FIFA 22 (XboxSeriesX)
70 100 1

Review FIFA 22 (XboxSeriesX)

Na een sportzomer van jewelste, waarin het EK uiteindelijk op een zware teleurstelling uitliep, zijn de competities alweer even bezig en is het zoals ieder jaar tijd voor het onvermijdelijke … een nieuwe FIFA. De laatste jaren nam de kritiek op ontwikkelaar EA behoorlijk toe, waarbij termen als weinig vernieuwend, té veel arcade en vooral gericht op geld verdienen in FUT de boventoon voerden. Weet EA met FIFA 22 weer ouderwets te scoren? Je leest het in de review.

Ik weet nog goed dat ik het allereerste deel van FIFA (FIFA ’94 of FIFA International Soccer) als elfjarige met mijn vrienden speelde op de Sega Megadrive. Grove slidings op spelers en weglopen voor de scheidsrechter, een uittrap van de keeper blokken en koppend scoren, scoren vanaf de aftrap tegen Qatar en de console de hele nacht aan laten staan omdat je nog bezig was met een toernooi … de herinneringen zijn ook nu nog mooi. Jarenlang bleef ik fan van de FIFA-serie en op een uitstapje naar het toen betere Pro Evolution Soccer na, begon het altijd richting de herfst te kriebelen om weer met een nieuw deel van FIFA bezig te kunnen. De laatste edities verdween dat gevoel echter langzaam, totdat ik er vorig jaar eigenlijk gewoon weinig zin in had. De recensie sloeg ik daarom over en dat was dus zeker niet alleen omdat ik het collega David gunde. Ik was een beetje FIFA-moe. Toch begon het richting deze herfst weer een beetje te kriebelen, vooral omdat EA beloofde dat FIFA 22 de kracht van de next-gen consoles veel beter zou benutten.

HyperMotion
Daarvoor ontwikkelde EA het zogenaamde HyperMotion, een techniek waarbij er 11-tegen-11 wedstrijden werden gespeeld met alle spelers in een motion capture pak. Hierdoor werden maar liefst 4000 nieuwe animaties toegevoegd en gepaard met een zogenaamd machine learning-algoritme zorgt het voor veel vloeiendere bewegingen van de spelers. Aannames, dribbels, duels en schoten lijken beter, maar ook het bewegen van het gehele team over het veld. Er wordt beter uitgestapt, gekanteld als de bal aan de andere kant van het veld is en spelers komen beter voor hun man. Tijdens het spelen voelt FIFA 22 een stukje trager, maar daardoor ook realistischer. Bovendien lijkt de tijd van de ene ongelooflijke truc na de ander inzetten om je een weg door de verdediging te banen voorbij. FIFA is meer een passing game geworden en dat kan ik als liefhebber van ‘echt’ voetbal alleen maar toejuichen. Een mooie dribbel laten opvolgen door een splijtende pass, op snelheid gebruik maken van de nieuwe explosieve sprint-optie en een scherpe voorzet binnenwerken; het geeft zoveel meer voldoening als het lukt.

Maar als je je in een scoringsrijke positie hebt gemanoeuvreerd, is dat zeker niet altijd een doelpunt. Naast het feit dat verdedigers intelligenter zijn geworden, passes onderscheppen en moeilijker zijn te passeren, zijn ook de keepers eindelijk aangepakt. Het is zeker nog niet perfect, maar feit is wel dat er heel wat meer schoten tegengehouden worden die er in het verleden in zouden zijn gegaan. Ook zien reddingen er realistischer uit, waarbij de keeper bijvoorbeeld zijn sterkere hand gebruikt om de bal uit de goal te tikken of een goed geplaatst schot toch nog weet te keren. Je moet dus heel wat meer werken voor je doelpunten, waardoor je vaker dan voorheen op het puntje van je stoel zal zitten.

Toch werkt nog zeker niet alles goed. Té vaak zie je nog animaties die niet kloppen. Een bal die door je voet gaat, voetbalschoenen die even in het veld verdwijnen, spelers die in een actie heel kort lijken te glijden omdat animaties nog niet helemaal goed in elkaar overlopen en ook de keepers stappen af en toe onbegrijpelijk naar voren. Bovendien kan het realisme nog steeds omhoog. Er wordt op momenten nog steeds te weinig druk gezet, snelle spelers zijn zoals altijd in het voordeel en afstandsschoten vliegen er soms wel heel makkelijk in. Het begin is er zeker, een basis om op voort te bouwen de komende jaren, maar EA heeft nog een lange weg te gaan om het helemaal kloppend te krijgen.

Genoeg te doen?
Wat betreft de gamemodi is er weinig echt nieuws in het virtuele ballenhok. Opvallend is wel dat er deze keer helemaal geen verhalende modus is. Je begint FIFA overigens wel met iets dat op een verhaal(tje) lijkt, maar dit lijkt meer op een ‘we trekken een blik sterren als Beckham, Henry, Mbappé, Lewis Hamilton en ga nog maar even door open omdat iedereen dat vast tof vindt’-gimmick, want voor je het weet ben je hier alweer doorheen. Je kiest dus al snel voor de geijkte modi als de Career Mode, waarin je voor het eerst (à la de vroegere Master League van PES) een eigen team kunt creëren om daarmee uiteindelijk de grote ploegen uit te dagen. Of beleef de carrière van een speler en werk je vanaf een rol als wisselspeler omhoog als absolute vedette.

Ook Volta is weer van de partij en lijkt wat meer richting FIFA Street te gaan. Een Skill Meter die zich vult zodat doelpunten dubbel (of meer) tellen, Signature-vaardigheden die je gedurende de wedstrijd vrijspeelt waardoor je een tijdje over een enorm hard schot, extra snelheid of een harde tackle beschikt? Het heeft weinig met realistisch straatvoetbal te maken. De sprongen die gemaakt zijn in de gameplay tijdens reguliere wedstrijden vind ik sowieso minder aanwezig in Volta. Al is de nieuwe Volta Arcade dan weer best een leuke toevoeging. Hierin neem je het in minigames tegen andere online gamers op in spelvormen als dodgeball, target gallery, disco lava en andere gekke potjes.

Is Pro Clubs meer jouw ding? Dan heb je nu ook de mogelijkheid om in een match te droppen met maximaal drie andere spelers. Samen speel je dan een wedstrijd, waarin je wel XP verdient maar die geen invloed heeft op de statistieken van jouw club.

En dan is er natuurlijk nog FIFA Ultimate Team (FUT), de modus waar vele gamers de meeste uren in zullen steken. Buiten de gebruikelijke updates van spelers en hun stats, zijn er aanpassingen gedaan aan Division Rivals en FUT Champions waardoor je makkelijker beloningen vrijspeelt, ook als je wat vaker verliest. Toch blijft FUT bovenal de absolute melkkoe van FIFA. Ook al claimen ze dat ze met het toevoegen van de preview-pakjes iets tegen het grote geld uitgeven willen doen, is het feit dat je maar eens per 24 uur een preview-pakje gratis kunt inzien natuurlijk heel karig. Wil je echt meedoen in deze modus, dan moet je er bijna wel geld tegenaan smijten. En dat blijft zonde, vooral omdat deze modus de meeste spelers aan zich bindt en je dan toch juist een zo eerlijk mogelijk speelveld zou willen hebben.

De grote vraag is: biedt FIFA 22 je waar voor je geld? De gamemodi, belangrijke updates en kleine vernieuwingen zijn zoals altijd aanwezig en bieden je meer dan genoeg uren voetbalplezier. Dus als je – zoals ik jarenlang – weer toe bent aan je jaarlijkse nieuwe shot voetbal, kom je toch snel weer uit bij FIFA (vooral door gebrek aan concurrentie, want eFootball moet erg tegenvallen). Maar was jij de laatste jaren ook een beetje FIFA-moe geworden, dan zou ik het eigenlijk laten afhangen van jouw console. Heb je een next-gen console (of Google Stadia)? Dan geeft het nieuwe HyperMotion de gameplay absoluut een extra boost en oogt het totaalpakket een stuk frisser dan afgelopen jaren. Bij mij heeft het in ieder geval het FIFA-vlammetje doen aanwakkeren. Het is nog geen steekvlam, dus EA heeft nog een lange weg te gaan. Maar de goede stap … eh pass in de juiste richting is gegeven.

Frido van der Wal (ThaHobbit)

Filmprogrammeur bij een bioscoop, filmliefhebber, gamer en sportman in hart en nieren. Houdt zich als Neerlandicus vooral met de eindredactie bezig, maar voor een review op zijn tijd kun je hem ook wakker maken. Of een potje FIFA ...

Aantal keer bekeken: 13137

Laagste 3 prijzen voor FIFA 22 (XboxSeriesX)

8.99 3