LittleBigPlanet 3 (PS4)
84 100 1

Review LittleBigPlanet 3 (PS4)

Kan je leren creatief te zijn? Als het aan de mensen achter LittleBigPlanet 3 (LBP 3) ligt, is het antwoord een volmondig ja. In bijna elk onderdeel van deze game staat creativiteit en het inspireren hiervan centraal. Verder zijn de platform avonturen van Sackboy weer gevuld met sfeervolle werelden en een duidelijk eigen stijltje, aan elkaar gevlochten met een luchtig en curieus verhaal. Speel, creëer en herhaal. Deze keer mogelijk gemaakt door de heren en dames van Sumo Digital, in plaats van Media Molecule, op de PS3 en PS4.

Dezelfde sfeer?
Er is dus een nieuwe studio in het leven geroepen om een derde LBP game te maken; de grote vraag is dan ook of de gameplay en stijl nog hetzelfde aanvoelen. Dat zeker, want de mooie spelwereld is nog even uniek en sfeervol als altijd, gevuld met karakters gemaakt van stof en stiksel. Ook het fantasievolle en willekeurige verhaal behoudt het gevoel van een ietwat kinderlijke droomwereld. Qua graphics, geluid en de unieke identiteit van LittleBigPlanet doet LBP 3 totaal niet onder voor een Media Molecule titel. De door sommigen wat minder geliefde platform gameplay, gebaseerd op physics, is ook weer aanwezig. Hierdoor blijft precisiewerk lastig, maar het draagt ook bij aan het unieke gameplaygevoel van LittleBigPlanet. In plaats van meer controle te geven, heeft de nieuwe ontwikkelaar juist gekozen voor toevoegingen die goed werken met physics.

Meer aandacht voor physics
De drie nieuwe karakters spelen hier namelijk geweldig op in. Oddsock is een stuk sneller dan Sackboy en kan over muren rennen en springen, Toggle kan groot en klein worden en Swoop kan dingen oppakken en vliegen. Voornamelijk Toggle zorgt voor een leuke verdieping op de zweverige op physics gebaseerde gameplay. Zo kan je jezelf lanceren door op een platform met vering te staan en te wisselen van grootte, oftewel gewicht. Wanneer je groot bent zink je onder water en kan je grote dingen verschuiven, terwijl je, als je klein bent, op water kan lopen en mee kunt driften op luchtstromen. Wanneer dit soort nieuwe mogelijkheden allemaal door elkaar gebruikt worden in een slim opgezet level, dan is de platform gameplay van LittleBigPlanet op zijn sterkst.

Daar komen ook nog de nieuwe ‘gadgets’ bovenop en een paar levelonderdelen die sterk doen denken aan Portal. Eén van de vijf nieuwe gadgets is bijvoorbeeld een handzame stofzuiger waarmee je dingen omver kunt blazen, draaien, naar je toe trekken en andere physics gerelateerde mogelijkheden. Het is interessant om te zien dat de soms frustrerende aspecten van physics in een platformer hier dus niet weggewerkt zijn, maar juist aangevuld met gadgets en karakters die dit mooi ondersteunen. Al zal niet iedereen gecharmeerd zijn van het zweverige springwerk, maken de nieuwe toevoegingen de physics onmisbaar. Daarnaast zal het geheid zorgen voor een heel nieuwe reeks inventieve levels gemaakt door spelers.

Backwards compatible!
Over die handgemaakte levels van spelers gesproken, in LBP 3 is alles wat in de vorige twee delen gemaakt is gewoon speelbaar. Wat vanaf de eerste dag al zorgt voor een gigantische lijst levels om te spelen. Ondanks dat niet iedereen de level editor induikt om een groots level te maken, zijn er genoeg andere inventievelingen die publicatiewaardige levels uploaden. Als je er een paar probeert zie je al snel waar LittleBigPlanet echt sterk in is, namelijk het elkaar inspireren. Hecht je enigszins waarde aan het maken en delen van een speelwereld, dan zal je in deze game ontzettend veel uren kunnen steken. Replaywaarde tot je erbij neervalt dus, mits je het doorzettingsvermogen en de creativiteit bezit om deze diepgang op te zoeken. Als je direct de level editor opstart zonder ervaring is het namelijk vrij lastig en intimiderend. Terwijl de game erg toegankelijk is in het spelen van levels, is de editor zo uitgebreid dat deze in eerste instantie niet voor iedereen te behappen valt.

De stap van spelen naar creëren
Gelukkig doen de makers er alles aan om de sprong van spelen naar creëren zo makkelijk mogelijk te maken. Uitblinker hierin is de vrij uitgebreide tutorialplaneet genaamd ‘Popit Academy’, waar je een campagnewaardige reeks levels speelt om de level editor beter te begrijpen. Bovendien is er een goede balans tussen het spelen van de levels en het moeten leren van bepaalde technieken om verder te kunnen. Het is dusdanig leuk om te spelen dat de naam tutorial bijna misstaat en het eigenlijk een essentiële tweede campagne is. Daarnaast is het verhaal ook gebaseerd op creativiteit en is het een beetje de hele opzet van het spel om tegelijkertijd een platformer te spelen en creatief proberen te denken. Bonuslevels waar je bijvoorbeeld voertuigen bouwt en steeds weer aanpast om een race te winnen zijn hier een voorbeeld van. Wanneer je het verhaal uitspeelt, vervolgens de Popit Academy afmaakt en tot slot wat inspiratie opdoet met community levels, ben je uiteindelijk helemaal klaar om zelf levels te gaan maken.

Schoonheidsfoutjes
Al is het geheel vrij sterk opgebouwd, zijn losse onderdelen zoals het verhaal vrij kort. Deze kan je in vijf tot tien uur wel uitspelen. En terwijl de speelwerelden mooi zijn en de nieuwe voice-acting charmerend is, mist het verhaal wat diepgang en hadden er best meer levels mogen zijn. Als je niet verder kijkt dan de singleplayer-ervaring ben je dan ook vrij snel klaar. Wat ook genoemd mag worden zijn de glitches. Terwijl er veel verholpen is sinds de release, komt het nog wel eens voor dat de framerate een dip neemt of dat Sackboy door de vloer valt en een half level overslaat.

Prijs/uur-verhouding
De herspeelbaarheid is erg hoog, maar wel wat afhankelijk van jou als speler. Ga je levels opnieuw proberen om alle voorwerpen te krijgen en doe je de optionele tutorial levels, bonuslevels, co-op levels en de eindeloze community levels aan, dan zit je toch wel aan een flinke speeltijd. Heb je de drijfveer om dingen te maken en alles uit LBP te halen met de uitgebreide level editor, dan zit je met de herspeelbaarheid echt tot aan het plafond. Voor de creatieve zielen onder ons is de level editor ook wat grootser geworden, je kunt nu werken met zestien lagen in plaats van drie om objecten in te plaatsen. Samen met alle nieuwe toevoegingen en technieken uit de Popit Academy is er veel om uit te proberen. Online is in ieder geval al te merken dat spelers slim gebruik maken van nieuwigheden en het wordt dan ook interessant om te zien wat andere spelers allemaal  voor nieuwe content zullen gaan maken.

Flinke gemiste kans
Uiteindelijk is LittleBigPlanet 3 een hartverwarmend vervolg geworden dat voortborduurt op de sterke punten van eerdere delen, maar wel met één flinke gemiste kans. Terwijl in vele demo’s en marketingmateriaal de vier helden op hetzelfde scherm te zien zijn, zal dit in de realiteit nauwelijks voorkomen. In co-op speel je veelal allebei met hetzelfde karakter, namelijk diegene waarvoor het level ontworpen is. Ernstig vaak is het dan twee keer Sackboy, in plaats van bijvoorbeeld Toggle en Oddsock die samen moeten werken. De paar levels waar je speelt als één van de drie nieuwe helden en enkele levels die daadwerkelijk meerdere karakters slim combineren, zijn waarschijnlijk de beste levels die het spel kent en toch gebeurt het bar weinig. Gezien de marketing en de genialiteit van die paar bijzondere levels is het doodzonde dat de nieuwe karakters zo beperkt gebruikt zijn.

Dé platformer voor beide hersenhelften
Die misser daargelaten heeft Sumo Digital een flinke prestatie geleverd. Het is moeilijk om de originaliteit van de eerste LBP te evenaren, maar de nieuwe ontwikkelaar heeft de iconische sfeer vlekkeloos over kunnen nemen. Al is het jammer dat het verhaal erg kort is, ligt de kracht van LBP eigenlijk meer in het inspireren en delen van creativiteit dan in een lang verhaal. En inspiratie is er genoeg door de kwaliteit van de verhaal levels en de Popit Academy. Ben je het type gamer dat precisiewerk, uitdaging of een sterk soloverhaal zoekt, dan is deze platformer waarschijnlijk wat te zweverig voor je. Nee, deze game is nog steeds bedoeld voor de creatievelingen, de mensen die vage woordgrappen wel kunnen waarderen en vrolijk worden van de eindeloos creatieve community levels. LittleBigPlanet 3 is niet perfect, vooral de co-op had veel meer potentie, toch blijft het één van de weinige games die zowel jouw linker- als rechterhersenhelft stimuleert door een geweldige combinatie van spelen en creëeren.

Deze review is geschreven door Martijn Hamerling.

Oordeel LittleBigPlanet 3 (PS4)

• Eindcijfer 84