Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Special: Wargaming Deel II



Zoals je gisteren al kon lezen, was ik kort geleden in Wit-Rusland en greep ik de kans om op bezoek te gaan bij Wargaming. Ik zie steeds meer berichten verschijnen over hun titels, maar als het op Rusland aankomt ben ik als Nederlander toch altijd wat voorzichtig. Dat gevoel is inmiddels in positieve zin veranderd. Gister vertelde ik je alles over de achtergrond van dit bedrijf, want Wargaming heeft een lange weg afgelegd om te komen waar het nu staat. Vandaag vertel ik je meer over wat je nog kunt verwachten en wat ze willen gaan bereiken in de toekomst. Waar wil Wargaming naar toe?

Het hier en nu
Wargaming is momenteel voornamelijk bekend door de invasie van World of Tanks. Dit is niet vreemd, want het is de eerste titel die Wargaming zelf zowel heeft ontwikkeld als uitgegeven. In 2010 kwam de “World of Tanks”-game in Rusland uit en in 2011 kon je op de Gamescom voor het eerst in West-Europa kennis maken met deze tactische oorlogsmachine.



De kracht van de ‘ World of ‘ trilogie (Tanks, Warplanes, Warships) zit hem in een paar zaken. Ten eerste het feit dat de game gratis te spelen is en je alles kunt vrij spelen wat betalende spelers ook kunnen ontgrendelen. Daarnaast nodigt World of Tanks, vanwege het tactische aspect, uit om met een paar vrienden samen de strijd aan te gaan tegen andere clans en communities. Wargaming heeft door zijn eerdere titels veel ervaring opgedaan met het uitdiepen van klassen en teams, zodat hierdoor gevechten op vele manieren kunnen worden aangepakt, voornamelijk als je in teams samenwerkt. Het tweede element dat het spel kracht bij zet is het feit dat je nooit lang hoeft te wachten om een nieuwe match te beginnen. Zodra je dood gaat kun je er voor kiezen om de wedstrijd te blijven volgen of direct door te gaan naar de volgende match. Je kunt zo snel door spelen. Als laatste speelt community management een belangrijke rol, de gehele dag zijn er medewerkers bezig vragen te beantwoorden en aan het uitzoeken wat de community graag zou willen zien. Je voelt je dus gehoord en er bestaat een kans dat de wensen die je hebt ook daadwerkelijk meegenomen worden in de verdere ontwikkeling.


Stanislav werkt dagelijks aan de uitbalancering van World of Tanks


Al is World of Tanks al twee jaar uit, er wordt nog steeds hard gewerkt aan nieuwe content, tijdens de presentatie liet Stanislav Kargin mij de nieuwe Britse tanks zien, die een week later in update 8.1 uit zouden komen.

Het is de bedoeling om elke twee maanden een nieuwe update te lanceren met nieuwe content. Ook hier komt weer het aspect kijken van dat in Minsk alleen aan World of Tanks wordt gewerkt, World of Warplanes wordt in Sint Petersburg ontwikkeld en World of Warships in Kiev. Zo kan er apart aandacht besteed worden aan elke titel.

World of Warplanes
Het tweede kindje van Wargaming is het eerder genoemde World of Warplanes, welke geen opvolger zal zijn van World of Tanks. Beide titels zullen naast elkaar gaan draaien. In eerste instantie was het de bedoeling dat World of Warplanes in november van dit jaar uit zou komen, inmiddels is de lanceerdatum verplaatst naar “wanneer de game klaar is”. Ik, persoonlijk, verwacht dat dit ergens begin 2013 zal zijn.



World of Warplanes biedt je de mogelijkheid om met meer dan 100 verschillende Ameriaanse, Russische en Duitse oorlogsvliegtuigen te vliegen. Elk vliegtuig is, net als de tanks, tot in het kleinste detail digitaal nagemaakt.

Ook het spel zelf gaat vrij diep, je kunt elk vliegtuig uitrusten met allerlei verschillende wapens en accessoires om bijvoorbeeld beter te kunnen mikken of meer schade bij je tegenstanders te verrichten. Naar mate je in niveau stijgt, speel je meer vrij. Community manager Aleksandr Bogomolskiy liet mij zien hoe je een vliegtuig heel licht en snel kon maken, door hem alleen lichte geweren en pantser te geven. Wanneer je dit doet, ben je bijna ongrijpbaar voor de tegenstander, maar je brengt tegelijkertijd weinig schade toe aan je tegenstanders.

Andersom kun je ook zware raketten en machine geweren aan je vliegtuig koppelen, waardoor je een soort vliegend fort wordt. Je bent traag, maar je hebt wel de mogelijkheid om stevige bombardementen uit te voeren. Ik vond het interessant om te zien hoe gepassioneerd Aleksandr sprak over alle opties die je had om je vliegtuig aan te passen. Zoals ik het kon zien kun je, als je zou willen, je uren vermaken om alleen al te zien welke bewapening het beste bij jouw speelstijl past.


Alexandr liet zien hoe het moet


Let echter wel op, want als je World of Tanks leuk vond, hoeft World of Warplanes je niet direct te liggen, World of Warplanes speelt namelijk wat sneller dan World of Tanks. Je vliegt ten slotte in de lucht en dat speelt toch net even anders dan wanneer je rustig door dorpjes heen rijdt met een grote tank. Tegelijkertijd kan dit juist een titel zijn voor gamers die van wat snellere actie houden. Ook deze titel is volledig gratis te spelen.

Het World of Wargaming universum komt er aan
Met de lancering van World of Warplanes is Wargaming nog niet klaar. Eind 2013/begin 2014 zal hier nog World of Warships bij gaan komen. Deze laatste titel zal vooral voor de spelers zijn die de tijd willen nemen en geduldig met hun schip de tegenstander wil bestoken. Zo biedt elke titel weer net wat andere gameplay.

World of Warships zal de “World of”-trilogie completeren. Het World of Wargaming universum zal de mogelijkheid bieden om zowel te land, ter zee als in de lucht de strijd met elkaar aan te gaan. Vergaarde credits uit World of Tanks zullen bruikbaar worden in World of Warplanes en World of Warships, zodat je altijd je favoriete game kunt blijven spelen. Tegelijkertijd kun je de andere titels snel beginnen door met je vooraf vergaarde punten het een en ander alvast vrij te spelen.

Wanneer alle drie de titels eenmaal staan is het World of Wargaming universum compleet en zal het zaak zijn deze over de gehele wereld uit te zetten en te blijven door ontwikkelen. De potentie is er zeker, want het zijn prima games. Al moet je er wel de tijd voor nemen om er echt goed in te worden en van waarde te kunnen zijn in de strijd.



Gratis of snel in niveau omhoog
Als laatste is er natuurlijk nog een element waar je misschien over nadenkt. Het is allemaal leuk en aardig, maar waar verdient Wargaming nu precies zijn geld mee? Dit is heel eenvoudig, wil je 50% sneller in niveau stijgen, dan kun je een abonnement voor 4,95 per maand nemen. Dima vertelde mij dat ongeveer 25% van de gebruikers een abonnement heeft om te spelen. Als je dat door rekent naar het aantal spelers, zie je dat het met de inkomsten wel goed zit. Er zullen verder geen andere voordelen voor betalende members komen, zoals bijvoorbeeld bepaalde sterkere wapens die de strijd daadwerkelijk zouden kunnen beïnvloeden. Het abonnement zorgt er dus alleen voor dat je sneller in niveau stijgt, alle content valt ook op de gewone manier vrij te spelen, dit vergt dan alleen meer tijd. Als ultieme budgetgamer zou je jezelf dan ook de vraag kunnen stellen “wat kost uiteindelijk meer, een uur van mijn tijd of 4,95?”.

Aangenaam kennis te maken Wargaming!
Wargaming lijkt nog maar net begonnen te zijn met zijn opmars met World of Warplanes en Warships die er onderweg zijn. Wargaming zal dan ook nog wel een tijdje blijven en dat is, denk ik, goed nieuws. Het laat zien dat je een gezond bedrijf neer kunt zetten rondom een gratis te spelen game.

Hoewel het spelen met tanks hier in Nederland wellicht wat minder leeft dan in bijvoorbeeld het oosten van Europa, zal iedereen in zijn jeugd wel eens met soldaatjes hebben gespeeld en soms terug denken aan die vervlogen tijden. World of Tanks biedt dan een mooie mogelijkheid om deze tijden een klein beetje te herleven en het grote voordeel is, je kan het gratis uitproberen en ik raad je dan ook zeker aan om dit te doen als je met de kerstdagen weinig geld over houdt. World of Tanks is werkelijk een prima titel (Gemiddeld 8,0 op metacritics) om samen met vrienden gratis te spelen. Grafisch valt het nog niet tegen. Verwacht alleen geen storylines of andere diepgaande taferelen, net zoals bij Massive Assault blinkt Wargaming uit in het multiplayer segment waar World of Tanks dan ook om draait. Je kunt World of Tanks zelf eens proberen via de World of Tanks site.


Het nieuwe gebouw waar Wargaming volgend jaar in zal plaats nemen


Victor Kislyi maakte de stap om zijn verworven centen van Adrevolver te investeren in World of Tanks en dat toont dat hij er voor wilde gaan. Het resultaat mag er wezen. Na mijn bezoek is het voor mij een stuk duidelijker geworden wie er nu achter al dat visuele geweld van de Gamescom en First Look zit. Het blijken ontzettend vriendelijke mensen te zijn die gedurende de dag keihard werken aan een project waar ze hun hart en ziel in steken en met succes.

Ik voelde me enorm welkom en dat is iets waar Wit-Russen eigenlijk ook om bekend staan. Ik hoop dat jullie ook een beter idee hebben weten te creëren over wie Wargaming nu precies is. Het was voor mij in ieder geval aangenaam kennis te maken en een leerzame ervaring.

Ter afronding wil ik nog even in het bijzonder PR manager Maria Dezhurko en Global marketing director Dima Pinchuck bedanken voor hun enorme gastvrijheid in Minsk en Nederlands Wargaming PR managerMarcela Koster voor het regelen van de afspraak vanuit Nederland.

Geplaatst door Yorn op 22-11-2012
Aantal keer bekeken: 11813

Laatste reacties

avatar van LaurensH
LaurensH ( 211 ) 23-11-2012 19:43
Leuk om dit weer te lezen!
5 euro is inderdaad niet veel, maar op jaarbasis toch wel weer een stuk duurder dan xbox live als je het daarmee vergelijkt. En helemaal vergeleken met het gratis PSN. Maar als je het veel speelt, loont het denk ik wel.
Overigens wel goed dat ze als ontwikkelaar alleen sneller levelen betaald laten zijn. Dan is het in elk geval een stuk eerlijker voor iedereen die meedoet!
avatar van ConAir
ConAir ( 4490   2) 25-11-2012 12:03
Fraai artikel en goed om te zien waar een van de mogelijkheden voor de toekomst van de gamesindustrie ligt.

@LaurensH: Via PSN / XBox Live is dat dan nog wel zonder game, he.
avatar van LaurensH
LaurensH ( 211 ) 26-11-2012 10:19
@ConAir: daar had ik nog niet eens bij nagedacht haha xD