Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App

Preview: DOOM Multiplayer Beta (PS4)

Van donderdag 31 maart tot en met zondag 3 april was de DOOM Beta geopend voor publiek. Nou ja, niet voor iedereen, want het was een zogeheten Closed Beta. Alleen wanneer je ruim twee jaar geleden Wolfenstein had gepreorderd, kreeg je toegang tot deze reboot van de serie. Gezien ik de Alpha destijds had moeten missen, kon ik mijn geluk niet op toen het vorig weekend ein-de-lijk zover was. Ik besloot dan ook om mezelf een lang weekend te isoleren van de buitenwereld om zo de multiplayer uitvoerig te kunnen testen.

Vanaf het moment dat Bethesda met het nieuws kwam te werken aan een nieuwe DOOM is er geen teaser, trailer of nieuwtje dat ik niet heb gelezen. DOOM heeft namelijk, in een grijs verleden, mijn interesse weten te wekken voor games. Voor mij begon het dan ook allemaal met een lomp bakbeest waar ik de Windows 95-versie van DOOM op kon draaien. Daarna volgden games als Quake en heel wat jaartjes later de eerste HALO. DOOM is daarom niet alleen d game die first person shooters op de kaart heeft gezet, het is voor mij ook een onuitwisbaar stukje jeugdsentiment.



DOOM la 2016
Genoeg gezwetst over die goede ouwe tijd. Verder met de multiplayer-Beta van vorig weekend. Vooraf was ik nog wat bang dat DOOM het ondergeschoven kindje zou worden van Bethesda, aangezien het vrij rustig was rondom de game en we voornamelijk aangewezen waren op de beelden van de E3 en een enkele trailer. Gelukkig kan ik beamen dat deze angst ongegrond is, in ieder geval op het gebied van multiplayer dan. Dit onderdeel van de game straalt namelijk een en al DOOM uit, maar dan in een aangenaam modern jasje.

Voor iedereen die toegang had tot de bloederige arena waren er een tweetal game modi en eenzelfde aantal mappen beschikbaar. Er was keuze uit de klassieke Team Deathmatch en Warpath. Gezien de eerstgenoemde geen verdere uitleg vereist, zal ik de laatstgenoemde even toelichten. Warpath is het meest te vergelijken met King of the Hill, maar dan met een twist. Het doel is om een bewegende zone in bezit te krijgen, en deze zo lang mogelijk vast te houden voordat deze verandert van positie. Afhankelijk van hoe lang je de zone in bezit weet te houden scoor je punten. Overigens leende de twee mappen zich perfect voor beide modi en worden afstandsgevechten afgewisseld met close-combat confrontaties.



Mede door de aangename speelsnelheid die deze nieuwe DOOM kent, voelden beide game modi erg fijn aan. Het weet namelijk het beste uit de voorgaande delen te combineren met hetgeen wij vandaag de dag gewend zijn. Dit betekent dus ook dat het zeker niet de DOOM van de vorige eeuw is. Ontwikkelaar id software heeft er bewust voor gekozen om een aantal hedendaagse elementen toe te voegen aan de gameplay. Waar je voorheen wapens kon oppakken om er vervolgens direct flinke schade mee aan te richten, heb je nu de beschikking tot de welbekende loadouts. Naarmate je een hoger level bereikt, zal je een breder wapenscala tot je beschikking krijgen. Tijdens de Beta was het gevolg hiervan wel dat het merendeel van de spelers met een Rocket Launcher rondloopt.

Het is waarschijnlijk een afweging die je als ontwikkelaar moet maken om de game voor een zo breed mogelijk publiek aantrekkelijk te maken. Zelf heb ik er geen bezwaar tegen, maar ik kan goed begrijpen dat met name de wat oudere gamers onder ons juist op de klassieke gameplay gehoopt hadden. Het oppakken van wapens was namelijk toch altijd kenmerkend voor oudere games als DOOM. Maar zoals ik eerder al aangaf, je moet rekening houden met DOOM in een modern jasje.



Het wapenarsenaal van de Beta bevatte zeven wapens en een aantal granaten. Ieder wapen heeft een eigen mod die je kunt gebruiken om het wapen net wat effectiever te gebruiken. Zo kan je de raket uit de Rocket Launcher tijdens zijn vlucht op ieder gewenst moment laten exploderen en kan je de Vortex Rifle opladen om extra schade toe te brengen. Het zijn leuke toevoegingen die de game weer wat meer diepgang geven. Zelf heb ik de Super Shotgun in combinatie met de Vortex Rifle als zeer dodelijk ervaren. Eerst van afstand genoeg schade toebrengen, om het vervolgens af te maken met de Super Shotty.

Op dat gebied heeft id Software nog wel wat werk te verzetten, want sommige wapens waren merkbaar krachtiger dan de rest. Ook de power-ups die her en der verspreid liggen en de Revenant (een demon waarin je kunt veranderen) mogen wat mij betreft wat korter duren. Desondanks stond dit het algehele speelplezier van afgelopen weekend zeker niet in de weg.

Aparte keuzes...
Toch waren er ook een aantal zaken die ik nog steeds niet helemaal begrijp. Zo heeft id Software ervoor gekozen om zichtbaar te maken hoeveel schade je doet bij een vijand. Rode of gele cijfertjes springen daarbij van je scherm af. Het is vergelijkbaar met Borderlands, waar dit ook wordt toegepast. Hoewel ik het niet als extreem storend heb ervaren, vind ik dit niet echt in de stijl van DOOM passen. Verder zijn er zogenaamde Hack Modules toegevoegd, een soort power-ups die een tijdelijk effect hebben. Je kunt bijvoorbeeld de levensbalk van iedere vijand zichtbaar maken, of de positie van de alle tegenstanders blootgeven. Hoewel het natuurlijk nog slechts om de Beta-versie gaat, hoop ik dat men niet besluit om ook nog eens perks of killstreaks toe te voegen. Ik houd in ieder geval mijn hart vast.

Hoopvol gestemd
Ondanks het feit dat velen DOOM zullen kopen voor de singleplayer ervaring, kan ik tot dusver de snelle, bloederige en afwisselende multiplayer van DOOM absoluut aanraden. Hoewel er slechts twee mappen en twee van de uiteindelijke zes modi beschikbaar waren, lijkt het een ouderwets goede DOOM te worden. De resterende weken heeft id Software nog de mogelijkheid om de feedback te verwerken en de puntjes op de spreekwoordelijke i te zetten. Tot die tijd mogen we van 15 tot 18 april nog een laatste keer aan de slag tijdens de Open Beta en op 13 mei 2016 zal DOOM verkrijgbaar zijn voor de PS4, Xbox One en PC.

Geplaatst door Danil Verkerk op 10-04-2016
Aantal keer bekeken: 2985

Laatste reacties

avatar van Roland2108
Door Roland2108 (121 reacties) op 10-04-2016 20:29
( PM )
Ik heb de beta ook gespeeld en het speelde op zich wel lekker, maar op de een of andere manier vond ik het er niet echt lekker uitzien. gIk weet niet als jij dat ook had, hmaar volgens mij heeft dat te maken op de manier hoe de textures ingeladen worden. Ik had dat bij rage ook al, maar daar vond ik het echt minder ergelijk als hier. Maar misschien ben ik wel als enigste hoor die dit vind.
avatar van Xerxes
Door Xerxes (2403 reacties) op 10-04-2016 20:53
( PM )
Quote:
Ik heb de beta ook gespeeld en het speelde op zich wel lekker, maar op de een of andere manier vond ik het er niet echt lekker uitzien. gIk weet niet als jij dat ook had, hmaar volgens mij heeft dat te maken op de manier hoe de textures ingeladen worden. Ik had dat bij rage ook al, maar daar vond ik het echt minder ergelijk als hier. Maar misschien ben ik wel als enigste hoor die dit vind.


Op de PlayStation 4 had ik geen last van het bovenstaande. Misschien dat het aan het platform ligt?
avatar van LockdownZ
Door LockdownZ (408 reacties) op 11-04-2016 08:37
( PM )
Heerlijk spel. Voelt alleen raar aan dat je niet kunt reloaden en dat je continue sprint vooral als je COD gewend bent. Maar dit spel speelt zo lekker!!! Enige wat van mij mag worden aangepast is de damage can sommige wapens, sommige waren echt underpowered.
avatar van Inousha
Door Inousha (41 reacties) op 11-04-2016 09:02
( PM )
Quote:
Heerlijk spel. Voelt alleen raar aan dat je niet kunt reloaden en dat je continue sprint vooral als je COD gewend bent. Maar dit spel speelt zo lekker!!! Enige wat van mij mag worden aangepast is de damage can sommige wapens, sommige waren echt underpowered.


Een echte COD speler aan het woord :)
avatar van Niels
Door Niels (18252 reacties) op 11-04-2016 09:17
Rol: Community event manager
( PM )
Quote:
Waar je voorheen wapens kon oppakken om er vervolgens direct flinke schade mee aan te richten, heb je nu de beschikking tot de welbekende loadouts


Aww... dit vind ik niet echt een voordeel. Het is toffer dat je beloond wordt door de plekken met toffe wapendrops te kennen of door het wapen van je net gemaakte slachtoffer op te pakken - en dat je het niet altijd aflegt tegen degenen die het spel kapot spelen omdat ze te lam zijn om te gaan werken puur omdat ze een hoger level hebben.

Wel gaaf dat dit de snelheid van oude deathmatch terugbrengt. Hopelijk komt er ook een traditionele deathmatch (zonder teams. Ik wil gewoon op alles wat beweegt schieten). Ik heb mijn jeugd veel doorgebracht met klassieke doom, Rise of the triad, Duke nukem 3D en Quake op de dial-up.

De powerups... zijn dat pickups, of skills die je unlocked? Als het pickups zijn vind ik het prima... dingen waar je overheen rent en direct kunt gebruiken (zoals de jetpack of night vision in duke nukem) - maar als het weer achter zo'n perk systeem zit, why?

Ik hoop wel dat ze, net als bij de game Paragon, voor deze game keyboard en mouse support hebben op de PS4. En cross platform play. Een fast-paced shooter als dit waar strafe-circling om je tegenstander een goede tactiek is zou ik namelijk niet graag met controller spelen, al wil ik ook mijn PC niet hoeven te upgraden.
avatar van LockdownZ
Door LockdownZ (408 reacties) op 11-04-2016 10:59
( PM )
Quote:
[..]


Een echte COD speler aan het woord :)


Nou ik speel het idd best veel. Maar begrijp me niet verkeerd, ik vind Doom veel beter dan COD. Alleen sommige wapens hebben een boost nodig. Met de plasma rifle kreeg ik niet 1 kill omdat ie zo underpowered was. Hetzelfde geld voor de lightning gun en de rocket launcher
avatar van Xerxes
Door Xerxes (2403 reacties) op 11-04-2016 20:40
( PM )
Quote:
[..]


Aww... dit vind ik niet echt een voordeel. Het is toffer dat je beloond wordt door de plekken met toffe wapendrops te kennen of door het wapen van je net gemaakte slachtoffer op te pakken - en dat je het niet altijd aflegt tegen degenen die het spel kapot spelen omdat ze te lam zijn om te gaan werken puur omdat ze een hoger level hebben.

Wel gaaf dat dit de snelheid van oude deathmatch terugbrengt. Hopelijk komt er ook een traditionele deathmatch (zonder teams. Ik wil gewoon op alles wat beweegt schieten). Ik heb mijn jeugd veel doorgebracht met klassieke doom, Rise of the triad, Duke nukem 3D en Quake op de dial-up.

De powerups... zijn dat pickups, of skills die je unlocked? Als het pickups zijn vind ik het prima... dingen waar je overheen rent en direct kunt gebruiken (zoals de jetpack of night vision in duke nukem) - maar als het weer achter zo'n perk systeem zit, why?

Ik hoop wel dat ze, net als bij de game Paragon, voor deze game keyboard en mouse support hebben op de PS4. En cross platform play. Een fast-paced shooter als dit waar strafe-circling om je tegenstander een goede tactiek is zou ik namelijk niet graag met controller spelen, al wil ik ook mijn PC niet hoeven te upgraden.


Ik had het ook tof gevonden als id Software zich wat meer had gehouden aan de klassieke gameplay. Maar wellicht dat dit voor een groot publiek wat minder aantrekkelijk is. Tegenwoordig wil men zelf bepalen met welke wapens zij het potje starten, gezien dit in vrijwel iedere game wordt toegepast (COD, BF, en zelfs HALO in zekere mate). Wie weet dat er een 'classic mode' wordt toegevoegd ;)

De power-ups die in het artikel worden benoemd worden Hack modules genoemd. Deze kun je n keer gebruiken, daarna moet je wachten tot ze weer beschikbaar worden. In de beta had je een aantal van die Hack Modules, zo kon je bijvoorbeeld 60 seconden de healthbar van de tegenstanders zien.
Daarnaast zijn er ook nog power-ups die her en der verspreid liggen door de map. Hierbij gaat het om invisibility, Haste (nog sneller lopen), Quad Damage en Regeneration. Deze spawnen gelukkig om de 2 3 minuten.

Of ze de combinatie toetsenbord en muis gaan ondersteunen weet ik eerlijk gezegd niet. Weet dat een gering aantal games dit wel ondersteunt. Zoals je zelf aangeeft Paragon, maar ook Final Fantasy ondersteunt dit. De kans is echter groter dat het (bij release) niet mogelijk is. Cross platform kunnen we ook wel op ons buik schrijven. Hoewel Microsoft er nog altijd voor openstaat, staat Sony er niet om te springen. Cross play met PC zou wel een mogelijkheid zijn, maar dan zit je weer met de voordelen van de snelheid van een muis versus die van een controller...

Ik zou hoe dan ook 15-18 april vrij houden, dan is de Open Beta.
avatar van DaggieWaggie
Door DaggieWaggie (26359 reacties) op 11-04-2016 20:46
( PM )
Quote:
Aww... dit vind ik niet echt een voordeel. Het is toffer dat je beloond wordt door de plekken met toffe wapendrops te kennen

Ja heeft het wel een beetje een homo erotisch tintje in zo'n shooter; 10 man dicht op elkaar geklommen die hijgend en zwetend aan het wachten zijn tot er een enorme, grote, glanzende wapen spawnt op hetzelfde punt. De eerste die hem te pakken heeft mag vervolgens helemaal los gaan op de overige gasten.
avatar van Killionaire
Door Killionaire (64 reacties) op 11-04-2016 21:38
( PM )
Quote:
[..]

Ja heeft het wel een beetje een homo erotisch tintje in zo'n shooter; 10 man dicht op elkaar geklommen die hijgend en zwetend aan het wachten zijn tot er een enorme, grote, glanzende wapen spawnt op hetzelfde punt. De eerste die hem te pakken heeft mag vervolgens helemaal los gaan op de overige gasten.

W T F !!!
avatar van Zungamert
Door Zungamert (22 reacties) op 14-04-2016 10:59
( PM )
Quote:
[..]

Ja heeft het wel een beetje een homo erotisch tintje in zo'n shooter; 10 man dicht op elkaar geklommen die hijgend en zwetend aan het wachten zijn tot er een enorme, grote, glanzende wapen spawnt op hetzelfde punt. De eerste die hem te pakken heeft mag vervolgens helemaal los gaan op de overige gasten.


LOL jij kan ook nie meer wachten tot de game uitkomt volges mij
avatar van RusTboy
Door RusTboy (859 reacties) op 16-04-2016 08:21
( PM )
Zo gisteren 6u gespeeld. HEERLIJK SPEL! Werd alleen een beetje misselijk In het begin. Maar wat heb ik genoten van de kills. Voorals als je mlee kills maakt. Wat ik wel mis is dat ik bij q3 arena mlee weapon kon kiezen en hier gaat het automatisch als je dichtbij staat. Vanavond weer een sessie doen. Moet mijn ds3 even opzij zetten.
avatar van Arkkey
Door Arkkey (83 reacties) op 16-04-2016 19:33
( PM )
Mwah beetje de beta gespeeld maar ik ben dr niet echt wild van. Het heet dan wel Doom maar het voelt helemaal niet als Doom; ze hadden het nog beter Quake kunnen noemen. Er is ook niks echt mis mee en het draait wel lekker soepel, het is alleen geen Doom.
avatar van Selvmortsydd
Door Selvmortsydd (3801 reacties) op 17-04-2016 22:44
( PM )
Vijf minuten gespeeld en uitgezet.