Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Hands-on: Marvel Spider-Man

Vrij recentelijk mocht ik samen met Yorn in Amsterdam een tijdje stoeien met de PS4-exclusive Marvel Spider-Man. Nu ben ik al vele jaren fan van alles wat met comics en games te maken heeft en hangt mijn huis vol met artwork en posters van de Friendly Neighbourhood Spider-Man en andere Marvel helden. Ik was dan ook erg nieuwsgierig om het spel eindelijk eens te kunnen uitproberen. In dit artikel volgt een beschrijving van wat ik heb gezien qua gameplay, kleine stukjes verhaal en natuurlijk een impressie van wat er allemaal in het spel te doen valt.


Hitting the Big Time
Met Marvel Spider-Man lijkt een unieke samensmelting van talent, enthousiasme en natuurlijk vakkennis aan de basis van het spel te staan. Insomniac is naar mijn mening een van de beste studio’s ter wereld die deze game op had kunnen pakken. Hun ervaring met titels als Sunset Overdrive en de Ratchet and Clank serie lijkt ze perfect te hebben voorbereid op het maken van deze Spider-Man game. Je ziet dat terug in verschillende aspecten van de gameplay, bijvoorbeeld in de grote open versie van New York waar ik tussen de verhaalmissies door kon rondslingeren en collectibles mocht verzamelen, overvallen moest verijdelen en op hol geslagen auto’s kon tegenhouden. De stad New York beschouw ik ook bijna als een personage op zich. Daarmee bedoel ik dat elke wijk een eigen uitstraling heeft en herkenbaar genoeg is voor mensen die de Big Apple ooit eens bezocht hebben.

Naast de enorme stad is de invloed van Insomniac ook merkbaar in de gadgets die ik gaandeweg tot mijn beschikking kreeg. Vooral de Tripwire is uitermate geschikt om vijanden tegen objecten of elkaar aan te trekken. Ook de Webbomb is leuk om in een groep te gooien en vervolgens boeven onder web bedekt te zien worden.


Part of the Spider-Verse
Marvel Spider-Man speelt zich in een eigen uniek universum af. Peter Parker is in dit verhaal 23 jaar oud en al sinds zijn vijftiende actief als Spider-Man. Insomniac omschrijft hem als een topatleet op het hoogtepunt van zijn kunnen. Het spel begint als Peter Parker wakker wordt van een oproep op een politiescanner. De politie is Wilson Fisk, beter bekend als The Kingpin, op het spoor en bezig met een inval bij één van zijn gebouwen. Terwijl Peter zich haast om zich te verkleden als Spider-Man, zijn er tijdens de cutscene allerlei krantenberichten op de muur te lezen van de vele verschillende vijanden die Peter al heeft weten te vangen. Van Shocker en Rhino tot Electro en Vulture aan toe.

De eerste missie van het spel is het aanhouden van Fisk en hier zul je ook door middel van korte tutorials een beetje moeten leren hoe je met Spider-Man moet vechten en kunt webslingeren. Wat ik vooral tof vond tijdens deze eerste missie was de manier waarop parkour goed tot recht komt in de stad. Spider-Man springt en rent tegen muren op, maakt salto’s en duikt voorover van gebouwen af om vervolgens met hoge snelheid weer momentum te scheppen als hij webslingert. Als Spidey hangend aan zijn web tegen een muur slingert, kun je gewoon R2 ingedrukt houden en rent hij horizontaal langs de muur door in de richting die jij wilt. Het zorgt ervoor dat je constant in beweging blijft. Uiteindelijk beland je bij Fisk zijn gebouw en moet je een weg zien te vinden door de kamers, ventilatiegangen en liften. Op je weg naar Fisk vind je verschillende tegenstanders die elk een andere benadering nodig hebben. Zo zijn er tegenstanders met raketwerpers wiens raketten je moet ontwijken, tegenstanders met schilden die je niet van voren kunt aanvallen en is er natuurlijk ook het standaard voetvolk dat lekker makkelijk in elkaar geslagen kan worden. Met het aanvallen loopt een combometer op die vervolgens een focusmeter vult. Deze meter is een beetje zoals de combometer van de Arkham games. Is je meter vol? Dan mag je een finishing move uitvoeren met Cirkel en Driehoekje. Vaak levert dit een toffe animatie op waarin Spider-Man zijn acrobatische vaardigheden tentoonstelt. De Focus meter wordt daarnaast ook gebruikt voor het herstellen van je health, dat gebeurt door de vierpuntdruktoets naar beneden te drukken.


Superior Spider-Man
Na een tijdje kwam ik bij Fisk aan en hier kreeg ik al snel een idee van hoe een eindbaas gevecht aangepakt wordt. Het spel leert je al snel dat je eindbazen met webbing kunt vertragen en vervolgens met omgevingsobjecten moet bekogelen via één van je weblijnen. Je koppelt een lijn aan een object door L1 en R1 tegelijk in te drukken. Vervolgens maakt Spider-Man momentum door een rondje te draaien met het object en deze naar je tegenstander te gooien. Fisk, in dit geval, wordt vervolgens tijdelijk duidelig en je kunt jezelf met een druk op het Driehoekje naar hem toe lanceren en hem een pak slaag geven. Na een aantal klappen moet je hem wel ontwijken, want anders doet hij je veel schade toe met zijn slagen. Dit patroon moet je zo een aantal keren herhalen en aan het einde van het gevecht moet je door middel van een aantal quicktime events de genadeklap toebrengen en is Fisk verslagen.


Peter Parker is on the job
Na deze eerste missie gaat Peter weer terug naar zijn werk waar hij als lab-assistent zijn dagelijkse klusjes moet opknappen. In plaats van tijdens een cutscene, gebeurt dit allemaal ingame en zul je ook in het lab aan het werk moeten. Hierbij moet je dan denken aan puzzels waarbij je een specifiek stroomvoltage door kleine leidingen moet laten lopen. Heb je de puzzel opgelost? Dan krijg je ervaringspunten en extra’s om je gadgets mee te verbeteren. De puzzels zijn van een toegankelijke moeilijkheidsgraad en vaak loont het om vanuit het doel terug te werken naar de start. Daardoor worden ze vaak een stuk makkelijker en sneller om uit te voeren. Omdat er geen tijdsdruk bij het voltooien van de puzzels zit, kun je deze extra’s dus ook op een later moment uitvoeren.

Maar ook als afwisseling van de activiteiten in de open wereld van New York kan zo’n puzzel best leuk om te doen zijn. Niet dat er in New York niet een hoop te verkennen en verdienen is. Zo zijn er zogenaamde tokens te verdienen die je nodig hebt om je vele verschillende pakken te upgraden en customisen. Voor elk type activiteit verdien je een token en de kostuums hebben vaak verschillende tokens nodig om vrijgespeeld te worden. Zo zijn er Landmark-tokens die je verdient door foto’s te maken van bekende gebouwen of locaties zoals Times Square of Avenger Tower. Maar er zijn ook City Tokens te verdienen door boeven te vangen die mensen lastigvallen, overvallen van juwelierszaken die je kunt stoppen en vele rugzakken te vinden die over de stad verspreid zijn en elk een collectible bevatten die verwijzen naar de rijke geschiedenis van de Spider-Man zoals een klassieke webshooter of een pluchefiguur van Spider-Man zelf. Deze collectibles zijn ook in detail te bekijken in het menu.


Wear whatever suits you
De vele kostuums die Spider-Man over de jaren gedragen heeft, komen ook voor een groot gedeelte terug in het spel. De pre-order kostuums zijn al bekend in de vorm van Iron Spider van Infinity War, Spider-Punk en het onlangs aangekondigde Velocity Suit dat ontworpen is door striptekenaar Adi Granov, die vooral bekend is geworden na het tekenen van de Extremis verhaallijn van Iron Man. Naast die kostuums waren ook de Spider-Man Noir en Ben Reilly Scarlet Spider kostuums zichtbaar. Tijdens de presentatie voorafgaand aan de speelsessie kregen we ook een 24-tal silhouetten van andere kostuums te zien en Spider-Man 2099 was daarbij duidelijk te herkennen door de drie uitstekende stekels bij elk van zijn armen.

Voor de mensen die niet echt fan zijn van het advanced suit met de witte spin, dat sinds de eerste trailer veel aandacht heeft gekregen, is er goed nieuws; je kunt vrijwel bij de start van het spel al weer terugschakelen naar het oude vertrouwde Amazing Spider-Man kostuum. Elk kostuum heeft overigens een eigen unieke vaardigheid (zoals meer damage als je een hogere combo hebt), maar je kunt de vaardigheden ook combineren met de andere kostuums. Zo kun je dus je eigen ideale samenstelling maken, mits je natuurlijk alles vrij weet te spelen. Ik hoop in ieder geval op Cosmic Spider-Man, Black Suit Spider-Man en The Amazing Bagman om de Spider-Man 2 tijden op de originele PlayStation een beetje nieuw leven in te blazen.


Mr. Negative?
Grafisch vind ik de game er op de PS4Pro spectaculair uitzien. Toch vraag ik me wel een beetje af of het spel zich op een reguliere PS4 net zo goed staande weet te houden. Daarnaast vond ik de combat zeker in het begin best snel eentonig aanvoelen. Ik ben ook benieuwd of de bossfights later in het spel niet een herhaling van zetten gaan worden zoals bij Kingpin een beetje het geval was. Natuurlijk is het zo dat je upgrades vrij kunt spelen door te investeren in de pakken en door Spider-Man te levellen en skillpoints toe te kennen, dus mogelijk weet de combat later in het spel wat creatiever te worden. Die skillpoints moet je over drie skilltrees verdelen met elk een apart thema. Zo is er de Innovator, welke gericht is op gadgets verbeteren. Daarnaast is er de Defender skilltree, die gericht is op gevechtstechnieken verbeteren zoals een betere dodge, die het je makkelijker maakt om tegenstanders zowel te ontwijken als aan te vallen met een webshot. En tot slot is er nog de Webslinger skilltree. Deze laatste is gericht op je webben gebruiken tijdens gevechten. Hierbij moet je denken aan een trappende beweging die je al hangend aan je web in kunt zetten. Er valt in ieder geval genoeg vrij te spelen, wat de hoeveelheid uren gameplay natuurlijk ook ten goede komt.


Brand New Day in New York City
Ook de zogenaamde Benchmarks zijn hier zeker onderdeel van. Het spel houdt namelijk bij wat je allemaal doet qua activiteiten. Ren je constant tegen muren omhoog? Dan zul je vroeg of laat een Benchmark voltooien en extra experience verdienen. Benchmarks zijn gericht op allerlei activiteiten en handelingen die je in het spel kunt uitvoeren. En omdat je daarvoor ook beloond wordt, zul je altijd wel iets te doen hebben in de wereld van Spider-Man. Ik ben ook erg benieuwd hoe lang ik erover zal doen om het verhaal tot een goed einde te brengen, aangezien ik na een speelsessie van ongeveer 2,5 uur op 12 procent completion stond. Dit is overigens specifiek gericht op het voltooien van het verhaal, aangezien alle journalisten op locatie niet verder dan een specifiek punt in het verhaal mochten spelen. En aangezien ik bij anderen had gezien wat hun eindpunt was, ben ik in de wereld van New York gaan free-roamen om de wereld te verkennen. Dat kun je het beste doen door communicatietorens bovenop gebouwen te hacken, de juiste frequentie in te stellen en daarmee alle collectibles op de kaart zichtbaar te maken. Omdat ik na mijn speurtocht in de stad het verhaal voltooide en hetzelfde percentage had (maar allemaal collectibles verzameld had) als de andere aanwezige schrijvers vermoed ik dus dat die 12 procent echt puur en alleen het verhaal is. Dat belooft volgens die logica dus een game van ongeveer 18-20 uur aan verhaal. Behoorlijk indrukwekkend als dat echt zo blijkt te zijn, maar we zullen het moeten afwachten.

One More Month
Al met al heeft mijn tijd met Marvel Spider-Man mij gerustgesteld dat het spel eer doet aan de naam van Spider-Man. Er zijn wat dingen waar ik zoals gezegd nog niet helemaal van overtuigd ben, zoals hoe diepgaand de combat wordt en dat de eindbazen qua gameplay wat op elkaar gaan lijken, maar in grote lijnen lijkt dit echt een top-game te worden. Nu moeten we helaas nog een dikke maand wachten tot de uiteindelijke game in onze handen is en we kunnen kijken of Marvel Spider-Man echt zo’n goede game is geworden als het nu lijkt. De voortekenen zijn in ieder geval erg gunstig. Of om met de vertrouwde woorden van Stan Lee te eindigen: “Excelsior!”

 

Geplaatst door Gerard Olsder op 02-08-2018
Aantal keer bekeken: 5480

Laatste reacties

avatar van CB_
CB_ ( 14 ) 02-08-2018 16:49
“Excelsior!”
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39305   67) 02-08-2018 16:59
Ben ik de enige die het opvalt vind, dat een hands-on preview meer tekst bevat dan de meeste reviews die hier worden geplaatst? Zou daar dan namelijk evenveel enthousiasme in willen zien als in dit artikel.
avatar van Beunhaaz
Beunhaaz ( 5440   12) 02-08-2018 23:03
Was een leuke stukje om te lezen. Wat daggie hierboven zegt dat klopt wel ja.
avatar van ZombieRofl
ZombieRofl ( 47 ) 03-08-2018 10:12
Hey mooi artikel man!
avatar van WizzNL
WizzNL ( 684 ) 03-08-2018 11:33
Leuke preview. Valt me wel op dat in sommige previews de combat als eentonig wordt omschreven en in andere juist zeer uitgebreid, dus hoop dat dit beetje meevalt met het totale aanbod aan moves. Ander minpuntje vind ik de antennes die je gebruikt ala AC, beetje vreemd gezien de leeftijd van Spidey. Je mag toch wel verwachten dat hij de stad inmiddels wel kent en dan komt het een beetje weird over. Maar voor de rest lijkt het wel de topper te gaan worden waarop iedereen hoopt.
avatar van Maarten95
Maarten95 ( 610 ) 03-08-2018 16:33
Quote:
Ben ik de enige die het opvalt vind, dat een hands-on preview meer tekst bevat dan de meeste reviews die hier worden geplaatst? Zou daar dan namelijk evenveel enthousiasme in willen zien als in dit artikel.

Eens, de laatste review die ik las bestond voor 70% uit uitlatingen over dat het een Wiiu port betrof. Naast dat het voor mij als consument niets toevoegt, leest het ook niet lekker.
avatar van Yørn
Yørn ( 4189   24) 03-08-2018 16:49
Rol: Administrator
Quote:
[..]


Eens, de laatste review die ik las bestond voor 70% uit uitlatingen over dat het een Wiiu port betrof. Naast dat het voor mij als consument niets toevoegt, leest het ook niet lekker.

Dat was een uitzondering qua recensie, maar we nemen jullie feedback uiteraard mee. :-)
avatar van Maarten95
Maarten95 ( 610 ) 03-08-2018 20:09
Quote:
[..]


Dat was een uitzondering qua recensie, maar we nemen jullie feedback uiteraard mee. :-)

Ha Yorn,
Over het algemeen zijn de reviews prima. Misschien helpt het om een aparte regel per review te pakken om de beste punten van de game goed toe te lichten. Dat voorkomt wellicht dat de negatieve kanten van een game de postieve punten overheersen.
avatar van Ollie1981
Ollie1981 ( 237 ) 04-08-2018 11:01
Rol: Reviewer
Bedankt voor de positieve feedback mensen. Wat betreft de combat, het is natuurlijk zo dat ik maar de eerste paar uren van het spel gespeeld heb. Dus hopelijk wordt dat naarmate het spel vordert wat diepgaander. Daarnaast waren er ook maar weinig activiteiten op de kaart zichtbaar, terwijl tijdens de gegeven presentatie er een heleboel icoontjes op de kaart stonden die ik niet ben tegengekomen. Dus ik heb goede hoop dat de uiteindelijke game veel meer afwisseling te bieden heeft.

Met het oog op de tekstlengte en reviews; Ik probeer zelf altijd een tekst van rond de 1200 woorden aan te leveren. Veel mensen houden er niet van om hele lange teksten te lezen en scrollen dan vaak snel naar het einde. Qua opzet zijn onze reviews nu eigenlijk zo opgebouwd dat je bij het lezen van de conclusie en het zien van de cijfers ook in grote lijnen moet weten hoe een reviewer over een game denkt.

Maar ik vind het wel leuk om te lezen dat mensen hier best een diepgaandere tekst willen lezen. Dus ik zal het voor de volgende keren in gedachten houden.
avatar van ArdiBacardi
ArdiBacardi ( 2417   1) 04-08-2018 12:54
Ik verwacht niet veel van deze game, geen hype voor mij. Dat doe ik al een hele tijd niet meer. Nu speel ik met de gedachte van 'elke grote game cq hype is k** totdat ik 'm heb uitgespeeld'. Daarna kan ik pas beamen of ie echt goed is of niet zoals de bekende reviewsites beweren. Ik geloof zonder meer dat deze game goed is maar zoals bij meer Sony published games slaat de repetitie snel toe en is het veelal filler tussen grote gebeurtenissen door. Insomniac is een dermate ervaren ontwikkelaar zodat de game goed zal spelen en er zonder meer fantastisch uitziet. Toch heb ik enige twijfel over het eindproduct. Een gezonde kijk dus.
avatar van Flip122
Flip122 ( 77 ) 05-08-2018 14:19
Erg blij met deze preview, van wat ik lees gaat het net zo leuk worden als sunset overdrive!!