Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App
Overwatch: Origins Edition (PS4)
90 100 1

Review Overwatch: Origins Edition (PS4)

Blizzard is een van die studio's die bij het gros van de gamers geliefd is. Die studio die pas games uitbrengt wanneer ze zelf helemaal tevreden zijn. Blizzardgames kenmerken zich door het hoge afwerkingsniveau. De lat ligt inmiddels alleen maar hoger door de enorme successen die ze hebben binnen verschillende genres. Liefhebbers van dungeon crawlers kunnen hun lol op met Diablo, RTS-spelers zijn verknocht aan StarCraft en het MMO-genre werd jarenlang gevormd en gedomineerd door World of Warcraft. Allemaal ijzersterke IP's met een lange historie. Met Hearthstone en Heroes of the Storm heeft Blizzard bovendien laten zien dat ze ook binnen een geheel nieuw genre aan de hoge verwachtingen kunnen voldoen. Met Overwatch wagen ze nu een poging binnen het shooter-genre. Als Blizzardfan van het eerste uur ben ik dan ook zeer benieuwd wat ze voor mij in petto hebben.

Verhaal: Verborgen verhaal
Hoewel Overwatch geen story modus of single player modus kent, zit er een heel verhaal achter de spelwereld. In het kort komt het erop neer dat ver in de toekomst de mensheid in vrede leeft en de beschikking heeft over geavanceerde technologie. Om meer van het universum te weten te komen, heeft het onderzoekslaboratorium Horizon Lunar Colony gebouwd. Het lab werd bemand door onderzoekers die genetisch gefokte apen gebruikten voor hun onderzoek. Op een bepaald moment gebeurde er iets waardoor apen rebels werden en alle onderzoekers vermoordden. Om de apen te bestrijden werden robots gebouwd waardoor er een oorlog ontstond. Deze oorlog is het strijdtoneel van Overwatch, waaraan je als genetische aap Winston of minigunrobot Bastion kunt deelnemen.

Gameplay: Samen spelen, samen delen
Overwatch draait volledig om samenwerking. In 6-tegen-6-gevechten neem je het op tegen het ander team. De ene keer val je aan, de andere keer verdedig je. Behalve de Quick Play modus die je online in een potje indeelt, zijn er verder zijn geen andere game modi. Je kunt wel tegen bots spelen, maar deze zijn dusdanig zwak en dom dat ze alleen als trainingsmateriaal dienen. Een aanrader voor wanneer je wil experimenteren met een nieuw personage, maar verder niet de moeite waard. Voor een échte Overwatch experience, moet je online gaan.

Er zijn een aantal smaakjes die de game je automatisch voorschotelt: een gebied verdedigen of aanvallen, of een bewegend object verdedigen of aanvallen. Hoewel dit erg beperkt lijkt, is het precies wat het spel op dit moment nodig heeft: focus. Doordat het speldoel zo helder is, ligt de focus volledig op het teamspel tussen de verschillende personages. Precies datgene wat het spel zo interessant maakt.


De wereld van Overwatch kent in totaal 21 personages verdeeld over vier verschillende types: aanvallers, verdedigers, tanks en ondersteunende karakters. Aanvallers zijn degene die verantwoordelijk zijn voor het toebrengen van zoveel mogelijk schade. Ze zijn snel en beweeglijk, maar wel weer fragiel met weinig levenspunten. Aanvallers willen het liefst aan de frontlinies vechten. Verdedigende karakters blijven liever op afstand en kenmerken zich door hun vernuftige foefjes waarmee ze een gebied kunnen beschermen. Ze zetten bijvoorbeeld vallen of turretkanonnen neer die het vijandelijke team opwachten. Sommige verdedigende personages hebben snipergeweren waarmee ze op lange afstand dodelijk zijn. Tanks doen ook hier waar ze goed in zijn: vooropgaan in de strijd en klappen opvangen voor de rest van het team. Zo is het schild van tankpersonage Reinhardt een veelgebruikt wapen om teamgenoten te beschermen. Als laatste zijn er ondersteunende personages, die de rest van het team ondersteunen. Dit zijn de welbekende healers die medespelers kunnen genezen of er zelfs voor dat jouw personage opstaat uit de dood. Handig wanneer je middenin een heftige strijd zit.

Elk personage heeft een unieke eigenschap die extra sterk is. Hoe meer schade je toebrengt of een goede bijdrage levert aan het speldoel, hoe sneller je meter volloopt. Zodra je meter vol is, kun je de unieke eigenschap van je personage los laten gaan. Dit zijn vaak hele krachtige aanvallen waarmee je een complete vijandelijke unit mee uit kunt schakelen. Maar het kan ook ondersteunend zijn, zoals de Infra-Sight van Widowmaker, waarmee alle vijanden via infrarood door de muren heen zichtbaar zijn voor heel je team.

Wat opvalt is dat het spel enorm toegankelijk is. Vanaf het eerste potje voelt het soepel aan en kun je al van waarde zijn voor je team, ook al ken je het level of personage nog niet helemaal. Omdat elk personage verschillende eigenschappen heeft, is het handig deze eerst even in een potje tegen de computer uit te testen. Het goed beheersen van verschillende personages helpt je niet alleen om je eigen spel leuker en beter te maken, het helpt ook om beter te anticiperen op tegenstanders. De leercurve voelt prima aan en om het makkelijker te maken heeft Blizzard een moeilijkheidsgraad van 1 tot 3 sterren toegekend aan alle personages. Grappig is dat je nooit samen met, maar altijd tegen computergestuurde personages speelt. Je team bestaat dus altijd uit menselijke medespelers, waardoor je verlost bent van dom AI-gedrag en er rustig op los kunt experimenteren.


Hoewel een nieuw karakter even wennen is, heb je de verschillende eigenschappen van het personage snel door. Je hoeft dus geen weken huiswerk te doen of urenlang met elk karakter te spelen om de grote lijnen te begrijpen. Bovendien helpt het spel je een handje door handige tips te geven wanneer je verslagen wordt. Je krijgt dan bijvoorbeeld de zwakke plekken van dat specifieke personage te horen zodat je de volgende keer beslagen ten ijs komt.

Het spel mag dan toegankelijk zijn, het betekent niet dat er geen leercurve is. Integendeel; Overwatch is een schoolvoorbeeld van easy to learn, hard to master. Zodra je een aantal potjes achter elkaar met hetzelfde personage speelt, zie je de mogelijkheden die ieder attribuut met zich meeneemt. Zo kan verdediger Junkrat een mijn afschieten die mensen wegblaast (heel handig om een groepje vijanden uit elkaar te forceren). Deze mijn kun je ook gebruiken om jezelf naar een hoger platform te schieten. IJskoningin Mei kan haar ijsmuren gebruiken om tegenstanders weg te houden, of juist om medespelers te beschermen. Hoe meer je speelt, hoe meer mogelijkheden zich aandienen. Doordat je ook tijdens een potje onbeperkt kunt wisselen van personage, blijft het spel fris en verrassend aanvoelen. Dit wisselen heeft overigens ook nadelen. Voorafgaand aan een potje wordt er aangegeven hoe de balans in je team is. Zo zie je overzichtelijk of er wel een tank aanwezig is en dat er niet te veel snipers in je team zitten. Het biedt direct de mogelijkheid om te wisselen van personage om de balans goed te krijgen. In het heetst van de strijd ontbreekt dit overzicht echter. Ben je aan het winnen, voel je geen behoefte om te wisselen. Maar zodra je aan de verliezende hand bent, is de samenhang snel weg en gaan spelers impulsief wisselen van personage. Soms kan dit positief uitpakken, maar het kan ook zomaar zijn dat je team nóg verder wegzakt. En in Overwatch geldt: hoe beter je samenwerkt, hoe groter de kans is op winnen.

Presentatie: Stijlvol en fris
Niet iedereen is fan van Blizzard's cartoony benadering. Zelf behoor ik tot de groep die helemaal gek is van deze art style. Ik heb dan ook menig uur rondgevlogen in de vergelijkbare spelwereld van World of Warcraft. Deze stijl is in Overwatch tot een hoger niveau getild. De kleuren spatten van je scherm, de animaties zijn soepel en karakteristiek en de omgevingen zijn om je vingers bij af te likken. In dit visuele geweld blijft de framerate gemakkelijk overeind op 60, waardoor je ervaring soepel blijft. De nieuwe personages winnen al snel aan charme middels grappige voice acting en animaties. Je zult een zwakte ontwikkelen voor bepaalde personages. Blizzard heeft dit element altijd al in de smiezen gehad en humor speelt hierin een bepalende rol. Even lullig als grappig zijn de winner stances; de houding waarin je personage poseert bij de afsluitende foto van de winnaars na een potje. Nieuwe stances kun je - zoals het in 2016 betaamt - netjes unlocken wanneer je een level omhoog gaat, evenals nieuwe skins voor je personage en andere visuele hebbedingetjes. Een klein onderdeel wat stiekem best wel grappig kan zijn. Al praat dit absoluut niet goed dat er micro-transacties te vinden zijn in een €60 retail game.

Behalve de personages mogen ook de omgevingen er zijn. Stereotiepe muziekjes, waaronder een soort Gipsy Kingsgitaarriedeltje bij een level in Mexico, en een oosters tokkelgeluidje voor een level in Japan, zetten direct de toon en zorgen voor een passende sfeer. Niet alleen bieden de levels prettige variatie qua kleuren en geluid, maar kennen ze een enorm goede gameplaybalans. Elke omgeving kent een andere balans met soorten obstakels en hoogteverschillen. Het level design houdt rekening met de verschillende types personages en ze voelen qua indeling niet saai en statisch aan. De lange beta van Overwatch heeft zijn werk goed gedaan, want de balans is prima op orde. Hoewel, de turretkanonnen van dwerg Torbjörn zijn soms wel erg lastig te verslaan en van de steeds terugkerende Play of the Game van Bastion heb je ook snel genoeg. De Play of the Game is een replayfilmpje van het meest epische moment van het potje. Vaak is dit het minigun-geratel van Bastion die achter de linies wacht hoe iedereen zich voor zijn vizier gooit. Niet echt het meest vernieuwende staaltje gameplay wat Overwatch te bieden heeft.



Replay: Thaise loempia's en bitterballen
Een multiplayerspel als Overwatch floreert in replaywaarde. Hoewel de ingrediënten altijd hetzelfde zijn, blijft het fris en gevarieerd aanvoelen. Elk potje is een 6-tegen-6-strijd waarin je ofwel iets moet aanvallen, ofwel iets verdedigt. Dit doel wisselt steeds, evenals je teamgenoten en/of tegenstanders en hun samenstelling, waardoor geen potje hetzelfde is. Het tijdens het potje kunnen wisselen van personage biedt oneindig veel mogelijkheden om je tegenstander te verrassen en het tij te keren waar nodig. Samenwerken is de sleutel tot succes en teams die via team speak communiceren hebben een duidelijk voordeel ten opzichte van individualisten. Je merkt dit niet alleen in de samenstelling van het team, maar ook in de uitvoering van de verschillende rollen. Dit is direct zowel de kracht als de zwakte van dit spel. Iets waar alle teamgebaseerde online games last van hebben. Als je vrienden niet online zijn of je wilt gewoon even een snel potje tussendoor spelen, heeft niet iedereen zin om te communiceren met mensen die je niet kent. Bovendien staat niet iedereen te springen om discussie de woonkamer in te werpen of met een headset op te gamen. Zonder team speak is het best lastig om goed samen te werken. Dit merk je vooral wanneer het wat minder goed gaat met je team en er verandering in tactiek nodig is. Blizzard lijkt dit ook te snappen, want standaard wordt bij de start van een potje iedereen in een team chat gegooid. Hier kwam ik achter toen ik een vreemde knul door mijn huiskamer hoorde schreeuwen dat ie graag een Thaise loempia met een portie bitterballen wilde bestellen. Wees gerust, de team chat optie is ook uit te zetten. Hoewel samenwerken het fijnste werkt via team speak, is het spel ook prima 'individueel' te spelen. Je merkt wel snel dat het ene personage zich hier beter voor leent dan het andere.


Conclusie
Blizzard heeft er goed aan gedaan om Overwatch lang in beta te houden om de boel te balanceren. Met een oogstrelende art style, een fantastisch niveau van afwerking en een uitgebreid scala aan toffe, gebalanceerde personages en levels, staat er een heerlijke shooter die zowel beginners als gevorderden kan boeien. Het spel is erg toegankelijk en biedt met simpele potjes tegen de computer ook minder sterke spelers alle ruimte en gelegenheid om hun favoriete personages onder de knie te krijgen. De game modi zijn beperkt, maar door de chaos die elk potje met zich meebrengt is dat voor dit moment helemaal niet erg. Liever een paar goed uitgewerkte game modi, dan een aantal matige. Het teamspel is de pilaar waar Overwatch op leunt en de verschillende types karakters spelen hier heerlijk op in. Wat jammer is, is dat ook bij Overwatch de aanvallende types de overhand lijken te hebben. Dit komt bijvoorbeeld terug bij de Play of the Game, wat altijd een aanval is. Nooit wordt een knappe verdedigende actie uitgelicht, wat spelers kan stimuleren om een ondersteunende personage te kiezen. Dit wordt wel goed gedaan in het eindscherm, waar alle spelers hun stem mogen uitbrengen op de beste prestatie van het spel. Niet alleen het aantal kills en totale schade die een aanvaller heeft toegebracht komt hierin naar voren, maar ook wie het meeste schade heeft opgevangen van het team of wie het meeste schade heeft genezen. Dit soort kleine gestes om mensen te prikkelen voor de ondersteunende rollen zouden niet misstaan. Een ander element wat lastig blijft is de speelstijl van de verschillende personages. Sommigen kunnen erg succesvol zijn als individualist, waar anderen niet zonder de hulp van hun medespelers kunnen. Aanvaller Reaper komt bijvoorbeeld goed tot zijn recht als hij teleport achter de vijandelijke linies om onrust te zaaien. Dit maakt het voor een healer lastig om hem te ondersteunen en gaat een beetje tegen directe samenwerking in. Hoe hoger je rank wordt, hoe lastiger de tegenstanders worden. Blizzard zou er goed aan doen om snel de Ranked mode terug te brengen, om zo een verschil aan te brengen tussen de gevorderde hardcore spelers en de meer casual spelers. Het zou zonde zijn als Overwatch zijn toegankelijkheid hierdoor zou verliezen. Deze kleine oneffenheden worden Blizzard kennende vast nog wel gladgestreken. Hoe dan ook, een ding is zeker: Overwatch is een schot in de roos.

Deze review is geschreven door Roy van Bijsterveldt

 

Oordeel Overwatch: Origins Edition (PS4)

  • Graphics 90
  • Gameplay 90
  • Originality 90
  • Sound 90
  • Replay 90
  • Eindcijfer 90

Aantal keer bekeken: 5086 

Laagste prijzen voor Overwatch: Origins Edition (PS4)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Antniio
Door Antniio (38 reacties) op 08-06-2016 23:55
( PM )
Alles 90?
avatar van Misterdoa1983
Door Misterdoa1983 (6605 reacties) op 09-06-2016 00:09
( PM )
Knap dat blizzard alles in topkwaliteit kan afleveren, ook al zijn ze nieuw in de genres soms. Heb deze game veel op twitch bekeken maar het spreekt me totaal niet aan. Uitgebreide review trouwens.
avatar van Groenteboer
Door Groenteboer (5865 reacties) op 09-06-2016 00:48
( PM )
Deze ga ik zeker in de gaten houden, doet me wel wat aan TF2 denken. Dat speel ik zo nu en dan ook wel eens.
avatar van Killer Instinct
Door Killer Instinct (639 reacties) op 09-06-2016 04:23
( PM )
Gehad maar meteen weer verkocht. De game heeft 2 verschillende modes en verveelt ontzettend snel. Het enige wat het spel nog een beetje tof maakt zijn de characters maar zelfs daar van is meer van de helft gewoon niks. Was erg snel op het spel uitgekeken, leek meer een demo dan een game en bovendien had het spel geen progressie schema. Je kon alleen nieuwe skins voor je poppetjes unlocken. Lekker boeiend iemand?

Snap het cijfer daarom ook niet, zeker gezien jullie onafhankelijk zijn, want objectief gezien is dit een game met zeer weinig om het lijf. Je zei het zelf al het aantal gamemodi is beperkt, maar dat is nog te veel credit. En de gamemodi die er zijn, zijn ook nog is saai. Waardeloze game wat mij betreft ga ik liever terug naar battlefront. Daar werd al over gezeurd maar die had tenminste nog missies, veel verschillende modussen etc etc. Overwatch is gewoon een naakte game mensen die het supporten kom erin en leg het uit

Die future dlc ziet er ook al niet al te best uit. Meer poppetjes en skins. Mensen daar ligt het probleem niet. Tip lees de user reviews op metacritic en geloof wat er staat. De game heeft wel geteld 2 modussen. Je kan beter Battlefield of Rainbow six siege gaan spelen. Wat zeg ik zelfs call of duty is beter. Vind het zelf erg jammer want had er veel van verwacht. Ik geef de game

6/10
avatar van Kimbolie12
Door Kimbolie12 (1604 reacties) op 09-06-2016 07:10
( PM )
Ik kan me ook enigsinds vinden in de mening hierboven. Persoonlijk vind ik de skins als unlocks wel prima aangezien mensen nu niet overpowerde wapens kunnen halen en blijft het spel zo gebalanceerd. Maar de modes...het is echt te weinig. Ik heb me tijdens de open beta prima vermaakt maar was er meestal na een paar potjes wel klaar mee. Ze moeten echt meer modes bij maken. (Team deathmatch zou toch komen?)
Ook vind ik het bullshit dat de Ps4 versie €60 kost en de €40 versie van de PC daarvoor niet te krijgen is. Ik hoef die paar skins niet geef mij maar €20 korting
Op dit moment:

7/10
avatar van MasterSS
Door MasterSS (2156 reacties) op 09-06-2016 07:35
( PM )
Omg! Ik vind Overwatch juist geweldig! Zelfde maps en doelen...so what? Game voelt elk potje als nieuw en fresh. Lekker veel characters en verwacht ook wel nieuwe maps, characters en wellicht nieuwe modes in de toekomst.

Doom verkocht, Uncharted 4 aan de kant, omdat ik op dit moment alleen Overwatch speel
Veranderd wellicht ietsjes als Odin Sphere uit is of een ander leuke game.

Vermaak me prima

Eindcijfer: 9,4
avatar van Sonicguy14
Door Sonicguy14 (1130 reacties) op 09-06-2016 07:47
( PM )
Je hoort hier en daar mensen klagen over "geen progression system" en "geen weapon customization", maar ik denk dat de meeste die dat zeggen typische cod of battlefield fans zijn die verwachten dat dit weer een first person shooter is.

Wat overwatch gewoon perfect doet is dat de game werkt, hoe elk character speelt.
Hoe ongelofelijk polished en afgewerkt alles is.
Ik kan enigszins nog snappen dat mensen het raar vinden dat er te weinig game modes in zitten, en voor 60 euro zou je inderdaad meer verwachten.

In mijn geval heb ik de game kunnen splitten met een ander dus het koste me maar 35 "dat was ook de enige reden dat ik de game haalde want inderdaad met de content die er is atm vond ik 60 euro te veel"
Maar kijk absoluut uit naar de toekomstige heroes, maps, en gamemodes.

Ik geef game zoals het nu is een 7/10

avatar van Thatanas
Door Thatanas (637 reacties) op 09-06-2016 09:21
( PM )
Quote:
(Team deathmatch zou toch komen?)
Nee, die is juist bevestigd als definitief niet komend. Blizzard wil van Overwatch geen game maken waarin iedereen focust op zijn eigen K/D-ratio, iets wat TD juist in de hand werkt.

De game is inderdaad een beetje licht op content, maar heb sinds release gewoon elke dag 2-3 uur gespeeld. Verslavingsfactor is hoog :)
avatar van Malistix
Door Malistix (1079 reacties) op 09-06-2016 09:59
( PM )
microtransactions, weinig content, hoge prijspunt ik vind het een beetje te veel voor te weinig, ja de gameplay en characters zijn goed maar ik vind de reviews over het algemeen toch veel te hoog, het lijkt net alsof er 1 of 2 punten worden opgeteld omdat het blizzard is en ze in de toekomst met patches toch wel de content toevoegen die bij release beschikbaar moet zijn, ik wacht wel een jaartje na de game gespeeld te hebben in zijn huidige staat.
avatar van BlaBlaBla
Door BlaBlaBla (410 reacties) op 09-06-2016 10:45
( PM )
Als je alleen maar naar je k/d kijkt, dan is dit spel niks voor jou.
Als je niet van teamplay houd, is dit spel niks voor jou.

De prijs voor deze game is te hoog, daar ben ik het mee eens; 40 euro max is beter.
Laat ik er dat dan ook voor betaald hebben dankzij de MM actie.
Maar wat ze dan wel vergeten is het beste van deze game;
GEEN SEASONPASS VAN 40+ EURO.
Alles wat er nog komt is GRATIS.
Characters, maps.....kost je geen drol.
Kijkend naar Diablo 3 beloofd het genoeg content te zijn. Die game wordt nu nog steeds bijgehouden met nieuwe content....gratis!
Ja, er zitten microtransacties in....maar het is alleen voor cosmetisch spul.
Wat je ook zelf kunt unlocken door gewoon te spelen en te levelen.
En dat gaat snel, dus niet nodig om iets te kopen.

Ja, het is nu weinig content als je puur kijkt naar aantal maps en modi.
Maar voor een game als dit, is dat juist prima.
Door de vele verschillende characters in je eigen team EN dat van je tegenstanders is elke match fris.

Mensen die vragen om Team Deathmatch snappen dit spel niet. Dat gaat niet werken in een game als deze.

En voor diegene die zeuren dat 'het is Blizzard dus krijgt het extra punten'....wat een onzin, een goede game is een goede game. Punt.

En voor die zeurders die denken dat ik een Blizzard fan ben; enige Blizzard spel wat ik voor deze gespeeld heb is Diablo 3 op PS4....en die heb ik al lang geleden verkocht.

Het spel is verslavend leuk met wat game-maatjes. Speel elke avond wel een paar uurtjes. Heerlijk.
avatar van Brainfog
Door Brainfog (72 reacties) op 09-06-2016 10:54
( PM )
Ik ben het wel eens met deze review. Speelt goed, er is overal goed over nagedacht en alle characters zijn uniek en waardevol in de juiste opstelling. Het lijkt inderdaad wat licht qua content (competetive mode komt later deze maand), maar zo voelt het echt niet als je eenmaal bezig bent. Het voelt wel af, niet zoals bijvoorbeeld Street Fighter V bij release.

Ik begrijp echter wel dat sommige mensen er niet veel mee kunnen, vooral als je een CoD, Battlefield of andere shooter speler bent. Het hangt van je verwachtingen af denk ik, want Overwatch is echt een heel ander beestje.
avatar van Ishmanuel
Door Ishmanuel (17 reacties) op 09-06-2016 19:14
( PM )
Quote:
Dit komt bijvoorbeeld terug bij de Play of the Game, wat altijd een aanval is.
Op de PC is dit niet zo. Je ziet b.v. ook af en toe een Mercy mensen reviven en verder ongeveer niets doet
avatar van Brainalyser
Door Brainalyser (36 reacties) op 09-06-2016 21:28
( PM )
Quote:
[..]
Op de PC is dit niet zo. Je ziet b.v. ook af en toe een Mercy mensen reviven en verder ongeveer niets doet


Op console heb ik dat inderdaad ook wel eens gehad, het komt echter niet heel vaak voor
avatar van Montalvo
Door Montalvo (2257 reacties) op 09-06-2016 21:28
( PM )
Quote:
Gehad maar meteen weer verkocht. De game heeft 2 verschillende modes en verveelt ontzettend snel. Het enige wat het spel nog een beetje tof maakt zijn de characters maar zelfs daar van is meer van de helft gewoon niks. Was erg snel op het spel uitgekeken, leek meer een demo dan een game en bovendien had het spel geen progressie schema. Je kon alleen nieuwe skins voor je poppetjes unlocken. Lekker boeiend iemand?

Snap het cijfer daarom ook niet, zeker gezien jullie onafhankelijk zijn, want objectief gezien is dit een game met zeer weinig om het lijf. Je zei het zelf al het aantal gamemodi is beperkt, maar dat is nog te veel credit. En de gamemodi die er zijn, zijn ook nog is saai. Waardeloze game wat mij betreft ga ik liever terug naar battlefront. Daar werd al over gezeurd maar die had tenminste nog missies, veel verschillende modussen etc etc. Overwatch is gewoon een naakte game mensen die het supporten kom erin en leg het uit

Die future dlc ziet er ook al niet al te best uit. Meer poppetjes en skins. Mensen daar ligt het probleem niet. Tip lees de user reviews op metacritic en geloof wat er staat. De game heeft wel geteld 2 modussen. Je kan beter Battlefield of Rainbow six siege gaan spelen. Wat zeg ik zelfs call of duty is beter. Vind het zelf erg jammer want had er veel van verwacht. Ik geef de game

6/10


Kwaliteit > kwantiteit. Daarnaast denken heel veel gamers dat ze een klassieke shooter spelen, maar dat is het niet. Het is een team objective game, het draait niet om de maps noch kills, vergelijkbaar met wat we ook zien bij MOBA's (er zijn MOBA's met slechts 1 enkele map). De variatie zit in je team samenstelling, het team van de tegenstander en hoe beide teams spelen. Een wissel van character kan een game helemaal omgooien. Maar ook gecoördineerd teamspel kan een wereld van verschil maken door bijvoorbeeld ultimates op elkaar af te stemmen.

Metacritic staat vol met reviews van k/d ratio geilende gamers die een klassieke shooter verwachten, dat kan je verre van serieus nemen. Het is een game als Gran Turismo verwachten bij een review van Mario Kart Battle. Tja..
avatar van Niels
Door Niels (18219 reacties) op 10-06-2016 02:15
Rol: Community event manager
( PM )
Het verhaal dat hier beschreven staat in de review is wel een stuk anders dan het verhaal van de CGI filmpjes of wat op de overwatch website staat, zeg.

Dit is een oorlog tussen genetisch gemuteerde apen en robots? Wat doen alle mensen dan? Waarom is er maar een aap en twee robots?

". Behalve de Quick Play modus die je online in een potje indeelt, zijn er verder zijn geen andere game modi."

Weekly brawl is er nu al. Dit geeft unieke regels, zoals dubbele health en 1,5x sneller ultimates opladen... of zoals deze week 'mystery hero', waarbij je willekeurig een character toegewezen krijgt. Custom game geeft je ondertussen de mogelijkheid de regels zelf aan te passen.

"Grappig is dat je nooit samen met, maar altijd tegen computergestuurde personages speelt. Je team bestaat dus altijd uit menselijke medespelers, waardoor je verlost bent van dom AI-gedrag en er rustig op los kunt experimenteren."

Ter info, dit geldt dus enkel bij de vs.AI modus. Quick play is wel tegen menselijke spelers.

avatar van ToothedBomb
Door ToothedBomb (1313 reacties) op 10-06-2016 02:30
( PM )
Ik vind het sowieso kwalijk dat de backstory überhaupt niet in de game te vinden is. Daarvoor moet je het internet op. Wie zijn deze personages? Waar komen ze vandaan? Wat doen ze in deze game? Daar mis ik toch een heel stuk polish: namelijk in de context die (niet) wordt gegeven.

avatar van Killer Instinct
Door Killer Instinct (639 reacties) op 10-06-2016 19:31
( PM )
Quote:
[..]


Kwaliteit > kwantiteit. Daarnaast denken heel veel gamers dat ze een klassieke shooter spelen, maar dat is het niet. Het is een team objective game, het draait niet om de maps noch kills, vergelijkbaar met wat we ook zien bij MOBA's (er zijn MOBA's met slechts 1 enkele map). De variatie zit in je team samenstelling, het team van de tegenstander en hoe beide teams spelen. Een wissel van character kan een game helemaal omgooien. Maar ook gecoördineerd teamspel kan een wereld van verschil maken door bijvoorbeeld ultimates op elkaar af te stemmen.

Metacritic staat vol met reviews van k/d ratio geilende gamers die een klassieke shooter verwachten, dat kan je verre van serieus nemen. Het is een game als Gran Turismo verwachten bij een review van Mario Kart Battle. Tja..


Ja maar ook dat.. Vind de game niet barsten van de kwaliteit. Vind het maar een matige shooter. En als we het over kwaliteit hebben, hebben we het ook over de kwaliteit van de beleving en aangezien die beleving zo beperkt is, kan je hier niet spreken van kwaliteit.

Dat kwantiteit versus kwaliteit waar jij het over hebt is wanneer hier echt beduidend verschil in is. Je hoeft niet eindeloos content te proppen om iets goed te maken, denk aan witcher bijv. Maar het maakt de kwaliteit van de beleving zeker in dit geval wel beter.

Het is zo'n beperkte beleving dat ik het niet aan kwaliteit kan verbinden. Voor de rest is het matige shooter met matige specials per character. De dingen die de characters onderscheiden in een game zoals siege bijvoorbeeld zijn veel aansprekender als je het mij vraagt en daar kan je ook niet in een team dezelfde classes nemen. Daarnaast is er verschil tussen offense en defense characters. Nee sorry overwatch is een erg matige game en dat heeft niks met mij te maken. Sta overal open voor vandaar dat ik hem ook gekocht had.
avatar van BlaBlaBla
Door BlaBlaBla (410 reacties) op 10-06-2016 19:39
( PM )
Lol, dat heeft wel met jou te maken.
Smaken en dus meningen verschillen.
Die van jou maakt iets niet meteen feit voor anderen.
avatar van Killer Instinct
Door Killer Instinct (639 reacties) op 10-06-2016 22:01
( PM )
Quote:
Lol, dat heeft wel met jou te maken.
Smaken en dus meningen verschillen.
Die van jou maakt iets niet meteen feit voor anderen.


Oke dat is misschien zo inderdaad maar word wel gedeeld door veel andere mensen die mening als ik op metacritic kijk
avatar van BlaBlaBla
Door BlaBlaBla (410 reacties) op 11-06-2016 10:44
( PM )
Metacritic? Lol, jij neemt dat serieus?
Daar zitten bij zowat elke game trolletjes tussen die om wat voor reden dan ook een game een slecht punt geven, totaal niet serieus te nemen.

Al zullen er vast veel mensen zijn die het niks vinden. Dat kan.
Nogmaals, smaken verschillen (gelukkig).
Maar als iets je niet ligt maakt het niet meteen slecht.

Skyrim bv vind ik geen reet aan.
Er zijn velen die er wel van genieten, dus hoe kan ik het dan als slecht/matig bestempelen? Voor mij persoonlijk wel, maar dat wil niet zeggen dat de game slecht is voor anderen.
Gezien hoeveel mensen van Overwatch genieten, kun je deze game niet als matig bestempelen als zijnde feit.
avatar van Nsfwnsfw
Door Nsfwnsfw (2 reacties) op 15-06-2016 08:51
( PM )
Quote:
Metacritic? Lol, jij neemt dat serieus?
Daar zitten bij zowat elke game trolletjes tussen die om wat voor reden dan ook een game een slecht punt geven, totaal niet serieus te nemen.

Al zullen er vast veel mensen zijn die het niks vinden. Dat kan.
Nogmaals, smaken verschillen (gelukkig).
Maar als iets je niet ligt maakt het niet meteen slecht.

Skyrim bv vind ik geen reet aan.
Er zijn velen die er wel van genieten, dus hoe kan ik het dan als slecht/matig bestempelen? Voor mij persoonlijk wel, maar dat wil niet zeggen dat de game slecht is voor anderen.
Gezien hoeveel mensen van Overwatch genieten, kun je deze game niet als matig bestempelen als zijnde feit.


Ik vind skyrim weer helemaal geweldig, 200 uurtjes op me ouwe pc doorgebracht - ga em binnenkort weer installeren - die remastered die gaat uitkomen en deze jongen gaat die echt wel haluhh