
Na het succes van Pokémon Legends: Arceus was het slechts een kwestie van tijd voor Nintendo met een nieuwe spin-off zou komen. In Pokémon Legends: Z-A moet je in Lumiose City je een weg omhoog zien te vechten van rang Z naar A. Met een vernieuwd vechtsysteem en een heleboel Pokémon om te vangen, lijkt Z-A weer vele tientallen uren vermaak te bieden. Ik zocht voor jullie uit of Gamefreak de magie van de eerste drie generaties weet terug te vinden of dat het bedrijf echt eens een stevige schop onder hun achterwerk moet krijgen en meer moeite moet doen om de fans vast te houden. Je leest het hier in de review.
Als Pokémonfan van het eerste uur heb ik behoorlijk veel spin-offs voorbij zien komen en gespeeld. Van Pokémon Snap en Pokémon Colosseum-games tot Let’s Go, Pikachu! en Eevee!-titels aan toe. Toen Pokémon Legends: Arceus in januari 2022 verscheen, voelde het alsof Nintendo eindelijk eens wat vernieuwing naar de serie zou brengen. De gevechten waren een stuk actiever en de manier waarop je de Pokedex op meerdere manieren kon blijven aanvullen werkte erg verslavend. Ik heb dan ook vele tientallen uren in Pokémon Legends: Arceus doorgebracht. Dus toen Pokémon Legends: Z-A werd aangekondigd was mijn interesse meteen gewekt.

We gaan op reis naar Parijs…correctie Lumiose City
In Lumiose City moet je als een nieuw lid van Team MZ proberen om de vrede te bewaren in de stad. Een vluchtige blik op de plattegrond en het straatbeeld doet meteen beseffen dat de locatie geïnspireerd is op Parijs. De grote toren is een stralend middelpunt en de stad heeft een soortgelijke sfeer als de lichtstad van Frankrijk. Je hoofddoel in Pokémon Legends: Z-A is om al spelenderwijs langzaam in rang te stijgen van Z naar A. Wat meteen de titel van de game verklaart. Dat doe je door overdag in zogenaamde Wildzones verschillende Pokémon te vangen en wanneer de nacht valt in speciale zones tegen andere Pokémon-trainers te vechten om tickets te verdienen. Heb je genoeg tickets verzameld, dan krijg je toegang tot een promotiewedstrijd en kun je een hogere rang verdienen.
In de Wildzones is het zeker handig om Pokémon langzaam te benaderen en het liefste van achteren te besluipen. Zo heb je meer kans om met een goed gerichte Pokébal je doelwit te kunnen vangen. De meest effectieve methode is natuurlijk om een gevecht aan te gaan, de levensbalk van een tegenstander tot het rode gedeelte terug te brengen en vervolgens te verlammen of in slaap te brengen, maar je kunt wilde Pokémon dus ook op een andere manier aan je collectie toevoegen. Dat het vechtsysteem van Z-A volledig in realtime is en je met elke druk op een knop een specifieke aanval kunt inzetten terwijl je als trainer aanvallen kunt ontwijken, is ontzettend goed gedaan. Dit is de stijl van vechten die ik in alle toekomstige Pokémon-games terug zou willen zien. Het is lekker afwisselend, de gevechten voelen snel en je wordt echt bij de actie betrokken. Het speelt ook mee dat Legends: Z-A op de Switch 2 heerlijk constant op zestig frames per seconde draait en dat de game een leuke en vrolijke stijl heeft. De aanstekelijke muziek wanneer je in Lumiose City rondrent draagt daar ook zeker aan bij. Op de Switch draait de game overigens ook heel stabiel, maar de framerate komt daar niet verder dan dertig frames per seconde.

Wat gemiste kansen qua vormgeving
Toch heeft Pokémon Legends: Z-A ook een paar mindere aspecten. De stad is namelijk de enige locatie waar het verhaal zich afspeelt. Dat er een interessant DLC-pakket is aangekondigd voor een release in februari zou het totaalplaatje tegen die tijd misschien iets afwisselender kunnen maken, maar voor nu is het jammer dat je niet de kans krijgt om de Kalos-regio te verkennen, wat naar mijn mening zeker een meerwaarde zou zijn. Daarnaast zou het ook een pluspunt zijn als de straten van Lumiose City wat meer inwoners zou bevatten. Ik denk namelijk dat wanneer de inwoners een eigen routine zouden hebben in een vierentwintig uur/dag-cyclus, de stad een stuk meer tot leven zou komen. Natuurlijk zou een hoger aantal personages op straat dat beeld al bevorderen, aangezien je zelden meer dan acht of negen karaktermodellen in een straat zult zien. Daarnaast is de locatie van Lumiose City interessant qua verticaliteit, omdat het leuk is om de verschillende stellages te beklimmen en de daken te verkennen. Maar wanneer je in ongeveer twee minuten van het ene uiteinde van de stad naar het andere uiteinde kunt rennen – en je de meeste winkels niet kunt binnengaan – dan begint de gameplay na een uur of tien wel licht eentonig aan te voelen.
Wat ook niet meehelpt is dat Gamefreak vooral gebruik lijkt te maken van het simpele principe van knippen en plakken als het op de gebouwen aankomt. Natuurlijk worden er meerdere kleuren van texturen gebruikt, maar er is zelden sprake van enige uitstekende kozijnen, balkons of andere aspecten die je bij driedimensionale objecten verwacht. Gelukkig zijn er wel een hoop kleurrijke bosjes en bomen die de omgeving wat opbreken, maar voor mensen die weleens naar Parijs gaan houdt de vergelijking tussen Lumiose City en die stad vrij snel op.

De gevechten en de charme van de game zijn van hoog niveau
Toch is Pokémon Legends: Z-A absoluut geen slechte game. Het is misschien ook wel meer dat ik gewoon op meer had gehoopt. De verschillende Pokémon die je tegenkomt zien er allemaal goed uit en de onmiskenbare charme van de serie is overduidelijk aanwezig. Maar wanneer je spelers de mogelijkheid geeft om stellages te beklimmen, een breed aanbod aan Pokémon om te vangen en een heel sterk vechtsysteem biedt, dan denk ik vooral: waarom houdt het dan op bij een vrij eentonige locatie? Geef mij bossen, grote vlaktes, woestijnen en veel meer bijzondere plekken om te verkennen, en met unieke Pokémon om te vangen. Of een groot meer met onderwater-Pokémon waar ik dingen mag verkennen. Mijn ideale Pokémon-game zou zich afspelen in meerdere regio’s die we al bezocht hebben in de oude games zoals Kanto, Johto en Hoenn, met grote gebieden die je belonen met ervaringspunten zoals in de Xenoblade Chronicles-games. En dan met het vechtsysteem zoals we het nu kunnen spelen in Pokémon Legends: Z-A. Want ik kan simpelweg niet ontkennen dat de gevechten in Legends: Z-A voor mij persoonlijk het beste van de hele serie zijn. Het is alleen jammer dat er niet wat meer afwisseling in Lumiose City te vinden is. Gelukkig is de endgame-content, die beschikbaar komt wanneer je het verhaal hebt doorlopen, ook goed voor nog enkele uren extra speelplezier. Want tja, de slogan die Pokémon kenmerkt kan alleen waarheid worden als je daadwerkelijk de Pokédex compleet weet te maken: Gotta catch ‘em all.

Conclusie
Pokémon Legends: Z-A heeft een uitstekend vechtsysteem en vele charmante Pokémon om te vangen. Die twee aspecten zijn de belangrijkste redenen om het spel tot het einde toe te blijven spelen. De endgame-content is daarnaast ook zeker de moeite waard. Dat Lumiose City wat snel eentonig wordt kan met de aankomende DLC mogelijk wat goedgemaakt worden, maar voor nu schiet de locatie qua mogelijkheden gewoon een beetje tekort. Pokémon Legends: Z-A is een hele leuke game geworden die helaas tekort wordt gedaan door de beperkte schaal van de locatie waar het zich afspeelt. Toch hoop ik oprecht dat Gamefreak het vechtsysteem meeneemt naar de volgende mainline Pokémon-games. Want na ongeveer dertig uren met Legends: Z-A te hebben doorgebracht, wil ik eigenlijk niet meer terug naar de turn-based gevechten van weleer; zo leuk blijven de gevechten om te spelen. En dat is natuurlijk een groot compliment voor wat Gamefreak met Legends: Z-A heeft weten neer te zetten.

 
      	
 9.2
 9.2
 5.6
 5.6