Blur (PS3)
85 100 1

Review Blur (PS3)

De Engelse betekenis van ‘Blur’ is ‘het niet precies weten wat er aan de hand is’ en daarmee is meteen deze arcade racer in kaart gebracht. In het heetst van de strijd weet je namelijk ook niet altijd wat er allemaal gaande is, auto’s vliegen links en rechts aan je voorbij, felle vuurwerkachtige effecten scheren vlak langs je heen terwijl je naar voren probeert te kruipen en elke race voelt als een strijd op wielen.

Blur is dan ook een echte adrenaline racer, gedurende de race kun je allerlei power-ups oppakken die voor de lichteffecten om je heen zorgen. Het doet allemaal een beetje denken aan een volwassen Mario Kart waarbij de rode schilden zijn vervangen met een roodgloeiende bal (Shunt), de bananenschil plaats heeft moeten maken voor een mijn, en de rol van het blauwe schild die zich op de koploper stort, wordt nu vertolkt door de Shock power-up die drie bliksemschichten vlak voor de nummer 1 plaatst.

Daar houdt echter de vergelijking met Mario Kart op, want waar je bij Mario Kart maximaal één (of in Double Dash twee ) items vast kon houden, kun je in Blur wisselen tussen drie verschillende opgepakte items. Dit zorgt voor een beetje diepgang omdat je nu het wapen uit kunt kiezen wat het beste bij de situatie past. Tevens komt er een stukje strategie bij kijken, pak je allemaal wapens op, of neem je voor de zekerheid een schild mee voor het geval iemand een raket op je afschiet, of ben je beschadigd en ga je voor een repairkit. Elke situatie vergt een ander arsenaal aan items.

Eenzame rijder
Gelukkig is hiervoor de singleplayer, deze fungeert als een soort tutorial om de tactieken van Blur onder de knie te krijgen. De singleplayer mode is nog aanzienlijk groot voor een game die zich voornamelijk lijkt te richten op de multiplayer. De singleplayer races zijn onder verdeeld in 9 rivalen. Bij elke rivaal zijn er een bepaald aantal races dat je moet winnen voor je daadwerkelijk jouw rivaal mag gaan verslaan. Tijdens deze races speelt het verzamelen van zogenaamde fans een belangrijke rol. Je krijgt gedurende de race fans door spectaculaire acties uit te halen, bijvoorbeeld door een tegenstander die langs komt zeilen net een zetje te geven waardoor die het water in vliegt, of door bijvoorbeeld drie vijanden tegelijk te laten crashen, maar ook de eerste plaats in een race bereiken levert je al fans op. Elke race heeft verder een bepaalde fan uitdaging, bijvoorbeeld dat je minimaal 2000 fans gescoord moet hebben aan het eind van een race. Of je moet door 12 poortjes heen gereden zijn in een bepaalde tijd, wat je, zoals verwacht, ook weer fans oplevert. Zo moet je dus ook nog eens subdoelen in een race zien te behalen. Dit doe je echter niet voor niets want deze fans fungeren als Experience points die er voor zorgen dat je in level stijgt. En hoe hoger je niveau, hoe mooier de bak is waar je in plaats kunt nemen.

De game moet het overigens niet hebben van zijn graphics, deze zijn niet bijzonder te noemen, gelukkig doet dat niet af aan het speelplezier en ik denk ook dat er bewust is gekozen om hier minder aandacht aan te besteden, tenslotte des te beter de graphics, des te meer kans dat je game online traag loopt, helemaal met 20 man op het veld. Want de multiplayer, daar moet Blur het dus van hebben.

Met 20 man ten strijde trekken is heerlijk
Online kun je de strijd aangaan met maximaal 19 tegenspelers, tijdens een race zorgt dat voor een chaos van jewelste. Deze chaos kan overigens ook plaatsvinden bij jou op de bank met vier vrienden, want Blur kan gespeeld worden met vier vrienden offline. Detail is wel dat ze een beetje moeten weten hoe alles werkt, het is allemaal net iets minder toegankelijk dan Mario Kart. Winnen komt dan ook iets minder aan op geluk dan bij eerdergenoemde, omdat je echt met je drie items kan voorkomen dat je de koppositie verliest.

Dit komt ook naar voren als je online speelt. Je hoeft overigens niet bang te zijn dat je online niet kunt winnen omdat jij begint met een Lada en de rest al met een Porsche je van de sokken probeert te rijden. Voor nieuwkomers is er namelijk een speciale modus die alleen toegankelijk is voor mensen die niet hoger zijn dan level 10. Hier kun je dus tegenstanders vinden die ook net begonnen zijn.

Dat levelen speelt online een belangrijke rol, want voor elk niveau dat je stijgt krijg je weer bergen nieuwe auto’s tot je beschikking, Dit beloningssysteem doet een beetje denken aan de structuur die Battlefield Bad Company en Modern Warfare 2 ook hanteren.

Ook de zogenaamde ‘perks’ die je in Modern Warfare 2 hebt keren hier terug, zo kun je namelijk een setje van drie eigenschappen aan je auto toewijzen die het leven op de racebaan iets aangenamer moet maken. Denk hierbij aan een ram eigenschap, waarbij je auto’s net iets meer schade aandoet, of een eigenschap waarbij je meteen bij de start random een item krijgt. Er zijn bergen van dit soort eigenschappen die je, naar mate je in level stijgt, langzaam vrijspeelt.

Verslavingsfactor 10
En dit vrijspelen werkt in Blur echt verslavend, het is dan ook echt een game die je zo tot vier uur (ik spreek uit ervaring) s’nachts door kunt spelen. Het ‘nog één keertje’ gevoel is dan ook heel sterk aanwezig. Nog één race even doen, dan kan ik mijn rivaal uitschakelen en heb ik weer een trophy, nog één race dan heb ik alle races van deze rivaal gedaan, nog één race dan ben ik weer een level omhoog en krijg ik weer een berg nieuwe dingen etc. Leuk is overigens ook dat als je de game weer eens opstart het spel begint met een terugblik van wat je de vorige keer allemaal hebt gedaan, het geeft een persoonlijk tintje aan je game.

Dan is het enige wat de game nog kan doen falen en dat is de besturing, elke auto heeft verschillende eigenschappen, waarbij de ene auto heel goed kan driften en de ander is weer zo snel als een straaljager, maar ligt bij een windvlaag al bijna om ver. Dit zorgt er voor dat je een auto (en besturing) kunt uitzoeken die het beste bij je past. Sommige auto’s zijn dan ook haast onbestuurbaar, terwijl anderen als een zonnetje over de weg scheuren. Ik vond vooral ook echt goed, dat power ups gebruikt kunnen worden om scherpe bochten door te komen. Zo kun je bijvoorbeeld je boost item naar voren sturen in plaats van naar achteren. Hier door schiet je niet keihard vooruit, maar sta je eerst plotseling stil, vervolgens kun je de auto kort draaien en schiet je auto weg. Ideaal voor de scherpe bochten wanneer je in eerste instantie net te veel vaart hebt.

Twitter
Blur is één van de eerste games die gebruik maakt van nieuwe media als Facebook en Twitter. Zo kun je een Twitter- of Facebook-account aan de game koppelen. Vervolgens kun je vanuit het spel Twitteren wat je allemaal gehaald en bereikt hebt. Ik zie het mezelf nog niet zo snel gebruiken, maar geinig gedaan is het allemaal wel.

Blur moet het niet hebben van zijn graphics, de lichteffecten van de wapens zijn top, maar het leveldesign zelf voelt niet bijzonder aan. Ook de singleplayer is leuk gedaan en nog opvallend uitgebreid, maar ook hier moet je de game niet voor kopen. Ook als je creatieve vrijheid wilt hebben kun je beter gaan voor een game als Modnations Racers, want auto’s kun je niet tunen of van een origineel verfje voorzien.

Heb je echter internet en houd je van games als Burnout of Mario Kart, dan raad ik je aan om de game zeker te scoren. De game speelt lekker weg, geeft je bergen aan beloningen en motiveert je constant weer om de controller op te pakken om even een race te doen. Een groot pluspunt van Blur is verder de strategie gedurende de race, waarbij je de eerste plaats soms echt moet zien te verdedigen. Als dat lukt door middel van items, schilden en repairkits op te pakken, dan geeft dat echt voldoening. Blur is Modern Warfare 2 op het circuit, alleen dan zonder vervelende glitches. Heb ik je nog niet overtuigd, dan kan het zijn dat de bèta nog online staat en raad ik je aan die zeker eens te proberen!

Deze game is gereviewed door Yorn

Oordeel Blur (PS3)

• Replay 95