Infinite Undiscovery (Xbox360)
65 100 1

Review Infinite Undiscovery (Xbox360)

Infinite Undiscovery (IU) is afkomstig van de makers van Star Ocean en Valkyrie Profile. Helaas kan ik meteen al melden dat deze Infinite Undiscovery de kwaliteit van eerder genoemde titels, helaas niet haalt.
Het verhaal is van Infinite Discovery is redelijk origineel te noemen. Een kwaadaardige macht ‘The order of Chains’ heeft besloten om de maan met kettingen vast te ketenen aan de aarde. Op de plekken waar de kettingen vastzitten, gaat het echter al gauw niet goed, kwaadaardige beesten verschijnen en de wereld gaat al snel achteruit. Gelukkig is er ‘de bevrijder’, Sigmund. Deze persoon strijd er voor om alle kettingen kapot te slaan en zo de wereld te redden van de ondergang.

Deze Sigmund speel jij echter niet, al lijk je qua uiterlijk toch verdomt veel op deze held. Jij bent Capell, een musicus, die door samenloop van omstandigheden in de cel terecht is gekomen. Men ‘denkt’ dat ze Sigmund te pakken hebben, maar jij bent slechts zijn evenbeeld. Een meisje genaamd Aya, werkt voor Sigmund, en komt je al snel bevrijden. Zo wordt je al gauw meegezogen in het avontuur om de maan te ontketenen van de wereld.

Anders dan anders
Ik moet zeggen dat ik nog nooit een game gespeeld heb waarbij de maan vastgeketend zit aan de aarde. Zoals ik al zei, redelijk origineel.
Ook de gameplay is toch weer iets anders dan andere rpg’s. Zo is de besturing niet turn-based, maar kan je gewoon vrij door de levels rondlopen en slachten wanneer je slachten wilt. Wanneer je zelf wilt aanvallen, werkt dat allemaal vrij soepel, het wordt echter wel al snel vrij repetitief. Je hebt wel enkele speciale aanvallen, die je onder de A of B knop kan zetten, maar waarom zou je die gebruiken als button bashen gewoon ook werkt? Bovendien krijg je maar zelden nieuwe moves tot je beschikking.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor andere onderdelen uit het spel, zo wordt er uitgebreid uitgelegd hoe je een vijand kan ‘besluipen’. Er wordt verteld dat de ene vijand beter is in het reukvermogen, andere kunnen weer beter horen en horen het bijvoorbeeld wanneer je je zwaard trekt, en weer andere zien je als je in hun gezichtsveld loopt. Lukt het je echter hier allemaal rekening mee te houden, dan krijg je een critical hit bonus. Klinkt leuk!
Echter, gewoon er naar toe rennen en even flink hakken werkt, vooral in het begin, veel beter, waarom dan dat hele sluipgedoe? Bovendien horen ze je toch altijd wel aankomen en lopen vijanden vaak heen en weer, waardoor ze je toch al van ver zien. Zelfs al doe je je best, ze zien je toch wel. Dat is écht jammer, want het had er voor kunnen zorgen dat je meer keuze had gehad hoe de game te spelen. Bijvoorbeeld door meer een ‘stealth’ approach te nemen.

Connecting people
Naast het zelf vechten, heb je vaak nog drie metgezellen. Deze metgezellen vechten automatisch met je mee. Via de zogenaamde ‘connect’optie kan je spreuken uit hun assortiment uitzoeken en deze met een druk op de knop gebruiken. Op zich handig, maar meestal doen je metgezellen al zo goed hun ding, dat je hier weinig gebruik van zult maken.

Toch is het handig, wanneer je bij bepaalde geheime kistjes wilt komen, dit kan soms alleen maar door een speciale aanval van een metgezel te gebruiken.

Daarnaast heb je ook nog verschillende commando’s voor je team zoals ‘spreid uit’ ‘focus op één vijand’ etc. Maar zoals gezegd, ze doen hun ding wel, de enige die ik zo nu en dan gebruikte was ‘bespaar MP’, zodat mijn enthousiaste medereizigers nog wat over hadden eer we bij de baas aankwamen. Ook handig is dat je met een druk van de Y knop een ‘heal’ aanvraag kan doen, je hoeft dan niet in de menu’s te gaan zoeken naar een drankje of een spreuk, want je wordt meteen door één van je medereizigers genezen. Dit is echt een groot voordeel, gezien het spel niet pauzeert, wanneer je in het menu een potion probeert uit te zoeken. Het spel is zo gemaakt, dat als je het menu opent, je niet verder kan lopen, maar wel nog aangevallen kan worden.
Eer dat jij het ‘item menu’ hebt geselecteerd, een potion hebt uitgezocht, de animatie is geweest van het gebruiken van de potion, ben je al lang dood. Als je party dus al samen met de engelen loopt te zingen, is de kans helaas groot dat je zelf gauw volgt..

Zoek de savepoints
Dit was in eerste instantie nog niet zo erg geweest, ware het niet dat het net lijkt of ze een dronken persoon hebben gekozen om de savepoint plekken te kiezen. hmmmmmmz laat ik er hier eentje doen, hihi lal en daarrrrr eentje *hips* wow! dat zijn er twee naast elkaar. Origineel, origineel! Hmmm dan heb ik daar niks ghehe…maar das ook origineel natuurlijk! Hipzz..zzzzzzz.
Zo voelt het echt, want de logica is ver te zoeken. De ene keer heb je er twee vlak na elkaar, de andere keer duurt het weer een uur voor je de volgende tegenkomt. Helemaal vervelend is dit bij eindbazen. Wordt je bij de baas gesloopt, dan mag je nagenoeg het gehele level overnieuw doen. Kortom, save waar het kan!

Lippen
De graphics van IU worden in veel reviews beschouwd als niet baanbrekend, toch moet ik zeggen dat ik op sommige punten wel zoiets had van ‘wauw’. Zo zie je soms de maan s’nachts geketend boven je hangen, dat ziet er echt vet uit, ook de dorpen zijn mooi vormgegeven. Daar tegenover staat dan wel weer dat de open gebieden waar je doorheen loopt soms erg kaal zijn, ook zijn de dungeons veelal nogal eentonig vormgegeven.

Verder is het enorm jammer dat er nagenoeg geen filmpjes in de game zitten, je hebt wel veel vermakelijke ingame filmpjes die soms lang duren(zijn te skippen), maar zo’n mooi filmpje als bij de intro, komt nagenoeg nergens in het spel voor. De filmpjes zijn over het algemeen overigens wel goed ingesproken, al lijkt het soms alsof de personages halverwege een filmpje spontaan hun tekst zijn vergeten. De lippen bewegen, maar er komt geen geluid uit, beetje vaag. De filmpjes zijn soms best leuk om naar te kijken, er zit soms echt droge humor in verwerkt en met de twee hoofdpersonages krijg je toch wel een band. De andere 14 personages die je later tot je beschikking krijgt, heb je echter weinig mee.

Overbodig en onlogisch
Als laatste wil ik nog een paar belangrijke punten kort benoemen. En dat is het feit dat je 75% van de mogelijkheden uit de game nooit of zeer weinig zal gebruiken. Het wordt of te onduidelijk uitgelegd, of het werkt zeer onhandig, of het wordt in je schoot geworpen, terwijl je er 10 uur later pas gebruik van kan/hoeft te maken. Voorbeelden hiervan zijn heel kort: Het koken, de dwarsfluit van Capell, het uitvinden, het enchanten, 8 van je partyleden die je er spontaan bij krijgt, stealth mode in de game. Het is leuk bedacht, maar het voegt totaal niks toe en zit vaak verborgen in de menuutjes. Verder zitten er weinig puzzels in het spel, maar de puzzels die er in zitten zijn soms zó onlogisch dat je zelfs als je het denkt goed te doen, er alsnog niet voor bij komt. Dit haalt je dan ook soms erg uit de flow van de game.Zelfde geldt eigenlijk voor sommige achievements waar je een puzzel voor moet oplossen, ik daag je dan ook uit om de achievement ‘Capell to the Rescue’ zonder guide te halen, onmogelijk!

Als laatste heb je nog een antwoord te goed op de vraag wat de naam Infinite Discovery nou precies betekent. Ik zal heel eerlijk zijn, dit komt niet duidelijk uit het verhaal naar voren. IGN had echter wel een mooie verklaring, op een gegeven moment kom je een meisje tegen, die uit dank voor jouw hulp, zegt dat je ‘alles’ van der mag vragen wat je wil, zij doet het voor je. Dat komt in het hele verhaal zo nu en dan weer terug, wanneer Capell fantaseert over wat die allemaal zou kunnen vragen. Of die echter zijn beloning aan het eind van het spel int…Dat zal je zelf moeten uitvinden. De game is overigens niet lang, in 24 uur ben je er doorheen.

Conclusie:
Ik ben vaak stiekem fan van rpg-games die door andere sites worden afgezeken, ik vind meestal wel iets in de game, wat het spel toch erg leuk maakt. Toch moet ik zeggen dat dat bij deze game erg moeilijk was, mede door de onlogica hier en daar. Ook de vele kritiekpunten die ik hier boven noem, helpen niet echt mee. Infinite Undiscovery is dan ook niet bijzonder te noemen en dat is jammer. De game full price kopen raadt ik je dan ook niet aan, ben je echter in voor een rpg waarbij je niet turn based hoeft te hakken, dan is deze game niet onaardig. De humor is op momenten goed en het speelt redelijk lekker weg allemaal. Verwacht echter geen diepe verhaallijn met grote plottwisten zoals je die normaal gewend ben van RPG’s.

Deze game is gereviewed door Yorn

Oordeel Infinite Undiscovery (Xbox360)

• Gameplay 65