Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App

DIRT 3: Het leven na de DIRT Tour

Na vele uren gespeeld te hebben, had ik DIRT 3 wel even gezien voor wat betreft de DIRT Tour. Het werd tijd voor het echte werk, want online kunnen spelers zich pas echt bewijzen. Voor een bespreking van de diverse speltypen verwijs ik hier naar de eerdere preview en hands-on. Vol goede moed begon ik aan het online avontuur.



De beuk erin
Ik zal het maar direct bekennen: Ik ben niet het type gamer dat veel online te vinden is, maar af en toe komt er een spel voorbij waar ik graag een uitzondering voor maak. DIRT 2 was zo’n titel. Het racegenre is niet het meest toegankelijke voor beginners, maar met DIRT 2 viel er altijd wel wat te genieten. Daarbij, al bracht je het er niet zo goed van af in de eerste races, vielen er voldoende ervaringspunten te verdienen die je motiveerden om door te gaan. Deze opzet is gelukkig behouden gebleven bij deel drie, maar wel met wat opvallende wijzigingen. Zo kunnen er ervaringspunten verdiend worden door extra missies tot een goed eind weten te brengen. Hierbij kan gedacht worden aan het behalen van een bepaalde rondetijd op een circuit, of tweehonderd meter driften. Daarnaast wordt de speler ook extra beloond door een andere speler met een hogere rang te verslaan. Toch blijven de meeste punten te verdienen door de races zelf te winnen.

De rangorde speelt overigens ook een rol bij het bepalen van de startvolgorde van een rally en de startopstelling bij bijvoorbeeld Landrush. De hogere rangen mogen later starten of op een plek in het achterveld. Dit lijkt misschien geen voordeel, maar de ervaring leert dat je vooraan helaas vaak de pineut bent in de eerste bocht. Daardoor rijd je de rest van de race voor spek en bonen mee. Ik schreef heel bewust helaas, omdat er online genoeg volk zit dat meent dat races alleen gewonnen kunnen worden door je tegenstander van de weg te beuken. De essentie van racen gaat hiermee verloren en dat is jammer. Gelukkig zijn er ook voldoende speltypen waar dit probleem minder aanwezig is.



Vooraf was ik eigenlijk vooral benieuwd of Gymkhana aan zou slaan bij de spelers. Na verschillende rondes gespeeld te hebben, kan ik niet anders dan concluderen dat ook dit nieuwe speltype omarmd wordt door de spelers. Ik heb flink moeten bikkelen om er in dit speltype met de hoofdprijs vandoor te gaan en het was dan ook een echte uitdaging. Je moet ervoor zorgen dat je in een goede flow zit. Door een serie van stunts aaneen te rijgen, kun je een multiplier verdienen, waardoor de stunts in waarde vermenigvuldigd worden met bijvoorbeeld 3 of 4. Vanaf dat moment wordt het pas echt interessant om mee te doen om de prijzen. Tot slot herbergt de online multiplayer ook nog diverse Party Modes, waarin spelers zich bezighouden met meer vrije speltypen als Cat and Mouse en Invasion.

)


Een wagenpark uit Monte Carlo
Tijdens de DIRT Tour brengt de speler onder meer een bezoek aan de landschappen van Aspen, Michigan, Kenia, Noorwegen en Finland. Wie wat afwisseling wil, kan nu de extra pakketten van Monte Carlo en X Games Asia aanschaffen (respectievelijk € 7,99 en € 3,99 via de Playstation Store). Zelf ben ik actief bezig geweest met de Monte Carlo uitbreiding. Deze voegt acht extra rallyraces voor de DIRT Tour en de online races toe. Met Monte Carlo als setting waan ik me in het berglandschap van de Tour de France. Ik raas voort over het asfalt van de smalle wegen, waarbij het ravijn zich slechts enkele meters van de weg bevindt. Toch tracht ik met wat veredelde stuurmanstechniek weer een paar tienden onder de tijd van mijn tegenstander te geraken. Ik vlieg als een waanzinnige op de meet af en bij het passeren verschijnt vol in beeld dat ik het parcours in de minste tijd heb afgelegd. Na het doorlopen van de acht verschillende races kan ik concluderen dat de uitbreiding er echt heel fraai uitziet en zijn geld meer dan waard is. DIRT 3 ligt inmiddels al voor een lagere prijs in de winkel, dus zal de lat minder hoog liggen om ook eens een blik op de DLC te werpen. Indien het spel nog voor de volle mep in de winkel had gelegen, had ik mijn vraagtekens gezet bij de keuze om deze maps niet bij het origineel te voegen.

Autoliefhebbers zijn sowieso de klos wanneer ze een bezoek brengen aan de Playstation Store, want de DIRT 3 sectie is afgeladen met diverse extra auto’s uit verschillende decennia. Een aanrader vind ik de Ford Escort MK II. Niet alleen omdat het een gave uitbreiding van je wagenpark betreft, maar ook omdat de speler hier tevens het goede doel (Colin McRae Vision Charity) mee steunt.

Replay
Na enige tijd gestoeid te hebben met DIRT 3 kan ik met zekerheid zeggen dat het spel ook qua multiplayer zijn mannetje staat. Er is genoeg volk online en races zijn vrij van lag. Tel daar de aantrekkelijke DLC pakketten bij op en de speler heeft een spel in handen waar hij nog weken mee vooruit kan.

Geplaatst door ConAir op 27-09-2011
Aantal keer bekeken: 3611

Laatste reacties


Er is nog niet gereageerd.