Mortal Kombat: Unchained (PSP)
78 100 1

Review Mortal Kombat: Unchained (PSP)

'Unchained' is de subtitel van de nieuwe Mortal Kombat. Als we de vertaling letterlijk opvatten, is dit wellicht een slechte zaak. Legendarische vechters als Scorpion, Raiden, Sub-Zero, Tanja en tal van andere vechters horen natuurlijk niet los over straat te lopen… Mortal Kombat: Unchained bewijst dat de zonet genoemde vechters - en overigen die in dat rijtje thuishoren - nog even ziek in hun hoofd zijn en zeker niet degenen zijn die je 's avonds in een donker steegje tegen wilt komen. Genoeg gelul, is Mortal Kombat een vette game of zijn de agressieve vechtersbazen rijp voor het bejaardentehuis?

"GET OVER HERE" klinkt voor veel mensen waarschijnlijk bekend in de oren. Jaren geleden was dit de gevreesde slogan van Scorpion, toch wel de meest populaire vechter uit de mortal Kombat reeks. Een reeks die staat voor geweld. Veel geweld. Ruggengraten vliegen door de lucht, hoofden met uitspuitend bloed suizen door het luchtruim, rompen die aan stekels worden gespietst, ja, Mortal Kombat spelers hebben door de jaren heen een hoop zieke dingen mee moeten ( of mogen, 't is maar wat je leuk vindt ) maken. Hoe dan ook, gelukkig zijn er genoeg zieke mensen in de wereld die kicken op zonet genoemde taferelen en weet de naam Mortal Kombat in anno 2006 nog steeds een hoop gamers te trekken. Het is Midway dus geraden dat ze een fatsoenlijke game op de markt brengen, gewelddadig of niet, kwaliteit moet altijd aanwezig zijn.

Met Unchained weet Midway een behoorlijk diepgaande fighter neer te zetten. De uitgebreide selectie aan vechters zorgt ervoor dat er voor ieder wat wils is. Net als in de meest recente MK delen, kent elke vechter drie vechtstijlen, waarvan één waarbij een wapen een grote rol speelt. Spelers kunnen zich dus verdiepen in een enkele vechtstijl, maar handiger is om alledrie de vechtstijlen onder de knie te krijgen zodat er een nieuw scala aan combo's beschikbaar wordt. Combo's zijn overigens vrij essentieel in dit deel. Samen met het verwisselen van vechtstijlen is het mogelijk uitzonderlijk lange combo's aan elkaar te rijgen ( ja, combo aan combo ja ). Het leren van de combo's is dus een must, wil je de beste worden. Daarnaast is het vrij zinloos om aan Mortal Kombat: Unchained te beginnen met de gedachte in het achterhoofd dat je er button-bashend wel komt. De werkelijkheid bewijst namelijk het tegendeel. Als slagroom op de taart zijn er de Fatalities. Door aan het einde van een gewonnen wedstrijd knoppencombinaties in te voeren, slacht jou vechter de tegenstander af met een laatste aanval. Deze climax is als vanouds hetgeen waar het in Mortal Kombat altijd om heeft gedraaid: pijn en verderf.

Traditie getrouw bevat Unchained een Arcade mode, waarin je vechter na vechter verslaat en het uiteindelijk op moet nemen tegen een demonisch gedrocht. Tijdens het spelen van Arcade zal het je ongetwijfeld opvallen dat de game al snel pittig wordt. Nogmaals, Mortal Kombat: Unchained vereist de nodige oefening om er goed in te worden; iets wat ik alleen maar toe kan juichen. Wat ik persoonlijk jammer vind, is dat Midway het nodig leek te vinden om de zogenaamde 'Mortal Kombat Chess' en 'Mortal Kombat Tetris' modi aan Unchained toe te voegen. Deze modi hebben niets, maar dan ook niets met de reeks te maken en voelen aan als schaamtelijke opvulling van kostbare ruimte. En dan heb ik het nog niet eens over de kwestie of het leuk is of niet; schaken en Tetris horen niet thuis in een ruige vechtgame als deze. De opzet is daarnaast niet opzienbarend: bij schaken, schaak je en als pionnen elkaar confronteren, volgt er een gevecht. Bij Tetris speel je gewoonweg Tetris in Mortal Kombat stijl, met kleine aanpassingen. Midway had deze modi er uit moeten laten en meer aandacht moeten besteden aan de Quest mode.

Waarom meer aandacht besteden aan de Quest mode? Vrij duidelijk: ondanks dat het leuk is dat het verhaal van Unchained verder gaat waar Deadly Alliance ophield, had er nog genoeg aan het spelmechaniek gewerkt mogen worden. Ten eerste is de camera zó slecht dat het meest voorkomende aspect - namelijk rondlopen en zoeken naar munten, schatten en opdrachten - al direct kan worden beschouwd als bijna onspeelbaar. Bijt je je hier doorheen, dan komt het verhaal aardig uit de verf en is enige waardering voor deze toevoeging alsnog op zijn plaats. Tenslotte werkt de basis van de game goed, en dat is vechten. Daarnaast zijn er een hoop extra's vrij te spelen in de Quest mode, dus kijk verder dan je neus lang is en wie weet vermaak je je nog werkelijk met de Quest mode!

Ik had niet verwacht dat Midway ooit nog in staat zou zijn een geslaagde Mortal Kombat uit te brengen. Toch weet het bedrijf een heel net product op de markt te brengen waar gamers veel plezier mee kunnen beleven. De game ziet er daarnaast behoorlijk goed uit, al is het grafisch nog net geen Tekken. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar voor PSP-bezitters die op zoek zijn naar wat gewelddadigere gameplay dan het 'softie'- Tekken te bieden heeft, is Mortal Kombat: Unchained zeker geen titel die over het hoofd gezien mag worden.

Oordeel Mortal Kombat: Unchained (PSP)

• Graphics 76
  • Gameplay 78