Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

EA Booth Tour (Gamescom 2011)

Electronic Arts is natuurlijk al jaren één van de grootste en bekendste uitgevers van de wereld. In het verleden werd het bedrijf nog wel eens beschuldigd van het ongeïnspireerd uitmelken van hun gameseries, maar het bedrijf bewees de laatste jaren met gedurfde en kwalitatief uitstekende games dat het terecht in de top van de industrie meedraait. En met vier ontvangen prijzen op de Gamescom 2011 (voor FIFA 12, Battlefield 3, Star Wars en The Sims social) lijkt EA ook nu de juiste richting te hebben gekozen.



Sinds het eerste deel uit de Mass Effect serie was ik verkocht. De RPG met een combinatie van een goed verhaal, gameplay, diverse karakters en de mogelijkheid om ofwel een bad-ass of de good guy te spelen liet mijn Xbox 360 overuren draaien. Mass Effect 3 zal het verhaal uit het vorige deel weer oppakken en je kunt er zeker van zijn dat het spectaculair zal zijn.
De Reapers vallen de aarde aan en het lot van alle rassen ligt in de handen van jou, commander Shephard. Op filmische wijze, waar menig Hollywood producer jaloers op mag zijn, wordt de aanval van de Reapers in beeld gebracht en het gevoel van een episch einde van de serie is meteen volop aanwezig.

De demo die ik mocht spelen begon midden in de actie. Een vrouwelijke Krogan moet van een planeet geëscorteerd worden, waardoor ik meteen de kans kreeg om aan de slag te gaan met het vertrouwde battle systeem. Shepard lijkt zich wat soepeler te bewegen en heeft de nu de mogelijkheid om zijn omni-tool als army blade te gebruiken, waar vette melee aanvallen mee geplaatst kunnen worden.



De AI van de tegenstanders is bovendien opgeschroefd, dus het tactisch aanpakken van een gevecht is zeker geen onverstandige keuze. Verder kan je wapen op speciale werkbanken zowel optisch als functioneel worden aangepast. Ook zijn er nieuwe powers om up te graden, waarbij het levelen van deze powers weer een stukje uitgebreider zal zijn als in het vorige deel. De gevechten voelden prima aan en de samenwerking van de powers van je teamleden en je eigen skills zorgden ervoor dat ik al snel het einde van de demo bereikte. Maar niet voordat ik een grote Mech-robot moest verslaan, die volgens één van de ontwikkelaars verder in de game ook nog eens door Shephard bestuurd kan worden. Waarbij hij er met een glimlach aan toevoegde: “Mits het je lukt om de bestuurder eruit te kicken.”

Mass Effect 3 zal het laatste deel van de serie worden en je kunt er natuurlijk op rekenen dat dit gepaard zal gaan met het nodige drama. Je zult oude bekenden tegenkomen en de onderlinge relaties tussen je teamleden zullen wederom een belangrijke rol spelen. Bovendien strijd je deze keer niet alleen tegen de Reapers, nee ook de pro-menselijke organisatie Cerberus zal vijandig tegenover je staan.

Mass Effect 2 kreeg van de echte RPG liefhebbers als kritiekpunt mee dat er teveel nadruk op de gevechten lag en te weinig diepgaande RPG mogelijkheden in de game zaten. Deze gamers zullen daarom blij zijn te horen dat Mass Effect 3 qua RPG elementen ergens tussen het eerste en het tweede deel zal komen te liggen. Zo zal er naast het prima battle systeem dus ook weer meer te puzzelen zijn met de skills en stats van jezelf en je teamleden om zo nog meer de nadruk te kunnen leggen op de speelstijl van je karakter.


Verwachting: Mass Effect 3 zal pas begin maart 2012 in de winkels komen te liggen, dus veel gamers zullen net als ik nog even geduld moeten hebben. Maar dat het wederom een topgame gaat worden lijkt onvermijdelijk. En zeg nou zelf, wie wil nou niet weten hoe deze trilogie gaat aflopen!





In Keulen maakte ik kennis met Kingdoms of Amalur: Reckoning. Deze RPG neemt de speler mee naar de wereld van The Faelands. Dit is een kleurrijke fantasiewereld waarin volkeren leven als de Gnomes en de Summer Fae. Het spel begint met een ruime voorgeschiedenis, waarin een kwade genius, middels een leger van ondoden, de macht tracht te krijgen over de rest van de wereld. In de strijd die hierop volgt, sterft het hoofdpersonage. Op onverklaarbare wijze wordt ons hoofdpersonage een tweede kans gegund en zonder enige herinnering aan eerdere gebeurtenissen begint de speler aan dit groots opgezette avontuur dat geschreven is door fantasy-schrijver R.A. Salvatore. De artwork is afkomstig van Todd McFarlane, ook bekend van de Spawn-reeks.



Tijdens het tonen van de eerste beelden wordt ons meegedeeld dat er naast het hoofdverhaal meer dan 100 dungeons zijn om je in uit te leven. Tevens wordt aangegeven, dat de speler zich in diverse nevenactiviteiten kan verdiepen, zoals alchemy en blacksmithing. Dit alles bij elkaar zou garant moeten staan voor tenminste 100 uur aan gameplay. De demonstratie toonde ons tenslotte een kijkje in het gevechtssysteem. Dit zal zeer ruim opgezet worden, waarbij vette combo’s afgewisseld kunnen worden met het aanwenden van de nodige magie.

Verwachting: Ondanks dat de demonstratie nog een vroege versie betrof, ben ik enthousiast over de komst van deze nieuwe titel. De eerste voortekenen van deze mix tussen het gevechtssysteem van God of War en de verkenningsmogelijkheden van The Faelands à la Skyrim zijn alvast veelbelovend.





Eén van de grootste aankondigingen op de GamesCom was die van FIFA Street op de EA persconferentie. Het eerste wat opvalt, is dat een cijfer, de 4 in dit geval, ontbreekt. FIFA Street wordt dan ook totaal anders aangepakt dan eerdere delen uit de serie. Ditmaal wordt er veel meer gebruik gemaakt van de technieken uit de ‘normale’ FIFA-serie en bestaat het team voor een groot deel uit veteranen die werkten aan FIFA 11 en 12. Zo zit de indrukwekkende Player Impact Engine in de game, die ervoor zorgt dat spelers realistisch op elkaar reageren. Ook zijn er veel animaties uit FIFA 12 overgenomen. Sowieso is aan veel te merken dat er voor het realisme is gekozen. Zo is scoren moeilijker en is de ‘Gamebreaker’, die zorgde voor onhoudbare schoten, uit de game gehaald.



Gelukkig zijn er ook veel verschillen met FIFA 12, waardoor FIFA Street wel degelijk een waardige toevoeging is aan de serie. Zo is 1vs1 veel belangrijker en natuurlijk speelt de ultieme vernedering, het door de benen spelen van een tegenstander (de panna), een veel grotere rol. Om bewegingen als de panna uit te voeren is de FIFA-besturing iets aangepast: dit maal heb je ook een knop om af te stoppen, waardoor je tegenstander door kort te remmen en dan weer door te sprinten op mooie manieren te passeren is. De besturing voelde vertrouwd aan en er is een enorme keuze uit verschillende trucs. Ook qua content is FIFA Street indrukwekkend. Er zijn veel verschillende wedstrijden om te spelen: Wil je een bijvoorbeeld een normale straatomgeving (met keuze uit vele steden, bijvoorbeeld Amsterdam) met kleine of grote goaltjes of wil je liever op een zaalvoetbalveld spelen? Verder zijn de regels van de wedstrijden en de grootte van de teams aan te passen, dus er kan genoeg gevarieerd worden om de game leuk te houden.

Verwachting: FIFA Street lijkt een goede reboot van de serie te gaan worden. Onze speelsessie was erg leuk en dat terwijl de game nog maar voor 50% af is. Er lijkt dus nog genoeg tijd te zijn om alles goed uit te werken en daarmee een realistische straatvoetbalervaring neer te zetten.





In Need for Speed: The Run draait alles om Jack, die op de vlucht is voor de maffia. De enige uitweg uit deze ellende lijkt het winnen van de race van San Francisco naar New York. Tijdens de demonstratie kreeg ik de gelegenheid om twee verschillende races te rijden. De eerste speelde zich af in Las Vegas en de andere in de Rocky Mountains. In het eerste level diende ik tien tegenstanders in te halen, om niet uitgeschakeld te worden in de strijd om de hoofdprijs van 20 miljoen. Het was een race zoals we deze ook kennen uit Hot Pursuit. De kunst is hierbij om van A naar B te rijden zonder te crashen. Crashte ik onverhoopt toch, dan werd de tijd even teruggedraaid en mocht ik hetzelfde stuk opnieuw proberen. In de tweede race had ik niet alleen te maken met een agressieve medeweggebruiker, maar ook de natuur had de nodige invloed op het spelverloop. Terwijl ik door de Rocky Mountains scheurde, ontstonden er door toedoen van een tegenstander lawines en moest ik letterlijk racen voor mijn leven. Dit spektakel werd mooi in beeld gebracht met behulp van de Frostbite 2 engine dus grafisch lijkt te game er in ieder geval prima uit te zien.



Verwachting: Achteraf gezien heb ik me wel vermaakt met het spel, maar ik vind het jammer dat ik niets gezien heb van het verhaal, aangezien deze titel zich juist daarmee van de andere Need for Speed delen. Hoe dit voor het uiteindelijke spel zal gaan uitwerken, zullen we op 17 november 2011 ondervinden, want dan zal deze titel in de schappen verschijnen.





Vanaf het eerste moment dat ik de originele Star Wars trilogie had gezien, wist ik het: ik wilde ook een Jedi worden. Bioware maakt het mogelijk met hun allereerste groots opgezette MMORPG, waarbij de speler uiteraard ook voor de duistere zijde van het universum kan kiezen. Tijdens de presentatie van het spel konden we kennis maken met een deel van de multiplayer mogelijkheden die de speler voor zijn kiezen krijgt. Allereerst werd Huttball onthuld. In deze arena kunnen de Jedi het opnemen tegen de Dark Forces en wordt snelle actie afgewisseld met tactische vaardigheden. Buiten de strijd tussen beide partijen als groep, werd ook de nadruk gelegd op de één tegen één gevechten. Opvallend was de gastrol van Jabba the Hutt, die organisator was van het gehele festijn. Daarnaast werd Flashpoint getoond. Dit betrof een dungeon, die betreden kan worden met kleine groepen en waar naast ervaringspunten ook interessante voorwerpen voor de uitrusting te vinden zijn. Tot slot kregen we een live demonstratie van een team van Bioware, waarbij één van de Operations opgestart werd. Operations zijn alleen weggelegd voor een groep van acht tot zestien spelers, die het hoogste niveau behaald hebben en die goed kunnen samenwerken met anderen. Het team nam het op tegen een enorme robot, die met stevige aanvallen het samenspel probeerde te doorbreken. Tijdens dit gevecht werd ingezoomd op de diverse klassen,die het spel kent. Zo is er de Juggernaut, die voorzien is van de nodige bepantsering en dus voorop in de strijd gaat. Daarnaast is er een Sorcerer, die juist weer magieaanvallen uit moet voeren om anderen in leven te houden. Verder zagen we nog de Assassin, de Powertech en de Merc de revue passeren, die elk hun eigen sterke en zwakke punten hebben.


Verwachting: Over een MMORPG als deze valt uiteraard van alles te vertellen, maar het belangrijkste van deze presentatie is eigenlijk dat de spelers naast een verhaalgedreven RPG ook voldoende uitdagingen voor hun kiezen zullen krijgen, die zij samen met anderen te lijf moeten gaan.





Omdat SSX alleen benoemd werd in de EA pers conferentie en niet aanwezig was op de beursvloer of in het persgebied, kunnen we je alleen vertellen wat wij op de conferentie hebben vernomen.

“In SSX staat vrijheid centraal, de berg is als het ware je speeltuin.”

Je kunt vooraf vastgestelde races rijden of je kunt zelf bepalen waar de start-, en finishlijn zich bevinden. Heb je eenmaal een track gemaakt, dan kun je je vrienden online uitdagen om jouw gemaakte track te spelen.
Events kun je met vrienden opzetten, maar er komen zelfs global events waarbij maximaal 100,000 mensen mee kunnen doen om prijzen te winnen. Dit alles wordt mogelijk door de nieuwe Rydernet service. Deze toont je wat vrienden doen en hebben gedaan. Daarnaast helpt Rydernet je nieuwe vrienden te vinden, die op hetzelfde niveau snowboarden als jij. Elke keer als je een wedstrijd hebt gehaald, wordt er tevens een ghost van jouw race geupload, zodat iedereen “tegen” je kan spelen zonder dat je online bent. Hiermee kan je weer geld verdienen, want als een vriend je ghost niet weet te verslaan, krijg jij een bedrag in SSX dollars op je rekening gestort. Hier mee kun je weer nieuwe kleding en dikke boards kopen. Geld verdien je ook door races en toernooien te winnen, of je kunt er natuurlijk voor gaan om de ghosts van vrienden in te maken.



Verwachting: Wat we in de korte introductie hebben gezien, zag er goed uit. Ik betwijfel alleen of de groots opgezette wedstrijden interessant gaan worden voor de meer casual gamers, daarnaast hebben we eigenlijk nog niets van de singleplayer gezien. Wie weet dat daar binnenkort verandering in gaat komen, want SSX zal al in januari de winkels in snowboarden.



Geplaatst door Yorn, ConAir, Wouter & Frido op 30-08-2011
Aantal keer bekeken: 13759

Laatste reacties

avatar van Hennie286
Hennie286 ( 482   1) 30-08-2011 18:17
Need for speed the run zag er echt goed uit! Zeker 4 varkens waard naar mijn mening
avatar van Syphrone
Syphrone ( 4274 ) 30-08-2011 18:37
Van mij had NFS ook wel een extra varken mogen krijgen. Ik vond hem ook wel vet
avatar van DeeKIDestiny
DeeKIDestiny ( 594   1) 30-08-2011 19:37
Waarom duurt Mass Effect 3 nou nog zo lang?
avatar van RolfWB
RolfWB ( 140 ) 30-08-2011 23:02
Fifa Street kijk ik echt naar uit heb het altijd geweldig gevonden.
En deze klinkt ook veel belovend.
En ook wel beniewd naar de nieuwe SSX.
avatar van ThaHobbit
ThaHobbit ( 161 ) 31-08-2011 15:10
Rol: BG Redacteur
Mass effect duurt idd te lang! Maar er komen zoveel games uit dat ik het wachten wel overleef
avatar van Infamous
Infamous ( 496 ) 31-08-2011 17:31
Hopelijk wordt SSX vet
avatar van Carnagez81
Carnagez81 ( 71 ) 31-08-2011 19:00
Die Kingdoms of Amalur: Reckoning zit er ook wel vet uit zo op het screen en een goede diepe westerse stijl RPG doet het altijd wel goed bij mij. Mass Effect heb ik ook wel zin in, mooie titel voor komend voorjaar.
avatar van Doomsdayman
Doomsdayman ( 2502 ) 31-08-2011 22:43
Waarom doet Lucas art de winst delen met EA.