Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Gamers aan de macht – Crowdfunding

Pre-orderen is voor de meeste gamers geen onbekend begrip: zo verzeker je jezelf er van, dat je je favoriete game op de dag van release in huis hebt. Bij de meeste pre-orders neem je echter wel een klein risico. Ondanks het lezen van artikelen en previews en het bekijken van trailers, blijft het een gok of het spel daadwerkelijk zo goed is als je had gehoopt. Pre-orderen lijkt dan ook voornamelijk bestemd voor AAA-titels zoals Fifa, Grand Theft Auto of Assassin’s Creed.

Nu lijkt er, ook voor onbekende kleine projecten, een manier te zijn om gamers te laten ‘pre-orderen’: crowdfunding. Hierbij wordt er niet gezocht naar één investeerder, maar worden uiteindelijke spelers gevraagd om een zelf te bepalen bedrag te investeren. Deze manier van funding opent nieuwe deuren, met name voor kleinere ontwikkelaars of bijzondere projecten. Je pre-ordert de game als het ware door zo’n project vooraf te steunen.

Crowdfunding is een trend die al in veel verschillende sectoren wordt toegepast. Kickstarter is wereldwijd de grootste en bekendste site voor crowdfunding projecten. Het idee is simpel: je zet een project op de site en probeert, via een campagne, mensen te overtuigen om te investeren in jouw project. Als projecteigenaar doe je via de site een beroep op een grote groep gamers, die allemaal een klein bedrag kunnen doneren om zo het totaalbedrag, dat nodig is om de game te produceren, te behalen. Als gamer kun je op deze manier zelf projecten kiezen die je een warm hart toedraagt en ze financieel ondersteunen. Hierdoor wordt de kans dat het project daadwerkelijk wordt uitgevoerd groter. Wordt het benodigde bedrag gehaald, dan wordt de game ontwikkeld. Afhankelijk van de hoogte van het gedoneerde bedrag kunnen ‘investeerders’ leuke beloningen krijgen, variërend van een (speciale) uitvoering van het spel tot een vermelding in de credits of zelfs een eigen personage! Wanneer het bedrag niet op tijd wordt binnengehaald, dan wordt er geen geld bij de donateurs afgeschreven.

Het eerste game succes
Begin 2012, toen Kickstarter nog niet enorm bekend was, startte gamedesigner Tim Schäfer (bekend van o.a. Monkey Island) samen met zijn gamestudio een campagne voor hun spel Double Fine Adventure. De benodigde 400.000 dollar werd in slechts 8(!) uur opgehaald. Het project sloot in maart 2012 uiteindelijk op een bedrag van ruim 3,3 miljoen dollar. Het spel wordt in het tweede kwartaal van dit jaar uitgebracht.



Dit enorme succes gaf de bekendheid van Kickstarter, met name onder gamestudio’s, een flinke boost. Het aantal gameprojecten steeg direct, wat enkele ontwikkelaars enorme bedragen heeft opgeleverd voor hun projecten. Zo brachten de campagnes voor de vervolgen op Shadowrun en Wasteland respectievelijk zo’n 2 en 3 miljoen dollar op. Deze successen laten zien dat crowdfunding deuren kan openen voor projecten die in het verleden al eens opgegeven waren. Het geeft gamers weer nieuwe hoop. Denk bijvoorbeeld aan Sega’s Shenmue, waarvan deel 1 en 2 op de Dreamcast (en later Xbox) zijn verschenen in 2000 en 2001. Het derde en laatste deel is al veelvuldig aangekondigd, maar nooit doorgezet. Een crowdfunding campagne zou uitkomst kunnen bieden, zeker aangezien de fanbase van Shenmue aanzienlijk is.

Het succes kent echter ook een keerzijde. Er is namelijk een beeld ontstaan dat een groot bedrag binnenhalen vanzelf gaat. Uit cijfers blijkt dat niets minder waar is: slechts 1 op de 4 titels behaalt het benodigde bedrag. Het lijkt erop dat de markt verzadigd raakt en het ‘nieuwe’ er van af is. Daarbij zullen veel mensen die al één of meerdere projecten gefinancierd hebben eerst willen zien wat er met hun geld gebeurt, voordat ze in nieuwe projecten investeren. Ik ben dan ook erg benieuwd om te zien hoe Double Fine Adventures uiteindelijk wordt ontvangen.



Opvallen
Met de grote hoeveelheid projecten, is zorgen dat je game opvalt minstens zo belangrijk als zorgen voor een goede game. Horror-adventure Asylum begreep dit goed, getuige het succesvol behalen van hun benodigde kapitaal. Om mensen in hun spel te trekken, dat dus nog niet bestond, besloten ze hun horror-thema helemaal door te voeren binnen hun Kickstarter pagina. Zo hebben ze hun uitlegvideo’s gethematiseerd met in-game beelden, zodat het net lijkt alsof je door het Asylum (een soort gesticht) van het spel loopt, terwijl het een interview met een van de makers blijkt te zijn. Ook waren er tal van speciale beloningen te verdienen voor donateurs. Naast een wat standaard beloning zoals een T-shirt van het spel en uiteraard een kopie van het spel zelf, konden grote investeerders een speciale plaats in de game krijgen. Zo zie je jezelf bijvoorbeeld terug als jammerende psychoot in het Asylum. Een unieke manier om mensen écht onderdeel te laten uitmaken van je project. Dit soort beloningen blijken een veelvoorkomende trigger te zijn om mensen te overtuigen om te investeren in een project. Het lijkt inmiddels een vast onderdeel te zijn geworden van dergelijke crowdfunding campagnes.



Nieuwe mogelijkheden
Doordat je als eindgebruiker in een eerder stadium bij het ontwikkelproces betrokken wordt, krijg je als gamer macht om te kiezen welke projecten je ondersteunt. In zekere zin bepalen gamers hierdoor deels welke spellen ontwikkeld worden. Daarbij creëren projecten hun eigen draagvlak door al snel te zien hoeveel mensen interesse hebben. Het geeft daarnaast ook toevoegde waarde op de traditionele manier. Zo biedt het investeerders speciale mogelijkheden om meer betrokken te raken bij een spel. Tevens kunnen projecten die voorheen opgegeven waren alsnog het licht zien. Het mooie is dat alles draait om de spelers zelf. Zien zij het zitten, dan zal een bedrag behaald worden. Zo niet, dan verdient het spel het wellicht ook niet om uitgebracht te worden. Het draait uiteindelijk om het bereiken van een groot genoeg publiek. En zolang er voldoende publiek voor een project is, verdient een game op deze manier vanzelf zijn bestaansrecht.

Geplaatst door Roy van Bijsterveldt op 24-03-2013
Aantal keer bekeken: 12099

Laatste reacties

avatar van MarvelousMax
MarvelousMax ( 6066 ) 24-03-2013 12:49
Ik steun alleen games waarvan ik meer weet dan 'de ideeën van de dev', want die kunnen soms gewoon niet. Starbound ga ik preorderen/crowdfunden wanneer dat eindelijk kan
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 24-03-2013 15:25
Pre-orderen? Eerst maar eens goede recensies lezen van games, daarna pas betalen.
avatar van Geertvdheide
Geertvdheide ( 34 ) 24-03-2013 16:14
Quote:
Het lijkt erop dat de markt verzadigd raakt en het ‘nieuwe’ er van af is. Daarbij zullen veel mensen die al één of meerdere projecten gefinancierd hebben eerst willen zien wat er met hun geld gebeurt, voordat ze in nieuwe projecten investeren.
Hier zit volgens mij wel wat in: Het enthousiasme rond crowdfunding zal wel iets temperen als het langer bestaat en mensen al een aantal projecten hebben gebacked. Maar: Tegelijk komen er ook dagelijks nieuwe mensen bij die het concept net leren kennen. Daarnaast zal er voor echt toffe Kickstarter-games altijd genoeg aandacht zijn. Als het gaat om een bekende franchise met veel fans, of een bekende ontwikkelaar die men graag een warm hart toedraagt, dan is 1 tot 3 miljoen dollar snel gegeven. Ik verwacht dan ook dat crowdfunding geen hype is, maar ook in volwassen vorm succesvol blijft.

Voor wie het nog niet wist: Crowdfunding geeft geen zekerheid. Het kan zijn dat een project uiteindelijk niet door gaat, dat de ontwikkelaar failliet gaat, dat de plannen wijzigen, dat features verdwijnen of toegevoegd worden en dat beloften niet worden nagekomen. Zolang je je daarvan bewust bent en de risico's accepteert, is het een prachtig concept.

Het helpt om alleen te doneren aan projecten die te vertrouwen zijn, met ervaren ontwikkelaars die een realistisch plan hebben en een goed idee. Zelf heb ik gesteund:

- Torment: Tides of Numenera
- Dreamfall Chapters: The Longest Journey
- Project Eternity
- Carmageddon: Reincarnation
- War For The Overworld
avatar van Slick
Slick ( 1134 ) 24-03-2013 16:32
Het 'jammere' aan crowdfunding op deze basis is dat mensen enthousiast zijn zodra ze investeren. Als ze het goed (game/ding) eindelijk krijgen, is dat enthousiasme weg. Naar mijn idee is dat de grootste zwakte van crowdfunding op deze manier.

Leuke column, ik vind ondanks m'n genoemde zwakte hierboven crowdfunding één van de mooiste initiatieven die de afgelopen jaren is ontstaan.
avatar van Richard
Richard ( 1011   1) 24-03-2013 17:19
Shenmue 3, anyone
avatar van Beloved
Beloved ( 2905 ) 24-03-2013 18:27
Ik ben tegenwoordig toch meer van het de-kat-uit-de-boom-kijken principe.

Dit komt eigenlijk omdat ik tegenwoordig veel games gewoon niet meer interessant vind door het hoge actie/hollywood gehalte en gebrek aan gameplay.
avatar van Dietz
Dietz ( 66 ) 24-03-2013 19:43
Zelf ben ik erg benieuwd naar TAKEDOWN...
avatar van Steele
Steele ( 26 ) 24-03-2013 20:21
Zie zelf ook zeker heil in deze vorm van funding. En Richard, met Shenmue 3 sta ik vooraan hoor! Wacht al sinds 2001 op het derde deel van deze fantastische game
avatar van Franckster
Franckster ( 290 ) 24-03-2013 20:26
Ik kan echt niet wachten tot Star Citizen van Robert Space Industries uitkomt. Die hebben ondertussen ook al een bedrag van 8,5 miljoen opgehaald!

avatar van CrippledKiller
CrippledKiller ( 6571 ) 24-03-2013 20:36
... Carmageddon Reincarnated ... *KUCH*AWESOME*KUCH*
avatar van Geertvdheide
Geertvdheide ( 34 ) 25-03-2013 09:50
Quote:
Het 'jammere' aan crowdfunding op deze basis is dat mensen enthousiast zijn zodra ze investeren. Als ze het goed (game/ding) eindelijk krijgen, is dat enthousiasme weg. Naar mijn idee is dat de grootste zwakte van crowdfunding op deze manier.
Het principe vereist inderdaad een stuk meer geduld dan een directe aankoop of zelfs een pre-order. Zelf vind ik het niet erg om een project een beetje uit het oog te verliezen, om het rond de release weer op te pikken. Wat in het vat zit, verzuurt niet / een appeltje voor de dorst / wie wat bewaard, die heeft wat
avatar van Twisted-D
Twisted-D ( 5534   2) 25-03-2013 10:31
Twee projecten gesteund:
- Elite: Dangerous
- Limit Theory: An Infinite, Procedural Space Game

Elite 4 (Dangerous) voornamelijk gesteund om nostalgische redenen. Elite 2 veel gespeeld en nog meer zien gespeeld worden (door mijn broer). Ik hoop gewoon op iets soortgelijks met betere graphics.

Limit Theory lijkt wel wat op Elite 4. Echter door een kleine indi ontwikkelaar gemaakt en vind het wel interessant om te zien wat hij kan opleveren.
avatar van LordUgly
LordUgly ( 3846 ) 25-03-2013 11:31
Ik heb inmiddels al meer dan 30 game projecten gesteund op kickstarter, en blijf sceptisch. Veel projecten weten 1 à anderhalf jaar na het halen van het project nog steeds niks te leveren. Op het moment dat de game uiteindelijk uitkomt is mijn enthousiasme al lang de deur uit en sta ik er meer tegenaan te kijken "ohja hier had ik een jaar geleden mijn geld aan uitgegeven", en ik vind de games vaak tegenvallen. De concepten zijn goed, maar het is duidelijk dat het vaak erg kleine teams zijn die aan deze games werken. De enige game waar ik écht tevreden mee was na hun kickstarter, was FTL. De rest moet nog product leveren óf heeft een product geleverd welke niet aan mijn verwachtingen voldeed.
avatar van Armengar
Armengar ( 83 ) 25-03-2013 12:11
Ik vond de insteek bij Wasteland 2 erg leuk... ze wilde gewoon een game neerzetten waarvan duidelijk was dat deze niet meer echt op de markt waren...
De laatste keer dat ik er een update van zag (gameplay) had ik ook echt het gevoel dat ze precies bezig waren met wat ze hadden beloofd. Daarbij zag ik ook meteen dat het niet een game zou zijn voor iedereen (en dus niet super-populair zou worden). Maar de mensen die hebben geinvesteerd zorgt dat het wordt gemaakt (ik ga er even vanuit dat ze redelijk 'break-even' draaien dan). En elke andere verkoop van het spel is mooi meegenomen.

De vraag of een dev winst mag maken op zo'n project vind ik dan weer grijs gebied.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 25-03-2013 13:18
Quote:
Ik heb inmiddels al meer dan 30 game projecten gesteund op kickstarter, en blijf sceptisch. Veel projecten weten 1 à anderhalf jaar na het halen van het project nog steeds niks te leveren. Op het moment dat de game uiteindelijk uitkomt is mijn enthousiasme al lang de deur uit en sta ik er meer tegenaan te kijken "ohja hier had ik een jaar geleden mijn geld aan uitgegeven", en ik vind de games vaak tegenvallen. De concepten zijn goed, maar het is duidelijk dat het vaak erg kleine teams zijn die aan deze games werken. De enige game waar ik écht tevreden mee was na hun kickstarter, was FTL. De rest moet nog product leveren óf heeft een product geleverd welke niet aan mijn verwachtingen voldeed.

Dus je hebt 30 keer betaald voor iets wat nog niets was, ondanks dat je sceptisch was? Klinkt logisch.
avatar van Lenny-t
Lenny-t ( 66 ) 25-03-2013 14:21
Carmageddon: Reincarnation

Need i say more?
avatar van Ktugach
Ktugach ( 21168   496) 25-03-2013 14:58
Rol: Administrator
Quote:
Ik heb inmiddels al meer dan 30 game projecten gesteund op kickstarter, en blijf sceptisch. Veel projecten weten 1 à anderhalf jaar na het halen van het project nog steeds niks te leveren. Op het moment dat de game uiteindelijk uitkomt is mijn enthousiasme al lang de deur uit en sta ik er meer tegenaan te kijken "ohja hier had ik een jaar geleden mijn geld aan uitgegeven", en ik vind de games vaak tegenvallen. De concepten zijn goed, maar het is duidelijk dat het vaak erg kleine teams zijn die aan deze games werken. De enige game waar ik écht tevreden mee was na hun kickstarter, was FTL. De rest moet nog product leveren óf heeft een product geleverd welke niet aan mijn verwachtingen voldeed.

Kijk, dat vind ik nu interessant om te horen. Geld ophalen is 1 ding, maar het daadwerkelijk omzetten in wat je voor ogen had blijkt toch lastig.
avatar van LordUgly
LordUgly ( 3846 ) 25-03-2013 15:07
Quote:
[..]


Dus je hebt 30 keer betaald voor iets wat nog niets was, ondanks dat je sceptisch was? Klinkt logisch.
Als ik je zou vertellen hoeveel projecten ik heb gesteund, zou je me voor gek verklaren. Daarnaast zijn veel projecten, zoals Double Fine Adventure, inmiddels bekend als Broken Age, meer dan een jaar geleden gefinancieerd, maar is er nog steeds geen game te bekennen, ondanks de beloofde "six-to-eight month period" dat het zou duren. Veel projecten weten mij met mooie verhalen te overtuigen dat dat project toch echt een game gaat worden die ik graag zou spelen, alleen weten ze bijna nooit binnen de tijd het product te leveren, of uberhaupt een product te leveren. Veel projecten leveren niet op tijd of een game die niet aan mijn wensen voldoet. Op dat moment wordt ik sceptisch, want er zijn daadwerkelijk games die wél op tijd leveren én een goede game blijken te zijn.

Daarnaast betaal ik (tegenwoordig) bijna nooit voor games die nog "niets" zijn, zoals jij het zegt, maar back ik alleen projecten die al een hele duidelijke richting hebben en al gameplay kunnen laten zien. Er zijn al genoeg projecten waar ik in ben getrapt die echt vanuit een ideologie begonnen en nu na bijna 2 jaar nog helemaal niks weten te leveren, en daar heb ik van geleerd. Zo is laatst Civitas opgestart die alleen inspeelde op de zure gevoelens die de Simcity launch achterliet bij mensen, en weinig wist te laten zien van de game zelf. Ze zeggen dat ze een bedrijf hebben gevonden en daardoor de funding via kickstarter hebben stopgezet, maar de geruchten gaan dat ze doorhadden dat ze het niet konden maken om al dat geld te ontvangen en door alle kickstarter regels er vandoor te gaan met het geld. Kickstarter blijft een moeilijk principe, waar veel mensen hun geld en hun dromen kwijtraken door valse beloften.

Nogmaals, er zijn veel projecten die wél goed werken, maar er zijn ook een aantal zure appels, en daardoor blijf ik sceptisch.
avatar van Md_73
Md_73 ( 359 ) 06-04-2013 22:23
Quote:
Ik ben tegenwoordig toch meer van het de-kat-uit-de-boom-kijken principe.

Dit komt eigenlijk omdat ik tegenwoordig veel games gewoon niet meer interessant vind door het hoge actie/hollywood gehalte en gebrek aan gameplay.

Dat zijn juist games die je niet snel op crowdfunding sites zult vinden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle games op die via crowdfunding worden betaald goed zijn, maar het zijn over het algemeen geen games met een hoog actie/Hollywood gehalte.

De goede ontwikkelaars zorgen dat je enthousiast blijft door regelmatige updates, discussies in forums en toegang tot alfa/beta toegang. Zo heb ik deze week een stukje van het begin van de alfa build van Moebius (van Pinkerton Road, pinkertonroad.com ) gespeeld, waarna er in een enquête gevraagd werd wat je ervan vond. Zo hou je enthousiasme, ook al duurt het nog een tijd voordat de game uitkomt. Natuurlijk zullen sommige tegenvallen, maar dat is ook zo met gewone games.

Ik back zelf meestal alleen games van bekende teams/developers. Games die ik tot nu toe gebackt heb:

Via Kickstarter:

-Shroud of the Avatar: Forsaken virtues
- Torment: Tides of Numenera (meer dan 4 miljoen dollar opgehaald, een nieuw record voor Games)
-Jon Shafer's at the Gates
- Dreamfall Chapters: The Longest Journey
-Hero-U: Rogue to Redemption
-Broken Sword - The Serpent's Curse

Als Slacker Backer (nadat de Kickstarter campagne gesloten was):

- Project Eternity
-Double Fine Adventure
-Moebius
-Project Fedora (Tex Murphy)
-SpaceVenture