King's Bounty: Armored Princess (PC)
65 100 1

Review King's Bounty: Armored Princess (PC)

Eindelijk is het dan zover! Het is tijd om mijn eerste game voor Budgetgaming te reviewen. Opgewonden maak ik de envelop open en daar is hij dan… het langverwachte vervolg op King’s Bounty: The Legend, namelijk KB: Armored Princess. Om eerlijk te zijn had ik niet eerder van het spel gehoord, maar als RPG liefhebber (en dan met name de old-school turn-based RPG’s) ben ik toch wel een beetje nieuwsgierig.

Zoals gezegd is de game een vervolg op het voorgaande spel King’s Bounty, ontwikkeld door de Russische uitgever 1C Company. Het spel is een stand-alone vervolg, wat inhoudt dat het eerste deel niet nodig is om dit vervolg te kunnen spelen. Het spel borduurt grotendeels voort op het eerste deel maar er zijn wel een paar leuke toevoegingen gedaan. Zo krijgen spelers de kans om een nieuw continent te verkennen, inclusief een nieuwe verhaallijn. Het maximaal te behalen level is opgeschroefd naar 50 en er zijn ook er een aantal nieuwe spreuken en vaardigheden bij gekomen. Een toevoeging die ik zelf erg leuk vind is de introductie van de pet dragon.

Maar laat ik beginnen bij het begin. Zoals de naam doet vermoeden speel je dus met een prinses in een harnas (hoewel de meningen verdeeld zijn over het beschermende vermogen van een metalen bh). Blijkbaar staat opperdemoon Baal op het punt je thuiswereld te vernietigen en is het jouw taak om hem weer terug zijn dimensie in te schoppen. Dit moet je doen door 8 magische stenen te verzamelen in de alternatieve realiteit genaamd Treana.

Grafisch gezien is de game niet revolutionair. Sterker nog, ik heb het idee dat het zich voor een groot gedeelte heeft laten inspireren door andere populaire fantasy games. Daarnaast oogt het geheel nogal gedateerd. Ik moet toegeven dat sommige eilanden die je op je reis bezoekt er heel aardig uitzien, maar echt indrukwekkend wordt het nooit. Als we kijken naar het design van de verschillende units valt het op dat de eindbazen er erg goed uitzien. De meeste normale units zien er niet alleen uit als wassen beelden; zo bewegen ze ook. Ik vond het persoonlijk een gemiste kans dat er niet meer aandacht is besteed aan die units.

Het moge duidelijk zijn dat Armored Princess het niet van zijn uiterlijk moet hebben. Gelukkig zijn de game mechanics indrukwekkender. Het spel is het beste te vergelijken met de klassieker Heroes of Might en Magic. Je loopt namelijk met je prinses over een speelveld waarop je potentiële vijanden ziet lopen. Zodra je in aanraking komt met één van je vijanden begint het gevecht. De strijd verplaatst zich dan naar een klein spelbord waar jouw leger tegenover het leger van je vijand staat. Op het kleine spelbord is het de bedoeling dat alle units van de tegenpartij verslagen worden voordat de tegenstander dit bij jouw leger kan doen. De gevechten zijn turn-based, je hebt dus steeds een aantal actiepunten waarmee je het leger van de prinses kan laten bewegen of aanvallen. Als je geen actiepunten meer hebt krijgt de tegenpartij de kans om schade aan jouw leger toe te brengen.

In de tussentijd staat de prinses buiten het speelveld en kan dus ook niet aangevallen worden. De prinses kan tussentijds wel een aantal keren je leger te hulp schieten door bijvoorbeeld je manschappen meer schade te laten doen, of door je tegenstander direct schade toe te brengen. De aanvallen die je tot je beschikking hebt verschillen per klasse, wat veel verschillende speelstijlen oplevert.

Ook heb je een draakje tot je beschikking die, net als de prinses, een beperkt aantal keren een aanval kan doen. Het leuke is dat aan het begin van het spel het beest nog een klein draakje is, maar naar mate je prinses sterker wordt zal ook je draakje in kracht toenemen. Uiteindelijk zal je een grote indrukwekkende draak tot je beschikking hebben, inclusief allesvernietigende aanval.

Maar zoals het een echte RPG betaamt, kan je in Armored Princess je spelbeleving tot in de puntjes aapassen. De mate van invloed die je hebt als speler op je karakter en speelstijl is echt uitzonderlijk. Het begint al met het kiezen van een klasse voor je prinses. Er is de keuze uit drie verschillende klassen namelijk warrior, paladin en mage. Door de Warrior te kiezen krijg je meer leiderschapspunten waarmee je een groter leger kan maken. Een mage heeft de vaardigheid om haar leger te versterken door bijvoorbeeld de aanvalssnelheid te verhogen van de manschappen. Daarnaast heeft ze vernietigende magische aanvallen tot haar beschikking. De paladin is een mix tussen de warrior en de mage.

Daarnaast heeft je karakter ook nog een eigen skill tree zoals je wellicht kent uit World of Warcraft. Als je karakter een level stijgt, kun je een aantal skill points gebruiken om bepaalde vaardigheden te verbeteren, bijvoorbeeld het verhogen van bepaalde statistieken.
Maar niet alleen je skill tree is van toepassing op je statistieken. Ook kan je door de spelwereld verschillende objecten vinden, die je kunt gebruiken in je zoektocht, zoals een nieuw zwaard of een nieuwe helm.

Vervolgens heb je de keuze uit 6 verschillende draken in verschillende kleuren. Elke draak geeft je een andere aanval en eigenschappen. Zelfs het leger waarmee je vecht, kun je zelf samenstellen door nieuwe troepen in te huren. Naast de gebruikelijke ridders kun je ook ijsberen en een T-rex in je leger laten vechten.

Ondanks de gedateerde looks en de weinig originele designs biedt Armored Princess veel uitdaging en diepgang. Een echt RPG-liefhebber is makkelijk 20 uur zoet met het hoofdverhaal. Nieuwe spelers moeten rekening houden met een hoog instapniveau. De tutorial is namelijk vrij kort en beperkt en de tegenstanders zijn vanaf het begin af aan meedogenloos. Ook kan ik slecht tegen de enorme quest teksten die je vertellen wat je nieuwe opdracht is. Vaak heb ik geen zin om die lange teksten te lezen en wil ik gewoon vechten.

Armored Princess is een aardige game maar natuurlijk geen AAA titel. Voor de liefhebbers van het voorgaande deel biedt het veel uurtjes speelplezier en voegt een hoop nieuwe dingen toe. Het spel is absoluut geen casual game en nieuwe spelers moeten voorbereid zijn op een uitdagende spelervaring.

Deze game is gereviewed door Daan

Oordeel King's Bounty: Armored Princess (PC)

• Graphics 60