PGA Tour 2K21 (PS4)
70 100 1

Review PGA Tour 2K21 (PS4)

Golf is een spel dat je echt moet liggen. Voor mij persoonlijk is het plezier van het kijken naar en het spelen van golf (en golfgames) pas op latere leeftijd gaan leven. Het leek me altijd saai om stukken tussen holes te moeten lopen, met weersomstandigheden rekening te houden en ook nog eens de juiste clubs te moeten selecteren. En hoewel Everybody’s Golf misschien niet superrealistisch was wist het wel mijn interesse voor de sport aan te wakkeren.

Nu is er PGA Tour 2K21 van ontwikkelaar HB Studios, een realistische golfgame die juist alle aspecten biedt die me eerst van de sport afhielden en me nu juist intrigeren. Weet de studio een goede game af te leveren? Je leest het hier in de review.

Strenge tutorial, goede leermeester
PGA Tour 2K21 begint meteen na het opstarten van de game met een vrij strenge tutorial. Je krijgt daarbij uitleg over hoe je moet slaan met de rechterstick: door deze naar onderen te drukken om je slagkracht te bepalen en naar boven te drukken en op het juiste moment uit te halen. Daarbij moet je ook een rechte lijn trekken, want een kleine afwijking naar links of rechts en je bal krijgt een flinke hoeveelheid effect mee. Deze tutorials zijn weinig vergevingsgezind en dwingen je om de opdrachten te voltooien voor je naar de volgende opdracht kunt. Zo leer je natuurlijk wel redelijk snel hoe je het spel moet spelen, maar de hoeveelheid informatie kan behoorlijk overweldigend zijn voor nieuwkomers. Je leert door de tutorials namelijk ook meteen rekening te houden met de stand van de wind, dat hoe de baan is opgebouwd ook sterk van invloed is op hoe de bal kan stuiteren of rollen, welke knoppen je moet gebruiken om je slagen met een extra curve te doen slaan, hoe je kunt kijken hoe ver je bal mogelijk gaat en nog veel aspecten die je vooral zelf moet leren beheersen door ze veel te doen.

Na de tutorials kwam ik al snel voor de keuze te staan op welk niveau ik de Career Mode wilde spelen. Omdat ik normaal gesproken wel van een uitdaging houd neigde ik sterk naar de Pro-moeilijkheidsgraad, maar de tutorials hadden me wel geleerd dat die setting misschien wat te hoog gegrepen voor me was. Dus ik begon op Normal. Na een korte uitleg over de toernooien en de verwachtingen die bij het eerste seizoen van je carrière horen, zoals het behalen van een hoge ranking en het winnen van een bepaald aantal toernooien, ging ik aan de slag met het eerste toernooi.

Iedereen heeft commentaar
Voor mensen die graag solo spelen is er de Career Mode. Hierin zul je een heel seizoen met meerdere toernooien moeten doorlopen om zo langzaam maar zeker jezelf naar de top van de PGA ranglijst te werken.

Bij de start van Career Mode moet je natuurlijk doen wat bijna elke sportgame je tegenwoordig laat doen: een personage aanmaken. Na mijn nationaliteit, geslacht, geboortedatum en dergelijke ingevuld te hebben kon ik het uiterlijk van mijn avatar gaan vormgeven. Hipsterstaartje in het haar, dikke baard en bijzondere kleur ogen? Het kan allemaal. De kromming van een neus, je kaaklijn (of het gebrek eraan) en wat je lichaamsgewicht is zijn allemaal opties zoals we die wel vaker voorbij zien komen. Gelukkig kun je al die stappen redelijk snel doorlopen en zit je binnen de kortste keren in het hoofdmenu te kijken wat je allemaal kunt gaan doen.

Als je eenmaal een toernooi hebt gekozen om te doorlopen, dan kun je al snel aan de slag. Natuurlijk is het zoals bij alle golfgames de bedoeling om met zo min mogelijk slagen alle holes af te werken.
Tijdens het spelen viel me op dat het commentaar redelijk in detail treedt waar het de analyse van je slagen betreft. De ondergrond, de slag van je kracht en hoe de bal zijn doel lijkt te bereiken, of net mist, komt allemaal voorbij. Toch begint dit commentaar al snel in herhaling te vallen en merk je hoe weinig dialogen er eigenlijk in PGA Tour te vinden zijn. Het voelt allemaal heel klinisch en zelfs wat robotachtig aan.
Grafisch is PGA Tour 2K21 een degelijke game. De banen zien er prima uit en ook de bebossing en beplanting rond en op de baan zien er aardig uit. De karaktermodellen lijken wel een beetje gedateerd, met vrij weinig texturen op de huid en vooral aandacht voor de kleding.

Geen sterk gevoel van vooruitgang

Met het winnen van toernooien verdien je vervolgens geld wat je weer uit kunt geven aan nieuwe kledingstukken zoals broeken, shirts, schoenen, petten en brillen. Ook niet onbelangrijk voor een golfer is dat je naast kleding ook een redelijk assortiment aan golfclubs, die elk hun eigen statistieken hebben, hebt om aan te schaffen. Toch vond ik het jammer dat deze golfclubs niet echt bijdragen aan een gevoel van vooruitgang voor je personage. Hoewel ze aparte statistieken hebben zijn de clubs gemiddeld gezien geen verbetering van de spullen waar je het spel mee start. Ze bieden slechts een alternatieve manier van spelen, en niet zozeer een verbetering van je al aanwezige vaardigheden.

Dat is naar mijn mening wel een kleine tekortkoming van PGA Tour 2K21; hoewel er een veelvoud aan toernooien te spelen zijn, had ik na een flink aantal uren spelen niet het idee dat mijn aangemaakte personage ook maar iets verbeterd was. Natuurlijk was mijn eigen spel wel iets verbeterd als je kijkt naar het aantal slagen onder Par als ik het vergeleek met mijn eerste resultaten, maar dat was simpelweg het gevolg van het beter onder de knie krijgen van de besturing.

Een select gezelschap
Voor mensen die liever online willen spelen zijn er de zogenaamde Online Societies. Hierin kun je hele groepen uitnodigen om je eigen gemeenschap te creëren. Je kunt het een beetje zien als het maken van je eigen countryclub waarbij je zelf bepaalt wat de toelatingseisen zijn waaraan mensen moeten voldoen. Of je kiest ervoor om allesbehalve elitair te doen en iedereen toe te laten. Het is maar net waar je zin in hebt. Je kunt er zelfs voor kiezen om mensen een contributie te laten betalen om lid te mogen zijn van je selecte gezelschap en wat de minimale en maximale handicap van een speler mag zijn.

Naast een Society kun je ook je aandacht richten op het genereren van een eigen golfbaan, welke je vervolgens online kunt delen. Ik benoem het specifiek als genereren, en niet zozeer maken, omdat het maken van een eigen baan niet veel meer is dan een tiental balkjes die je heen en weer kunt schuiven om de intensiteit van dingen als heuvels, begroeiing, dieren en water te verhogen of verlagen. Het stelt niet veel voor, maar als je er niet te veel van verwacht houdt het natuurlijk wel in dat je vele duizenden unieke golfbanen tot je beschikking kunt krijgen.

PGA Tour 2K21 is een solide game geworden die nog nét niet bij de top van het genre hoort. In potentie heeft deze game veel te bieden, maar de uitwerking had met wat meer tijd en aandacht nog wel iets beter gekund. Gelukkig is de kern van de gameplay, het golfen zelf, fantastisch om te spelen. Als je slecht presteert, nadat je natuurlijk rekening hebt gehouden met de wind, de heuvels, je hoek en kracht van je slag etc., dan heb je dat uiteindelijk toch aan jezelf te danken. Met oefenen word je ook daadwerkelijk beter en, hoewel er weinig vrij te spelen valt qua vooruitgang van je personage, valt er genoeg te doen als het op de hoeveelheid content aankomt. Het is te hopen dat HB Studios de lijn die ze met deze game hebben ingezet kunnen doortrekken naar een eventueel nieuw deel, want het basisprincipe van het spelletje hebben ze duidelijk al goed onder de knie.

Aantal keer bekeken: 3796

Laagste 3 prijzen voor PGA Tour 2K21 (PS4)

12.95 23.48 3