Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Algemene autotopic

[Begin]  |124|125|126|127|128|129|130(130)  [Eind]
SGT xan
Door SGT xan (3352 reacties) op 21-02-2024 09:53
Quote:
Hier budgetgamers met EV's? Ervaringen? Wij (mijn vriendin en ik) zijn in de markt voor een Hyundai Kona Electric. Is momenteel erg interessant door de SEPP subsidie van €2.950 en de verdubbelaar die Hyundai er op zet.

(Image)
(Image)

Wel echt gaaf zo met die cockpit icm het panorama scherm.
Gepost door: Doobieters op 21-02-2024 08:51

Wat gaat ie dan kosten als je alle subsidies eraf haalt?
NNID: SGT_XAN XGT: runfatboyrun444
Doobieters
Door Doobieters (29539 reacties) op 21-02-2024 09:55
Quote:
[..]

Wat gaat ie dan kosten als je alle subsidies eraf haalt?
Gepost door: SGT xan op 21-02-2024 09:53
€34k, normaal €40k.. De KIA EV6 heeft een vergelijkbare actie, maar die is een stukje duurder.
Quote:
Wij rijden een Tesla model 3. Prima auto voor in NL. ik zou er niet zo snel mee naar zuid-Frankrijk rijden. Je verliest toch best wel een hoop tijd met opladen tov benzine. Ook de actieradius die 550km zou moeten zijn is in realiteit onder de 400km. Zeker wanneer je boven de 100kmpu rijdt met een vol bepakte auto. Opladen langs de snelwegen gaat overigens prima hoor, maar wanneer je bv de bergen in gaat dan wordt het al wat meer zoeken. En dan ook maar hopen dat ie werkt 😄
Gepost door: Morda op 21-02-2024 09:26
Dus je zou wel adviseren om nu in te stappen? Is het volwassen genoeg?
Ghost reportin'. Somebody call for an exterminator?
Morda
Door Morda (15451 reacties) op 21-02-2024 10:13
Ja het is zeker volwassen genoeg. Qua problemen met de auto hebben we 2x een bodemplaat moeten laten vervangen. Voor de rest geen enkel probleem mee ondervonden.

Updates installeer je zelf via internet verbinding. Dat was bij onze Golf GTE wel anders, dan moest je met een usb stick rommelen. Geen idee hoe dat bij KIA is. Daar heb ik geen ervaring mee.

De bouwkwaliteit daarentegen van Tesla kan beter. Ik vond de Golf kwalitatiever. Misschien dat KIA dat ook is omdat ze al ervaring hebben met auto's bouwen. Dat had Tesla nauwelijks

Eigenlijk is het alleen het laden in het buitenland nog niet helemaal top in mijn optiek. In NL heb je daar eigenlijk geen problemen mee (zeker niet met Tesla). Qua rijden is het heerlijk stil en kan je lekker snel meerijden in het verkeer. Het is even de vraag wat de wegenbelasting gaat doen in 2026, want die EV's zijn gewoon een stuk zwaarder. Daar moet je rekening mee houden.
Doobieters
Door Doobieters (29539 reacties) op 21-02-2024 10:18
Quote:
Ja het is zeker volwassen genoeg. Qua problemen met de auto hebben we 2x een bodemplaat moeten laten vervangen. Voor de rest geen enkel probleem mee ondervonden.

Updates installeer je zelf via internet verbinding. Dat was bij onze Golf GTE wel anders, dan moest je met een usb stick rommelen. Geen idee hoe dat bij KIA is. Daar heb ik geen ervaring mee.

De bouwkwaliteit daarentegen van Tesla kan beter. Ik vond de Golf kwalitatiever. Misschien dat KIA dat ook is omdat ze al ervaring hebben met auto's bouwen. Dat had Tesla nauwelijks

Eigenlijk is het alleen het laden in het buitenland nog niet helemaal top in mijn optiek. In NL heb je daar eigenlijk geen problemen mee (zeker niet met Tesla). Qua rijden is het heerlijk stil en kan je lekker snel meerijden in het verkeer. Het is even de vraag wat de wegenbelasting gaat doen in 2026, want die EV's zijn gewoon een stuk zwaarder. Daar moet je rekening mee houden.
Gepost door: Morda op 21-02-2024 10:13
Klinkt goed! Opzich vind ik het wel een fijn idee dat Hyundai 5 jaar garantie op de auto geeft en 8 jaar op de accu. Maar de Kona EV 2024 komt vrij gunstig uit de testen, dus dat is geruststellend.

Overigens heeft de Kona over the air updates.. dus geen geprul op dat vlak gelukkig.

Hoe doe jij het met laden? Laadpaal aan huis? Stopcontact thuis? Openbare parkeerplaats?

En heb jij een idee of een warmtepomp echte meerwaarde heeft als er al standaard batterijverwarming in zit?
Ghost reportin'. Somebody call for an exterminator?
Morda
Door Morda (15451 reacties) op 21-02-2024 11:28
Wij laden thuis gewoon via een stopcontact. Het gaat niet snel (17km pu), maar dat is prima en eigenlijk laden we daardoor bijna nooit buiten de deur. Moeten we dat toch dan pakken we degen die we het eerst tegenkomen. Bij een redelijk lege accu gaan de eerste km's heel snel met het laden en aan het einde wordt dat rap minder.

Ik kan niets zinnigs zeggen over een warmtepomp of dat een meerwaarde is. Ons model is van 2019 en heeft volgens mij geen warmte pomp. Het zal ws een techniek zijn die ervoor zorgt dat het allemaal net iets zuiniger is en je dus verder kan rijden?

Het verschil met de actieradius winter tov de zomer is wel aanwezig, maar nogmaals in NL heb je daar niet zoveel last van. Ga je op wintersport dan kan zo'n warmte pomp wel wat schelen denk ik. Geen ervaring mee. Ik ga niet op wintersport :-)
Doobieters
Door Doobieters (29539 reacties) op 21-02-2024 11:37
Quote:
Wij laden thuis gewoon via een stopcontact. Het gaat niet snel (17km pu), maar dat is prima en eigenlijk laden we daardoor bijna nooit buiten de deur. Moeten we dat toch dan pakken we degen die we het eerst tegenkomen. Bij een redelijk lege accu gaan de eerste km's heel snel met het laden en aan het einde wordt dat rap minder.

Ik kan niets zinnigs zeggen over een warmtepomp of dat een meerwaarde is. Ons model is van 2019 en heeft volgens mij geen warmte pomp. Het zal ws een techniek zijn die ervoor zorgt dat het allemaal net iets zuiniger is en je dus verder kan rijden?

Het verschil met de actieradius winter tov de zomer is wel aanwezig, maar nogmaals in NL heb je daar niet zoveel last van. Ga je op wintersport dan kan zo'n warmte pomp wel wat schelen denk ik. Geen ervaring mee. Ik ga niet op wintersport :-)
Gepost door: Morda op 21-02-2024 11:28
Oh top. Dat willen wij ook gaan doen in de beginfase en dan later kijken naar een laadpaal op de oprit. Heb je daar bepaalde aanpassingen voor moeten doen in je meterkast oid?

De warmtepomp zou vooral relevant zijn op koude winterdagen, waarbij je profijt hebt dat de batterij makkelijker zijn maximale oplaadsnelheid kan halen zonder dat ten koste gaat van de actieradius, maar ik lees online wisselende verhalen.. vooral nadelige tov een warmtepomp.

Ik zit wel te twijfelen qua transmissie. De 43kwh transmissie doet 377km, terwijl de 65kwh transmissie zon 454-514km geeft.. die grotere batterij kost je 4000 euro meer.. dus als ik die warmtepomp laat zitten en dan ga voor die grotere batterij zou dat interessant kunnen zijn. hmmm..
Ghost reportin'. Somebody call for an exterminator?
Morda
Door Morda (15451 reacties) op 21-02-2024 11:42
Voor hoe wij de auto opladen niet. Dat is gewoon op 220. Wel met een speciale laadkabel die je gewoon in een stopcontact kan stoppen.

De Tesla warmt de accu op voordat je naar een snellader (van Tesla) rijdt wanneer je die instel op je navigatie. Dat doet ie dan automatisch. Bij een snellader van derden doet ie dat niet. Zelf ook niet in verdiept of dat anders kan, omdat het bij ons niet vaak voorkomt
Lebberrr
Door Lebberrr (718 reacties) op 21-02-2024 11:59
Quote:
[..]
€34k, normaal €40k.. De KIA EV6 heeft een vergelijkbare actie, maar die is een stukje duurder.
[..]
Dus je zou wel adviseren om nu in te stappen? Is het volwassen genoeg?
Gepost door: Doobieters op 21-02-2024 09:55

Particulier zou ik nu niet snel een EV kopen momenteel. Zeker niet met een relatief kleine accu. De gebruikerskosten worden steeds hoger (je mag straks ook volle mep wegenbelasting gaan betalen, en een EV is zwaar en dus hoge belasting) maar vooral de accu zie ik als grootste probleem. Ik hoor van iedereen die een lease EV heeft - en niet een grote accu in z'n EV heeft hangen - hetzelfde gezeik. De actieradius valt tegen (zéker in de winter) en je wordt het laden op den duur spuugzat. Vakanties is altijd gezeik. Hier op het werk worden zelfs leaseauto's gewisseld tijdens de vakantieperiode, zodat ze alsnog met een normale auto op vakantie kunnen. Maar dat is dan nog lease, dus na een x aantal jaar leveren ze de auto gewoon weer in zonder dat ze dat merken in de portemonnee.

Als particulier vraag ik mijzelf af wat de waarde van de instap EV's (met relatief kleine accu's) gaat doen op termijn. Ik denk dat die véél harder gaan afschrijven dan de EV's met grote accu (en dus een fatsoenlijker actieradius). Want je accu zal ook steeds minder capaciteit hebben naargelang de auto ouder wordt en dan wordt de actieradius/het laden nòg meer een issue. Anders gezegd; als ik over een paar jaar een gebruikte EV zou overwegen, dan zou het altijd een exemplaar zijn met een grote accu (en dan betaal je helaas dus ook weer fors meer wegenbelasting, want de accu's zijn zwaar).
Lebberrr
Door Lebberrr (718 reacties) op 21-02-2024 12:01
Quote:
[..]
Klinkt goed! Opzich vind ik het wel een fijn idee dat Hyundai 5 jaar garantie op de auto geeft en 8 jaar op de accu. Maar de Kona EV 2024 komt vrij gunstig uit de testen, dus dat is geruststellend.

Overigens heeft de Kona over the air updates.. dus geen geprul op dat vlak gelukkig.

Hoe doe jij het met laden? Laadpaal aan huis? Stopcontact thuis? Openbare parkeerplaats?

En heb jij een idee of een warmtepomp echte meerwaarde heeft als er al standaard batterijverwarming in zit?
Gepost door: Doobieters op 21-02-2024 10:18

Altijd een model met warmtepomp nemen! Zonder warmtepomp gaat je actieradius heel hard omlaag als je met kachel/airco geactiveerd rijdt.
Doobieters
Door Doobieters (29539 reacties) op 21-02-2024 12:03
Quote:
[..]

Altijd een model met warmtepomp nemen! Zonder warmtepomp gaat je actieradius heel hard omlaag als je met kachel/airco geactiveerd rijdt.
Gepost door: Lebberrr op 21-02-2024 12:01
Ook als er al standaard batterijverwarming aanwezig is? Voor mijn gevoel is dat dubbelop, of zie ik dat dan verkeerd?
Ghost reportin'. Somebody call for an exterminator?
Lebberrr
Door Lebberrr (718 reacties) op 21-02-2024 12:07
Quote:
Voor hoe wij de auto opladen niet. Dat is gewoon op 220. Wel met een speciale laadkabel die je gewoon in een stopcontact kan stoppen.
Gepost door: Morda op 21-02-2024 11:42

Nadeel hiervan is wel dat dit soort 'granny chargers' relatief veel laadverlies opleveren.
Kinyo2z
Door Kinyo2z (1191 reacties) op 21-02-2024 12:11
Een warmtepomp verwarmt ook het interieur van je auto (voor). Batterijverwarming zorgt er alleen voor dat je accupakket op de juiste warmte is als je weg wil. Er zit wel degelijk verschil in wat ze doen.
"we need do more damage" ~ Kinyo2z
Lebberrr
Door Lebberrr (718 reacties) op 21-02-2024 12:12
Quote:
[..]
Ook als er al standaard batterijverwarming aanwezig is? Voor mijn gevoel is dat dubbelop, of zie ik dat dan verkeerd?
Gepost door: Doobieters op 21-02-2024 12:03

Dat staat los van elkaar.

Een batterijverwarmer zorgt voor een efficiëntere batterij. Niks meer, niks minder. Zeker van belang overigens, het scheelt veel.

Een warmtepomp zorgt ervoor dat je de energie voor kachel/airco niet/veel minder uit de accu moet halen. En in een EV merk je ineens hoeveel energie zo'n systeem verbruikt. Ik rijd zelf hybride en soms rijd ik enkel met de stoelverwarming aan, om die reden (geen warmtepomp, helaas).
Doobieters
Door Doobieters (29539 reacties) op 21-02-2024 12:23
Bedankt voor de nuttige info allemaal!

Helaas heb ik geen oneindige bron aan geld, dus we moeten keuzes maken. Wat zou dan de voorkeur hebben wat jullie betreft (neem even de meerprijs mee in de overweging):

- Warmtepomp, batterij verwarming & pre-conditioning & Vehicle to Load (V2L): 230V-aansluiting buiten, a €1495,-

of

- grotere batterij 65.4kwh ipv 48,4kwh (377 km vs 454/514km) en meer pk 218 vs 156pk, a €4000
Ghost reportin'. Somebody call for an exterminator?
SGT xan
Door SGT xan (3352 reacties) op 21-02-2024 12:24
Quote:
[..]
€34k, normaal €40k.. De KIA EV6 heeft een vergelijkbare actie, maar die is een stukje duurder.
[..]
Dus je zou wel adviseren om nu in te stappen? Is het volwassen genoeg?
Gepost door: Doobieters op 21-02-2024 09:55

Op Pepper zag ik dat de EV6 nu vanaf €37,5k te krijgen is, dan krijg je toch wel flink wat meer auto voor je geld dan de Kona, al weet ik niet of er veel verschil in rijkwijdte zit.
NNID: SGT_XAN XGT: runfatboyrun444
Doobieters
Door Doobieters (29539 reacties) op 21-02-2024 12:29
Quote:
[..]

Op Pepper zag ik dat de EV6 nu vanaf €37,5k te krijgen is, dan krijg je toch wel flink wat meer auto voor je geld dan de Kona, al weet ik niet of er veel verschil in rijkwijdte zit.
Gepost door: SGT xan op 21-02-2024 12:24
Die heeft een lagere actieradius. De Kona heb je met grotere batterij voor 38k.. heb je +- 150 / 200km meer radius.. Lastig lastig..

Maar hoezo meer auto? Is praktisch dezelfde auto toch?
Ghost reportin'. Somebody call for an exterminator?
Kinyo2z
Door Kinyo2z (1191 reacties) op 21-02-2024 12:32
Staan er geen jong gebruikte demo's met groot accupakket en warmtepomp te koop? Kan je geen kleur en opties kiezen, maar heb we wellicht wel beide opties op je auto binnen budget.
"we need do more damage" ~ Kinyo2z
Doobieters
Door Doobieters (29539 reacties) op 21-02-2024 12:35
Quote:
Staan er geen jong gebruikte demo's met groot accupakket en warmtepomp te koop? Kan je geen kleur en opties kiezen, maar heb we wellicht wel beide opties op je auto binnen budget.
Gepost door: Kinyo2z op 21-02-2024 12:32
Krijg je weer minder subsidie en het laatste model is pas net op de markt..
Ghost reportin'. Somebody call for an exterminator?
Kinyo2z
Door Kinyo2z (1191 reacties) op 21-02-2024 12:42
Dat is waar, maar misschien kostentechnisch alsnog interessant.
Zat net even kijken bij dealers in de buurt, er zit ook al best wat voorraadvoordeel op nieuwe auto's, zag al kortingen van €6000. Misschien ook wel leuk om naar te kijken.
"we need do more damage" ~ Kinyo2z
JDM
Door JDM (589 reacties) op 21-02-2024 13:21
Kona is meer de concurent van de Kia Niro toch ?

Zou prive sowieso nooit een nieuwe auto kopen. Flinke afschrijving in het begin. Verder ook dat ee wegenbelasting zit aan te komen voor EV’s.

Waarom niet iets waar net de kop vanaf is en gewoon met een verbrandingsmotor ?
[Begin]  |124|125|126|127|128|129|130(130)  [Eind]