Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Review The Hungry Horde

Het lijkt wel alsof we op het moment geen genoeg kunnen krijgen van zombies. De series, films en games met deze (over het algemeen) strompelende lijken blijven maar komen. Meestal tonen die een doemscenario dat grenst aan de werkelijkheid en soms ook wel beangstigend over kan komen. Gelukkig is er nu ook een game die het allemaal wat minder serieus aanpakt: The Hungry Horde voor de PlayStation Vita. Zijn de kleurrijke zombies in deze game genoeg reden om de Vita onder het stof vandaan te halen?



Mensen verzamelen
In The Hungry Horde krijg je de controle over een groep zombies. Tenminste, je begint met twee zombies en vormt de groep door steeds meer mensen te infecteren. Iedere persoon die je bijt wordt namelijk ook een zombie en vervolgens onderdeel van je groep. Met je groep zombies doorloop je verschillende levels, waarbij je ervoor moet zorgen dat je voor het verstrijken van de tijd het einde weet te bereiken. Natuurlijk is het geen kaarsrechte lijn naar het einde van het level. Onderweg zal je obstakels moeten ontwijken, hekken open moeten maken en muren op moeten blazen. Als de klok op nul staat, zal er een atoombom op je zombiehoofd vallen. Dat is immers wat mensen doen wanneer ze te maken krijgen met een zombieplaag. Gelukkig kan je de tijd rekken door meer mensen te infecteren en de checkpoints onderweg op tijd te bereiken. Dat levert namelijk extra seconden op die je goed kan gebruiken.

Splitsen
Bij veel obstakels die je onderweg tegenkomt, maakt de game gebruik van het touchscreen. Zo kan je hekken die op slot zitten openen door er overheen te swypen. Kleine obstakels kan je dan weer uit de weg ruimen door er een paar keer op te tikken. Dit alles gaat heel natuurlijk en werkt prima met het touchscreen van de PS Vita. Verder gebruik je voornamelijk de twee sticks om de horde zombies door de levels heen te leiden. De horde bestuur je normaal gesproken met de linker stick, maar je hebt ook de mogelijkheid om de groep in tweeën te splitsen. Je bestuurt de ene groep dan nog steeds met de linker stick en de andere groep met de rechter stick. Splitsen is vooral handig in levels waarin je veel taken moet afhandelen om verder te komen, want die kan je dan tegelijk uitvoeren. Zo kan de ene groep een muur omver werpen, terwijl de andere groep een paar mensen opjaagt om extra tijd te verdienen.



Kramp in je handen
In theorie klinkt deze opzet heel goed, maar in de praktijk valt het vies tegen. Het blijkt gewoon heel lastig om je op de twee verschillende groepen tegelijk te focussen en ze vervolgens allebei de juiste kant op te krijgen. Het gebeurde mij dan ook zeer regelmatig dat ik allebei de groepen toch dezelfde kant opstuurde, waardoor alles in de soep liep. Ik vermoed dan ook dat je een soort dirigent moet zijn om dit zo uit te kunnen voeren dat je er daadwerkelijk sneller mee bent. Het probleem is echter dat de game je min of meer dwingt om dit principe te gebruiken. In veel gevallen is het anders niet haalbaar om het einde te bereiken voordat de bom valt. Dus zit er niets anders op dan de groep toch weer te verdelen, met als gevolg veel frustratie, schele ogen en kramp in je handen.

Zombiepolonaise
In de verschillende levels kom je ook nog eens overal cadeautjes tegen die je, door er met je zombies overheen te lopen, kunt openmaken. Sommige geven je extra krachten, terwijl andere je de mogelijkheid geven om een minigame te spelen. Dit varieert van een 'whack-the-zombie' tot een simpele shooter, waarbij je zoveel mogelijk zombies af moet schieten. Maak je goede vorderingen in het hoofdspel, dan kan je daarmee ook nog eens extra minigames vrijspelen. Die zijn stuk voor stuk behoorlijk vreemd, maar stiekem ook wel leuk. Om je een voorbeeld te geven: in één van de minigames speel je een variant op het mobiele spelletje ‘Snake’, waarbij de slang is vervangen door een rij zombies die als een polonaise over een dansvloer lopen op zoek naar een nieuwe prooi. Deze minigames zijn leuk om een keertje te spelen, maar bieden niet genoeg uitdaging om ze regelmatig op te starten. Tenzij je echt de highscore van je vrienden wilt verbeteren, denk ik dat de gemiddelde gamer daar snel op uitgekeken is.



Minecraft
The Hungry Horde probeert verder nog op te vallen door een soort Minecraft-stijltje te gebruiken. De zombies en mensen hebben namelijk grote vierkante hoofden, zoals je dat kent van Minecraft. Het ziet er best leuk uit en past eigenlijk wel goed bij het gevoel van humor in de game. Het is namelijk duidelijk dat de game zichzelf niet al te serieus neemt, en dat is ook wel eens fijn. Er zijn immers al genoeg zombie-games met een serieus karakter. Toch is het allemaal niet genoeg om de game voor een lange tijd interessant te houden. Ik vind het persoonlijk dan ook erg jammer dat de makers geen multiplayer in de game hebben verwerkt. Dit zou namelijk een uitermate geschikte game zijn om in co-op te spelen. Ieder een eigen groep zombies onder de stick en kijken wie er het eerst bij het einde is. Kan die andere speler mooi de atoombom opvangen.

Conclusie
Al met al heeft The Hungry Horde geen diepe indruk op me achtergelaten. Het voelt meer als een spelletje dat je een keertje op je mobiele telefoon opstart en vervolgens snel weer vergeet. Juist dat past niet bij de Vita. Die verdient kwalitatieve games die je volledig waar geven voor je geld. Heb je overigens PS Plus? Dan kan je deze game in november nog gratis downloaden. Gewoon om het een keer te spelen, een highscore neer te zetten en het daarna waarschijnlijk weer te vergeten. Geen PS Plus? Laat deze game dan maar in de PlayStation Store staan.

Graphics: 60
Gameplay: 65
Originaliteit: 60
Sound: 50
Replay Value: 50
Eindcijfer: 57

Geplaatst door Kevin Blokland op 23-11-2014
Aantal keer bekeken: 12025

Laatste reacties

avatar van Ktugach
Ktugach ( 21139   495) 23-11-2014 20:27
Rol: Administrator
Voordat mensen gaan posten dat deze review onder de columns staat: dat klopt, want deze game is alleen digitaal verkrijgbaar in de store en er zijn geen prijzen te vergelijken