Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Klaagcorner

[Begin]  |2988|2989|2990|2991|2992|2993|2994(4114)  [Eind]
KonkeyDong
Door KonkeyDong (1962 reacties) op 12-11-2019 21:57
Klaag: Xor zit zo in de rekeningrijdendiscussie dat we al een dag geen galgje kunnen spelen.
Er zijn vliegtuigstoelen, miljoenen bijbedoelingen en bovendien zijn er limousines.
MrkvL
Door MrkvL (5568 reacties) op 12-11-2019 22:00
Quote:
*eet popcorn*
Gepost door: Gunghir op 12-11-2019 21:50
Zoet of Zout (nieuwe discussie?)

Merk wel dat op de A2 waar het vijf banen 100km p/u zijn dat verkeer veel rustiger is op de weg, mensen veel minder van baan wisselen etc. Zal ook wel deels door traject controle zijn.
?+⌚
Xor
Door Xor (34667 reacties) op 12-11-2019 22:10
Quote:
[..]

Dat is zeker niet waar.

[..]

Wat een onzin. Ik woonde 55 minuten van de dichstbijzijnde opleidingsplek. Dat je dan misschien kan kijken naar kamers is weinig reeel wanneer je uit een bijstandsgezin komt en alles zelf zult moeten betalen. Heb je enig idee wat een studentenwoning momenteel kost? Ik snap sowieso de relatie tot de huidige discussie niet helemaal, want je doet net of een huis een verwisselbaar object is.

"Oh shit, rekeningrijden, ik verkoop mijn rijtjeswoning in mijn dorp (€ 160.000) en koop even een huisje 20 minuten verderop in centrum Eindhoven (€ 360.000)."

Dat mensen magischerwijs hun hele gebruikenpatroon om gaan gooien wanneer ze gestraft worden met een hoger bedrag per kilometer in de spits is waanzin. Er zijn verrekte weinig mensen die voor hun plezier om 8:30 achteraan in een file gaan staan.
Gepost door: KonkeyDong op 12-11-2019 21:44
Ik ken mensen die van de ene stad(bijvoorbeeld Rotterdam) naar een andere stad(bijvoorbeeld Utrecht) iedere dag moesten reizen. Ik ging zelf ook van de ene stad naar de andere stad reizen omdat ik op een ander school studeerde dan in Rotterdam. Jij woonde 55 minuten van de opleidingsplek vandaan. Voor mij duurde het reizen van de ene stad naar de andere stad iets van 1 uur. Je hebt mensen die uit dorpen komen en uiteindelijk naar de steden in kamers gaan wonen omdat het afstand voor hun veels te groot is(zeker als je in een dorp woont waar de bussen weinig rijden). Maar voor andere mensen is er geen optie en kiezen ze de moeilijke keuze. Zeker als je in de specifieke universiteit/school wilt zitten.

Studenthuis is zeker niet cheap, maar er is een keuze wat je kan kiezen. Of je volgt een opleiding in een school in jouw stad en je hoeft met de fiets of met ov(trams, metro, bus) te reizen + hoeft niet noodzakelijk in kamers te wonen, of je volgt een opleiding in een school uit een andere stad met als gevolg dat je veel moet reizen of in kamers moet zitten. Genoeg mensen die van Rotterdam naar Breda, Amsterdam naar Den Haag, Den Haag naar Amsterdam, Nijmegen naar Eindhoven, Assen naar Groningen of zelfs van Rotterdam naar Leeuwarden reizen(met de trein). Alles kan. Dus ja, je hebt studenten die zeker van de ene stad naar de andere stad reizen. En dat is de keuze die ze zelf hebben gekozen.

De relatie in de discussie, is dat mensen naar mijn mening smoesjes geven terwijl opties waren aangeboden. Voorbeeld: Jij wou in Utrecht werken terwijl je in Amsterdam woont? Waarom niet een huis zoeken in Utrecht? En anders waarom heb je niet naar werk gezocht in Amsterdam? Waarom van Amsterdam naar Utrecht reizen als er verscheidene oplossingen zijn terwijl men klaagt over iets waar ze zelf de keuze hebben genomen? Het is tenslotte jouw keuze om in Utrecht te werken terwijl je in Amsterdam woont? Hetzelfde dat men de keuze heeft gemaakt om in een ander stad te studeren dan in hun eigen stad.

Het idee met rekeningrijden is juist dat de wegen worden vrijgegeven voor de mensen die het nodig hebben, die juist geen files willen hebben wanneer ze naar werk/huis gaan, of van A naar B willen zonder gedoe, vertraging of wat dan ook. Als men zegt "Ja. Maar dan moet ik betalen om van A naar B te gaan.", dan zijn er ook alternatieven zoals de trein. "Ja. Maar ik woon in Breda. En ik moet m'n kind naar school brengen terwijl ik helemaal naar Amsterdam moet omdat ik daar werk." Waarom überhaupt een baan vinden in Amsterdam als je in Breda woont? En waarom niet anders een huis zoeken in Amsterdam als men er zo druk over maakt? En nee, je hoeft niet in het centrum te wonen. Maar buiten het centrum is ook te doen. Het verschil is natuurlijk dat je niet via een snelweg van de ene stad naar de andere stad moet reizen als je net zo goed in de stad kan rijden of beter, met de fiets of met de ov kunt reizen zonder door de snelweg te rijden.

Het is alsof mensen niet willen betalen voor iets waar ze dus een verbetering/voordeel willen hebben. Gaan mensen dus ook straks boycotten om met vliegtuig te reizen omdat de vliegtickets straks duurder worden vanwege de geplande vliegtaks?

Sorry als ik overdrijf. Maar ik zie eerlijk gezegd het probleem niet om extra te betalen d.m.v. rekeningrijden en vervolgens "Ja. Maar ik moet van stad a naar stad b reizen." te zeggen terwijl dit een keuze is die men heeft gekozen. Zeker als er met rekeningrijden wordt gekeken en geregeld dat het juist gunstig wordt voor de rijders.

Edit:
Quote:
Klaag: Xor zit zo in de rekeningrijdendiscussie dat we al een dag geen galgje kunnen spelen.
Gepost door: KonkeyDong op 12-11-2019 21:57
Inderdaad. Ik ben dit helemaal vergeten . Zo in de discussie gegaan. Zal gelijk met een woord komen.

En over de discussie gesproken. Voor de mensen die dit lezen. Ik zeg dit allemaal niet om gelijk te hebben of wat dan ook. Het is een idee voor een oplossing. Alleen ik snap zelf niet waarom men dan klaagt als ze moeten betalen wat juist met rekeningrijden een voordeel moet bieden terwijl men de keuze heeft genomen om van de ene stad(dorp) naar de ander stad(dorp) te reizen voor werk. Dat komt voor mij hetzelfde over als dat studenten klagen dat ze van de ene stad naar de andere stad moeten reizen voor hun opleiding terwijl ze zelf de keuze konden maken om in hun eigen stad te studeren, in kamers te zitten etc.
Door Vitaquest (1469 reacties) op 12-11-2019 22:18
Quote:
[..]
Komt ook omdat je mensen in je omgeving hebt en alleen het negatieve ervaart. Net als dat er mensen zijn die in hun omgeving alleen het positieve ervaren. Als je aan iedereen op straat of in verschillende sectoren gaat navragen, dan krijg je natuurlijk een ander mening en verschillende beelden.

Rekeningrijden helpt. In Zweden werkt het. En in Zweden hadden ze net zo'n fileprobleem als wat we in Nederland hebben. Alleen wat wij in Nederland moeten doen, is kijken, leren en zelf met eigen ideeën komen. We kunnen het idee van Zweden nemen. Of we kijken voor een ander manier hoe we in Nederland het nog effectiever kunnen laten werken zodat iedereen er tevreden wordt.

Privacy is een belangrijk onderwerp. Maar het probleem is dat veel mensen er weinig baat aan hebben omdat zoals altijd: Mensen het weinig scheelt totdat ze zelf slachtoffers zijn of zelf met iets overkomen zijn(een vriend, familielid, kennis etc. is iets overkomen wat met privacy te maken heeft). Het is aantrekkelijker om te denken "Oh. Die verkrachter/moordenaar/aanslagpleger moet gepakt worden." omdat ze alleen denken aan wat voor hen het fijnst is. Maar wanneer men in de verkeerde situatie terechtkomt of opeens worden opgepakt terwijl ze onschuldig zijn, dan is het opeens een heel ander verhaal. Of wanneer er foto's op internet staat, dan spreekt men opeens heel anders over. Of wanneer je voor een baan solliciteert en ze komen met allerlei A4tjes met alles wat je op internet hebt geplaatst enz. Een beetje hetzelfde als dat kinderen pas realiseren dat pesten niet leuk is als ze zelf ook gepest worden. Daarom moet mensen natuurlijk wakker worden. Maar het probleem is dat veel politieke partijen alleen maar kijken wat zij belangrijk vinden dan wat de stemmers eigenlijk willen. Net als met het rekeningrijden. Veel mensen zien het idee zitten, maar de partijen houden het tegen. Het draait alleen om geld en eigen belangen.

Over groene energie was er een alternatief. En dat is kernenergie. Alleen mensen weigeren dit omdat 1. het is nog altijd duur om zo'n fabriek te bouwen en 2. mensen nog altijd schreeuwen over Chernobyl en Fukushima terwijl de fabrieken die juist tegenwoordig worden gebouwd, veel veiliger, veel efficiënter en ook veel minder risico zullen zorgen omdat er ook andere kernstoffen gebruikt kunnen worden(die een korte halfwaardetijd hebben dan bijvoorbeeld uranium). Als wij in Nederland bijvoorbeeld een paar kerncentrales zouden hebben, dan halen we de CO2 richtlijn in 2050 en zijn we ver gevorderd met groene energie dan met zonne- en windenergie. Maar ja. Mensen blijven altijd bang van Chernobyl en Fukushima.

En het vliegverkeer is niet het grootste vervuiler. Het is 1 van de vervuilers. Maar met alleen het vliegverkeer aanpakken, wordt het stikstofprobleem niet gelijk met de helft gehalveerd. Daarnaast zijn er al plannen om bijvoorbeeld met vliegtaks te komen vanwege het klimaatakkoord. Zelf hoop ik nog dat Lelystad Airport niet geopend wordt en ik zou eerlijk gezegd liever Schiphol zien uitbreiden, maar ja "klimaat" en "omwonenden hebben last van al de vliegtuigen die constant opstijgen en landen"....

Lets face it. Nederland zit in een moeilijke beschuit. Waarom? Omdat al jaren door de CDA, VVD, PVDA, ChristenUnie en D66 problemen worden verschoven. En de eerste 2 genoemde partijen schuiven het problemen altijd weg met "Ach ja. We zien het over paar jaren wel. Anders mag het volgende kabinet de problemen oplossen.". Het EU heeft bepaald dat Europese landen waaronder Nederland aan bepaalde normen voor klimaat moesten houden. Nederland zocht manieren om dit te ontwijken. Dan komt er een rechtszaak van Urgenda waardoor Nederland in de sh*t kwam, omdat ze niet aan de normen hielden. Hierdoor moest er een klimaatakkoord komen. Vervolgens heeft de Raad van State gekeken naar het stikstof geval omdat er ook geklaagd werd door milieu/klimaatorganisatie en er is gebleken dat de aanpak die we hadden, niet voldoet aan de Europese eisen. Dus daarom moet men met iets anders komen.

Natuurlijk zou ik ook willen zeggen "Bekijk het maar met die regels". Ben ook geen fan van de huidige vorm van EU(want als we nog het oude EEG en EG hadden waardoor we in Europa alleen met handelsverdragen bespraken i.p.v. met ideeën te komen wat een beetje als vriendjespolitiek overkomt, dan konden we in Nederland alleen aan onze problemen denken. En EU democratisch me hoela. Er waren 3 mensen die meededen voor voorzitterschap van de Europese Commissie. En vervolgens moet er een Duitse, corrupt iemand, die in Duitsland was afgetreden vanwege een schandaal, die door Frankrijk werd voorgesteld, als voorzitter werd gekozen omdat landen en verschillende partijen niet eens waren om 1 van de 3 te kiezen. En dan te bedenken over artikel 50, een zwakke vorm van neutraliteit invoeren, het gedoogd downloaden/uploaden intrekken omdat dit niet aan de Europese wetten voldoet etc.). Maar wat kan onze overheid nog doen? Weinig dan alleen met een aanpakplan komen. Er is een klimaatakkoord en nu moet er een stikstofaanpak plan komen. Dus helaas moeten we maar dingen inslikken.

Of Nederland moet uit de EU zoals de UK. Maar dat zal nooit gebeuren, want de meeste mensen willen niet uit de EU(en de UK maakt ook geen goed voorbeeld van hoe ze de brexit aanpakken).
Gepost door: Xor op 12-11-2019 20:48
grappig de meeste mensen in mijn directe omgeving zijn juist irritant positief dus dta gaat bij mij in elk geval niet op.

dat iets in zweden werkt wil niet zeggen dat het hier ook werkt anders vraag ik me af waarom de ns hier nooit op tijd kan rijden terwijl die in zwitserland bijv altijd op tijd rijd.

kernenergie ben ik ook op tegen ja want ze kunnen nu wel veel veiliger zijn maar als het misgaat gaat het ook echt goed mis en een fukoshima is gezien onze ligging ook verre van ondenkbaar. daarbij als er nu een energiecentrale opgeblzen word als bijv terreurdaad hebben we alleen stroomtekort bij een kerncentrale zijn de gevolgen vele malen erger.

ook is er geen goede oplossing voor het kernafval in princiepe zou ik denken het de ruimte in knallen maar dat is zeer waardevol en als bijv rusland het in handen krijgt is dta ook een gevaar hoewel ik me emer zorgen zou maken om sommige andere landen.

privacy is lastig ja mensen zien het niet of willen/kunnen het vaak niet zien. maar daar zijn we het over eens

en wat europa aangaat liever nog vandaag dan morgen uit het had goed kunnen werken maar als je landen als griekenland etc er bij doet gata het mis

en de 1600 miljard euro pensioen die NEDERLANDERS bij elkaar gespaard heben willen ze ook afpakken en over heel europa verdelen terwijl WIJ dta gespaard hebben dat is gewoon diefstal.

europa is een monster geworden van ongekende omvang liever vandaag dan morgen er uit.

tot slot meer wegen bouwen is wel een gedeelte van de oplossing maar er meot meer gebeuren de bevolking groeit ook en dat is ook een belangrijke oorzaak. en uit de eu zijn maar 2 partijen die het willen pvv en forum en forum wil er meer een referendum ove.

in princiepe zijn ze voor uittreding maar zij vinden niet dta zij die beslissing mogen maken.

in elk geval is rekeningrijden geen optie het is geowon NOG een melkkoe want zelfs alle ideeein die met ''goede'' intenties worden doorgevoerd worden vervolgens misbruikt als melkkoe.
Misterdoa1983
Door Misterdoa1983 (8265 reacties) op 12-11-2019 22:27
Quote:
terwijl men de keuze heeft genomen om van de ene stad(dorp) naar de ander stad(dorp) te reizen voor werk.

Letterlijk het domste wat ik heb gehoord. Mensen worden ontslagen en moeten uitwijken. Bedrijven gaan op de fles en moeten verder weg gaan zoeken want er zijn ineens veel sollicitanten in de buurt. Er zitten geen geschikte bedrijven in de buurt van je gewenste woonplaats. Een vriendin die wel in de buurt van huis werkt maar niet wil verkassen. Mensen kunnen niet zomaar hun huis te koop zetten en verkassen ivm waarde huis en evt kinderen die ergens op school zitten en niet iedere 2 jaar nieuwe vriendjes willen maken. De lijst kan eeuwig doorgaan. Vraag blijft wat rekeningrijden extra gaat kosten in de praktijk.
PS4: misterdoa / Xbox One X: MisterDOA / Switch SW-0729-6111-8417
Ginryuu
Door Ginryuu (13256 reacties) op 12-11-2019 22:29
Te veel lappen tekst.
🇺🇦
Door Vitaquest (1469 reacties) op 12-11-2019 22:32
Quote:
[..]

Letterlijk het domste wat ik heb gehoord. Mensen worden ontslagen en moeten uitwijken. Bedrijven gaan op de fles en moeten verder weg gaan zoeken want er zijn ineens veel sollicitanten in de buurt. Er zitten geen geschikte bedrijven in de buurt van je gewenste woonplaats. Een vriendin die wel in de buurt van huis werkt maar niet wil verkassen. Mensen kunnen niet zomaar hun huis te koop zetten en verkassen ivm waarde huis en evt kinderen die ergens op school zitten en niet iedere 2 jaar nieuwe vriendjes willen maken. De lijst kan eeuwig doorgaan. Vraag blijft wat rekeningrijden extra gaat kosten in de praktijk.
Gepost door: Misterdoa1983 op 12-11-2019 22:27
ik ben het zowaar eens met je eens

ik wil wel toevoegen dat ook niet iedereen zelf even zijn sociale contacten etc op wil geven als ik bijv zou verhuizen zou ik de paar dierbaren die ik heb nooit meer kunnen zien
Care
Door Care (48256 reacties) op 12-11-2019 22:34
Quote:
[..]

Letterlijk het domste wat ik heb gehoord. Mensen worden ontslagen en moeten uitwijken. Bedrijven gaan op de fles en moeten verder weg gaan zoeken want er zijn ineens veel sollicitanten in de buurt. Er zitten geen geschikte bedrijven in de buurt van je gewenste woonplaats. Een vriendin die wel in de buurt van huis werkt maar niet wil verkassen. Mensen kunnen niet zomaar hun huis te koop zetten en verkassen ivm waarde huis en evt kinderen die ergens op school zitten en niet iedere 2 jaar nieuwe vriendjes willen maken. De lijst kan eeuwig doorgaan. Vraag blijft wat rekeningrijden extra gaat kosten in de praktijk.
Gepost door: Misterdoa1983 op 12-11-2019 22:27
Eens.
Ik heb twee jaar terug en andere functie gekregen na zelf solliciteren. Standplaats een uur met de trein vanaf waar ik woon. Had ik dan niet moeten solliciteren, meer gaan verdienen, betere werktijden, gezin een beter leven kunnen geven omdat het verder weg is volgens xor?
Man man man.
En ik zal zelden last hebben van rekening rijden want ik ga 90% van de tijd naar werk met het OV. Maar als ik dat niet zou doen moet ik dus maar verhuizen als ik geen last wil hebben van het rekening rijden
Het is patat! 🍕 + 🍍 =❤ , After eight 🤮 Teamvluusje stinkt!
DaggieWaggie
Door DaggieWaggie (39268 reacties) op 12-11-2019 22:36
Klaag: Geen zin om op die muren van Xor te reageren.



Twitch.tv/DagDoesStuff 👑🐊
Door Vitaquest (1469 reacties) op 12-11-2019 22:37
klaag daggie die geen zin heeft op die muren van xor te reageren

ik keek er juist zo naar uit
Xor
Door Xor (34667 reacties) op 12-11-2019 22:43
Quote:
[..]

Letterlijk het domste wat ik heb gehoord. Mensen worden ontslagen en moeten uitwijken. Bedrijven gaan op de fles en moeten verder weg gaan zoeken want er zijn ineens veel sollicitanten in de buurt. Er zitten geen geschikte bedrijven in de buurt van je gewenste woonplaats. Een vriendin die wel in de buurt van huis werkt maar niet wil verkassen. Mensen kunnen niet zomaar hun huis te koop zetten en verkassen ivm waarde huis en evt kinderen die ergens op school zitten en niet iedere 2 jaar nieuwe vriendjes willen maken. De lijst kan eeuwig doorgaan. Vraag blijft wat rekeningrijden extra gaat kosten in de praktijk.
Gepost door: Misterdoa1983 op 12-11-2019 22:27
Als de genoemde punten zo'n groot probleem zijn, waarom is dan rekeningrijden dan een groot probleem volgens jou?

Als je valide redenen hebt om te blijven, waarom is het dan een probleem als het rekeningrijden wordt ingevoerd en jij dan meer moet betalen om met de auto te gaan rijden? Wat is er nog meer nadelig volgens jou dan de extra kosten die erbij komen, terwijl dit misschien niet zo erg nadelig zou zijn en juist voordelen kan zorgen?

Het verhuizen is 1 ding. Maar er is ook mogelijkheid om te reizen met de OV. Desnoods kan je carpoolen. Er zijn genoeg opties. Dus vertel mij wat het probleem is met rekeningrijden, los van de zorgen van de kosten terwijl juist veel mensen het zien zitten zodat het fileproblemen e.d. vermindert en ook kan oplossen.

Edit:
Quote:
[..]
Eens.
Ik heb twee jaar terug en andere functie gekregen na zelf solliciteren. Standplaats een uur met de trein vanaf waar ik woon. Had ik dan niet moeten solliciteren, meer gaan verdienen, betere werktijden, gezin een beter leven kunnen geven omdat het verder weg is volgens xor?
Man man man.
En ik zal zelden last hebben van rekening rijden want ik ga 90% van de tijd naar werk met het OV. Maar als ik dat niet zou doen moet ik dus maar verhuizen als ik geen last wil hebben van het rekening rijden
Gepost door: Care op 12-11-2019 22:34
Als je bezwaar hebt met de kosten van rekeningrijden, dan naar mijn mening, ja. Want zoals je al zegt, kan je ook kiezen om te reizen met de OV. En je kan nog steeds reizen met de auto, maar je betaalt alleen meer terwijl je tegelijkertijd minder in de files komt te staan en sneller naar werk/huis kan gaan.

Wat is volgens jou nog meer nadelig met het rekeningrijden als je alleen meer betaalt om van A naar B te reizen terwijl je tegelijkertijd opties hebt zoals de OV gebruiken of zelf de keuze hebt genomen om van de ene stad naar de andere stad moet reizen terwijl je ook ervoor kan kiezen om naar een ander stad te verhuizen zodat je sneller naar je werk kunt reizen?
Ginryuu
Door Ginryuu (13256 reacties) op 12-11-2019 22:46

🇺🇦
Door Vitaquest (1469 reacties) op 12-11-2019 22:49
Quote:
[..]
Als de genoemde punten zo'n groot probleem zijn, waarom is dan rekeningrijden dan een groot probleem volgens jou?

Als je valide redenen hebt om te blijven, waarom is het dan een probleem als het rekeningrijden wordt ingevoerd en jij dan meer moet betalen om met de auto te gaan rijden? Wat is er nog meer nadelig volgens jou dan de extra kosten die erbij komen, terwijl dit misschien niet zo erg nadelig zou zijn en juist voordelen kan zorgen?

Het verhuizen is 1 ding. Maar er is ook mogelijkheid om te reizen met de OV. Desnoods kan je carpoolen. Er zijn genoeg opties. Dus vertel mij wat het probleem is met rekeningrijden, los van de zorgen van de kosten terwijl juist veel mensen het zien zitten zodat het fileproblemen e.d. vermindert en ook kan oplossen.
Gepost door: Xor op 12-11-2019 22:43
het ov is onbetrouwbaar als de neten je bent langer onderweg en het is duurder als de auto

als ze willen dta mensne met ov gaan mischien eerst zorgen dat het betrouwbaar is en goedkoper maken.

en ik vind het grappig dta je carpoolen als optie noemt omdat als rekeningrijden er is je dan nog steeds betaald. wel minder maar alsnog

ik heb ook een keer 20 km naar huis kunnen lopen omdat de treinen niet reden en ma toen neit bereikbaar was

dat is zon 4 uur lopen voor de duidelijkheid.

werd nog meer omdat je toen nog geen smartphones had met gps en je meot ook de weg maar net weten. je kan moeilijk over de snelweg lopen immers

ik snap serieus niet dat er IEMAND is die graag meer wil betalen aan de roverheid tenzij het is door hogere inkomsten
Misterdoa1983
Door Misterdoa1983 (8265 reacties) op 12-11-2019 22:54
Grote probleem zijn de extra kosten va het leven dat lang geleden is gekozen op basis van de toenmalige situatie. Stel jij hebt een bedrijf in aftereight chocolade rommel. En de overheid gaat ineens meer winstbelasting rekenen op chocolade waardoor jij niet meer rond komt. Word je daar blij van? Als rekeningrijden een paar tientjes per jaar meer blijkt te zijn slikken we het wel weer. Want in veel mensenlevens past OV niet. Ook bij mij niet. Word ik gestraft om de volgende redenen:
Ik werk
Ik woon verder weg
Ik heb een kind en een weinig flexibele kdv en werkgever
Ik heb geen ov in de buurt van mijn huis
Ik kan geen twee huizen betalen
Ik wil toch graag in hetzelfde huis als vriendin/zoon wonen
Ik heb geen OV in de buurt van mijn werkgever
Kan ik allemaal weinig aan doen. Word toch bestraft.
En technisch is het niet bestraffen maar een extra toeslag voelt wel zo

Valt en staat met de kosten, wil best iets meer betalen maar de vraag is hoeveel. En is het dan eerlijker om het inkomensafhankelijk te maken? Dat grootverdieners meer betalen die verder rijden?

Let wel op dat we in NL graag in onze eigen economie snijden en de rest van de wereld daarvan profiteert. Als wij de veestapel halveren ivm stikstof hebben we minder vlees en importeren we meer dus alsnog stikstofuitstoot en minder geld in onze laatjes zonder wat aan de vraag naar vlees en melk enz te hebben gedaan. Omringende landen hebben veel meer vrije feestdagen dan wij. Belastingtarieven liggen lager. Aan alle kanten lopen wij voorop in zelfdestructie. Mag rekeningrijden dan uitblijven? Of gefaseerd ingevoerd? Of gewacht worden op goede alternatieven voor reizen?
PS4: misterdoa / Xbox One X: MisterDOA / Switch SW-0729-6111-8417
Xor
Door Xor (34667 reacties) op 12-11-2019 23:09
Quote:
Grote probleem zijn de extra kosten va het leven dat lang geleden is gekozen op basis van de toenmalige situatie. Stel jij hebt een bedrijf in aftereight chocolade rommel. En de overheid gaat ineens meer winstbelasting rekenen op chocolade waardoor jij niet meer rond komt. Word je daar blij van? Als rekeningrijden een paar tientjes per jaar meer blijkt te zijn slikken we het wel weer. Want in veel mensenlevens past OV niet. Ook bij mij niet. Word ik gestraft om de volgende redenen:
Ik werk
Ik woon verder weg
Ik heb een kind en een weinig flexibele kdv en werkgever
Ik heb geen ov in de buurt van mijn huis
Ik kan geen twee huizen betalen
Ik wil toch graag in hetzelfde huis als vriendin/zoon wonen
Ik heb geen OV in de buurt van mijn werkgever
Kan ik allemaal weinig aan doen. Word toch bestraft.
En technisch is het niet bestraffen maar een extra toeslag voelt wel zo
Gepost door: Misterdoa1983 op 12-11-2019 22:54
En stel. Ik noem 2 scenario's. Zijn 1 van de 2 of beide scenario's voor jou acceptabel? Of vind je ze allebei onacceptabel?

Scenario 1: Er komt een spitsheffing. Buiten de spitsuren betaal je misschien €1 of €2. Maar tijdens de spitsuren betaal je €7. Dit is eenmalige prijs per dag wanneer je de snelweg gebruikt.

Scenario 2: Kilometerheffing wordt ingevoerd. De verkeersbelasting(wegenbelasting etc.) worden afgeschaft. Voor de kilometerheffing betaalt men 5 eurocent per kilometer met een startheffing van 25 cent.

Kosten kunnen achteraf worden afgerekend en bijgehouden d.m.v. camera's en scans. Een beetje als de ov-chipkaart waar je betaalt wanneer je iedere keer de snelweg gebruikt. En anders worden er speciale tolwegen ingevoerd, maar moet het proces wel worden versneld(d.m.v. speciale kaartjes die gelijk gelezen kunnen worden).

Maar waar het om draait, zijn de kosten. Zijn 1 van de 2 of beide scenario's nog acceptabel? Of zijn de kosten die worden genoemd nog altijd teveel?

Edit:
En dit is een voorbeeld. Want scenario 1 is wat Zweden zo'n beetje doet. Scenario 2 is wat België als concept heeft voor rekeningrijden. Dat laatste kan misschien duurder of goedkoper uitkomen(want er was ook een optie voor 2 eurocent per kilometer). Maar het kan ook gebeuren dat de prijzen qua eurocent opeens ieder jaar verhoogd kunnen worden.
Door Vitaquest (1469 reacties) op 12-11-2019 23:12
Quote:
[..]
En stel. Ik noem 2 scenario's. Zijn 1 van de 2 of beide scenario's voor jou acceptabel? Of vind je ze allebei onacceptabel?

Scenario 1: Er komt een spitsheffing. Buiten de spitsuren betaal je misschien €1 of €2. Maar tijdens de spitsuren betaal je €7. Dit is eenmalige prijs per dag wanneer je de snelweg gebruikt.

Scenario 2: Kilometerheffing wordt ingevoerd. De verkeersbelasting(wegenbelasting etc.) worden afgeschaft. Voor de kilometerheffing betaalt men 5 eurocent per kilometer met een startheffing van 25 cent.

Kosten kunnen achteraf worden afgerekend en bijgehouden d.m.v. camera's en scans. Een beetje als de ov-chipkaart waar je betaalt wanneer je iedere keer de snelweg gebruikt. En anders worden er speciale tolwegen ingevoerd, maar moet het proces wel worden versneld(d.m.v. speciale kaartjes die gelijk gelezen kunnen worden).

Maar waar het om draait, zijn de kosten. Zijn 1 van de 2 of beide scenario's nog acceptabel? Of zijn de kosten die worden genoemd nog altijd teveel?
Gepost door: Xor op 12-11-2019 23:09
optie 2 zou voor mij ergste zijn vanwege de enorme inbreuk op privacy big brother is watching you. als ik niets verkeerds doe gaat het niemand aan waar ik heenga of wanneer.

en optie 1 is gewoon diefstal

maar als jij zo graag rekeningrijden wil prima maar betaal jij dan ook voor iedereen die het neit wil?

Xor
Door Xor (34667 reacties) op 12-11-2019 23:22
Quote:
[..]optie 2 zou voor mij ergste zijn vanwege de enorme inbreuk op privacy big brother is watching you. als ik niets verkeerds doe gaat het niemand aan waar ik heenga of wanneer.

en optie 1 is gewoon diefstal

maar als jij zo graag rekeningrijden wil prima maar betaal jij dan ook voor iedereen die het neit wil?


Gepost door: Vitaquest op 12-11-2019 23:12
Als ik moest rijden, dan zou ik geen ander optie hebben dan ervoor betalen. Maar als ik net zo goed de OV zoals de trein kan gebruiken, dan kan net zo goed de trein nemen. Het idee gaat erom dat de wegen beschikbaar komen voor de mensen die het juist nodig vinden. Zoals vrachtwagenchauffeurs en mensen die echt overal moeten reizen(en mensen die er toch bereid zijn om ervoor te betalen) zodat ze niet in de files zitten en juist makkelijk + snel kunnen reizen.

Van scenario 1 moet ik nog wel 1 ander scenario geven:
Stel dat je per dag eenmalig bedrag betaalt, maar wel iedere keer moet betalen wanneer je de snelweg gebruikt. Dus stel je rijdt tijdens de spitsuren van s'ochtends en s'avonds, dan zou je 2x €7 betalen. Buiten de spitsuren zou je alleen 2x €1 of €2 betalen(tijd na de ochtendspitsuur tot begin avondspitsuur en tijd na avondspitsuur tot ochtendspitsuur). Is dat dan nog acceptabel? Deze scenario maak ik ook erbij kennende dat mensen vinden dat overheid weer te extreem zou gaan met kosten.
Door Vitaquest (1469 reacties) op 12-11-2019 23:26
Quote:
[..]
Als ik moest rijden, dan zou ik geen ander optie hebben dan ervoor betalen. Maar als ik net zo goed de OV zoals de trein kan gebruiken, dan kan net zo goed de trein nemen. Het idee gaat erom dat de wegen beschikbaar komen voor de mensen die het juist nodig vinden. Zoals vrachtwagenchauffeurs en mensen die echt overal moeten reizen(en mensen die er toch bereid zijn om ervoor te betalen) zodat ze niet in de files zitten en juist makkelijk + snel kunnen reizen.

Van scenario 1 moet ik nog wel 1 ander scenario geven:
Stel dat je per dag eenmalig bedrag betaalt, maar wel iedere keer moet betalen wanneer je de snelweg gebruikt. Dus stel je rijdt tijdens de spitsuren van s'ochtends en s'avonds, dan zou je 2x €7 betalen. Buiten de spitsuren zou je alleen 2x €1 of €2 betalen(tijd na de ochtendspitsuur tot begin avondspitsuur en tijd na avondspitsuur tot ochtendspitsuur). Is dat dan nog acceptabel? Deze scenario maak ik ook erbij kennende dat mensen vinden dat overheid weer te extreem zou gaan met kosten.
Gepost door: Xor op 12-11-2019 23:22
ik heb al uitgelegd waarom ov geen oplossing is ik heb ook tig keer meegemaakt met bussen dat ze bijv gewoon doorreden.

en als ze rekeningrijden doorvoeren schaf dan de wegenbelasting af want je betaald al om te mogen rijden
Misterdoa1983
Door Misterdoa1983 (8265 reacties) op 12-11-2019 23:26
Spitsheffing is kansloos want ik en velen zijn verplicht tijdens kantooruren aanwezig te zijn. En 7 euro per dag? Koekkoek. Dat is 35 euro per week! Dat betaal ik nu per maand.

Km heffing zou kunnen. Maar nogmaals. Alles valt of staat met de prijs. Betaal nu 35 per maand. Stel dat wordt 40 euro per maand... prima. Jammer dan maar prima. Als dat 35 per week wordt... onhaalbaar voor velen.

Als ik geen kind had en OV landelijk lekker loopt zou ik het geen probleem vinden maar helaas heb ik wel een ki... uhh geen makkelijke OV situatie op werk en thuis.

Verplicht eerst de overheid maar om kdv een 24uurs dienst te maken. En OV overal strak geregeld zonder 6x over te moeten stappen. Of gemeentes verplichten de huizen op te kopen tegen de volledige hypotheekkosten van mensen die buiten hun woonplaats werken.

Tevens zijn alle kosten omhoog gegaan de laatste 10 jaar, gas water stroom zorg benzine regionale belastingen boetes vergunningen enz, mijn salaris bleef even laag. Weet je wat, gooi wegenbelasting ook maar omhoog.
PS4: misterdoa / Xbox One X: MisterDOA / Switch SW-0729-6111-8417
Xor
Door Xor (34667 reacties) op 12-11-2019 23:51
Quote:
[..]ik heb al uitgelegd waarom ov geen oplossing is ik heb ook tig keer meegemaakt met bussen dat ze bijv gewoon doorreden.

en als ze rekeningrijden doorvoeren schaf dan de wegenbelasting af want je betaald al om te mogen rijden
Gepost door: Vitaquest op 12-11-2019 23:26
Voor mij loopt de OV anders wel prima. Maar ik woon ook in een stad waar alles een beetje qua OV verbonden is . Maar ik begrijp wel waarom de ov dan geen goed alternatief voor je zou zijn als de bussen e.d. niet goed "meewerken". Net als dat je in een dorp woont en er maar 1x per uur een bus rijdt. Tja. Dan kan ik begrijpen waarom mensen dan negatief over de ov praten(zou ik ook doen. Moest vorige maand bijvoorbeeld 1 uur in de regen gestaan omdat ik buiten de stadsgebied was en de bussen 1x per uur kwamen). Alleen ik zou wel willen weten/zien wat men bijvoorbeeld met rekeningrijden zouden zien. Stel dat de wegenbelasting e.d. zou worden aangeschaft en er wordt voor optie 2 gekozen, los van de privacy redenen e.d., zou het dan voor jou nog acceptabel zijn met de kosten?

Ik begrijp wel dat als de kosten erg hoog zijn, het niet aantrekkelijk wordt. Want ja, als het erg duur uitkomt, dan heeft het natuurlijk weinig zin(refererend naar de reactie van MisterDoa, ja. Ik heb jouw reactie boven deze reactie gelezen). Of er moet goede veranderingen komen zoals de wegenbelasting (erg) verlagen etc.

Maar met rekeningrijden zou er nog wel een verbetering moeten komen. Als een oplossing. Voor de duidelijkheid. Zie mij niet als een pro-rekeningrijden omdat bestuurders moeten worden gestraft. Maar ik wil weten waarom de meningen over rekeningrijden negatief zijn, los van de voordelen die er zouden komen. Zeker als er goed naar de prijzen worden gekeken waardoor het gunstig moet worden. Natuurlijk moet het tijdens spitsuren minder aantrekkelijk worden, want tijdens de spitsuren gebeuren de meeste files. Maar het moet ook een manier worden dat er gepusht wordt om het fileprobleem te verminderen en desnoods op te lossen(plus het kan ook bijdrage aan oplossingen voor andere problemen zoals de CO2 uitstoot/stikstofgedoe etc.). Maar goed. Ik hou het hierbij. Sorry voor de extreme reacties. Was ook meer als waarom men zou klagen als rekeningrijden nog voordelen zou geven, los van dat er meer betaald zou worden en dat als "meer betalen een probleem is" er nog alternatieve opties zouden zijn zoals ov, carpoolen of verhuizen.
[Begin]  |2988|2989|2990|2991|2992|2993|2994(4114)  [Eind]