Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Marktplaats Taferelen en Anekdotes (Koper/ Verkoper) :D

[Begin]  |463|464|465|466|467|468|469(518)  [Eind]
SR8
Door SR8 (4292 reacties) op 03-08-2021 10:20
Op 2 augustus heet hij Mustafa, op 3 augustus Damian Rijksveld 🤡
Wojak
Door Wojak (2609 reacties) op 03-08-2021 10:23
Quote:
Op 2 augustus heet hij Mustafa, op 3 augustus Damian Rijksveld 🤡
Gepost door: SR8 op 03-08-2021 10:20

Das zun broer
01011001 01001111 01001100 01001111
Bigds9fan
Door Bigds9fan (9362 reacties) op 03-08-2021 14:22
Quote:
[..]

maar in dat geval ligt de fout ook echt bij de verkoper. Jij had voor aangetekende verzending gekozen als hij dat niet doet dan ligt het risico bij hem. Hij heeft het immers verkeerd gedaan want je had als koper immers voor die extra verzekering betaald maar niet gekregen.

Juridische gebeuren is vaak echter lastig bij dit soort kleinere bedragen.
Gepost door: TheMenace17 op 21-07-2021 16:55

De fout ligt altijd bij de verkoper ongeacht of je het wel of niet aangetekend laat verzenden. Het probleem is inderdaad dat voor zulke kleine bedragen het niet loont een procedure te starten en dat weten zulke figuren ook.
TheMenace17
Door TheMenace17 (629 reacties) op 03-08-2021 14:26
Quote:
[..]

De fout ligt altijd bij de verkoper ongeacht of je het wel of niet aangetekend laat verzenden. Het probleem is inderdaad dat voor zulke kleine bedragen het niet loont een procedure te starten en dat weten zulke figuren ook.
Gepost door: Bigds9fan op 03-08-2021 14:22

Als je in de advertentie zet risico voor de koper met verzending dan kan je het risico als particulier op de koper verschuiven of als je het aangeeft tijdens het gesprek voordat de betaling is gemaakt

Dat is meerdere malen te vinden op het internet dat zijn feiten. dat is helaas zo dat is gebaseerd op de wetten die wij hier in Nederland hebben, als je echt zekerheid wil hebben dan moet je voor aangetekende verzending gaan of ophalen.

De uitzondering hierop is als jij het kan ophalen maar de verkoper het perse wilt laten verzenden dan is het zijn keuze en hiermee is het risico van de verzending dan op de particuliere verkoper. of natuurlijk als de verkoper het op een verkeerde wijze dan afgesproken verstuurt of het om het onjuiste product gaat.

https://blog.iusmentis.com/2012/03/12/wie-is-aansprakelijk-voor-verloren-bestellingen-bij-particuliere-verkoop/

https://www.fiatjustitia.nl/archief/rechten_en_plichten_bij_een_verkoop_via_facebook/

Met een webshop is het dan weer anders dan is het risico altijd voor de verkoper.

Maargoed de kans dat iets kwijt raakt met de post is gelukkig enorm klein dus het is niet echt een veel voorkomend probleem als iemand ook iets daadwerkelijk verstuurd.
Akyno
Door Akyno (442 reacties) op 04-08-2021 10:08
Quote:
[..]

Als je in de advertentie zet risico voor de koper met verzending dan kan je het risico als particulier op de koper verschuiven of als je het aangeeft tijdens het gesprek voordat de betaling is gemaakt

Dat is meerdere malen te vinden op het internet dat zijn feiten. dat is helaas zo dat is gebaseerd op de wetten die wij hier in Nederland hebben, als je echt zekerheid wil hebben dan moet je voor aangetekende verzending gaan of ophalen.

De uitzondering hierop is als jij het kan ophalen maar de verkoper het perse wilt laten verzenden dan is het zijn keuze en hiermee is het risico van de verzending dan op de particuliere verkoper. of natuurlijk als de koper het op een verkeerde wijze verstuurt of het om het onjuiste product gaat.

https://blog.iusmentis.com/2012/03/12/wie-is-aansprakelijk-voor-verloren-bestellingen-bij-particuliere-verkoop/

https://www.fiatjustitia.nl/archief/rechten_en_plichten_bij_een_verkoop_via_facebook/

Met een webshop is het dan weer anders dan is het risico altijd voor de verkoper.

Maargoed de kans dat iets kwijt raakt met de post is gelukkig enorm klein dus het is niet echt een veel voorkomend probleem als iemand ook iets daadwerkelijk verstuurd.
Gepost door: TheMenace17 op 03-08-2021 14:26

In mijn Marktplaats advertenties zet ik ook altijd dat het verzenden voor risico is van de koper, en dat ophalen ook altijd een optie is.

Als particulier kun je geen aanspraak doen op de postbezorger als het pakket verloren gaat, en als particulier ben je ook niet verzekerd voor dit soort zaken, dus dan zou je zowel je product als je geld kwijt zijn. Dat risico wil ik niet lopen, en is wat mij betreft 100% voor de koper als het gaat om particuliere verkoop.

Wat een webshop beteft, die kan wellicht betere afspraken maken met de postbezorger als er te vaak pakketten verloren raken, of wellicht zijn ze verzekerd voor dit soort zaken.

Waarom zou je als particuliere verkoper ook het risico willen lopen dat het pakket verloren raakt als de koper ervoor kiest om het te laten verzenden.

Voor lichte pakketjes geef ik altijd de optie om te verzenden met standaard brievenbuspost (goedkoper), of track en trace met DPD (goedkoper dan PostNL), of ophalen. De koper kiest vervolgens welk risico hij/zij wil lopen.
Door Meesje (629 reacties) op 04-08-2021 10:24
Het kiezen van welke verzender en verzendmethode laat ik altijd aan de koper. Ik kan bv DHL aandragen, maar als zij daar slechte ervaringen mee hebben. Verder eindigt voor mij als particuliere verkoper het verkoopproces bij het afgeven van het pakketje bij de verzender en het toesturen van de track&trace naar de koper. De rest ligt buiten mijn invloed. Mocht er iets fout gaan in het transport, dan is dat spijtig. Mij treft dan geen blaam, mits natuurlijk zorgvuldig verpakt. Ik bied de koper ook altijd de optie om het product zelf op te halen.
Techmode
Door Techmode (6206 reacties) op 04-08-2021 12:25
Quote:
Het kiezen van welke verzender en verzendmethode laat ik altijd aan de koper. Ik kan bv DHL aandragen, maar als zij daar slechte ervaringen mee hebben. Verder eindigt voor mij als particuliere verkoper het verkoopproces bij het afgeven van het pakketje bij de verzender en het toesturen van de track&trace naar de koper. De rest ligt buiten mijn invloed. Mocht er iets fout gaan in het transport, dan is dat spijtig. Mij treft dan geen blaam, mits natuurlijk zorgvuldig verpakt. Ik bied de koper ook altijd de optie om het product zelf op te halen.
Gepost door: Meesje op 04-08-2021 10:24

Dat is wel makkelijk gezegd, maar als je het risico niet bij de koper legt, ben je nog steeds verantwoordelijk, of het nu wel of niet invloed op hebt. Dan kan diegene gewoon aangifte tegen je doen, dus je treft weldegelijk blaam.
PSN: Techmode Xbox Live: PSTechmodePS
Door Meesje (629 reacties) op 04-08-2021 15:31
Quote:
[..]

Dat is wel makkelijk gezegd, maar als je het risico niet bij de koper legt, ben je nog steeds verantwoordelijk, of het nu wel of niet invloed op hebt. Dan kan diegene gewoon aangifte tegen je doen, dus je treft weldegelijk blaam.
Gepost door: Techmode op 04-08-2021 12:25
Welke blaam treft mij? De koper bepaalt (en betaalt) toch op welke wijze (aangetekend, verzekerd, etc.) er verzonden moet worden? Indien diegene niet voor verzekerd kiest en er gaat iets mis tijdens transport is het out of my hands. Het zou helemaal mooi zijn als de koper voor goedkoop gaat (dus onverzekerd) en ik het risico loop. Het zou wat anders zijn als ik alles bepaal wat betreft de verzending. Laatst heb ik bv wat spelletjes verkocht. Ik vraag aan de koper hoe hij het verzonden wil hebben. Sommigen kiezen voor de allergoedkoopste oplossing (brievenbuspost zonde t&t). Als de ‘brief’ dan verloren gaat, is dat hun risico.
Door Cchristiaan (35 reacties) op 04-08-2021 15:39
Ik heb nu afgelopen 4 jaar ruim 100+ producten verkocht via Marktplaats.
Ik vind ook dat het risico bij de koper ligt hij kiest er voor iets niet op te halen.
Daarnaast verstuur ik het meeste met DHL en is er in 4 jaar maar 1 pakket kwijt geraakt.
Nog minder dan een procent.

Mocht er dure dingen verstuurd worden doe ik zelf betalen voor die paar euro verzeker versturen om achteraf discussie te voorkomen.
Door Userverwijderd96 (1903 reacties) op 04-08-2021 16:00
meh
TheMenace17
Door TheMenace17 (629 reacties) op 04-08-2021 16:50
Quote:
[..]

Die verzekering is een wassen neus. Ik heb (jaren terug) een pakket verzekerd verstuurd waarvan de t&t info ineens ophield. Na 2-3 weken contact opgenomen met postnl. Ik kon alleen iets terugkrijgen als ik kon bewijzen wat de inhoud van het pakket was en als ik papierwerk van de waarde kon overleggen. Niet dus. Overigens stond het pakket 3 maanden later ineens uit het niets weer op de stoep hier Maar anders had ik dus gewoon niks gehad, ook met verzekering niet. Ja, een paar cent per kilo ofzoiets.
Gepost door: Arkkey op 04-08-2021 16:00

je hoeft enkel een bericht aan te tonen wat het bedrag betreft of een print screen scrint qua bank rekening wanneer je voor het product hebt betaald. zeer gemakkelijk te bewijzen.

je had overigens toch foto's van het prodcuct word een beetje lastig om iets te verzekeren als je niet eens kan bewijzen om wat voor een product het gaat,

heb altijd het volledige bedrag plus verzending terug gekregen in de enkele keren dat ik een pakket was kwijt geraakt. gaan wel 2,50 service kosten vanaf dat wel.

verzekering is het zeker waard bij de hogere bedragen
Door Userverwijderd96 (1903 reacties) op 04-08-2021 16:57
meh
TheMenace17
Door TheMenace17 (629 reacties) op 04-08-2021 16:59
Quote:
Dan heb je er een andere ervaring mee dan ik laten we het zo zeggen. Ik denk dat het geen kwaad kan om de voorwaarden eens door te lezen als van plan bent gebruik te maken van verzekerd versturen.
Gepost door: Arkkey op 04-08-2021 16:57

Hoe toondje jij aan wat je had verstuurd wat was jouw bewijs?

Had je foto's van het item? berichten qua prijs afspraak. bank overschrijvingen om de waarde te bepalen

Je hebt niet eens alles nodig. zelfs een bank overschrijving van enkel de waarde kan al voldoende zijn. of een bonnetje als je iets nieuw in de winkel had gekocht.
Xor
Door Xor (34765 reacties) op 04-08-2021 17:06
Quote:
[..]

Die verzekering is een wassen neus. Ik heb (jaren terug) een pakket verzekerd verstuurd waarvan de t&t info ineens ophield. Na 2-3 weken contact opgenomen met postnl. Ik kon alleen iets terugkrijgen als ik kon bewijzen wat de inhoud van het pakket was en als ik papierwerk van de waarde kon overleggen. Niet dus. Overigens stond het pakket 3 maanden later ineens uit het niets weer op de stoep hier Maar anders had ik dus gewoon niks gehad, ook met verzekering niet. Ja, een paar cent per kilo ofzoiets.
Gepost door: Arkkey op 04-08-2021 16:00
Ben ik helemaal mee eens. 1 keer met verzekerd verzenden gedaan en zal het minder snel gebruiken. Had vorig jaar m'n PS4 Pro op Marktplaats verkocht en met verzekerd verzenden. 2 dagen verder en PostNL was "opeens" het pakket kwijt geraakt. Moest er een onderzoek worden gestart, want de T&T code werd niet meer geüpdatet. Als ik mij nog goed kan herinneren, wouden ze ook een foto hebben van dat ik het product had ingepakt. Tja. Dat zeggen ze niet van tevoren wanneer je het verzekerd verstuurt. En mensen gaan ook niet vooraf denken "Ik zal maar even foto's maken van alles, want je weet het nooit.". Als je zo gaat denken, dan kan je net zo goed in je huis blijven wonen en nooit naar buiten gaan, want je kan altijd door een auto worden aangereden .

Uiteindelijk dagen verder en het pakket was toch nog bezorgd. Het ergste van deze situatie was nog dat de koper met Online Betaalplatform had betaald en de koper gelijk een claim had ingediend bij Online Betaalplatform. Ik gaf nog aan dat hij even een paar dagen moest wachten, maar nope. Moest vervolgens aan Online Betaalplatform vragen of ze het bedrag wat langer konden inhouden en de betaling(vorderen of terugstorten) konden uitstellen omdat PostNL een onderzoek is gestart en ik nog moest wachten op hun reactie. Gelukkig hielden ze het bedrag wat langer, want ze stonden op het punt om het bedrag naar de koper terug te storten. Maar nadat de koper de PS4 had ontvangen, moest ikzelf ook achterna gaan bij Online Betaalplatform om het bedrag op m'n rekening te krijgen. Niet eens de moeite genomen om zelf ook even Online Betaalplatform te contacteren .

Nu begrijp ik waarom mensen tegenwoordig langzamerhand alleen afhalen aanbieden. Bespaart je dit soort gedoe. En de voorwaarden van het verzekerd verzenden is ook heel vaag. Stel je verkoopt een PS4 Pro, wie zegt dat PostNL het volledige bedrag zal vergoeden?
TheMenace17
Door TheMenace17 (629 reacties) op 04-08-2021 17:52
Quote:
[..]
Ben ik helemaal mee eens. 1 keer met verzekerd verzenden gedaan en zal het minder snel gebruiken. Had vorig jaar m'n PS4 Pro op Marktplaats verkocht en met verzekerd verzenden. 2 dagen verder en PostNL was "opeens" het pakket kwijt geraakt. Moest er een onderzoek worden gestart, want de T&T code werd niet meer geüpdatet. Als ik mij nog goed kan herinneren, wouden ze ook een foto hebben van dat ik het product had ingepakt. Tja. Dat zeggen ze niet van tevoren wanneer je het verzekerd verstuurt. En mensen gaan ook niet vooraf denken "Ik zal maar even foto's maken van alles, want je weet het nooit.". Als je zo gaat denken, dan kan je net zo goed in je huis blijven wonen en nooit naar buiten gaan, want je kan altijd door een auto worden aangereden .

Gepost door: Xor op 04-08-2021 17:06

heb je ook een advertentie foto geprobeerd of helemaal geen foto ingestuurd nadat ze dat hebben gezegd,

Ik heb nog nooit een foto hoeven laten zien dat ik het had ingepakt. foto's van het product bij een advertentie was ruim voldoende of soms niet eens nodig.

Als je kan bewijzen voor hoeveel het is verkocht is dat erg gemakkelijk bewijs met een verzekerde verzending. bank overschrijving berichten en dergelijken. Vaag dat het bij jullie allemaal mis gaat.

Vond de service zelf aardig betrouwbaar in mijn ervaring. enige min puntje is de 2,50 service kosten die je armer bent
Door Meesje (629 reacties) op 04-08-2021 18:01
Quote:
[..]
Ben ik helemaal mee eens. 1 keer met verzekerd verzenden gedaan en zal het minder snel gebruiken. Had vorig jaar m'n PS4 Pro op Marktplaats verkocht en met verzekerd verzenden. 2 dagen verder en PostNL was "opeens" het pakket kwijt geraakt. Moest er een onderzoek worden gestart, want de T&T code werd niet meer geüpdatet. Als ik mij nog goed kan herinneren, wouden ze ook een foto hebben van dat ik het product had ingepakt. Tja. Dat zeggen ze niet van tevoren wanneer je het verzekerd verstuurt. En mensen gaan ook niet vooraf denken "Ik zal maar even foto's maken van alles, want je weet het nooit.". Als je zo gaat denken, dan kan je net zo goed in je huis blijven wonen en nooit naar buiten gaan, want je kan altijd door een auto worden aangereden .

Uiteindelijk dagen verder en het pakket was toch nog bezorgd. Het ergste van deze situatie was nog dat de koper met Online Betaalplatform had betaald en de koper gelijk een claim had ingediend bij Online Betaalplatform. Ik gaf nog aan dat hij even een paar dagen moest wachten, maar nope. Moest vervolgens aan Online Betaalplatform vragen of ze het bedrag wat langer konden inhouden en de betaling(vorderen of terugstorten) konden uitstellen omdat PostNL een onderzoek is gestart en ik nog moest wachten op hun reactie. Gelukkig hielden ze het bedrag wat langer, want ze stonden op het punt om het bedrag naar de koper terug te storten. Maar nadat de koper de PS4 had ontvangen, moest ikzelf ook achterna gaan bij Online Betaalplatform om het bedrag op m'n rekening te krijgen. Niet eens de moeite genomen om zelf ook even Online Betaalplatform te contacteren .

Nu begrijp ik waarom mensen tegenwoordig langzamerhand alleen afhalen aanbieden. Bespaart je dit soort gedoe. En de voorwaarden van het verzekerd verzenden is ook heel vaag. Stel je verkoopt een PS4 Pro, wie zegt dat PostNL het volledige bedrag zal vergoeden?
Gepost door: Xor op 04-08-2021 17:06
Je doelt hiermee op de gelijk oversteek service? Die bied ik nooit aan. Men moet mij maar gewoon vertrouwen op mijn positieve beoordelingen of anders niet bij mij kopen. Met deze service ben jij opeens verantwoordelijk voor wat een ander (PostNL) doet.
Door Userverwijderd96 (1903 reacties) op 04-08-2021 18:36
meh
Akyno
Door Akyno (442 reacties) op 04-08-2021 20:52
Quote:
[..]

Die verzekering is een wassen neus. Ik heb (jaren terug) een pakket verzekerd verstuurd waarvan de t&t info ineens ophield. Na 2-3 weken contact opgenomen met postnl. Ik kon alleen iets terugkrijgen als ik kon bewijzen wat de inhoud van het pakket was en als ik papierwerk van de waarde kon overleggen. Niet dus. Overigens stond het pakket 3 maanden later ineens uit het niets weer op de stoep hier Maar anders had ik dus gewoon niks gehad, ook met verzekering niet. Ja, een paar cent per kilo ofzoiets.
Gepost door: Arkkey op 04-08-2021 16:00

PostNL moet je standaard al niet gebruiken. De klantenservice daarvan is zo slecht. Ik probeer altijd DPD te gebruiken of anders DHL. Niet dat daar geen pakketten kwijt raken, maar met PostNL al heel vaak gezeik gehad met zowel verzenden als ontvangen. En ze laten je inklaringskosten betalen en brengen service kosten in rekening voor die geleverde "service" als je iets uit buiten de EU koopt onder de € 22 euro.

Ik maak gebruik van ze vawege de digitale postzegel op mijn Dymo labelprinter, en daar probeer ik het bij te houden. Tenzij de koper koppig is en PostNL prefereert boven DHL of DPD. Dan is het ook zijn risico wat mij betreft.

En wat betreft de "Gelijk Oversteek Service" van Marktplaats. Mensen maakt U hier AUB nooit, maar dan ook nooit gebruik van. Over wassen neus gesproken, kijk de aflevering van KASSA maar terug, of zoek het op Internet op.

Het is een waardeloze service die enkel garandeert dat je "iets" hebt ontvangen of verstuurd. Er is geen controle of garantie dat het product hetgeen is wat je hebt gekocht of wat dan ook. Kan net zo goed een baksteen zijn. First hand experience hiero.
Door Meesje (629 reacties) op 04-08-2021 21:50
Quote:
[..]
En wat betreft de "Gelijk Oversteek Service" van Marktplaats. Mensen maakt U hier AUB nooit, maar dan ook nooit gebruik van. Over wassen neus gesproken, kijk de aflevering van KASSA maar terug, of zoek het op Internet op.

Het is een waardeloze service die enkel garandeert dat je "iets" hebt ontvangen of verstuurd. Er is geen controle of garantie dat het product hetgeen is wat je hebt gekocht of wat dan ook. Kan net zo goed een baksteen zijn. First hand experience hiero.
Gepost door: Akyno op 04-08-2021 20:52
Deze service is zowel voor de verkoper als koper waardeloos. De koper kan inderdaad een baksteen ontvangen, maar is wel het geld kwijt. Het enige bewijs is de track&trace.
Echter als verkoper begin ik ook niet aan deze service. Als PostNL (of welke verzender dan ook) het pakket kwijt raakt, kan ik fluiten naar mijn geld.
TheMenace17
Door TheMenace17 (629 reacties) op 04-08-2021 21:58
Quote:
[..]

Ik vind het voornamelijk vaag dat het bij jou zo makkelijk gaat (en dat je het meerdere keren nodig hebt gehad vind ik trouwens ook vaag, hoeveel pakketjes stuur je en hoe vaak gaat het fout dan? ). Ook die 2.50 servicekosten kan ik niet plaatsen, ik heb even vlug een paar pdf's opengetrokken maar ik zie daarin niks over 2.50 servicekosten. In de "algemene voorwaarden voor universele postdienst" staan wat dingen genoemd over die verzekering, waaronder het volgende artikel:

9.4 Koninklijke PostNL bepaalt aan de hand van de door de Afzender overgelegde bewijzen, zoals;
- het originele verzendbewijs;
- de in-of aankoopfactuur;
- de verkoopnota, en/of
- ander rechtsgeldig bewijs van de waarde,
of de Afzender in aanmerking komt voor een schadevergoeding en de hoogte daarvan.
Bij bepaling van de hoogte van de schadevergoeding wordt bij gebruiksartikelen rekening gehouden met de
actuele waarde daarvan, mede bepaald door de ouderdom of de staat waarin deze verkeren

Mijn ervaring is dus dat ze daar behoorlijk hard op sturen, en ookal heb ik een neogeo AES console voor 400 euro verkocht, dat mijn screenshots daarbij niks uitmaken omdat dat niet als rechtsgeldig gezien wordt, en dat postnl doodleuk stelt dat een gebruiksartikel van 30 jaar oud toch echt geen bal meer waard is.

Ik had verder nog wat onderdelen van een oude arcadekast verkocht, nou good luck als je iemand wijs kan maken wat daar de objectieve waarde dan van zou moeten zijn.

EDIT:
Nog een leuke is artikel 18 uit datzelfde document dat stelt:
5 Voor Niet Brievenbuspost verzonden met de Verzekerservice geldt dat de Afzender de verpakking dient te sluiten
- verzegeld door middel van daarvoor bestemd plakband en voorzien van een kenmerk - zodat deze niet kan
worden geopend zonder uitwendige sporen na te laten.

Hoeveel mensen gebruiken van dat plakband om hun pakje dicht te plakken? Precies, 0. Jij stuurt een foto van je verloren pakje naar postnl -> Oh ja meneer helaas u voldoet niet aan artikel 18 u bent niet gedekt door de verzekerservice.
Gepost door: Arkkey op 04-08-2021 18:36

Gebeurd gelukkig trouwens niet super vaak. in de bijna 10 jaar dat ik collect 5 paketten kwijt geraakt voornamelijk buitenland waarschijnlijk gejat. non aangetekende paketten vreemd genoeg nooit zoek geraakt

Het is een verzekerings premie van 2,50 wat dat betreft Ik weet niet of dat ergens vermeld staat maar die kosten ga je altijd wel krijgen als je iets vergoedt krijgt daar ga je niet onderuit komen.

erg vreemd hoor dat je niet kan aantonen met een bank overschrijving of een koper qua berichten wat er voor het product is betaald. Wat men er op dat moment voor over heeft is het bewijs wat het verstuurde product waard was.

Bank overschrijving of berichten zijn vaak voldoende bewijs om de waarde aan te tonen.

Ik neem persoonlijk altijd contact op via twitter dat is het snelst mail en vooral telefonisch is best bagger.

Overigens geld artikel 18 enkel voor geld en sieraden voor zover ik weet. Als je dat verstuurd dan heb je een speciale verpakking nodig om voor de verzekering in aanmerking te komen.
[Begin]  |463|464|465|466|467|468|469(518)  [Eind]