Craft of Gods (PC)
72 100 1

Review Craft of Gods (PC)

Een van de moeilijke opgaven voor een spelontwikkelaar is het creëren van een succesvolle MMO. De markt is oververzadigd met allerlei betaalde spellen en ongure ‘free-to-play’ varianten. Slechts een paar van die betaalde MMO’s kunnen zich staande houden. Vele ontwikkelaars die toch een kans wagen, gaan de mist in of maken hun spel gratis en proberen inkomsten te putten uit zogenaamde microtransacties. De relatief kleine ontwikkelaar Kalicanthus Entertainment probeerde het toch en creëerde ‘Craft of Gods’. Waait er een frisse wind door het genre, of is ook deze MMO gedoemd om ten onder te gaan?

Craft of Gods (hierna CoG ) speelt zich, zoals vele MMO’s, af in een fantasywereld . Deze wereld is gebaseerd op de Slavische mythologie en kreeg de naam Akvilon.

Geen klassen
Bij het maken van een karakter heb je de keuze tussen twee facties met elke drie rassen. Elk ras heeft zijn eigen startlocatie en uiterlijk. Na het kiezen van je ras ben je klaar, want er zijn geen verschillende klassen. De slogan van de game, ‘MMO game of Free Choices’ blijkt waargemaakt te worden. Je kan volledig zelf bepalen waar je je karakter in wil specialiseren. Ben jij een man van de magie? Geen probleem! Dan geef je veel ervaringspunten uit aan de overeenkomstige vaardigheid Intelligentie. Hetzelfde geldt voor alle andere voorbeelden, krijgsmannen gaan voor kracht, de dief voor behendigheid en ga zo maar door. Dit is een originele variant op het gebruikelijke klassensysteem en is bovendien prima uitgewerkt. Daarna kan je je uiterlijk nog perfectioneren, alhoewel de mogelijkheden beperkt zijn. Na het creëren van een karakter is het tijd om je te begeven in de wereld van Akvilon.

In tegenstelling tot mijn verwachtingen is de wereld die deze kleine ontwikkelaar in het leven heeft geroepen, groot en uitgestrekt. De landschappen variëren van doodgewone bossen tot verlaten woestijnen. Kortom: alles wat in een hedendaagse, moderne MMO verwacht wordt. De wereld is kleurrijk, scherp en goed belicht. De game zal geen prijs winnen voor mooiste MMO, maar voor een spel dat gratis gespeeld kan worden ziet alles er gewoonweg puik uit.

Free to play
Zei ik daar gratis? Inderdaad, ook CoG kon niet achterblijven in deze hype die momenteel in MMO-land huist. Toch heb je de keuze tussen gratis en betaalde servers. Bij de betaalde servers moet je elke maand een bedrag neertellen waarvoor je een paar voordelen krijgt. Zo heb je bijvoorbeeld een grotere inventaris of een groter aantal clanleden. Wil je bepaalde voordelen ook hebben op een gratis server dan kan dat met Kun, een munt die je kan kopen met echt geld. Naast het kopen van deze voordelen kan je Kun ook uitgeven aan zeldzame voorwerpen.

Hoewel de gratis servers een paar dingen missen, verandert dit niets aan de gameplay van CoG; deze is immers erg goed. Alle dingen die je kan verwachten van een degelijke MMO zitten er in. De ‘mounting’ in CoG is bijvoorbeeld zeer goed uitgewerkt. Je kan vanaf level één al beginnen met het temmen van een dier dat je dan kan gebruiken om je sneller door de wereld te loodsen. Zo kan je onder andere paarden, raven en reusachtige duizendpoten tot je persoonlijk rijdier benoemen.

Helaas bederven kleine ergernissen het spelplezier zo nu en dan. Zo is de menustructuur van de queesten niet echt goed doordacht. Bij het kiezen van een opdracht tijdens een gesprek zie je geen onderscheid tussen reeds geaccepteerde queesten en diegene die je nog moet starten. Eventuele missies die te hoog voor je level zijn worden gewoon getoond. Dit kan leiden tot vervelende situaties. Ook is de minimap links onderaan het scherm zo goed als waardeloos omdat hij nauwelijks informatie weergeeft van wat er interessant voor jou zou kunnen zijn in de spelwereld. Ook het ontbreken van bepaalde geluidseffecten is slordig. Het zijn die kleine dingen die ervoor zorgen dat CoG onafgewerkt aanvoelt.

Hoewel de interpretatie van het klassensysteem en de goede service voor de gratis servers zeker een pluim verdienen, zorgen kleine ergernissen en een algeheel gevoel van “been there done that”  ervoor dat we geen game hebben die boven de middelmaat uitrijst. Globaal gezien een degelijke MMO, maar zeker (nog?) geen tegenpartij voor World of Warcraft en consorten.

Deze game is gereviewed door Jenthe Pondt

Oordeel Craft of Gods (PC)

• Originality 65