Mini Ninjas (PS3)
74 100 1

Review Mini Ninjas (PS3)

Terwijl ik de tutorial zat te spelen werd mij door een soort grote eend verteld dat ik mijn haarlijnen moest gebruiken. Verrast keek ik op. Haarlijnen? Het bleek dat er ‘crosshairs’ werden bedoeld. Door deze en andere soortgelijke foutjes en een gameplay die wel heel erg simpel overkwam - lopen en slaan - werd ik in eerste instantie flink teleurgesteld. Het leek een game voor de jongere kids en geen spel voor mij. Maar…

Mogelijkheden genoeg
… na een tijdje spelen blijkt het spel juist een erg diepe gameplay te hebben. Allereerst kun je heel veel dingen verzamelen per level: kruiden om je eigen drankjes te maken, munten om recepten te kopen en verstopte beelden. Daarnaast kun je ook nog dieren bevrijden en altaren vinden. Bij deze altaren kun je met een speciale bloem een nieuwe Kuji-spreuk leren, waardoor je bijvoorbeeld de mogelijkheid krijgt om vuurballen te gooien. Ook leer je om jezelf in dieren te kunnen verplaatsen. Dit brengt ontzettend leuke opties met zich mee. Zo kun je eerst als een kikker naar de vijand toesluipen, daar je in een beer verplaatsen en zo de vijand verslaan. Alsof deze mogelijkheden nog niet genoeg zijn, moet je ook nog andere ninja’s bevrijden die gevangen zijn genomen door de kwade samurai. Hierdoor kun je op het laatst switchen tussen zes verschillende ninja’s. Deze hebben ook nog allemaal hun speciale aanval, die je met rode orbs kunt opladen. Vooral het combineren van al deze mogelijkheden is erg leuk: eerst als vos naar de vijanden gaan, dan veranderen in een ninja die hen kan laten dansen door een deuntje te fluiten en vervolgens in een andere ninja de vijand laten verslaan is maar een van de vele mogelijkheden.

Multifunctionele hoed
Het verhaal in Mini Ninjas is helaas niet zo diepgaand. Het gaat om kwade samurai die het evenwicht van de natuur hebben verstoord door dieren te veranderen in vechtende samurai. Dit verhaal is echter wel een goed genoeg excuus om leuke dingen als vijanden die weer in dieren veranderen te laten gebeuren en om jou als mini ninja op spannende eindbazen af te sturen. Het verhaal wordt ook leuk verteld maar toch had hier wat meer diepgang in moeten zitten, vooral bij een avonturenspel als dit. Wel erg leuk zijn de opties om je hoed ook als een boot of een slee te gebruiken. Hierdoor kun je ook wildwatervaren, vissen en keihard sleeën. Vooral voor de jongere kinderen is dit fantastisch om te zien en doen.

Haha, scheten!
De vergelijking tussen Mini Ninjas en I-Ninja (een spel uit 2003) is voor de hand liggend omdat ze beide om grappig vormgegeven ninja’s draaien. I-Ninja slaagde er echter beter in om een ‘cute’ maar toch spannende game neer te zetten. De stijl van Mini Ninjas is iets minder goed gelukt, maar toch leuk genoeg. De lucht heeft een sprookjesachtig effect en alles is lekker simpel maar toch schattig vormgegeven. Simpel betekent echter niet dat de graphics ook detailloos mogen zijn, wat bij dit spel helaas vaak wel het geval is. Zo staan poorten zomaar in het gras geplempt en lijken alle vijanden wel heel erg hetzelfde. Deze vijanden zijn overigens heel erg dom. Hoewel dit wel klopt met het verhaal is het toch jammer dat het hierdoor niet noodzakelijk is om alle registers van het enorme mogelijkhedenboek open te trekken. Ook krijg je nu wel erg veel dezelfde situaties. Iets meer humor had ook wel in dit spel mogen zitten. De grootste grap was dat een van de eindbazen je met zijn scheten versloeg. Ik denk dat zelfs de jonge kinderen dit al niet meer grappig vinden.

Mini Ninjas is een fantastisch spel voor de wat jongere doelgroep en ook voor vaders die graag een spel met hun kinderen spelen is het een aanrader, vooral door de simpele en ‘cute’ vormgeving maar ook de interessante gameplay. Voor mensen die geen kind meer zijn en er ook geen hebben is Mini Ninjas niet veel meer dan een tussendoortje: een game met een erg leuke stijl en leuke gameplay, maar doordat het bij ‘leuk’ blijft is het geen spel waarvoor je de echte najaarstoppers aan de kant legt. Het verzamelen van spullen in Mini Ninjas is leuk, maar zorgt er niet voor dat je dit spel meerdere keren uit wilt spelen. Een flinke injectie goede humor had van het spel misschien een echte topper kunnen maken.

Deze game is gereviewed door Wouter

Oordeel Mini Ninjas (PS3)

• Eindcijfer 74