Career Mode. Ook zal het speltype online te spelen zijn. Mijns inziens komt dit onderdeel daar het best tot zijn recht, omdat vrienden dan de strijd aan zullen gaan om elkaars scoren aan te vallen.



Hebben, hebben, hebben!!!
DIRT 3 was de eerste titel die we op deze dag mochten testen. Ondanks het feit dat het spel nog lang niet af was, smaakte deze eerste kennismaking absoluut naar meer. Als Codemasters deze kwaliteit weet te vertalen naar het uiteindelijke product dat in de schappen komt te liggen, dan kunnen we zonder meer stellen, dat racefans binnenkort een nieuwe topper kunnen omarmen.

Geplaatst door ConAir op 12-04-2011
Aantal keer bekeken: 5447

Laatste reacties

avatar van Diesel
Door Diesel (1305 reacties) op 12-04-2011 16:47
( PM )
Tof, ik ben benieuwd. Rallyrijden altijd al tof gevonden en totnutoe vind ik alle codemasters race games goed.
avatar van Bradleyschipper
Door Bradleyschipper (767 reacties) op 12-04-2011 19:54
( PM )
Ik heb het niet zo met grid. Maar misschien deze later eens kopen..
avatar van PRoXXoN
Door PRoXXoN (8 reacties) op 12-04-2011 20:21
( PM )
Mag ik zo vrij zijn om te vragen welk stuur (merk/type) er werd gebruikt? Zo ja, welk stuur werd er gebruikt? ;)

Offtopic: Is een stuur echt een meerwaarde voor racegames t.o.v. de controller en is het goed te doen vanaf de bank?
avatar van ConAir
Door ConAir (4420 reacties) op 12-04-2011 20:42
( PM )
Quote:
Mag ik zo vrij zijn om te vragen welk stuur (merk/type) er werd gebruikt? Zo ja, welk stuur werd er gebruikt? ;)

Offtopic: Is een stuur echt een meerwaarde voor racegames t.o.v. de controller en is het goed te doen vanaf de bank?


Racing Wheel

@ PRoXXoN: Ik heb sterk de indruk, dat het dit stuurtje was. Deze was draadloos en dat is prima te doen. Of het een meerwaarde is, lijkt me meer een vraag voor de kenners. Zelf heb ik er eigenlijk te weinig ervaring mee. Dit jaar DIRT 3 en vorig jaar F1 2010 (in een playseat) ermee getest bij de uitgever, maar heb er zelf geen.

@Bradleyschipper: GRID is denk ik de enige Codemasters racer, die ik heb gemist. Eigenlijk alleen omdat ik hij uitkwam op een moment, dat ik nog geen PS3 had. Sindsdien kijk ik wel met grote interesse uit naar de komst van GRID 2.
avatar van Cypher XCII
Door Cypher XCII (1447 reacties) op 13-04-2011 13:47
( PM )
Quote:
Ik heb het niet zo met grid. Maar misschien deze later eens kopen..


Grid? -.-"


Ik wil DiRT 3 hebben, hebben, hebben!
avatar van Joko97
Door Joko97 (11 reacties) op 13-04-2011 14:57
( PM )
denk dat ik nog meer plezier met dirt 3 ga krijgen dan met dirt dirt 2 dit wordt weer volop racen!!! en er zit volgensmij ook gehoord dat er een gymkhana of zoiets in komt dan moet je om obstacels heen rijden en dat soort dingen. en ik heb op het nieuws gekeken ze zeggen dat er een zombie mode in komt net zoals call of duty black ops maar ik denk dat het flauwekul is
avatar van Cypher XCII
Door Cypher XCII (1447 reacties) op 13-04-2011 18:08
( PM )
Quote:
denk dat ik nog meer plezier met dirt 3 ga krijgen dan met dirt dirt 2 dit wordt weer volop racen!!! en er zit volgensmij ook gehoord dat er een gymkhana of zoiets in komt dan moet je om obstacels heen rijden en dat soort dingen. en ik heb op het nieuws gekeken ze zeggen dat er een zombie mode in komt net zoals call of duty black ops maar ik denk dat het flauwekul is


Zit nu een soort multiplayer mode: Party Mode
Zitten best vette game mode's in...
Meer info. http://www.xgn.nl/ps3/nieuws/26278/party-mode-dirt-3-onthuld/
avatar van ConAir
Door ConAir (4420 reacties) op 16-04-2011 22:02
( PM )
Die hebben we zelf nog niet kunnen spelen. In onze preview (zie inleiding) bespreken we deze multiplayer al wel.