Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App

Review: Zombi (Xbox One)

Goede verhalen over zombies gaan helemaal niet over zombies. Goede zombieverhalen gaan over moraliteit, achterblijven en vooral over mensen die keuzes maken. Er zijn legio voorbeelden, maar het bekende ‘The Walking Dead’ zal de meeste mensen aanspreken. In deze serie zijn de zombies slechts onderdeel van de wereld waarin de hoofdfiguren moeten zien te overleven. De zombies zijn slechts gewillige figuranten, die over het algemeen zonder veel moeite gescheiden worden van hun ondode hoofd. Naar mijn mening is The Walking Dead juist hierom zo’n goede serie; het gaat in de kern over het maken van keuzes en het daarmee zien verder te leven. Net zoals in gameseries zoals Resident Evil of Dead Rising, worden de zombies in The Walking Dead pas een gevaar als de figuren (of spelers) niet opletten of overmoedig worden. Daarom zijn zombies zo populair, veel populairder bijvoorbeeld dan weerwolven of vampiers, omdat ze zijn zoals de platformelementen in een Mario game: obstakels om overheen te springen, langs te rennen en leuk om mee te sollen omdat ze net dat beetje gevaar vormen. Dit is vergelijkbaar met je hand boven een kaars houden en kijken hoe ver je bij het vuur durft te komen. Ik had gewild dat Ubisoft net zo goed over zombies had nagedacht, dat was hun meeste recente game(poort) ‘Zombi’ ten goede gekomen.



Zombi Souls
Zombi is op papier de nieuwste Ubisoft titel die uitkomt op de Xbox One, PlayStation 4 en PC. Op papier zeg ik, want Zombi is een directe poort van ZombiU, een launch-game voor de Wii U. Voor mij vormde ZombiU zelfs de reden om een Wii U aan te schaffen, al was dat alweer vier jaar geleden. Voor de mensen die het spel vier geleden hebben gemist; Zombi speelt zich af in London in het jaar 2012 en vertelt het verhaal van een eindeloze rij overlevenden van een plaag. De speler krijgt een overlever onder zijn knoppen en wordt gestuurd door een mysterieuze man die zichzelf de `prepper` noemt. Van deze prepper krijg je instructies die je door heel London, inclusief Buckingham Palace, leiden om je overlevingskans te vergroten. Althans, zo lijkt het. Dit alles maak je mee vanuit een eerste persoons perspectief, wat je de illusie zou kunnen geven dat je een shooter aan het spelen bent. Laat hier geen misverstand over bestaan, want Zombi is absoluut geen shooter! Je krijgt dan wel direct een pistool aan de start van het spel, maar ondanks dat deze versie meer munitie bevat dan het Wii U origineel, speel je de meeste tijd met een slagwapen zoals de (stereotype) cricketbat.

Helaas maakt dit Zombi niet tot een boeiende actiegame, zoals Dying Light dat bijvoorbeeld wel is. Gevechten met één of meerdere zombies zijn als een dans: stapje naar voren en slaan, stapje naar achter om te ontwijken, enzovoort. Verlies je deze dans met de ondoden, dan treedt een stukje Demon´s Souls in werking. Je wordt wakker in de bunker van de prepper in de huid van een nieuwe overlever en hebt als taak om je oude karakter, die nu een zombie is, te doden om je verloren spulletjes terug te krijgen. Waar deze gameplay in de Souls-spellen zorgt voor een beloning van je vaardigheid, is dit door de simpele actie in Zombi verworden tot een herhalingstraining. Een leuk concept slecht uitgewerkt dus.

50 Shades of Zombi
Zombi is dus absoluut geen (goede) actietitel, maar is het dan wel een goede survivalhorror game? Het is in ieder geval geen mooie horror game, aangezien het spel op de Xbox One oogt als een vier jaar oude Wii U titel. En zoals Henry Ford ooit aangaf dat hij alle kleuren auto’s produceerde, zolang je maar een zwarte wilde, zo beschikt Zombi over een breed kleurenpallet, zolang je niet vies bent van grijs en bruin. De spelwereld is semi-open, wat wil zeggen dat je kunt gaan waar je wilt op een strak afgebakend pad. Ook lijken de straten van London nogal op elkaar. Overal liggen dezelfde teddyberen en winkelwagentjes. En dat er de eerste uren niets anders te vinden is dan een cricketbat zou je als grappig kunnen opvatten, maar is toch vooral beperkend te noemen. Jammer dat Ubisoft niet voor Amsterdam als setting heeft gekozen, dan hadden we tenminste urenlang met een bosje tulpen of een klomp op zombies kunnen inslaan.

Het grootste probleem van Zombi is echter dat de zombies onverschrokken krijgers zijn die lastig te verslaan zijn. Een knuppelslag of vier is nodig op het hoofd, om over je kogels maar te zwijgen. Gelukkig komen ze meestal één voor één op je af en staan ze zelfs zo nu en dan om een hoekje op je te wachten. Ze roepen nog net geen “boe” als ze tevoorschijn komen. Het maakt Zombi tot een soort interactief spookhuis, waarbij je de spookachtige sfeer als één van de sterkere punten van de game kunt benoemen.



Waar voor je geld?
ZombiU was een toffe launch-game om verschillende redenen. Ten eerste was het een van de weinige, exclusieve games voor de nieuwe console die niet opgewekt en vrolijk was. Ten tweede maakte de game goed gebruik van de features van de Wii U, zoals de gamepad voor je rugzak. Zombi is allesbehalve exclusief en heeft alle unieke kenmerken vervangen door standaard menuutjes. Ook is de grafische weergave niet veel veranderd sinds 2012 en houdt je karakter een pistool nog steeds zo vast als je karakter in Medal of Honor op de originele PlayStation. In vier jaar tijd had Ubisoft er best de bezem, op zowel gameplay-technisch als grafisch vlak, doorheen mogen halen. Mijn grootste hoop was dat het schieten met de Xbox One controller beter zou gaan dan met de grote Wii U gamepad, maar helaas is dit niet het geval. Zombi is daarom niet interessant voor eenieder die het avontuur op de Wii U heeft gespeeld. Het maakt deze versie eigenlijk alleen boeiend voor horrorfanaten die wel trek hebben in een midweekje London.

Conclusie
Zombi is op meerdere vlakken een gemiste kans. Nadat bekend werd dat ZombiU geen vervolg zou krijgen, was dit de laatste gelegenheid voor Ubisoft om te laten zien dat zij een aantal goede ideeën hadden met de game. De setting is origineel en het omgaan met de dood zoals de Souls series dat doet, is op papier perfect voor een zombie spel. Verder is het sprokkelen naar voorwerpen met een beperkte rugzak al vaker een leuk spelelement gebleken. Helaas zijn deze onderdelen niet goed uitgewerkt. Aangevuld met de slechte actie, het steeds matiger wordende verhaal en natuurlijk de veel te veel op de voorgrond tredende zombies, is het te verklaren waarom ZombiU geen hit was. Met deze poort hadden een aantal aspecten opgepoetst kunnen worden en had Ubisoft kunnen tonen dat ze wel degelijk weten hoe je een goede survivalhorror game maakt. Helaas is Zombi een veel te generieke en te gemakkelijke poort geworden, te beginnen bij die vreselijk niet-onderscheidende naam. Het trotseren van de straten van London en het zoeken naar een manier om te overleven, dat had de hoofdmoot moeten zijn. Nu staan de zombies pontificaal in de schijnwerpers, met als gevolg dat het allemaal niet zo eng meer is. De lege straten van London zijn daardoor het engst als er geen zombies te zien zijn en dat is nog steeds, net als vier jaar geleden, wanneer de game het best uit de verf komt. Het scherm toont “How long will you survive?” bij het starten van Zombi. Maar ik dacht steeds: “Tja, hoe lang houd ik dit nog vol, met al die andere leukere games...”?

Graphics: 50
Gameplay: 60
Originaliteit: 60
Sound: 80
Replay Value: 70
Eindcijfer: 65

Geplaatst door Jeroen Knop op 26-08-2015
Aantal keer bekeken: 7458

Laatste reacties

avatar van Drafek
Door Drafek (396 reacties) op 26-08-2015 09:41
( PM )
Goeie review. Ik vind het vooral jammer dat er geen multiplayer is. De game is wel weer goedkoop maar ikzelf zou hem alleen op disk kopen voor ps4 of on sale op steam
avatar van Niels
Door Niels (18252 reacties) op 26-08-2015 09:55
Rol: Community event manager
( PM )
Een beetje lullig dat de manier waarop met dood omgegaan wordt voortdurend vergeleken wordt met Dark Souls... alsof die game deze functie bedacht heeft terwijl het juist Zombi (het origineel, Ubi's eerste game) was die dat al had LANG voor souls.

De ontwikkelaars hebben wel ooit gezegd geinspireerd te zijn geweest door de moeilijkheidsgraad (en online functies - de berichten, in de Wii U versie - want berichtjes op de muur heb ik in Xbox/PS trailers nog niet gezien) van Souls en de levelstructuur van Metroid.


Hoe werkt het nu eigenlijk als je een deur moet ontgrendelen (als je geen sleutel hebt) - op de Wii U kreeg je de keypad of de tools om het slot te kraken op je touchscreen.


Ik ben wel benieuwd, Jeroen - zit er nog iets van berichtjes in de U-loze versie? Kun je nog waarschuwingen voor andere spelers achterlaten?

En hoe zit het met controls voor het openmaken van deuren, keypads etc.? Gebeurt dat ook met een overlay zoals het bekijken van je rugzak of hebben ze daar iets anders van gemaakt?
avatar van Huppo
Door Huppo (21 reacties) op 26-08-2015 10:21
( PM )
Quote:
Een beetje lullig dat de manier waarop met dood omgegaan wordt voortdurend vergeleken wordt met Dark Souls... alsof die game deze functie bedacht heeft terwijl het juist Zombi (het origineel, Ubi's eerste game) was die dat al had LANG voor souls.


Dacht ik hetzelfde van.

De graphics en het design konden misschien iets beter, maar het heeft ook wel zijn charme op een bepaalde manier.
Ik heb eigenlijk wel zin om hem opnieuw te spelen, maar dat zal gewoon terug op de Wii U zijn.
avatar van Deusthedon
Door Deusthedon (54 reacties) op 26-08-2015 10:55
( PM )
Ik was aangenaam verrast door Zombii U. Op de Wii U zorgde het gebruik van de Gamepad voor een hoop extra spanning. Zodra je iets deed op de Gamepad zag je de omgeving niet meer en was het onduidelijk of er Zombie's in de buurt waren. Zoals hierboven al beschreven ben ik juist benieuwd hoe het missen van de gamepad is opgevangen.
avatar van Selvmortsydd
Door Selvmortsydd (3801 reacties) op 26-08-2015 11:37
( PM )
Ben juist blij dat er geen multiplayer is, dat werkt toch voor geen meter met dit soort spellen. En ik vermaeck mij er kostelijk mee, goede sfeer en lekker spannend. Heb vanzelfsprekend geen Wiu dus kan deze fijne titel alsnog spelen, top.
avatar van KDBgames
Door KDBgames (547 reacties) op 26-08-2015 11:42
( PM )
Als ik hem zou halen, dan haal ik hem voor de Wii U. Daar gebruiken ze de gameplad om het nog enger te maken.

Maar deze game is toch niks voor mij, ik hou niet van die jumpscare horror games. Heb de Wii U versie gespeeld bij mn vrienden en de demo uitgeprobeert, ik hou het geneens een minuut vol
avatar van Htbaa
Door Htbaa (8968 reacties) op 26-08-2015 12:34
( PM )
Quote:
Ben juist blij dat er geen multiplayer is, dat werkt toch voor geen meter met dit soort spellen. En ik vermaeck mij er kostelijk mee, goede sfeer en lekker spannend. Heb vanzelfsprekend geen Wiu dus kan deze fijne titel alsnog spelen, top.


Heb je enig idee wat de multiplayer inhield? Dat is best een leuke mode, waar 1 iemand zombies kan spawnen en de ander de survivor is. En de online functionaliteit in de game zoals op Wii U was best handig. Als er iemand dood was gegaan dan kwam die als zombie terug (jijzelf ook) en als je die dan vermoorde was er best een grote kans dat die zombie dan nog goede gear en ammo had. In het geval van jezelf kon je je gear terug krijgen die je bij je had op het moment dat je dood ging.
avatar van Sonicguy14
Door Sonicguy14 (1162 reacties) op 26-08-2015 13:00
( PM )
Het is erg jammer dat deze game zo underated was op de wii U, het had een goeie sfeer, redelijke graphics, en vond de gameplay persoonlijk prima.
De re release haalt eigenlijk meer weg dan dat het toevoegt als ik eerlijk ben, de gamepad functie zoals als zaklamp/camera was erg gaaf, de zombie radar die sonar piepjes aangaf was ook een leuke toevoeging, en het gaf ook echt een creepy vibe als je je backpack moest bekijken op de gamepad omdat er altijd nog zombies om je heen kunnen zijn.

Anders dan een hele kleine graphical update is de re release in mijn ogen slechter dan de wii u versie, en hoop ooit (ga er alleen niet vanuit) nog een zombi 2 of zombi u 2 te zien

avatar van Nonexistinghero
Door Nonexistinghero (424 reacties) op 26-08-2015 13:30
( PM )
Quote:
Als ik hem zou halen, dan haal ik hem voor de Wii U. Daar gebruiken ze de gameplad om het nog enger te maken.

Maar deze game is toch niks voor mij, ik hou niet van die jumpscare horror games. Heb de Wii U versie gespeeld bij mn vrienden en de demo uitgeprobeert, ik hou het geneens een minuut vol


Het is niet bepaald in jumpscare game. Er zitten er wel een paar in, maar de meeste tensie in de game komt van het feit dat je in snel kunt doodgaan als je even niet goed oplet en/of niet goed bent voorbereid.

Al moet ik zeggen dat de Wii U versie een stuk beter is qua 'ervaring'. Niet alleen vanwege de Gamepad, maar de tweaks aan de melee wapens maken het spel een heel stuk makkelijker. Zelfs met de normale cricket bat kun je nu makkelijk tegen groepen zombies vechten en dan zijn er ook nog eens extra melee wapens die het nog makkelijker maken. Ook zijn er genoeg andere veranderingen.

Ze hadden de zombies ook iets moeten tweaken om de balans erin te houden, maar dat deden ze niet en dus is echte survival-horror in de vernieuwde versie ver te zoeken.
avatar van PinkPirateBunny
Door PinkPirateBunny (174 reacties) op 26-08-2015 13:55
Rol: BG Redacteur
( PM )
Quote:
Een beetje lullig dat de manier waarop met dood omgegaan wordt voortdurend vergeleken wordt met Dark Souls... alsof die game deze functie bedacht heeft terwijl het juist Zombi (het origineel, Ubi's eerste game) was die dat al had LANG voor souls.


Zombi (1986) had inderdaad een feature dat je personage een zombie werd wanneer je doodging, maar het verlies van ervaring/ items staat mij niet meer bij. Verder is de invloed van Demons Souls op het gaming landschap toch wel iets meer significant dan dat van Zombi (1986) en heeft de Souls serie op zijn minst 23 jaar later de mechanic gefinetuned en weer op de kaart gezet.

Quote:
Hoe werkt het nu eigenlijk als je een deur moet ontgrendelen (als je geen sleutel hebt) - op de Wii U kreeg je de keypad of de tools om het slot te kraken op je touchscreen.
Ik ben wel benieuwd, Jeroen - zit er nog iets van berichtjes in de U-loze versie? Kun je nog waarschuwingen voor andere spelers achterlaten?
En hoe zit het met controls voor het openmaken van deuren, keypads etc.? Gebeurt dat ook met een overlay zoals het bekijken van je rugzak of hebben ze daar iets anders van gemaakt?


Het openen van deuren en andere events op de One gaan via een Quick Time Event(je), rugzak is een menu (al loopt de tijd en omgeving wel door om je heen, net zoals in Zombi U). Het achterlaten van berichten ben ik niet tegengekomen en zit er zo te zien niet meer in. Zal over de berichten trouwens ook maar niet naar Souls verwijzen :)
avatar van Niels
Door Niels (18252 reacties) op 26-08-2015 14:01
Rol: Community event manager
( PM )
Nee, dat deed ik al

Maar een quicktime event, dat wilden de oorspronkelijke ontwikkelaars juist niet - stond me bij...

Die vind ik niet, ik vind wel deze:
Hier

Quote:
Gabrielle: Yes, the Wii U GamePad is completely indispensable to the game. The experience simply could not exist without it.


Muahaha!


Edit: Toch gevonden

Quote:
As we said, to balance the immersion in the game we didn’t want the guy to lockpick the door by pressing a button twenty times. We didn’t want to have just a button or Quick Time Event stuff. We had this huge technology of a touchpad in the middle of the two sticks so we really wanted to use that. So when you want to lockpick a door you really lockpick the door with the Wii U GamePad. When you want to enter a code you really put the code in and if you miss then you put it in a few times.

Hoe dan ook; zit de leaderboard voor de survival mode er nog in, of zijn écht alle online functies eruit gesloopt?
avatar van PinkPirateBunny
Door PinkPirateBunny (174 reacties) op 26-08-2015 16:04
Rol: BG Redacteur
( PM )
Er zit nog een Leaderbord in gebasseerd op Survival Points. Dit lijkt punten te geven aan hoe lang je met een karakter speelt en overleeft. Laatste keer dat ik keek stond er trouwens een landgenoot bovenaan (username met NL)!
avatar van Bonecrusher
Door Bonecrusher (3199 reacties) op 26-08-2015 16:31
( PM )
Op de C64 bestond die functie ook al, doodgaan en opnieuw beginnen...
avatar van Koen
Door Koen (2270 reacties) op 27-08-2015 11:26
( PM )
Goh, is 2012 alweer vier jaar geleden?
avatar van Niels
Door Niels (18252 reacties) op 27-08-2015 13:06
Rol: Community event manager
( PM )
Quote:
Er zit nog een Leaderbord in gebasseerd op Survival Points. Dit lijkt punten te geven aan hoe lang je met een karakter speelt en overleeft. Laatste keer dat ik keek stond er trouwens een landgenoot bovenaan (username met NL)!


Bedankt voor de info!