Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App

Preview Warner Bros' bonte gezelschap



Sinds Warner Bros aan de hand van regisseur Christopher Nolan de Batman-films uit een diep dal wist te trekken, is Batman weer hot! Gelukkig koos Warner Bros er vervolgens niet voor om een zogenaamde filmgame te ontwikkelen, maar liet het de comic-achtergrond van de Batman-serie als grote inspiratiebron dienen. Het gevolg was het geweldige Batman: Arkham Asylum en het waardige vervolg Batman: Arkham City. In het eerste deel sloop, vocht en puzzelde Batman zich een weg door de gangen van Arkham Asylum om de snode plannen van de ontsnapte Joker onschadelijk te maken. Het vervolg speelde zich af in de open wereld van Arkham City en wist het duistere gevoel uit het eerste deel wederom eer aan te doen.

In Batman Arkham: Origins gaan we een paar jaar terug in de tijd, Bruce Wayne is nog maar twee jaar als Batman actief. Lang genoeg om alle Batman-gadgets en martial-arts skills te bezitten, maar dat dit gebrek aan ervaring invloed op de game zal hebben is natuurlijk één ding dat duidelijk is. Het verhaal situeert zich in de open wereld van New Gotham, waardoor het nieuwste Batman-deel qua setting en gameplay een soortgelijke ervaring zal opleveren als bij zijn voorganger: Arkham City.



Natuurlijk kom je weer de nodige badass eindbazen tegen waarbij nieuwkomers Deathstroke, Copperhead en Firefly in eerste instantie het meest zullen opvallen. In de strijd tegen deze ‘bad men’ zijn de nodige gadgets natuurlijk meer dan welkom. Gelukkig werden we hierin op onze wenken bediend, want op de Gamescom werden in ieder geval twee nieuwe gadgets getoond. De eerste waren de Shock Gloves, waarmee je de balans van een gevecht kunt wijzigen door een hele ‘stroom’ vijanden van een fijne elektrische schok te voorzien. Omdat stroom natuurlijk opgaat en Batman een enorme accu op zijn rug vast niet zal waarderen, kunnen de gloves opgeladen worden door het uitdelen van rake klappen. Verder werd de Remote Claw geïntroduceerd, waarmee onze duistere held twee punten met elkaar kan verbinden. Een vijand verbinden met een explosief of zelfs met elkaar levert hiermee heel wat nieuwe manieren op om de straten van Gotham op te schonen. Verwacht echter niet een ontzettend vernieuwende game, want op een aantal verbeterde gameplay-elementen, de nieuwe gadgets en een nieuw verhaal na, is verder veel bij hetzelfde gebleven. Voor de fans van de serie natuurlijk geen probleem, maar of het vernieuwend genoeg is om wederom voor positieve verkoopcijfers te zorgen blijft afwachten. Mijn eerste sessie met Batman: Arkham Origins voelde goed, maar het is uiteindelijk aan Warner Bros om te bewijzen of ze ook voor een derde maal de hoogwaardige kwaliteit van de Batman-serie weten te benaderen.



De ontwikkelaar begint zijn presentatie door te zeggen dat de focus bij de LEGO games op kinderen ligt, toch moet ik eerlijk bekennen dat ik me prima heb vermaakt met games als LEGO Batman, LEGO Indiana Jones en LEGO Pirates of the Carribean. Een enkele held per game lijkt voor TellTale Games niet langer voldoende, in Lego Marvel Superheroes brengt Telltale Games maar liefst 150 comic helden samen in één titel. Magneto, Fantastic Four, Spider-Man, Captain America en Venom zijn slechts enkele helden die ieder met hun eigen vaardigheden te spelen zijn. Zo kan Bruce Banner zichzelf transformeren in de Hulk, kan Spider-Man rondspringen aan zijn web en kan Iron Man rondvliegen en raketten afvuren. Veel helden dragen verder ook de stem van de echte acteurs. Zo wordt bijvoorbeeld Deadpool ingesproken door Nolan North.

Ook in LEGO Marvel zal je je verzameldrang weer volledig kunnen bekoren. Van de vele te ontgrendelen karakters tot artwork en andere vrij te spelen extra’s (er is zelfs een comic kamer waar Deadpool vrijgespeelde comicstrips voorleest). Net als in alle andere LEGO games heb je weer een Hub wereld waar je de karakters kunt kiezen, je progressie kunt bekijken en je verzamelde items kunt bewonderen. Dit alles gebeurt op een vliegend vliegdekschip genaamd de Shield Helicarrier. Spring je naar beneden, dan val je door de wolken en zie je de nieuwe open wereld in de vorm van New York onder je opdoemen. Je kunt uiteindelijk gaan en staan waar je wilt, maar omdat de focus zoals gezegd op kinderen ligt, zal je niet meteen overal heen kunnen. In plaats daarvan zal je geleidelijk steeds meer gebieden van New York vrijspelen, denk hierbij aan gebieden met het Empire State Building, Time Square en Central Park. Tevens zitten er, verspreid over de stad, ook diverse heldenverblijven, zoals Iron Man’s Stark Tower. Vanuit New York kun je op diverse locaties de traditionele levels betreden, daarnaast zitten er bergen geheimen, van nieuwe karakters tot kleine extra challenge levels, verstopt in de open wereld. Kortom: Lego Marvel lijkt boordevol content te zitten.

LEGO Marvel doet weinig nieuws, maar ziet er desondanks goed uit. Vooral het feit dat elk van de 150 helden zijn eigen unieke vaardigheden heeft en dat de wereld nu in zekere mate een open wereld is, zorgt voor bergen aan speelplezier. Toch is deze titel niet voor iedereen en kan het zo zijn dat je na diverse LEGO titels wat verzadigd bent op dit gebied. Uiteindelijk blijft het hetzelfde trucje, maar dan in een nieuw LEGO-jasje.



Het spel Mad Max is meer dan 30 jaar in ontwikkeling en is eindelijk klaar om aan het publiek te laten zien. Nee, nu zonder gein, Avalanche Studios en Warner Bros zagen het wel zitten om decennia na dato een game uit te brengen die zich in het universum van Mad Max afspeelt. Een universum waarin de wereld zo goed als vergaan is en is veranderd in een enorme woestijn met hier en daar wat overblijfselen van beschaving. Dit universum, genaamd ”the Wasteland” leent zich dan ook uitstekend als gamelandschap.

Net zoals in de film staan auto’s en schaarste van middelen centraal in Mad Max. Max wil de ‘ultimate war machine’ bouwen, maar zal daarvoor eerst gebieden moeten verkennen, allerlei mensachtigen neer moeten leggen en vooral veel aan zijn auto’s werken. Deze auto’s lijken een veel belangrijker element van de gameplay te worden dan in de meeste open wereld games. Nadat je ze in missies verkregen hebt, kun je de auto’s allerlei aanpassingen geven die invloed hebben op hoe ze aanvoelen en in de game kunnen worden gebruikt. In de presentatie werd een grote ijzeren grill voorop een auto geïnstalleerd. Direct zagen we de auto door zijn veren gaan en werd hij logger om mee te rijden. Het voordeel is dat tegenstanders doormiddel van de grill kunnen worden aangevallen terwijl de schade aan je eigen auto beperkt blijft. Dit systeem gaat redelijk diep, waardoor verschillende aanpassingen aan de auto’s (bijvoorbeeld de keuze van het installeren van wapens of juist richten op snel weg rijden) kunnen leiden tot erg verschillende gameplay-ervaringen. Hiernaast gaat Max natuurlijk ook zelf de vijanden te lijf. Omdat er enorme schaarste van middelen heerst in the Wasteland, is het vaak niet mogelijk om meer dan een paar kogels af te vuren voordat er op een ouderwets robbertje vechten moet worden overgegaan. Het vechtsysteem werd nog niet helemaal duidelijk, maar de gevechten zagen er in ieder geval Mad Max stijl heftig uit.

Mad Max geeft je the Wasteland als een open wereld waarin auto’s en schaarste centraal staan. Er is eigenlijk nog weinig te zeggen over waar Mad Max zich echt zal gaan onderscheiden van de vele open wereld games, maar vermakelijk lijkt de game op zijn minst te worden.

Geplaatst door Budgetgaming.nl op 27-08-2013
Aantal keer bekeken: 3893

Laatste reacties

avatar van Weltschmerz
Door Weltschmerz (422 reacties) op 27-08-2013 09:32
( PM )
Het gezelschap = bont gezelschap.

Batman Arkham Origins houd ik wel op mijn radar, omdat de gameplay van de vorige delen leuk genoeg was om hier, met weinig verandering, nog een interessant deel van te maken. Ik denk dat ik hem wel pas oppik wanneer hij in de budgetprijzen is gekomen, of wanneer er op dat moment een spellendroogte heerst : P

Lego Marvel Super Heroes (en villains?) lijkt me ook erg leuk, want persoonlijk kan ik geen genoeg krijgen van de Lego games. Ik heb ook met deze reeks echter een enorme backlog, want na Harry Potter 1-4 heb ik geen Lego deel meer aangeraakt. Ik moet ook zeggen dat Lego HP me qua gameplay ook redelijk tegenviel. Misschien komt dat omdat ik absoluut niets met het HP universum heb.

Mad Max lijkt me zo'n 'swing and a miss' spel te worden, maar ik hoop dat ik hierin ongelijk krijg. Het idee wat er omschreven is lijkt me erg gaaf (misschien zelfs een beetje in de richting van Interstate ' 76, maar ik weet niet wat voor team en budget er precies achter het spel zit. Het voelt alsof het zo'n spel is dat af en toe langs komt in het nieuws en uiteindelijk stilletjes met een gemiddeld cijfer van 6,5 op de achtergrond verdwijnt.
Edit: net Avalanche Studios even opgezocht, en met hun game verleden (Just Cause serie, Renegade Ops, en meer) kijk ik er stiekem toch wel naar uit. Dit kan leuk worden!